Ny Klode Mølle – Løvel motorvej
Viborg d. 16.09.2025
Til Viborg byråd – og Viborg kommune – og til Transportministeriet – og Transportordførerne.
Opfordring til forhandling om ny motorvej i Midtjylland.
En ny motorvej forvolder ofte store og uforudsigelige konsekvenser på sin vej: tab af natur og biodiversitet,
påvirkning af dyreliv, nye alvorlige støjproblemer, lukkede skoleveje – og i dette tilfælde også markant risiko for
forurening af Viborgs store drikkevandsmagasiner. Hertil kommer betydelige samfundsøkonomiske udgifter
med ringe eller negativ forrentning.
0+ løsningen som reelt alternativ.
0+ løsningen er planlagt som en 4 sporet vej og bør derfor kunne indgå i trafikforliget. På papiret kaldes den en
motortrafikvej med hastighedsgrænse på 100km/t, men i praksis vil den fungere som den 4 sporede A26 fra A13
i Viborg til Silkeborg – tilslutningen - en strækning der siden 1960èrne har håndteret over 17000 daglige biler
uden nævneværdige uheld.
Til sammenligning forventes trafikken på 0+ løsningen kun at være ca. 10400 biler i 2040 ved Klode Mølle.
Seks forbedringsforslag indenfor budgetrammen.
Indenfor den økonomiske ramme er der næsten 1,5 mia. kr. til rådighed. Det giver mulighed for følgende:
1. Forlængelse af 0+ løsningen fra Klode Mølle til Pårup Motorvejen (ca. 7,5 km).
2. Ny vestlig linjeføring vest om Hjøllund (ca. 2,5 km).
3. Omlægning af lyskrydsene ved Nr. Snede og ved Hampen til Give.
•
Samlet pris ca. 850 mio. kr. – herefter næsten fri uhindret kørsel hele vejen sydpå.
4. For de resterende ca. 600 mio. kr.: forlængelse af A26 (Århusvej) fra A13 om til A16 (Holstebrovejen) ved
Vibocold -rundkørslen i Viborg, samt etablere forslagene i pkt. 5 og 6.
5. Etablering af ca. 8km østlig omfartsvej, som Viborg har manglet i mange år, samt forbedring af
vejtilslutningerne på den nuværende A13 vestlige ringvej i forbindelse med etablering af 0+ løsningen.
6. Forbedring af planlagte støjværn med innovative solcelle overdækninger, ved støjplagede boligområder.
Fordele ved 0+ løsningen
•
•
•
•
•
Beslaglægger 320 hektar mindre jord end en ny vestlig motorvej, A13 den er der i forvejen.
Holder sig 2,5 mia. kr. under budget i forhold til oprindelig projektmotorvej.
Er 5,3 km kortere end den vestlige linjeføring, hvilket forbedrer klima- og miljøregnskabet både
under anlæg og i drift.
Beregnes til at give en drifts/vedligeholdelses besparelse på 591 mio. kr. sammenlignet med
den vestlige linjeføring.
Indeholder støjværn ved 11 boligområder, hvor mange boliger får markant reduceret vejstøj.
Vestlig motorvej – væsentlige ulemper
•
•
•
Flere hundrede boliger vil blive udsat for ny vejstøj, heraf
263
boliger med ekstremt
sundhedsskadelig støj. Ingen støjværn er planlagt pga. den stramme budgetramme.
Udgøre en massiv forureningstrussel for Viborgs drikkevandsmagasiner.
A13 vil stadig have næsten samme trafik og samme støjbelastning, selv med en ny vestlig
motorvej.
•
Konklusion
0+ løsningen er et reelt, billigere, grønnere og mere bynært alternativ, som løser alle trafikale behov,
minimerer støj og beskytter drikkevandet – samtidig med at der skabes plads til nødvendige
vejforbedringer i hele Midtjylland.
Med venlig hilsen
Søren R. Vester og Flemming Munk