Ny mobilitetsstrategi for hovedstadsområdet
Til Folketingets Transportudvalg
KKR Hovedstaden og Regionen Hovedstaden har vedtaget en strategi for mobilitet og infrastruktur
i hovedstadsområdet frem mod 2035. Strategien tager udgangspunkt i den mobilitetsanalyse, vi
færdiggjorde tidligere i år, og som vi fortalte om på vores foretræde den 1. april i år, hvor I udviste
interesse for at høre om det videre forløb.
Strategien indeholder 5 prioriterede projekter, der skal forbedre den kollektive trafik,
cykelinfrastrukturen og begrænse trafikstøjen. Strategien er vores bud på, hvordan vi adresserer
nogle af de væsentlige og stigende mobilitetsudfordringerne, som mobilitetsanalysen peger på. De
5 prioriterede projekter er:
•
•
•
•
•
S-togseksprestunnel mellem København H og Hellerup, der skal afhjælpe flaskehalse og øge
antallet af afgange.
BRT-busser på linjerne 150S, 200S og 400S, hvor busserne får egne baner og undgår kø.
Udbygning af supercykelstinettet til 850 km, som giver hurtige og sikre forbindelser på tværs af
regionen.
Udbygning af rute 16 mellem Frederiksværk og Hillerød som motortrafikvej med tilhørende
supercykelsti.
Hastighedsnedsættelser på udvalgte bynære motorveje for at nedsætte trafikstøjen.
De nye projekter skal ses i sammenhæng med KKR Hovedstadens og Region Hovedstadens
prioriterede projekter fra 2016, de såkaldte 7+3 VIP projekter, hvoraf 8 er afspejlet infrastrukturplan
2035. Det er også fortsat en prioritet for os, at disse projekter gennemføres.
Vi vedlægger strategien ”Styrket mobilitet for et hovedstadsområde i udvikling” og håber, at I har
mulighed for at drøfte den med os og ønsker derfor et foretræde i den nærmeste fremtid.
Vi ser frem til samarbejdet om udviklingen af mobilitet og infrastruktur i hovedstadsområdet.
Med venlig hilsen
Steen Christiansen
Formand for KKR Hovedstaden
Karsten Längerich
Næstformand i KKR Hovedstaden
Lars Gaardhøj
Regionsrådsformand Region Hovedstaden
Dato:30.september 2025