Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 341
Offentligt
3074639_0001.png
Støjbelastning
Klage over støjbelastningen fra linjeført
motorvej mellem Klode Mølle og Løvel
Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del - Bilag 341
Offentligt
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0002.png
Forord
Formålet med denne præsentation er at oplyse om og dokumen-
ter, at den faktiske støjbelastning fra Vest-motorvejen er mere
end 4 gange større end oplyst i MKV rapporten.
Konsekvenserne af den reelle støjbelastning er dermed langt
mere alvorlig for lokalsamfundet nær Vest-motorvejen end
aktuelt beskrevet af Vejdirektoratet, og dette bør formidles til
borgere og politikere samt være en del af beslutningsgrundlaget.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0003.png
Luftbåren trafikstøj
kant
Kælder
Strukturbåren trafikstøj
Støjgene = Luftbåren trafikstøj + Strukturbåren trafikstøj
Det er kendt viden blandt
certificerede lyd- og vibrationsspecialister,
at en støjgene består altid af både
et luftbåret og et strukturbåret bidrag til den samlede støjpåvirkning, hvor det strukturbårne element
ved en motorvej udgøres af vibrationer, der forplanter sig gennem undergrunden til bygningsdele nær
motorvejen, og opfattes som rystelser eller lavfrekvent lyd indendørs.
Vejdirektoratets
MKV-rapport har ingen data
(simuleringer, beregninger eller målinger) for den
strukturbårne støj, hvorved den som et teknisk beslutningsgrundlag
fremstår mangelfuld.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0004.png
Den luftbårne støjbelastning underestimeres også …
Støjbelastning
dB(A)
100
Vejdirektoratet udregner støjbelastningen med metoden L
den,
dvs. et
gennemsnit
af lav natbelastning og høj dagsbelastning.
Den faktiske støjbelastning
er markant højere
end gennemsnittet.
90
80
70
60
70dB(A)
L
den
= 63 dB(A) ved Finderup
50
40
30
20
20dB(A)
10
0.00
6.00
+7dB
12.00
18.00
20dB(A)
24.00 Klokkeslæt
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0005.png
Udbredelse af motorvejsstøj
Støj-regneregler for en motorvej (=Linjekilde)
Støjniveau falder med cirka 3 dB for hver fordobling af afstanden
En 3 dB stigning i støjniveau forlænger rækkevidden med en faktor 2
En 6 dB stigning i støjniveau forlænger rækkevidden med en faktor 4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0006.png
Den oplyste L
den
støjbelastning for Finderup by og omegn
L
den
støjbelastning
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0007.png
Den faktiske støjbelastning i Finderup by og omegn
Lav natlig støjbelastning
Høj daglig støjbelastning
4 x MKV bredden
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0008.png
Det er bekymrende for vores demokrati og den politiske
beslutningsproces, at kun få borgere og politikere kan
gennemskue, at der bag Vejdirektoratets anvendte
støjbelastning L
den
gemmer sig en langt højere daglig støjbelastning L
day
, der først
opdages, når motorvejen står færdig. Vejdirektoratet kender
niveauet, men vil ikke oplyse det.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0009.png
Støjberegning og grænseværdier
hvilke konsekvenser giver det?
Beregningsmetoden L
den
underestimerer støjbelastningen med et gennemsnit
Støj
Et maksimum afspejler den faktiske genevirkning
Et gennemsnit fjerner alle udsving
tid
En fremskrivning af trafikbelastning til 2040 anvendes i Nord2000 til støjberegningen i stedet for kapaciteten
Støj
2040
Vejens trafikale kapacitet
vil afspejle den værste genevirkning
Prognose
Støjbelastning vil fortsat stige til kapaciteten
tid
Den helbredsmæssige støjbelastningsgrænse i Danmark er den største i EU
Støj
58dB(A) Vejdirektoratet
53dB(A) WHO
52dB(A) Miljøstyrelsen
Dansk anbefaling
tid
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0010.png
Krav
Afstandskrav til berørte borgere
Kompensation for værditab af ejendom
Støjbelastning
Vindmøller
privat ejede
Værditabsordningen
Maximum krav
L
pA
=37dB(A) ved svag vind (6 m/s)
L
pA
= 39dB(A) ved stærk vind (8 m/s)
L
pALF
= 20dB(A) lavfrekvens, indendøresstøj
Motorveje
offentligt ejede
Ingen
Gennemsnits krav
L
den
= 58 dB(A)
Opnås som et gennemsnit over lav natlig-
og høj daglig støjbelastning.
WHO krav er L
den
= 53 dB(A)
4 x møllens totalhøjde, ofte 5-600m Ingen
Hvorfor er borgernes retsstilling overfor støj afhængig af støjkilden?
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0011.png
Konklusion
Den faktiske støjbelastning af Vest-motorvejen er langt større end oplyst
af Vejdirektoratet i MKV rapporten. Det skyldes, at Vejdirektoratet:
kun anvender et lavere dagligt gennemsnit for den luftbårne trafikstøj,
og
ikke den reelle støjbelastning
midt på dagen, når der er mest trafik.
vælger helt at se bort fra det strukturbårne støjbidrag.
Støjgene = Luftbåren trafikstøj + Strukturbåren trafikstøj
lavere gennemsnit
medregnes ikke
X
X
Det er et demokratisk problem,
at MKV rapporten, som beslutnings-
grundlag fra Vejdirektoratet, oplyser en støjbelastning som vil fremstå
lavere. Det demokratiske problem bliver ikke mindre af, at Vejdirektoratet
ikke vil oplyse de faktiske støjbelastningstal for Vest-motorvejen. De svarer
ikke på spørgsmål omkring dette.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074639_0012.png
Støjbelastning
Klage udarbejdet af Søren Vester og Flemming Munk
Kontakt info:
Søren Riis Vester
Selvstændig tømrer
byggevirksomhed
siden 1992 og deltidslandmand
Fallevej 46
8800 Viborg
[email protected]
Mobil: 40377457
Flemming Munk
M.Sc. Ph.D. Certified Vibration Analyst
Fallevej 34
8800 Viborg
[email protected]
Mobil: 25601362
Linkedin profil
20.09.2025