Udvalget for Forretningsordenen 2024-25
UFO Alm.del Bilag 67
Offentligt
3065291_0001.png
Enhed: Valgenheden
Sagsbeh.: cjb
Koordineret med:
Sagsnr.: 2025 - 6471
Dok. nr.: 355901
Dato: 25-06-2025
Notat om visse spørgsmål vedrørende partistøtte
Indledning
Ved e-mail af 20. juni 2025 har Folketingets Administration v/lovchef Birgit Thostrup Christensen
anmodet Indenrigs- og Sundhedsministeriet om at bidrage til besvarelsen af en henvendelse af 19. juni
2025 fra en række folketingsmedlemmer til Folketingets formand.
Af den nævnte henvendelse af 19. juni 2025 fra en række folketingsmedlemmer til Folketingets formand
fremgår bl.a. følgende:
”Til brug for drøftelserne i Præsidiet og Udvalget for Forretningsordenen ser vi behov for at få
klarlagt følgende:
[…]
[…]
Vil Folketinget, evt. med bistand fra Indenrigsministeriet, give en redegørelse for, om midler
tildelt efter Folketingets partistøtteregler samt de almindelige regler for økonomisk støtte til
politiske partier m.v. (Partistøtteloven) lovligt må anvendes i forhold til at betale et valgt
folketingsmedlem til at nedlægge sit mandat?
[…]”
På den baggrund har dette notat til formål at bidrage til besvarelsen af den nævnte henvendelse med
hensyn til det rejste juridiske spørgsmål vedrørende partistøtteloven. Den såkaldte gruppestøtte m.v. til
Folketingets partier er derimod ikke reguleret i partistøtteloven og hører ikke under Indenrigs- og
Sundhedsministeriets ressortområde.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder for en god ordens skyld anledning til at oplyse, at ministeriet i
notatet har foretaget en vurdering af de gældende regler i partistøtteloven, og at ministeriet i den
forbindelse ikke har foretaget nogen vurdering af den konkrete sag, der var baggrunden for det rejste
spørgsmål.
Partistøtteloven
Partier, der har deltaget i det seneste folketingsvalg, kan efter nogle nærmere angivne kriterier i
partistøtteloven få offentlig partistøtte. Ifølge partistøtteloven skal den offentlige partistøtte anvendes til
politisk arbejde.
Partistøttelovens § 1, stk. 1-3, har følgende ordlyd:
”§
1. Lovens formål er at støtte det politiske arbejde her i landet såvel på landsplan som på
regionalt og kommunalt plan.
Stk. 2.
Ved politisk arbejde forstås i denne lov enhver aktivitet, der tager sigte på at fremme
valg her i landet af en eller flere kandidater eller fremme et bestemt resultat af en folkeafstemning
her i landet ved
1) at udbrede kendskabet til bestemte politiske synspunkter,
2) at etablere og drive organisationer,
3) at samarbejde med andre organisationer eller
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale om overvejelser om regulering af spørgsmål om ydelse af økonomiske fordele i forbindelse med nedlæggelse af et folketingsmandat.
4) på anden måde.
Stk. 3.
Tilskud, der udbetales i henhold til denne lov, skal anvendes til politisk arbejde her i
landet, der retter sig mod tilskudsmodtagerens organisation eller medlemmer eller mod andre
organisationer inden for eller uden for det pågældende område eller mod vælgerne inden for det
pågældende område.”
Partistøttelovens § 1, stk. 2, og den deri indeholdte definition af politisk arbejde blev indsat i
partistøtteloven ved lov nr. 457 af 7. juni 2001 om ændring af lov om økonomisk støtte til politiske partier
m.v. Af lovforslagets bemærkninger til bestemmelsen fremgår bl.a. følgende, jf. lovforslag nr. L 170,
Folketingstidende 2000-2001, tillæg A, side 5014:
”§ 1,
stk. 2, indeholder en definition af begrebet politisk arbejde og dermed en afgrænsning af,
hvilke aktiviteter tilskud efter loven kan anvendes til. Som politisk arbejde anses enhver aktivitet,
der tager sigte på at fremme valg her i landet af en eller flere kandidater eller fremme et bestemt
resultat af en folkeafstemning her i landet ved at
- udbrede kendskabet til bestemte politiske synspunkter, dvs. ikke kun partiets egne,
- etablere og drive organisationer, dvs. en eller flere organisationer inden for eller uden for partiet,
- samarbejde med andre organisationer, dvs. f.eks. også andre politiske partier her i landet og i
udlandet, og internationale organisationer,
- eller på anden måde, dvs. på enhver anden måde end ved de ovenfor opregnede aktiviteter.
Der er således tale om en bred definition.
Aktiviteter, der tager sigte på at fremme valg i udlandet af en eller flere kandidater og ikke kun er
udtryk for samarbejde med andre organisationer med henblik på at fremme valg her i landet af en
eller flere kandidater, er ikke omfattet. Tilsvarende gælder, at aktiviteter, der tager sigte på at
fremme et bestemt resultat af en folkeafstemning i udlandet, ikke er omfattet.
I forarbejderne til partistøtteloven af 1986 er tilkendegivet, at der ved politisk arbejde her i landet
først og fremmest tænkes på den politiske virksomhed, der direkte eller indirekte går ud på at
inddrage borgerne (partimedlemmer m.fl.) i aktivt politisk arbejde i bred betydning, jf.
indenrigsministerens besvarelse den 1. december 1986 af spørgsmål nr. l fra Udvalget for
Forretningsordenen ved behandlingen af det lovforslag, hvormed partistøtteordningen blev
indført (L 80 - bilag 3). Den foreslåede definition, hvorefter politisk arbejde omfatter aktiviteter,
der retter sig såvel mod tilskudsmodtagerens organisation eller medlemmer som mod andre
organisationer eller mod vælgerne, jf. bemærkningerne til § 1, stk. 3, nedenfor, indebærer dog
ikke nogen realitetsændring i forhold til gældende praksis ved administrationen af
partistøtteordningen, herunder hvilke aktiviteter partistøtte kan anvendes til. I forhold til
forarbejderne til den oprindelige partistøttelov fra 1986 er der dog tale om, at tilskudsmodtagerne
får videre adgang til at benytte tilskud til internationalt samarbejde m.v., jf. nærmere nedenfor i
bemærkningerne til § 1, stk. 3.
Det er ikke nogen betingelse, at en aktivitet omfattet af § 1, stk. 2, udføres af tilskudsmodtageren
selv. Bestemmelsen er ikke til hinder for, at tilskudsmodtageren overfører penge til andre
organisationer eller til andre dele af tilskudsmodtagerens organisation med henblik på, at disse
udfører de i stk. 2 nævnte aktiviteter. Selve pengeoverførslen kan dog ikke anses for en aktivitet,
der er omfattet af definitionen på begrebet politisk arbejde. Det er således en betingelse for at
betragte et givet tilskud for anvendt til politisk arbejde, at den organisation, der har modtaget de
overførte penge, har anvendt beløbet til de i stk. 2 nævnte aktiviteter. Er pengene overført til en
anden del af partiets egen organisation, f.eks. fra en landsorganisation til en amts- eller
kommuneorganisation, er det endvidere en betingelse, at andre tilskud udbetalt i henhold til
denne lov, f.eks. på grundlag af deltagelse i amtsråds- eller kommunalbestyrelsesvalg, ikke
anvendes til den pågældende aktivitet, således at aktiviteten medregnes flere gange ved
opgørelsen af de påregnede og afholdte udgifter, jf. den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 4, 2.
pkt., der udelukker dette, og bemærkningerne til denne bestemmelse nedenfor. Overføres penge
til en anden sideordnet gren af partiets organisation, f.eks. fra en amtsorganisation til en anden,
Side 2
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale om overvejelser om regulering af spørgsmål om ydelse af økonomiske fordele i forbindelse med nedlæggelse af et folketingsmandat.
må de overførte penge alene anvendes til de i stk. 3 nævnte aktiviteter, jf. nærmere nedenfor, og
kun i det omfang anvendelsen ikke vil stride mod bestemmelsen i stk. 4, 2. pkt.”
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan i den forbindelse og i forlængelse heraf bl.a. oplyse, at ministeriet i
sin tidligere praksis på området ikke ses at have taget stilling til spørgsmålet om, hvorvidt et
folketingsparti lovligt kan anvende offentlig partistøtte udbetalt i medfør af partistøtteloven til en
økonomisk kompensation til et folketingsmedlem for at nedlægge sit mandat.
I lyset af partistøttelovens § 1, stk. 2, og den deri indeholdte definition af politisk arbejde er det Indenrigs-
og Sundhedsministeriets vurdering, at en økonomisk kompensation til et folketingsmedlem for at
nedlægge sit mandat ikke falder inden for definitionen af politisk arbejde. En sådan aktivitet ville således
ikke tage sigte på at fremme valg her i landet af en eller flere kandidater eller fremme et bestemt resultat
af en folkeafstemning her i landet.
På den baggrund er det Indenrigs- og Sundhedsministeriets vurdering, at et folketingsparti ikke lovligt kan
anvende offentlig partistøtte udbetalt i medfør af partistøtteloven til en økonomisk kompensation til et
folketingsmedlem for at nedlægge sit mandat.
Det kan med hensyn til privat partistøtte oplyses, at der ikke på Indenrigs- og Sundhedsministeriets
ressortområde findes lovgivning, der begrænser partiernes brug af lovligt modtagne bidrag fra private
bidragsydere.
Side 3