Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 342
Offentligt
3075085_0001.png
Møde med Folketingets Transportudvalg,
Trafikkontaktrådet, BAT og Bornholms
Regionskommune
Den 22. september 2025
Side 1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0002.png
Dagsorden
11.15
11.25: Velkomst og præsentation
v. Borgmester og formand for Trafikkontaktrådet Jacob Trøst
11.25
12.10: Trafikkontaktrådet
v. Jacob Trøst
12.10
12.20: Pause
12.20
12.40: BAT
v. Konstitueret trafikchef Bjarne Sjelle Freund-Poulsen
12.40
13.00: Bornholms Regionskommune og Bornholms Hospital
v. Økonomichef Stine Hansen og Stabschef Jens Bjerre Bergholdt
13.00-13.20: Kaffepause og netværk
Side 2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0003.png
Trafikkontaktrådet
De væsentligste temaer i Trafikkontaktrådet i 2025
1. Bornholm risikerer at stå uden en tilstrækkelig
flyforbindelse
2. Godskapaciteten er under pres
3. Hvad gør vi fra 2030?
Side 3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0004.png
1. Bornholm risikerer at stå uden en tilstrækkelig
flyforbindelse
Rammeaftale udløber 30. november 2025
stiller bl.a. krav til afgangstider, frekvens og
kapacitet
Usikker fremtid
kommerciel drift kan potentielt ikke dække
behovet for stabil og pålidelig adgang til og
fra Bornholm
Flyforbindelsen under pres
stigende driftsomkostninger
lavere
frekvens, færre passagerer og højere
billetpriser
Side 4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0005.png
Flyforbindelsen er vigtig for hele Bornholm
Bosætning og pendling
Tiltrækning og fastholdelse af borgere
Bornholms Hospital
Sygebehandling og adgang til specialister
Erhvervslivet
Rekruttering og adgang til specialistkompetencer
Tryghed
Hurtig adgang til resten af Danmark
Side 5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0006.png
Mulige løsninger for at sikre en attraktiv flyrute
Samfundsbegrundet støtte kan hjælpe med at fastholde en attraktiv flyrute
F.eks.
PSO-rute
eller
Sociale Rabatter
Omprioritering af støttemidlerne mellem fly og færge
Scenarie 1:
Tilskud pr. passager er halvt så stort for fly- som færgerejsende.
Scenarie 2:
Tilskuddet pr. passager er det samme for fly- og færgerejsende
Scenarie 3:
Prisen pr. passager er den samme for fly- og færgerejsende.
Kilde: Analyse af Bornholms flybetjening (2024)
Side 6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0007.png
2. Godskapaciteten er under pres
2022 januar-august:
28.036
køretøjer i alt
2025 januar-august:
28.228
køretøjer i alt
24 udsolgte afgange maj-aug. (4,9% udsolgte
afgange)
Erfaringer fra 2022: Utilstrækkelig godskapacitet
kan føre til forsinkelser, ophobet gods og give
store udfordringer for hele Bornholm
Side 7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0008.png
Bornholmeranalysen (2023)
Den forventede kapacitetsprognose frem mod 2040
Efterspørgslen frem til 2030 vil overstige udbuddet
af godskapacitet på flere afgange
I dag:
ca. 20% af afgangene har >95% belægning
I 2030:
ca. 31% af afgangene har >95% belægning
I 2040:
ca. 46% af afgangene har >95% belægning
Muligheder
Indføre krav om at (lave) personbiler i perioder udelukkende transporteres via Rønne-Ystad
Indsætte ekstra ugentlige afgange på hverdage med Povl Anker på ruten Rønne-Køge
Samarbejde med turismeaktører
Sætte højere kapacitetskrav i den kommende færgekontrakt
Lavere priser til gående og cyklister
Transportministeriets løsningsforslag
3:1 bytteordning
Side 8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0009.png
3. Hvad gør vi fra 2030?
Trafikkontaktrådets 2030-strategi
Kort rejsetid, frekvens, pris og kapacitet
er de vigtigste emner og går på tværs af rådets fem
fokusområder:
1. Sikring af rejsemuligheder med høj kapacitet, høj frekvens, kort overfartstid og rimelige
priser
2. Sikring af et varieret udbud af transportmuligheder
3. Fokus på balancen mellem fragt- og passagertransport
4. En gennemskuelig prissætning af rejser
5. Fokus på den hele rejse
Side 9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0010.png
Vigtigt i det kommende færgeudbud, at…
Fastholde de fremskridt og gevinster, der er opnået:
Lav overfartstid
Relativt lavt prisniveau
Høj frekvens
Anvende erfaringerne aktivt ved bl.a. at sætte krav til:
Prisdannelse
Service
Komfort ombord
Kommunikation med færgeoperatør
Imødekommelse af samfundsmæssige behov
Side 10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0011.png
Samarbejde med operatøren
- i den nuværende og den kommende færgekontrakt
Bornholmslinjen
Ønske om ændring af overfartstid
Ændrede besejlningsforhold af Rønne Havn
Generelle driftsmæssige udfordringer
Kommende færgeoperatør
Relevant for det kommende udbud og færgekontrakt
Side 11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0012.png
BAT
Bornholms Amt Trafikselskab
1. Rammevilkår for lokal busbetjening ift. poliske
målsætninger nationalt og lokalt
2. Rutenet
3. Ny zone- og takststruktur for BAT
4. Bornholm som test-ø for kollektiv bustrafik
5. Status for grøn omstilling
Side 12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0013.png
Rammevilkår for lokal busbetjening
Bus er den eneste kollektive transport på Bornholm
Dækker både rutenet og velfærdstransport
Mindre trafikselskab
Giver økonomisk ubalance
Side 13
Ingen støtte fra andre trafikformer
Det eneste trafikselskab i Danmark med eget busselskab
Leverer flest buskilometer pr. krone
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0014.png
Rutenet
Dækker hele øen
Skal tilpasses bl.a. skoler, fritidstilbud,
fly- og færge
Også på ”smalle tidspunkter”: tidlig
morgen, sen aften og nat
Balance mellem høj dækningsgrad og
høj/lav efterspørgsel
Side 14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0015.png
Ny zone- og takststruktur for BAT
Politisk besluttet
Implementering senest januar 2027
Ét system
Samme billet til hele øen
én pris uanset afstand
29 kr. pr. rejse i 2024 prisniveau (Nexø-Rønne i dag: 85 kr.)
Mål
Flere tilfredse kunder
flere vælger bussen
mindre
biltrafik
stærkere økonomi
Formål
Enkelhed, flere passagerer, bedre økonomi
Side 15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0016.png
Bornholm som test-ø for kollektiv bustrafik
Bornholm
ideel test-ø
Overskueligt rutenet, afgrænset geografi
Høj implementeringskraft, erfaring med pilotprojekter
Repræsentativ befolkning: pendlere, ældre, studerende, turister
Tidligere testmiljø: energi, sundhed, digitalisering
Én zone
én takst
App-billet (2 timer, rabat uden for myldretid)
Digitale løsninger: udfasning af klippekort
Fleksible periodekort og weekendtilbud
Brugerfeedback & datadrevet evaluering
Mulige testområder
Med statslig støtte
Model for nationale løsninger
Side 16
Understøtter ekspertudvalgets anbefalinger
Medfinansiering til teknologi og kommunikation
Robusthed i overgangsfasen
bred læring
Politisk signalværdi & grøn omstilling
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0017.png
Status på grøn omstilling
Støttet af Grøn Buspulje 1, 2 og 3
5 nye elbusser sat i drift 1. oktober
i alt 9 elbusser
+10 i 2026 og +5 i 2027
2/3 elektrificeret i 2027
Side 17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0018.png
BRK om flybetjeningen af
Bornholm
1.
2.
Nuværende rammeaftale
BRKs brug af flyrejser
Side 18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0019.png
Nuværende rammeaftale
(ml. Bornholm og Kbh.)
I 2021 indgik Region Hovedstaden og BRK en fælles aftale om flyrejser
Aftalen udløber ultimo november 2025
Nuværende rammeaftale indeholder fx mindstekrav til:
antal afgange og tidspunkter
adgang til bookingsystem
billettyper med forskellige fleksibilitet
Side 19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0020.png
BRKs brug af flyrejser ml. Bornholm og Kbh.
Køber 4000-4600 enkeltbilletter om året
Rejser primært i forbindelse med:
møder, uddannelse, kurser
eksterne konsulenter/oplægsholdere
Ved udenøs anbringelser på især børne- og ungeområdet:
o
o
tilsynsbesøg (to sagsbehandlere, to gange om året)
rejser for børn og forældre
Side 20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0021.png
Bornholms Hospital om
flybetjeningen af Bornholm
1. Afgørende for drift af hospital med akutfunktion
2. Vigtigt element i lighed i sundhed
3. Fakta
Side 21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0022.png
Bornholms Hospital
Afgørende for drift af hospital med akutfunktion
Bornholms Hospital er driftsmæssigt afhængig af en flyforbindelse til øen
Ruteplan der er afstemt hospitalets drift - hyppighed
Driftsstabilitet, hvor løbende nedskalering ikke sker
Hospitalets arbejde med og muligheder med rekruttering og tilknytning er afhængige
af en flyforbindelse for at kunne varetage akutfunktion og hospitalsdrift i sin
nuværende form – flere pendleransættelser
Uden flyforbindelse – risiko for, at vagter og kritiske funktioner ikke kan løftes.
Fly sikrer, at sundhedspersonale kan behandle patienter i nærmiljøet uden patientens
længerevarende fravær fra eks. Arbejde, skole mv.
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0023.png
Bornholms Hospital
Vigtigt element i lighed i sundhed
Flyforbindelse har afgørende betydning for behandlingen af bornholmske
patienter.
Flere behandlinger foretages alene i København.
Flyforbindelsen er afgørende for at tilbyde bornholmske patienter samme
behandlingstilbud som alle andre – lighed i sundhed
Uden let transport til og fra øen – erfaring for, at behandling fravælges
23
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 342: Power point-præsentation fra udvalgets besøg hos Bornholms Regionskommune, Trafikkontaktrådet og BAT den 22/9-2025
3075085_0024.png
Bornholms Hospital
Fakta
Ca. 27.000 rejser årligt
Patienter og personale
Behandling
Pendlere
Kurser, møder og uddannelse
24