Udvalget vedrørende Det Etiske Råd 2024-25
UER Alm.del Bilag 23
Offentligt
3045484_0001.png
Omgangen med
aske fra afdøde
1
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0002.png
Indhold
2
03
04
10
14
16
19
22
Det Etiske Råd
Forord
Det Etiske Råds anbefalinger
Hvad er sagen?
Hvilke er de etiske hensyn?
Hvad er den aktuelle retstilstand?
Hvordan er reguleringen i andre lande?
Hvilke etiske hensyn er i spil og hvordan er de aktuelt vægtet?
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0003.png
Forord
aske fra kremerede afdøde.
3
By-, Land- og Kirkeminister Morten Dahlin har forespurgt, om Det Etiske Råd
vil udtale sig om to borgerforslag, som begge handler om omgangen med
Det ene forslag er af 25. august 2022 med titlen ”Giv forældre retten til at kunne
sige farvel i eget tempo og træffe velovervejede beslutninger omkring deres barns
urne”.
1
Forslaget handler om opbevaring af askeurner i private hjem i op til et år.
Det andet forslag er af 23. januar 2025 med titlen ”Mindesmykker af aske”.
2
Forslaget handler om brugen af asken fra afdøde i smykker.
Det Etiske Råd takker for forespørgslen, og præsenterer med denne udtalelse
sine synspunkter.
Udtalelsen er blevet til med sekretariatsbistand fra sektionsleder Frank Beck
Lassen. Udtalelsen er færdigbehandlet på Det Etiske Råds møde den
22. maj 2025.
Christine Nellemann
Formand for Det Etiske Råd
Christa Lundgaard Kjøller
Direktør for Nationalt Center for Etik
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0004.png
Det Etiske Råds
anbefalinger
4
By-, Land- og Kirkeminister Morten Dahlin har forespurgt, om Det Etiske Råd vil
udtale sig om to borgerforslag. Borgerforslagene ønsker på forskellig vis en mere
lempelig omgang med asken fra afdøde. Spørgsmålene, som begge borgerforslag
på forskellig vis stiller, handler om nye steder og nye genstande: På hvilke øvrige
måder, ud over de i dag tilladte, kan man på etisk forsvarlig vis forestille sig at pleje
omgang med asken fra afdøde? Kan asken tage varigt ophold andre steder end
ved nedsættelse i gravsted, placering i kolumbarium og spredning over åbent hav?
Kan asken anvendes i forbindelse med andre sorgbearbejdende eller erindrende
steder eller genstande end gravstedet og kolumbariet?
Det Etiske Råd har fulgt med i den offentlige debat om emnet. Ved siden af de to
borgerforslag, som kirkeministeren har bedt Det Etiske Råd udtale sig om, kredser
den offentlige debat om lempeligere regler for askedeling og spredning af aske an-
dre steder end på åbent hav. Dette giver fire områder, hvor mulige ændringer lader
sig forestille. Andre ændringer af lovgivning og myndigheders praksis kan selvsagt
komme på tale, men det er disse fire, som Det Etiske Råd har valgt at fokusere på:
Spredning andre steder end på åbent hav
Deling af asken fra afdøde
Placering af urner i eget hjem
Smykker indeholdende aske fra afdøde
I det følgende gengives rådsmedlemmernes stillingtagen til de fire forslag. For
hvert af forslagene angives de enkelte rådsmedlemmers anbefalinger sammen
med de overvejelser og argumenter, som især har spillet en rolle for deres stilling-
tagen. Uanset hvad de er endt med at anbefale, har følgende hensyn spillet en
central rolle i alle rådsmedlemmernes overvejelser: hensynet til den afdøde, til de
pårørende og til samfundet. Alle rådsmedlemmerne mener altså, at der bør tages
hensyn til alle de involverede parter. Når de alligevel er kommet frem til forskel-
lige anbefalinger, skyldes det, at de ikke altid har tillagt hensynene den samme
vægt. Og selv i de tilfælde, hvor rådsmedlemmerne er kommet frem til den samme
anbefaling, er det ikke nødvendigvis sådan, at hvert enkelt medlem har lagt lige stor
vægt på alle de overvejelser, som nævnes i forbindelse med en bestemt anbefaling.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0005.png
5
Anbefaling 1
9 rådsmedlemmer (Berit Andersen, Svend Brinkmann, Birgitte
Arent Eiriksson, Christian Gamborg, Anette Hygum, Knud Kri-
stensen, Lise Müller, Ayo Wahlberg, Mikkel Wold) anbefaler, at
deling af asken fra afdøde, spredning andre steder end på åbent
hav, placering af urner i eget hjem samt smykker indeholdende
aske fra afdøde alle tillades.
Rådsmedlemmerne har lagt vægt på en eller flere af følgende
betragtninger:
Alle fire forslag må som udgangspunkt kræve et samtykke fra
den afdøde.
Der er forskel på omgangen med lig og omgangen med aske, og
dette bør have konsekvenser for graden af selvbestemmelse, der
bør udstrækkes til afdøde og til pårørende og for forståelsen af den
sømmelighed, der bør kendetegne omgangen med aske fra afdøde.
Hvad angår graden af selvbestemmelse bemærkes det, at nogle
personers præferencer for omgangen med aske kan være van-
skelige at forstå, men respekten for andres ønsker i forbindelse
med asken fra afdøde kan have en positiv effekt i forhold til på-
rørendes sorg- og mindearbejde. Dette kan kræve en åbenhed
for forskellige livsværdier og en forståelse for, at ønsker om at
opbevare urnen med asken fra en afdød i eget hjem eller f.eks.
at få lavet et smykke indeholdende aske fra en afdød, kan være
meningsfuldt for nogen, selv om det kan forekomme mærkværdigt
eller usmageligt for andre.
Hvad angår sømmeligheden der bør kendetegne omgangen med
aske fra afdøde, så vurderer rådsmedlemmerne i anbefaling 1
denne forskelligt. Nogle rådsmedlemmer finder, at asken fra
afdøde er så forskellig fra et lig, at det ikke kan gøre krav på
en særlig respekt og værdighed.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0006.png
6
Andre rådsmedlemmer peger på, at asken fra den afdøde fortsat
har et særegent krav på respekt og værdighed, men at formen og
karakteren af respekten må ændre karakter, når der er tale om
aske fra afdøde. For disse medlemmer er der fortsat en række
praktiske spørgsmål at besvare i forbindelse med hvor grænserne
for en sømmelig omgang med urner og smykker med aske fra
afdøde bør gå. Disse medlemmer betoner, at smykker med aske
bør være til personlig og ærbødig brug og tilråder derfor ikke, at det
bliver muligt at sælge eller videregive smykker med aske
fra afdøde.
De fire forslag tilgodeser pårørendes behov for at leve med sine
afdøde på egne præmisser. I et foranderligt samfund er der behov
for også at kunne tilrettelægge egne ritualer, hvor mindet om den
afdøde i højere grad kan vedblive at følge pårørende gennem
følelsesmæssige bånd i form af sorg- og mindeprocesser, f.eks.
ved at de knyttes til genstande såsom et smykke. Medlemmerne
finder, at man kan have tillid til, at alle pårørende i hovedsagen
vil nære stor respekt for og drage omsorg for afdødes legemlige
rester, det være sig som del af en omhyggelig spredning, en urne
placeret i hjemmet eller et smykke indeholdende aske fra afdøde.
Det er væsentligt at gennemtænke, hvorledes disse lempelser
gennemføres. Gøres dette med omhyggelighed, burde det være
muligt at etablere de nødvendige forholdsregler, der sikrer, at
ingen personer oplever en stødende eller usømmelig omgang
med aske fra afdøde.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0007.png
7
Anbefaling 2
6 rådsmedlemmer (Grete Christensen, Ida Donkin, Stefan
Hermann, Christine Nellemann, Merete Nordentoft, Mie
Oehlenschläger) anbefaler, at både deling af asken fra afdøde
og spredning andre steder end på åbent hav tillades. Rådsmed-
lemmerne anbefaler således ikke, at urner kan placeres i eget
hjem eller at der kan laves smykker med asken fra afdøde.
Rådsmedlemmerne har lagt vægt på en eller flere af følgende
betragtninger:
De to forslag må som udgangspunkt kræve et samtykke
fra den afdøde.
Imødekommelsen af disse to ændringsmuligheder er en vel-
kommen udvidelse af selvbestemmelsen og tilgodeser samtidig
pårørendes behov for at gennemføre begravelseshandlingen efter
egne behov. Samfundet har dog en legitim interesse i at sikre, at
håndteringen af aske fra afdøde foregår med respekt og værdig-
hed og i overensstemmelse med en række sømmelighedsbetragt-
ninger, som er et udtryk for balancer etableret over mange år og
som derfor kan være svære at opretholde, hvis for stor en grad af
valgfrihed introduceres.
Deling af asken fra afdøde med henblik på nedsættelse og spred-
ning andre steder end på åbent hav udgør begge udvidelser af en
eksisterende praksis. Med muligheden for at nedsætte asken på
en anden kirkegård i landet vil der være tale om en velkendt pro-
cedure for nedsættelse, der nu skal foretages to steder i stedet for
ét. Spredning af asken fra afdøde andre steder end på åbent hav
skønnes muligt at gennemføre på en sådan måde, at det ikke for-
styrrer de levende eller medvirker til etableringen af gravpladser.
En tilstrækkelig afsides og grundig spredning burde være mulig,
således at de nødvendige forholdsregler kan tages for at sikre sig,
at ingen personer oplever en stødende eller usømmelig omgang
med asken.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0008.png
8
Placeringen af urner i eget hjem og den kreative anvendelse af
asken fra afdøde bryder med den norm, som adskillelsen af de
levende og de døde tilstræber at opretholde. Fælles for forslagene
om placering af urner i eget hjem og smykker indeholdende aske
fra afdøde er, at andre personer risikerer at træffe asken fra af-
døde på uventede steder og under usømmelige forhold.
Der er en betydelig risiko for, at en urne eller et smykke med tiden
får en behandling, der ikke er respektfuld. Hvis asken fra en afdød
ikke finder et endeligt hvilested, skal nogen holde mindet vedlige
og sikre respekten om de legemlige rester og opretholde deres
fysiske integritet. Da det ofte vil være andre end de nærmeste
pårørende, som på langt sigt ender med at opbevare en urne med
asken fra afdøde, risikerer disse urner dermed at få en stedmoderlig
behandling over tid.
Det anerkendes, at genstande såsom smykker kan være en hjælp til
pårørendes sorg- og mindeprocesser, men dette hensyn opvejer ikke
de faldgruber, der er forbundet med tilladelsen af kreative anven-
delser af aske fra afdøde. Som udvalget af kreative løsninger fra fx
Storbritannien indikerer, vil det være vanskeligt at afgrænse brugen
af mindesmykker fra anden kreativ brug af aske. Når først der åbnes
for en kreativ brug af asken fra afdøde, vil der være en betydelig
risiko for, at der opstår nye og potentielt stødende anvendelser.
Man kan, hvis smykker med aske fra afdøde bliver en mulighed,
forvente at finde legemlige rester i omløb, og med årene kan man
forvente flere. Det bliver måske ikke et særsyn at støde på aske-
smykker og dermed legemlige rester, og dette risikerer at under-
minere den almindelige opfattelse af den værdighed og respekt,
som legemlige rester afkræver os. Pårørende, der afgiver bestilling
på et smykke, vil have særlige følelser knyttet til genstanden, men
udenforstående har ikke mulighed for at erkende, hvad det er, man
har i hænderne. Som følge heraf kan man også være bekymret for,
at der over tid etableres handel med genstande indeholdende aske
fra afdøde.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0009.png
9
Anbefaling 3
1 rådsmedlem (Rasmus Willig) anbefaler, at spredning af asken
fra afdøde andre steder end på åbent hav tillades.
Dette rådsmedlem tilslutter sig begrundelserne i anbefaling 2 for at
udvise tilbageholdenhed i forhold til forslagene om at opbevare urner
i private hjem og den kreative anvendelse af aske fra afdøde, men
anbefaler ikke, at deling af asken fra afdøde tillades.
Rådsmedlemmet har lagt vægt på følgende betragtninger:
Forslaget må som udgangspunkt kræve et samtykke fra den afdøde.
For dette rådsmedlem er det afgørende, at asken fra afdøde enten
forbliver samlet og nedsættes i et gravsted eller kolumbarium eller
spredes på et passende, sømmeligt sted. Rådsmedlemmet aner-
kender, at aske fra afdøde i sammensætning og udtryk er noget
andet end lig eller ligdele, men dette gør ikke, at den samlede aske
ikke har afdødes krav på integritet og værdighed og en sikring af
gravfreden. Dette sikres bedst af den nuværende regulering, som
ud over nedsættelse på godkendte gravpladser kun tillader spred-
ning over åbent hav. Rådsmedlemmet finder dog, at spredning af
asken fra afdøde godt kan finde sted andre steder end på åbent
hav, uden at det forstyrrer de levende eller medvirker til etablerin-
gen af gravpladser. En tilstrækkelig afsides og grundig spredning
burde være mulig, således at de nødvendige forholdsregler kan
tages for at sikre sig, at ingen personer oplever en stødende eller
usømmelig omgang med asken.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0010.png
Hvad er sagen?
eller skal den kremeres i et krematorium?
10
”Lig skal enten begraves eller brændes”. Sådan lyder § 1 i begravelsesloven.
Lig kan ikke forblive som sådan, men må finde et hvilested. Som den, der anmoder
om begravelse, skal man derfor vælge: skal den afdøde krop begraves i jorden,
I centrum for denne udtalelse står kremering som begravelsesteknik. Kremering,
eller ’ligbrænding’ som det kaldes i dansk ret, finder sted i dertil indrettede krema-
torier, godkendt af kirkeministeren. Umiddelbart efter brændingen samles al asken
i urner, som forsynes med krematoriets segl og afdødes navn. Skal asken hensæt-
tes i kolumbarium (betegnelsen for en urnehal), skal urnen være af et holdbart
materiale (ler, sten, bronze). Skal asken nedsættes i jorden, kan urnen bestå af
andet materiale (jern, træ, pap). Får man urnen udleveret, skal det opgives til
krematoriet, hvor urnen skal anbringes. Alternativt kan asken spredes over åbent
hav, hvis det er afdødes ønske.
Gennem årene er et stigende antal afdøde blevet kremeret. I dag (2024) er det
87,9% af alle døde, der kremeres. I 2000 var der tale om 71,8%. I 2024 udgjorde
antallet af askespredninger 11% af alle kremerede, en fordobling siden 2015.
3
Der er forskel på, hvilke overvejelser begravelse og kremering giver anledning til.
En jordfæstelse kan give anledning til en række overvejelser over måden, hvorpå
begravelseshandlingen skal finde sted, og på hvilken måde gravstedet efterfølgen-
de skal forvaltes. Hovedsagen er, at graven på en kirkegård tilbyder en ufravigelig
lokation, hvor mindet om den afdøde kan knytte sig til de fysiske rester.
Til forskel herfra giver kremeringen af liget et restprodukt i form af en urne med
asken fra den afdøde. I slægt med respekten for det jordfæstede legeme kalder
asken på en agtelse, men den tilbyder også andre muligheder for at praktisere et
sorg- og erindringsarbejde. Hovedsagen er, at asken fra kremerede afdøde på en
anden måde end det jordfæstede legeme, er mobilt. Stederne og måderne hvorpå
mindet om den afdøde kan knytte sig til de fysiske rester, er mangfoldige, og det
kan synes som om, kun fantasien sætter grænser.
Asken er, som et resultat af eller en rest ved kremering, et ’senere stadie’ af perso-
nens forsvinden. Mens liget har den genkendelighed, der gør, at det uden videre
lader sig forbinde med en person, bærer asken ikke nogen mindelser om en per-
son. Man skal vide, at netop denne aske er et produkt af forbrændingen af netop
denne afdøde person. Da asken ikke bærer nogen træk, der tillader en genkendel-
Gennem årene er
et stigende antal
afdøde blevet
kremeret. I dag
(2024) er det 87,9%
af alle døde, der
kremeres. I 2000 var
der tale om 71,8%.
I 2024 udgjorde
antallet af aske-
spredninger 11%
af alle kremerede,
en fordobling
siden 2015
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0011.png
11
se af personen, vedlægges der da også en identificeringsmarkør ved urnen med
den afdødes aske.
Levende individer gør krav på respekt for personen. Og dette krav om respekt
ophører ikke uden videre med personens død. Den afdødes krop har en fysisk
integritet, som kalder på beskyttelse. Det er derfor vanskeligt at betragte den nyligt
afdøde alene som et lig forstået som organisk materiale under nedbrydning, idet
der er stor lighed med den afdøde og den menneskelige form som sådan. Spørgs-
målet er, hvorledes det forholder sig med asken fra en afdød, placeret i en urne
eller i en anden genstand. På den ene side ligner det ikke den afdøde eller den
menneskelige form som sådan. Men på den anden side er en urne på en skænk
ikke kun en genstand, men rummer også et element af en person, ligesom et
smykke med asken fra en afdød ikke kun er et smykke, men også rummer legems-
rester fra en person.
Borgerforslagene ønsker på forskellig vis en mere lempelig omgang med asken
fra afdøde. Spørgsmålene, som begge borgerforslag på forskellig vis stiller, kan
siges at handle om
nye steder og nye genstande:
på hvilke nye måder kan man
på etisk forsvarlig vis forestille sig at pleje omgang med asken fra afdøde? Kan
asken fx tage varigt ophold andre steder end ved nedsættelse i gravsted, place-
ring i kolumbarium og spredning over åbent hav? Kan asken eventuelt anvendes
i andre sorgbearbejdende eller erindrende steder eller genstande, end gravstedet
og kolumbariet?
Det Etiske Råd har fulgt med i den offentlige debat om emnet. Ved siden af de
to borgerforslag, som kirkeministeren har bedt Det Etiske Råd udtale sig om,
kredser den offentlige debat om lempeligere regler for askedeling og spredning
af aske andre steder end på åbent hav. Dette giver fire områder, hvor mulige
ændringer lader sig forestille. Andre ændringer af lovgivning og myndigheders
praksis lader sig selvsagt forestille, men det er disse fire, som Det Etiske Råd
anser for de væsentligste:
Deling af asken fra afdøde
Spredning andre steder end på åbent hav
Placering af urner i eget hjem
Smykker indeholdende aske fra afdøde
Borgerforslagene
ønsker på forskellig
vis en mere lempelig
omgang med asken
fra afdøde
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0012.png
12
Deling af asken fra afdøde
I den offentlige debat har det været diskuteret, om askedeling med
henblik på at nedsætte asken på to kirkegårde burde tillades. Kollegiet
af biskopper har foreslået at udvide muligheden for askedeling såle-
des, at det bliver muligt at nedsætte asken på to kirkegårde.
4
Begrun-
delsen lyder, at folk ofte har tilknytning til forskellige steder. I dag skal
man som udgangspunkt stedes til hvile i det sogn, man er død i, men
man kan anmode om plads i et andet sogn. Og asken kan kun deles,
hvis den ene halvdel skal til udlandet eller spredes over havet. Med
denne ændring vil det blive muligt at dele asken på flere lokationer af
betydning for den afdøde eller de pårørende.
Spredning andre steder end på åbent hav
I den offentlige debat har det været diskuteret om spredning af aske
andre steder end på åbent hav burde tillades. Danske Bedemænd
har foreslået, at det bliver muligt at sprede asken fra afdøde på land-
jorden, på steder hvor det kan foregå på en sømmelig måde, der ikke
generer andre.
Placering af urner i eget hjem
Borgerforslaget ”Giv forældre retten til at kunne sige farvel i eget tem-
po og træffe velovervejede beslutninger omkring deres barns urne”
ønsker at gøre det lovligt at opbevare urneasken fra afdøde i eget
hjem. Mere præcist ønsker forslaget at gøre det lovligt for forældre,
der har mistet et barn, at opbevare urnen hjemme i et år efter døds-
faldet. Begrundelsen lyder, at der kan være et andet, forlænget behov
for afsked med et barn afgået ved døden. I en periode på op til et år
skal det derfor være muligt for forældre at tage afsked med barnet og
at træffe en velovervejet beslutning om endeligt hvilested.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0013.png
13
Det Etiske Råd forholder sig i denne udtalelse generelt til spørgsmålet
om placering af urner i eget hjem, og forholder sig altså ikke til eventu-
elle begrænsede forslag, enten i form af tidsafgrænsninger eller i form
af en reduceret målgruppe i form af mindreårige.
Smykker indeholdende aske fra afdøde
Borgerforslaget ”Mindesmykker af aske” ønsker en lovliggørelse af
brugen af aske fra afdøde i smykker. Borgerforslaget gør sig nogle
observationer og stiller nogle spørgsmål: Hvorfor er det ikke lovligt
i Danmark, når nu det er en mulighed i visse andre lande? Hvad er
forskellen på at sprede aske til havs og så indlejre en del af asken i et
smykke? Hvis pårørende er uenige om brugen af asken, kunne man
så ikke forestille sig en registrering af den afdødes ønsker?
Der er tradition for, at smykker anvendes til erindring om afdøde. Dels
det smykke, der arves fra en afdød, som selv har båret det, og som
derfor etablerer en relation til den afdøde. Dels det smykke, der rum-
mer et lille billede af den afdøde.
Den afgørende forskel er selvfølgelig, at de to ovenfor forholder sig
alene til personen som erindret eller afbildet, mens et smykke med
aske angår den afdødes fysiske integritet. Og muligvis er smykker
særligt velegnede til at indgå i sorg- og mindeprocesser. De er bær-
bare, håndterbare, kan holdes og er stedse nærværende. Et smykke
kan være en måde at opleve nærhed på, da det kan opbevares helt
tæt på huden.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0014.png
Hvilke er de
etiske hensyn?
og myndighedernes praksis en balancering af forskellige hensyn.
14
Begravelsesloven begrænser den omgang, man kan pleje med asken fra afdøde,
af hensyn til en række parter. Hensynet synes at være beskyttelsen af den afdøde,
af de pårørende og af samfundet. Som sådan udgør den aktuelle begravelseslov
Det skal bemærkes, at en række hensyn, særligt de der angår samfundets inte-
resser, også lader sig beskrive som en forskel i interesser, alt efter om man er
levende eller død. Her kan de levende have fælles interesser i, at der finder en
brug af afdødes kroppe sted, som man finder nyttig eller anerkendelsesværdig.
Det kan være samfundet, der har en kollektiv interesse i brugen af afdøde kroppe
til lægevidenskabelige studier eller til organtransplantation, men det kan også være
pårørende, der ønsker at gøre brug af asken fra afdøde til deres egne individuelle
sorg- og mindeprocesser.
Afdøde
Begravelsesloven beskytter i første omgang den afdødes integritet og værdig-
hed. Spørgsmålet om hvordan man skal behandle afdøde kroppe eller den aske,
der bliver tilbage efter kremering, er et udslag af den værdighed, som vi tilkender
ethvert levende individ. Respekt for den afdødes ønsker, krop og rester spejler en
respekt for den unikke person, som ikke længere er til. En konsekvens er, at de
ønsker, personen forud for sin død har udtrykt om egen begravelse eller kremering,
respekteres. Indbygget i hensynet til den afdøde ligger en diskussion om, hvor
længe et sådant hensyn gør sig gældende. Hvor længe efter døden vedbliver det
afdøde individ og evt. rester fra det afdøde individ med at være beskyttelsesvær-
digt? Grundlæggende rettigheder, såsom retten til respekt for privatliv og respekt
for selvbestemmelse, udstrækkes til afdøde personer, men beskyttelsen aftager,
’som tiden går’, så at sige, og modsatrettede interesser begynder at veje tungere.
Tidens gang kan siges løbende at minimere afdødes lidt mere svævende karakter
af person med en integritet at respektere.
Pårørende
Beskyttelsen af den afdødes integritet og værdighed, og den noget flydende for-
pligtelse til ikke at objektivere eller tingsliggøre den afdøde krop eller asken derfra,
er også en måde at tilgodese de pårørendes interesser. Gennem respekten for den
afdøde respekteres de pårørendes følelsesmæssige tilknytning til en nu afdød per-
Hvor længe efter
døden vedbliver det
afdøde individ og
evt. rester fra det
afdøde individ med
at være beskyttelses-
værdigt?
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0015.png
15
son. Det er en fælles anerkendelse af, at den afdøde krop for pårørende fortsætter
med at legemliggøre den person, der var engang. Også når der er tale om asken
efter en kremering. Det kan være svært at afgøre, om de enkelte regler er sat i
verden af hensyn til den afdøde selv eller af hensyn til de efterladte. De to parters
interesse kan være svære at adskille. En konsekvens er, at de pårørendes ønsker
kan optræde stedfortrædende, hvis den afdødes ønsker ikke er kendte.
Pårørende har dog også egne interesser i form af et behov for et passende sor-
garbejde og muligheder for at mindes den afdøde, og de flugter ikke uden videre
med afdødes ønsker. Pårørendes behov står netop i centrum for diskussioner om
urners placering i hjemmet, askedeling, spredning andre steder end over åbent
hav og fremstillingen af smykker med aske fra afdøde.
Samfundet
Samfundets - eller de øvrige levendes, som ikke er pårørende - interesse, angår
i høj grad risikoen for at møde eller at støde ind i uønskede oplevelser med aske
fra afdøde. En konsekvens er, at kun nogle af de ønsker, personen forud for sin
død har udtrykt om egen begravelse eller kremering, bør respekteres, og at det
etiske rationale bag, handler om
risikoen
for at træffe aske på steder, der opleves
som upassende. Samfundsinteressens karakter af ordensopretholdelse mellem
de levende og de døde gør den konkrete sammenhæng for omgangen med aske
fra afdøde vigtig. Den etiske bedømmelse kommer derfor til at handle om hvad
det skal
betyde,
hvis man møder aske i form af urner, smykker eller som spredt på
landjord, og hvad
sandsynligheden
for at støde ind i aske under forskellige forhold:
i en urne i hjemmet, spredt i fx en skov, nedsat på egen grund eller inkorporeret
i et smykke.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0016.png
Hvad er den aktuelle
retstilstand?
fra de almene bestemmelser er værd at fremhæve
5
:
16
Omgangen med afdøde – og dermed også asken fra kremerede – reguleres af
’Lov om begravelse og ligbrænding (Begravelsesloven)’. Loven er fra 1975, men er
løbende blevet revideret, senest i 2023. Udvalgte dele af de første tre paragraffer
§ 1.
Lig skal enten begraves eller brændes.
§ 2.
Begravelse skal ske på folkekirkens kirkegårde eller andre af
kirkeministeren godkendte gravpladser. […]
§ 3.
Ligbrænding skal ske i krematorier, der er godkendt af
kirkeministeren.
Stk. 2.
Asken skal nedsættes på en af de begravelsespladser, der er
nævnt i § 2, stk. 1, eller anbringes på et andet sted, der er godkendt af
kirkeministeren.
Stk. 3.
Asken kan spredes over åbent hav, hvis afdøde skriftligt har
ønsket dette. Kravet om skriftlighed kan fraviges, når det er utvivlsomt,
at det var afdødes ønske, at asken skulle spredes over åbent hav.
Begravelsesmyndigheden træffer afgørelse om, hvorvidt kravet om
skriftlighed kan fraviges. […]
Stk. 4.
Biskoppen kan tillade, at der forholdes med asken på anden
sømmelig måde end nævnt i stk. 2 og 3, når der foreligger et bestemt
udtalt ønske herom fra afdøde.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0017.png
17
De praktiske konsekvenser af begravelsesloven for omgangen med aske
fra afdøde er, at:
Urner skal nedsættes på en kirkegård, anbringes i et kolumbarium
(urnehal) eller nedsættes på andre begravelsespladser, som Kirke-
ministeriet har godkendt.
Nedsættelse af en urne på privat grund kræver tilladelse fra
biskoppen. Ønskes asken nedsat på privat grund, kan det kun ske
med tilladelse fra biskoppen i det stift, hvor grunden er beliggen-
de, som kan være det samme stift, som afdøde boede i. Flere be-
tingelser skal være opfyldt, f.eks. skal grunden være på mere end
5.000 kvadratmeter, og der skal ske tinglysning. Endvidere må der
på det sted, hvor urnen nedsættes, ikke anbringes sten, mindes-
mærke eller andet, der kendetegner stedet som begravelsesplads.
I Kirkeministeriets vejledning til stiftsøvrighederne forklares det, at
ministeriet som fast praksis meddeler afslag på ansøgninger om
tilladelse til spredning af asken over landjorden.
6
Asken kan spredes over åbent hav. Ønskes asken spredt over
åbent hav, træffes afgørelsen af begravelsesmyndigheden, som er
det lokale sogn, hvor afdøde boede. Afdødes skriftlige samtykke
skal følge anmodningen om kremering. Spredning skal ske på en
sømmelig måde, uden at det vækker opsigt. Det skal bemærkes,
at rådet i sit arbejde med dette emne er blevet gjort opmærksom
på, at der ingen kontrol finder sted, med om den udleverede aske
spredes, som der er givet tilladelse til.
Der kan gives tilladelse til askedeling, men kun hvis ønsket
er begrundet i afdødes tilknytning til et andet land, fx hvis det
ønskes, at en del af asken nedsættes i Danmark, mens resten
føres til en kirkegård i udlandet, hvor den afdøde er opvokset.
Der kan også gives tilladelse til askedeling, hvis en del af asken
nedsættes på en kirkegård, mens den resterende del af asken
spredes over åbent hav. Der gives ikke tilladelse til nedsættelse
af aske på to kirkegårde.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0018.png
18
Det er ikke tilladt at anbringe en urne i hjemmet. I Kirkeministeriets
vejledning til stiftsøvrighederne forklares det, at ministeriet altid
har meddelt afslag på ansøgninger om tilladelse til anbringelse
af askeurner i hjemmet. Begrundelsen lyder, at en sådan anbrin-
gelse vil kunne indebære en tilsidesættelse af de etiske hensyn,
der ligger til grund for begravelseslovens bestemmelser.
7
Dansk lovgivning forholder sig ikke til kreativ anvendelse af aske
fra afdøde. I tilfældet med smykker indeholdende aske fra afdøde
ville det kræve en tilladelse fra biskoppen, som både anså den
afdødes ønske for at være udtalt, anvendelsen sømmelig, og en
accepteret form for askedeling. Intet i den eksisterende praksis
tyder på, at en sådan tilladelse vil blive givet.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0019.png
Hvordan er
reguleringen i
andre lande?
19
Ser man på, hvorledes der i andre lande plejes omgang med asken fra afdøde,
viser der sig betydelige forskelle. I USA og Storbritannien er man forholdsvis
lempelige, mens Tyskland, Norge og delvist Sverige pålægger klare begrænsnin-
ger. Formålet med denne korte oversigt er ikke at give et detaljeret kendskab til
lovgivning i de udvalgte lande, men at give et indtryk af forskelligheden i normer og
lovgivning, når det gælder omgangen med aske fra afdøde.
USA
I USA findes der ingen føderal lovgivning, der forbyder privat opbevaring af kreme-
ret aske, spredning af aske på land eller alternativ brug af aske fra afdøde. Øn-
skes asken spredt over vand gælder den føderale Clean Water Act, der kræver, at
kremerede rester spredes mindst tre sømil fra land, og at miljømyndigheder (EPA)
orienteres inden for 30 dage. Aske kan også nedlægges i en urnegrav på en offent-
lig kirkegård eller i et kolumbarium. I en række delstater er det, med grundejerens
samtykke, også tilladt at begrave en urne på privat grund.
Enkelte stater stiller krav til transporten af asken (fx at en autoriseret bedemand
skal stå for fragten), men derudover er der typisk intet til hinder for at have urnen
i hjemmet. Generelt må aske spredes i naturen med grundejerens tilladelse, men
det kan igen afhænge af delstatens regler. Der er intet specifikt forbud i amerikansk
lov mod kreativ brug af asken fra afdøde. Når først asken er udleveret til familien,
kan der frit disponeres.
Storbritannien
I England og Wales findes der ingen lovgivning, der forbyder privat opbevaring af
kremeret aske, spredning over land eller vand eller kreativ brug af aske fra afdø-
de. Praksis bygges i stedet op via forskrifter og lokal forvaltning. Ifølge Cremation
Regulations (2008) skal krematoriet udlevere asken til ansøgeren eller en person,
vedkommende har udpeget.
8
I Skotland gælder tilsvarende regler i Burial and
Cremation Act (2016).
9
Miljø- og sundhedsmyndigheder har udstedt vejledninger
for askespredning, særligt i følsomme områder, mens kirkegårde og kommuner
regulerer fx urnenedlæggelser. Ønsker man at sprede asken, skal man altid søge
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0020.png
20
grundejerens eller myndigheders tilladelse, og det anbefales, at man kontakter mil-
jømyndigheder før spredning i vand eller natur, da visse områder har miljømæssige
retningslinjer. I praksis betyder det, at man frit kan sprede asken over privat eller
offentligt område, såfremt de relevante tilladelser er indhentet. Udleverede urner
kan også begraves på kirkegårde, i kirkegrave, i et kolumbarium eller på privat
grund, så længe grundejeren giver tilladelse.
Det er værd at lægge mærke til, at friheden til at gøre kreativt brug af asken fra
afdøde i både USA og England har ført til et væld af praksisser. Således tilbyder
den engelske kæde af bedemandsforretninger Dignity en guide til de, der ønsker
at gøre kreativt brug af asken fra afdøde.
10
Her peges på en række muligheder, og
der anvises også mulige kommercielle operatører. Hvor mange der benytter sig af
disse muligheder, vides ikke. Der peges bl.a. på, at man kan:
Tage asken på en rejse og sprede den i lande af betydning for afdøde
Inkorporere en del af asken i et smykke til minde om afdøde
Sprede asken ved hjælp af fyrværkeri
Nedsætte asken i egen have
Få en tatovering hvor asken fra afdøde er blevet inkorporeret
Sprede asken i rummet ved hjælp af vejrballoner
’Plante’ asken som et træ ved hjælp af særligt nedbrydelige urner
Sprede asken ved hjælp af duer
Få trykt en vinyl-LP hvor asken fra afdøde er blevet inkorporeret
Opbevare en del af asken i en legetøjsbamse
Indføje asken i en skulptur
Tyskland
I Tyskland har man en ’Friedhofspflicht’, dvs. pligt til at begrave afdøde på kirkegår-
de. De enkelte delstaters ’Bestattungsgesetze’ foreskriver også, at urneaske skal
nedlægges på kirkegårde eller et andet godkendt gravsted, fx i en urnegrav (jord-
grav eller kolumbarium). Privat opbevaring af urner anses som en overtrædelse af
pligten. Som hovedregel er spredning af aske forbudt i Tyskland. Enkelte delstater
har indført særlige parceller på kirkegårde (’Streuflächen’ eller ’Streuäcker’), hvor
spredning er tilladt. Undtagelsesvis (fx i delstaten Bremen) kan myndighederne
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0021.png
21
udstede dispensation til askespredning på privat grund, hvis afdøde har begæret
det skriftligt.
11
Der findes ingen lovgivning, der specifikt adresserer kreativ brug af
asken fra afdøde. ’Friedhofspflicht’ indebærer, at asken bør forblive samlet med
henblik på nedsættelse.
Sverige
Svensk lov forbyder privat opbevaring. Urner skal opbevares på krematoriet eller
hos begravelsesmyndigheden, indtil den skal nedsættes eller spredes. Det er så-
ledes lovpligtigt, at urnen først kan hentes ud til den konkrete begravelseshandling
eller spredning. Asken skal normalt nedsættes på en kirkegård eller i et kolumbari-
um. Dette skal ske inden for ét år efter kremeringen, med mulighed for dispensati-
on hvis særlige grunde foreligger. Det vil sige, at pårørende har op til et års be-
tænkningstid med henblik på at beslutte endelig nedsættelse eller spredning – men
asken kan ikke opbevares i eget hjem. Askespredning uden for kirkegårdsområder
kræver tilladelse fra Länsstyrelsen. Ifølge retningslinjer bør asken spredes mindst
300 meter fra nærmeste bebyggelse og 300 meter fra kystlinjen. Enhver ansøgning
skal begrundes med henvisning til afdødes testamente eller ønske. Lovgivningen
nævner ikke kreativ brug af asken fra afdøde. Håndteringen er bundet op på enten
nedsættelse eller spredning ved særlige lejligheder. Da deling og spredning kræver
tilladelse, er privat videre forarbejdning ikke reguleret.
12
Norge
Ifølge norsk lov (’gravplassloven’)
13
er opbevaringen af urner i hjemmet ikke tilladt.
Urnen skal sikres og opbevares hos krematoriet eller ved kirkegårdsmyndighe-
den indtil begravelsen. Asken skal som udgangspunkt nedsættes på en offentlig
kirkegård, det kan være i en anonym mindelund, en navnegrav eller en familiegrav
på kirkegården. Nye naturområder for urner (fx skovområder) kan anlægges af
kommunen, men er stadig kirkegårdsjord juridisk set. Der kan gives tilladelse til
spredning af aske for vinden hvis der søges herom. Anmodningen kan foretages
af afdøde eller af pårørende, men dispensation gives kun hvis det kan sandsynlig-
gøres at det var afdødes ønske. Loven præciserer, at asken normalt skal ned-
sættes i jord, og at det fx ikke er tilladt at dele asken mellem spredning og begra-
velse.
14
Der er intet konkret forbud mod kreativ brug af asken fra afdøde, men da
opdeling af asken ved spredning er udtrykkeligt forbudt, forhindrer dette antageligt,
at asken opdeles til flere formål.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0022.png
Hvilke etiske hensyn
er i spil og hvordan er
de aktuelt vægtet?
22
Der er tre primære etiske begreber i spil i begravelsesloven: ønsker, sømmelig-
hed og den offentlige orden. Selvbestemmelse er udgangspunktet for begravel-
sesloven. I første omgang den afdødes ønsker til egen videre færd, men da den
afdødes ønsker i mange tilfælde ikke er nedfældet eller kendte, videregår selv-
bestemmelsesretten til de nærmeste pårørende og deres ønsker til den videre
færd. Selvbestemmelsen er dog indskrænket af hensynet til sømmelighed og den
offentlige orden.
Indenfor de rammer, der er beskrevet i begravelsesloven, råder personer selv over
hvilke måder, der skal disponeres over deres egen døde krop. Dette er beskrevet
i begravelseslovens § 8, som udpeger den afdødes fremsatte ønsker som det
primære beslutningsgrundlag. Her er der særligt tale om to grundlæggende valg,
der historisk set har været omstridte, nemlig valget mellem en kirkelig eller bor-
gerlig bisættelse og valget mellem jordfæstelse eller kremering. Begravelsesloven
understreger i begge tilfælde, at den afdødes ønsker skal efterkommes. Og hvis
den afdødes ønsker ikke kendes, så bygger loven på den antagelse, at afdødes
nærmeste pårørende vil betragte det både som en ret og en pligt at drage omsorg
for, at afdødes formodede ønske efterleves. Er der forskellige opfattelser af, hvad
afdødes ønsker bestod i, er det nærmeste pårørende, der afgør sagen
Det skal bemærkes, at fastlæggelse af rammerne for, hvordan der skal forholdes
med ens krop efter døden, og hermed også bestemme, hvor man ønsker at blive
begravet og hvordan begravelseshandlingen skal forløbe, anerkendes som en del
af retten til respekt for privatliv, jf Den Europæiske Menneskeretskonventions
artikel 8. Dette blev fastslået af den europæiske menneskeretskommisson i en sag,
hvor en tysk borger havde fået afslag af tyske myndigheder på at måtte sprede sin
aske over landjorden på sin ejendom efter sin død.
Dette udgjorde dog ikke en krænkelse af borgerens ret til respekt for privatliv, lød
afgørelsen. Begrundelsen var, at en række nationale begrænsninger, såsom forbud
mod spredning af aske på landjord, havde til hensigt at varetage den offentlige
orden. Det kunne være at sikre (1) et fredeligt hvilested for jordiske rester, (2) en
Selvbestemmelse er
udgangspunktet for
begravelsesloven
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0023.png
23
passende behandling af lig og krematorieaske, (3) beskyttelsen af den offentlige
sundhed og den offentlige orden og desuden (4) planlægningsmuligheder for by- og
vejudvikling. Alle lande, lød det, har retlige indskrænkninger af selvbestemmelsen
og i den sammenhæng er ’ordre public’-hensyn både nødvendige og legitime.
15
I begravelsesloven udgør ordens- og sømmelighedshensyn netop sådanne ’ordre
public’-hensyn og dermed etiske begrundelser for indskrænkninger i afdøde og
pårørendes selvbestemmelse.
Foreningen Liv & Død har i 2022 foretaget en spørgeskemaundersøgelse blandt
1004 respondenter med henblik på at beskrive danskernes forhold til døden.
Her dukker enkelte spørgsmål og besvarelser op, som er interessante for denne
udtalelse og diskussionen om befolkningens ønsker.
16
På spørgsmålet ”Hvilke
ritualer synes du har betydning for at mindes
den afdøde også længe efter afholdelse af begravelsen/bisættelsen?”
svarer de følgende andele, at det har ”stor/meget stor betydning”:
At besøge kirkegården eller begravelsespladsen, hvor afdøde
er bisat/begravet
59%
At have egne, personlige ritualer for at mindes afdøde
53%
At besøge et sted af særlig betydning for den afdøde
49%
At have en dag, hvor man mindes de døde i fællesskab (f.eks.
Allehelgensaften)
26%
At kunne tage urnen med hjem
19%
På spørgsmålet ”Oplevede
du, at du eller den afdøde havde ønsker eller
forventninger til bisættelsen/begravelsen, som ikke kunne imødekom-
mes?”
fremgår det af svarene, at ca. hver femte (18%) havde oplevelser
med ønsker – enten egne eller afdødes – der ikke kunne imødekommes
ved begravelsen/bisættelsen. Resultaterne fordelte sig således:
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0024.png
24
At man ikke kunne få lov til at synge/spille salmer eller sange i
kirken, som man havde ønsket
32%
At man ikke kunne få lov til at sprede asken over land
20%
At man ikke kunne få lov til at opbevare urnen med afdødes aske
i eget hjem
10%
På spørgsmålet ”Hvilke
af følgende forhold kunne du ønske dig var
mulige?”
(Her var der angivet en række fastlagte svarkategorier med
mulighed for at svare ’ja’, ’nej’ eller ’ved
ikke’
ud for hver af dem)
fordelte svarene sig således:
At få min egen eller mine afdødes aske spredt over land
32%
At opbevare afdødes urne med asken i eget hjem
17%
At blive begravet på min egen ejendom
12%
At blive begravet sammen med et kæledyr
14%
At blive vandkremeret
11%
Til sammenligning var der blot én enkelt respondent, der ønskede at få sin aske
presset til en diamant, mens én anden ønskede at få sin aske skudt af med en raket.
Allerede kravet om bisættelse udgør en begrænsning af selvbestemmelsesretten.
Der er krav om at jordfæstelse eller ligbrænding finder sted inden 8 dage efter
dødsfaldet. Der kan dog søges dispensation om at forlænge fristen til 14 dage.
En sådan tidsmæssig ramme har oplagte sundhedsmæssige hensyn, men der er
i Begravelsesloven også anført et hensyn til sømmelighed og orden. Det vil være
usømmeligt at træffe lig på steder, hvor de normalt ikke lader sig finde og i en
’form’ de normalt ikke har (begravet eller brændt).
Allerede kravet
om bisættelse udgør
en begrænsning af
selvbestemmelses-
retten
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0025.png
25
Det kan være vanskeligt at afgøre, hvad der er usømmeligt. Ordet i sig selv forkla-
rer ikke så meget, det betegner blot det, som på stødende vis strider mod bestem-
te sociale, moralske eller etiske normer. Men da det her netop er de selvsamme
normer der er til debat, er ordet ikke særligt vejledende. I stedet kan man under-
søge, hvordan omgangen med ordens- og sømmelighedsargumenter går for sig på
områder beslægtet med omgangen med aske fra afdøde.
En første indkredsning handler om myndighedernes praksis. Som nævnt giver
begravelseslovens § 3, stk. 3 mulighed for, at stiftsøvrigheden kan tillade, at der
forholdes med aske på ’anden sømmelig måde’. Janne Rothmar Herrmann har i en
gennemgang af sager afgjort af Kirkeministeriet fra 2001-2009 indkredset, hvordan
’anden sømmelig måde’ i denne periode er blevet fortolket.
Herrmann konkluderer, at praksis viser, at sømmelighedsbegrebet frem for alt
angår hensynet til at udsondre de døde til særlige områder for afdøde, og at andre
måder at afhænde på må have en facon, der ikke vækker opsigt eller kommer
til at markere en begravelsesplads. ”Det bærende hensyn”, konkluderer hun, ”er
således ordensprincippet og hensynet til de levende”.
17
Som konsekvens heraf gav
man i den undersøgte periode som fast praksis tilladelse til spredning af aske på
havet (på de samme vilkår som i 2008 blev tilladt ved lov), mens man som hoved-
regel ikke gav tilladelse til spredning af aske på landjorden, jf. Kirkeministeriets
vejledning til stiftsøvrighederne.
18
At ordens- og sømmelighedshensynet er møntet
på de levende kan muligvis være med til at forklare tilbageholdenheden med at
tillade spredning af aske på landjorden og i søer og vandløb, mens det er tilladt på
åbent hav. Til søs er risikoen for at nogen oplever afhændelsen af aske på uvente-
de steder minimal, samtidig med at asken absorberes i det store alt, sammenlignet
med at blive afhændet et mere lokaliserbart sted.
En anden måde at indkredse, hvad sømmelighed i omgangen med aske kunne
handle om, er ved at opholde sig ved lig eller legemlige rester anvendt eller op-
bevaret på måder, der afviger fra sømmelighedens normale krav.
Ifølge Sundhedsloven er det muligt at testamentere sit legeme til forsknings- eller
undervisningsmæssig brug. En sådan videnskabelig brug af lig etablerer således et
særligt rum, hvor de normale standarder for usømmelighed (opskæring, partering)
suppleres af en betragtning om, hvorvidt brugen i netop denne sammenhæng,
er anerkendelsesværdig. Kombinationen af samtykke og anerkendelsesværdigt
formål opløser usømmeligheden. Lignende lader sig iagttage i forbindelse med
organtransplantation og med udtagelsen af kønsceller fra afdøde med henblik på
assisteret reproduktion – begge en behandlingsorienteret brug af ligdele. Begge er
Til søs er risikoen
for at nogen oplever
afhændelsen af aske
på uventede steder
minimal, samtidig
med at asken
absorberes i det
store alt, sammen-
lignet med at blive
afhændet et mere
lokaliserbart sted
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0026.png
26
omdiskuterede i bioetikken, men samtykke fra afdøde og et behandlingsmæssigt
sigte gør, at der i hvert fald ikke længere er tale om usømmelig behandling af lig.
En tredje indkredsning handler om fortidsminder. Afgørende for definitionen af for-
tidsminder er også, om der skønnes at være et anerkendelsesværdigt formål med
en opgravning og evt. udstilling. Fortidsminder udgør et eksempel på, at afdødes
interesser aftager over tid, men også på, at arkæologiske undersøgelser som
udbygger den eksisterende viden om historien, sådan som fx Grauballemanden
eller Egtvedpigen, vurderes at have et anerkendelsesværdigt formål, som opløser
usømmeligheden i behandlingen af de legemlige rester.
Som disse indkredsninger antyder, kunne sømmeligheden i en anden brug af asken
fra afdøde muligvis bedømmes ud fra en lignende målestok: lader et anerkendel-
sesværdigt formål sig beskrive? Det er dog et åbent spørgsmål, om et anerkendel-
sesværdigt formål kun kan relatere til et fælles samfundsmæssigt gode, sådan som
brugen af lig til forsknings- og undervisningsmæssig brug, eller om mere afgrænse-
de og private formål også bør kunne regnes for anerkendelsesværdige.
I den offentlige debat om omgangen med aske fra afdøde refereres der ofte til ven-
dingen ’usømmelig omgang med lig’. Vendingen genfindes så nogenlunde i straf-
felovens § 139, stk. 1: ”Den, som krænker gravfreden eller gør sig skyldig i usøm-
melig behandling af lig, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder”. Ganske
sigende er paragraffen en del af 15. kapitel, der omhandler forbrydelser mod den
offentlige orden og fred. Spørgsmålet er, om termen ’usømmelig omgang med lig’
kan tilbyde nogen vejledning i spørgsmålet om omgangen med aske fra afdøde?
Usømmelig omgang med lig dækker over en række forhold, herunder samleje med
lig, lemlæstelse af lig, bortskaffelse af lig, transport og opbevaring af lig, plyndring
af lig samt ikke anerkendelsesværdig udstilling af lig. Usømmelig behandling af
lig dækker dermed hovedsageligt handlinger, som også ville være uacceptable i
forhold til levende, fordi de krænker personens værdighed og integritet.
Et eksempel på en sag om usømmelig transport og opbevaring af lig, som måske
kan give et vink om, hvad ordens- og sømmelighedshensynet også går ud på, er
en afgørelse fra 1998. Den tiltalte iførte sin afdøde far lædertøj, støvler, styrthjelm
og rygsæk og fjernede derefter liget fra sygehuset, bandt det til bagsædet på sin
motorcykel og transporterede liget rundt på Sjælland. På turen fotograferede han
liget med cigar, avis og en halvfyldt øl i lommen. Efter fire timer kørte han selv på
politistationen med liget. Baggrunden for turen – og som også blev lagt til grund for
dommen – lød, at personen havde kørt turen som en afsked med sin far, som han
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0027.png
27
følte sig stærkt knyttet til. Turen gik til steder, som faderen holdt af, og som de ofte
havde besøgt sammen. Sønnen sikrede sig, at liget ikke kom til skade under turen.
Domstolen fandt ikke desto mindre, at transportformen ikke var sømmelig eller
passende for en afdød, og idømte en ret så lav straf på 10 dagbøder
á 200 kroner.
19
Hvad viser dommen? Dommen fremhæver, at motorcykelturen ikke var passende
for en afdød,
men dermed også, at det ikke nødvendigvis var en køretur på mo-
torcykel, der i sig selv udgjorde det usømmelige, men at der blev gjort noget, der
ikke var passende for en afdød. I dette tilfælde blev den afdøde på en meget synlig
måde bragt ud i samfundet og brød derved med det ordensprincip, der kan siges at
råde i Begravelsesloven.
Professor i bioret, Janne Rothmar Herrmann, kalder i en analyse af sagen trans-
porten af den døde far for et brud med ’grundnormen’ for ordens- og usømmelig-
hedsbegrebet, nemlig adskillelsen mellem det levende og det døde. Afdøde skal
adskilles fra de levende og placeres på et særligt sted for afdøde. Handlinger, som
er legitime eller trivielle, når det drejer sig om levende, kan altså blive illegitime, når
det drejer sig om afdøde.
Usømmeligheden peger dermed i to retninger. Dels i retning af den afdøde, men
også i retning af de levende, der kunne føle et ubehag ved at støde på et lig på et
uventet sted. Ordens- og sømmelighedsbetragtningerne handler om, at det ikke er
passende for lig at optræde uden for vanlig tid og sted, men det er også upassen-
de for en levende at kunne støde på lig steder, hvor de ikke hører til.
20
Spørgsmålet er nu, hvordan dette ’ordens- og sømmelighedsprincip’ stiller sig til
omgangen med aske fra afdøde? Er det med aske fra afdøde, som det er med lig?
Her springer det i øjnene, at aske er en
legemlig rest
og ikke selve liget. En grund-
læggende overvejelse kunne være, om ikke ’den
etiske dynamik’
i omgangen med
aske lader sig sammenligne godt med omgangen med lig (hvor og på hvilke vilkår,
kan man træffe på lig eller ligrester), mens
intensiteten
i oplevelsen (oplevelsen af
et lig på forkerte eller uvante sted over for oplevelsen af aske forkerte eller uvante
steder) er ret så forskellig?
Handlinger, som er
legitime eller trivielle,
når det drejer sig om
levende, kan altså
blive illegitime,
når det drejer sig
om afdøde
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0028.png
Noter
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
Mindesmykker af aske.
“Kremeringer og spredninger 2000-2024”, Danske Krematoriers Landsforening. Statistik
Snart kan du måske blive begravet to steder - TV 2
Begravelsesloven
Vejledning om urnenedsættelse på privat ejendom m.v.\n(Til stiftsøvrighederne)
Vejledning om urnenedsættelse på privat ejendom m.v.\n(Til stiftsøvrighederne)
28
Giv forældre retten til at kunne sige farvel i eget tempo og træffe velovervejede beslutninger
omkring deres barns urne.
The Cremation (England and Wales) Regulations 2008: guidance for cremation authorities and
crematorium managers - GOV.UK
Burial and Cremation (Scotland) Act 2016
What to Do With Ashes After Cremation | 20 Unique Ideas | Dignity
Gesetz über das Friedhofs- und Bestattungswesen in der Freien Hansestadt Bremen vom 16.
Oktober 1990 - Transparenzportal Bremen
Begravningslag (1990:1144) | Sveriges riksdag
Lov om gravplasser, kremasjon og gravferd (gravplassloven) - Lovdata
Om askespredning - regjeringen.no
Herrmann, Janne Rothmar: Retten om de døde. Jurist- og økonomforbundets forlag, 2016, s. 89.
”Danskerne og Døden”. Foreningen Liv&Død, 2022. Undersoegelse-LivDoed-2022.pdf
Herrmann, Janne Rothmar: Retten om de døde. Jurist- og økonomforbundets forlag, 2016, s. 93.
Vejledning om urnenedsættelse på privat ejendom m.v.\n(Til stiftsøvrighederne)
Herrmann, Janne Rothmar: Retten om de døde. Jurist- og økonomforbundets forlag, 2016, s. 126.
Herrmann, Janne Rothmar: Retten om de døde. Jurist- og økonomforbundets forlag, 2016, s. 78.
Det Etiske Råd
Omgangen med aske fra afdøde
UER, Alm.del - 2024-25 - Bilag 23: Udtalelse fra Det Etiske Råd: ’Omgangen med aske fra afdøde’
3045484_0029.png
Ørestads Boulevard 5
2300 København S
[email protected]
nationaltcenterforetik.dk