Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 341
Offentligt
3074638_0001.png
Sammenligning af nøgledata
Høringssvar til forslag til lov om anlæg af motorvej mellem Klode Mølle og Løvel
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074638_0002.png
Forord
Formålet med denne præsentation er at
oplyse om de faktuelle tal
for
Vest-motorvejen kontra en udvidelse af A13 0+ løsningen.
Trafiktællingerne viser i overvejende grad, at trafikken er størst mod
øst.
Disse fakta viser klart, at en vestlig motorvejsføring er det mest
uansvarlige motorvejsprojekt
i nyere tid.
Længere rute, mindre besparelse i tid, større udledning af CO
2
i
anlægsfasen og fremtidig brug af motorvejen til skade for natur, klima
og miljø. Desuden er der lavet
uhensigtsmæssige besparelser
for at
holde budgetforliget.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074638_0003.png
”Motorvejsetapen mellem Løvel og Klode Mølle
giver et exceptionelt stort samfundsmæssigt
underskud. Det betyder, at projektet for
samfundet som helhed er tabsgivende.”
( Klik på ovenstående citat for at læse artiklen)
Mogens Fosgerau
Professor i Transportøkonomi
Københavns Universitet
”Synergieffekten af de enkelte motorvejs-
projekter vil aldrig stå mål med et tab på 3,108
milliarder. Der findes mig bekendt ingen
beregninger, som beviser at det er en god ide at
bygge denne stump motorvej”
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074638_0004.png
Trafiktællinger
- antal biler i døgnet på
Viborgs mest trafikerede veje
Observation:
Vest motorvejen er tydeligvis ikke
afstemt med det faktiske trafik-
behov. Alle tekniske analyser viser, at
O+ løsningen - udvidelsen af A13 er
eneste ansvarlige løsning på alle
parametre: økonomi, arealbehov,
naturpåvirkning, infrastruktur behov,
grundvandsforurening, CO
2
udledning
Der findes ingen tekniske analyser,
som viser, at Vest Motorvejen giver
en samfundsmæssig mening.
Trafikken og vejene mod syd er
mindre belastede,
A13 med en
belastningsgrad på kun 0,2 til 0,5.
Ved Klode Mølle, hvor den planlagte
motorvej slutter, kører der kun
dagligt 6767 biler per 2023.
Viborg har samtidig behov
for en østlig omfartsvej,
der kan aflaste trafikbe-
lastningerne øst–vest i
byen. Forslag indtegnet
med
blåt.
O+ løsningen
Trafikken er
størst
mod de
større byer i øst Århus og
Randers, samt mod
nord/nordvest Ålborg og
Skive.
Øst omfartsvej
Vest Motorvejen
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074638_0005.png
Fakta-tabel
Vest-motorvejen
Grundvandsmagasin
Anlægspris
2
6,25 milliarder
0+ løsningen
0
3,75 milliarder
Forskellen
2
2,5 milliarder
Areal behov
Længde
Forøget vejlængde på 4,7km giver en
ekstra udledt CO
2
og transporttid
Forventet antal biler daglig ved Klode
Mølle i 2040
Aflastning af E45
435 ha
45,9 km
10.800 tons CO
2
(ekstra 17,8 millioner
km)
10.200 bil
-500
185 ha
41,2 km
0
250 ha
4,7 km
10.800 tons årligt
10.400 bil
-1000
-200 bil
500
CO
2
udledning i anlægsfasen
Ejendomme til total ekspropriation
Drift-vedligeholdelse omkostninger
Samfundsøkonomisk analyse -
Nettonutidsværdi (NNV)
260.000 tons
55
682 millioner
-3,108 milliarder (*)
128.000 tons
50
91 millioner
-310 millioner
132.000 tons
5
591 millioner
-2,798 milliarder
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074638_0006.png
Fakta-tabel
Vest-motorvejen
Sparet køretid
0+ løsningen
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074638_0007.png
Konklusion
Konklusion
Udvidelsen af A13 0+ løsningen er klart den bedste løsning
både
samfundsmæssigt, for Viborg og det midtjyske oplands udvikling.
0+ løsningen er en fremtidssikret motorvej:
Med 4-spor og hastighed 100 km/t.
Uden trafiklys og rundkørsler.
Med til-/afkørselsramper som ved almindelige motorveje.
EL- og lastbiler kører langsommere og vælger korteste rute.
A13-ruten er der i forvejen og skal kun udvides med nogle få meter i siderne.
Der spares 250 hektar skov, natur og landbrugsjord og ruten er økonomisk
væsentlig billigere.
Vælges 0+ løsningen, er der 1,3 milliard op til budgetforliget, så der er økono-
misk plads til mulige forbedringer, herunder udvidelse af A13 helt ned til Pårup,
Herning/Silkeborg motorvejen og intelligent opgradering og støjsikring i Viborg.
Politikere - det er nu, I har chancen for at vise ansvarlighed.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 341: Henvendelse af 29/9-25 fra Søren Riis Vester og Flemming Munk om anmodning om foretræde om "problematikken ved anlæg af ny motorvej"
3074638_0008.png
Sammenligning af nøgledata
Et høringssvar udarbejdet af Søren Vester og Flemming Munk
Kontakt info:
Søren Riis Vester
Selvstændig tømrer
byggevirksomhed
siden 1992 og deltidslandmand
Fallevej 46
8800 Viborg
[email protected]
Mobil: 40377457
Flemming Munk
M.Sc. Ph.D. Certified Vibration Analyst
Fallevej 34
8800 Viborg
[email protected]
Mobil: 25601362
Linkedin profil
19.08.2025