Udvalget for Forretningsordenen 2024-25
UFO Alm.del Bilag 67
Offentligt
3065293_0001.png
Folketingets Administration
Christiansborg
1218 København K
Att.: Direktør Marie Hansen
Dato: 5. september 2025
Kære Marie Hansen
Ved brev af 3. juli 2025 stilet til departementscheferne i henholdsvis Justits-
ministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet har Folketingets Admini-
stration anmodet ministerierne om at redegøre for gældende ret inden for
ministeriernes ressort med hensyn til at yde, love eller tilbyde en økonomisk
fordel til et folketingsmedlem for at nedlægge sit mandat.
Folketingets Administration har også anmodet om, i det omfang det ikke
allerede er i strid med gældende ret, at komme med forslag til mulige mo-
deller for en regulering, der sikrer, at det fremover ikke skal være tilladt at
yde, love eller tilbyde en økonomisk fordel til et folketingsmedlem for at
nedlægge sit mandat.
Grundloven
Grundlovens § 56 lyder således:
”Folketingsmedlemmerne er ene bundet ved deres overbevis-
ning og ikke ved nogen forskrift af deres vælgere.”
Om bestemmelsen fremgår bl.a. følgende af Jens Peter Christensen m.fl.:
”Grundloven med kommentarer”, 2. udgave (2025) s. 405 f.:
”Grundlovens § 56 betyder for det første, at et folketingsmandat
ikke kan tilbagekaldes af vælgerne, og at en sådan ordning ikke
kan indføres ved lov. Endvidere kan det heller ikke ved lov be-
stemmes, at et folketingsmandat tilhører det parti, som et folke-
tingsmedlem er valgt for, og at det pågældende medlem derfor
skal forlade Folketinget, såfremt medlemmet selv forlader eller
bliver ekskluderet af partiet. Det er heller ikke muligt med bin-
dende virkning at indgå aftale mellem et politisk parti og et valgt
Side 1/4
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale om overvejelser om regulering af spørgsmål om ydelse af økonomiske fordele i forbindelse med nedlæggelse af et folketingsmandat.
folketingsmedlem, om f.eks. at folketingsmedlemmet skal følge
partiets politik, og at han vil udtræde af Folketinget, hvis han
forlader partiet. På den anden side kan aftaler have virkning i
det indbyrdes forhold mellem partiet og medlemmet, idet mang-
lende overholdelse af en aftale kan føre til eksklusion af partiet,
at partiet undlader at opstille den pågældende til et følgende
valg, eller at medlemmet fratages udvalgsposter og ordførerska-
ber. Grundlovens § 56 omfatter ikke dette indbyrdes forhold,
men garanterer alene, at folketingsmedlemmet kan forblive
medlem af Folketinget valgperioden ud.”
I notat af 25. juni 2025 har Folketingets Administrations Lovsekretariat kon-
kluderet, at grundlovens § 56 ikke er til hinder for, at andre forsøger at over-
bevise et folketingsmedlem om at nedlægge sit mandat, eller for, at der stil-
les det pågældende medlem en økonomisk fordel i udsigt, hvis medlemmet
vælger at følge opfordringen. Justitsministeriet er enig i denne vurdering.
Straffeloven
Med hensyn til gældende ret i relation til straffeloven kan der henvises til
justitsministerens besvarelse af 20. august 2025 af spørgsmål nr. 13 (Alm.
del) fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen. Besvarelsen er vedlagt.
Valglovgivningen
Folketingsvalgloven indeholder et forbud mod betaling for vælgererklærin-
ger til et politisk parti og for stillerunderskrifter til kandidater uden for par-
tierne. Der henvises til folketingsvalglovens §§ 12 c og 32 a.
De nævnte regler omfatter ikke det at yde, love eller tilbyde en økonomisk
fordel til et folketingsmedlem for at nedlægge sit mandat. Der findes således
ikke noget forbud i valglovgivningen mod betaling for at nedlægge et man-
dat.
Partier, der har deltaget i det seneste folketingsvalg, kan efter nogle nærmere
angivne kriterier i partistøtteloven få offentlig partistøtte. Ifølge partistøtte-
loven skal den offentlige partistøtte anvendes til politisk arbejde.
Begrebet politisk arbejde defineres bredt i partistøttelovens § 1, stk. 2, der
lyder således:
”Stk. 2.
Ved politisk arbejde forstås i denne lov enhver aktivitet,
der tager sigte på at fremme valg her i landet af en eller flere
kandidater eller fremme et bestemt resultat af en folkeafstem-
ning her i landet ved
Side 2/4
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale om overvejelser om regulering af spørgsmål om ydelse af økonomiske fordele i forbindelse med nedlæggelse af et folketingsmandat.
1)
2)
3)
4)
at udbrede kendskabet til bestemte politiske synspunkter,
at etablere og drive organisationer,
at samarbejde med andre organisationer eller
på anden måde.”
I lyset af den nævnte definition af politisk arbejde er det Indenrigs- og Sund-
hedsministeriets vurdering, at en økonomisk kompensation til et folketings-
medlem for at nedlægge sit mandat ikke falder inden for definitionen af po-
litisk arbejde. En sådan aktivitet ville således ikke tage sigte på at fremme
valg her i landet af en eller flere kandidater eller fremme et bestemt resultat
af en folkeafstemning her i landet.
På den baggrund er det Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at et
folketingsparti ikke kan anvende offentlig partistøtte udbetalt i medfør af
partistøtteloven til en økonomisk kompensation til et folketingsmedlem for
at nedlægge sit mandat.
Udformning af et forbud mod at yde, love eller tilbyde en økonomisk fordel
til et folketingsmedlem for at nedlægge sit mandat
Et strafbelagt forbud mod at yde, love eller tilbyde en økonomisk fordel til
et folketingsmedlem for at nedlægge sit mandat vil eksempelvis kunne gen-
nemføres i enten straffeloven eller valglovgivningen. Udarbejdelse af egent-
lige modeller for et sådant forbud vil imidlertid kræve politisk stillingtagen
til en række principielle spørgsmål, herunder om den nærmere afgrænsning
af et sådant forbud.
Der vil således bl.a. skulle tages stilling til, hvilke økonomiske fordele der
skal være omfattet af forbuddet. Skal forbuddet omfatte andet end egentlige
pengebeløb, skal der tages stilling til, om et forbud eksempelvis skal omfatte
udpegning af et folketingsmedlem til en international post, en bestyrelses-
post i en offentlig ejet virksomhed eller lignende.
Der vil også skulle tages stilling til, hvilke fysiske og juridiske personer der
skal være omfattet af forbuddet. Skal forbuddet omfatte betaling fra virk-
somheder, skal der tages stilling til, om ansættelse i et job i det private er-
hvervsliv, som forudsætter nedlæggelse af mandatet, også skal være omfat-
tet.
Justitsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet bistår selvsagt gerne
i forbindelse med eventuelle videre drøftelser.
Side 3/4
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale om overvejelser om regulering af spørgsmål om ydelse af økonomiske fordele i forbindelse med nedlæggelse af et folketingsmandat.
Justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren vil desuden invitere
medlemmerne af Folketingets Udvalg for Forretningsordenen til et møde
om problemstillingen.
Med venlig hilsen
Johan Kristian Legarth
Departementschef
Justitsministeriet
Svend Særkjær
Departementschef
Indenrigs- og Sund-
hedsministeriet
Side 4/4