Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 339
Offentligt
3073625_0001.png
Opdaterede beregninger
af ungerabatter
Resumerapport
Movia
25. august 2025
EY Parthenon P/S - Dirch Passers Allé 36 - Postboks 250 - 2000 Frederiksberg
CVR-nr. 30 70 02 28
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 339: Henvendelse af 29/9-25 fra Trafikselskabet Movia om bedre takster, både for unge og i landområderne
3073625_0002.png
Indledning
I 2022 udarbejdede vi
analysen ’Landsdækkende reform af rabatordninger for unge i den
kollektive trafik’ for Movia (herefter benævnt ’2022-analysen’). Movia arbejder fortsat med
model B1 fra 2022-analysen og ønsker at opdatere resultaterne med nyere data og
forskellige optioner af samme model.
I denne resumerapport præsenterer vi opdaterede beregninger for B1 og beregninger af en
række optioner/tilvalg til B1. Vi genbruger metode og forudsætninger fra både 2022-
analysen og beregningerne i ’Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet i hele Danmark’.
Vi gør opmærksom på, at resultaterne er behæftet med usædvanlig stor usikkerhed for
takstanalyser. Det skyldes særligt den manglende viden om brugen af Ungdomskort, som er
det mest benyttede produkt blandt de unge. Særligt fordelingen mellem selskaberne er
usikker, bl.a. fordi selskaberne ikke indtægtsfordeler Ungdomskort på selskabsniveau.
Tabel 1 viser en det nuværende produktudbud for unge og produktudbuddet i model B1.
Tabel 1: Produktudbud i dag og i model B1
Model
I dag
Fastpris VU, 687 kr.
Produktudbud
Koncept for
fastprisproduktet på
BU-relationen
Fastpris UU, 434 kr.
Fastpris XU, 687 kr.
Målgruppe
Frirejseområde
Kundetyperabat til
alle unge
(16-25 år eller
indskrevet på SU-
berettiget
uddannelse)
Rejsekort
Enkeltbillet
Periodekort
Studerende på SU-
berettigede uddannelser
og unge mellem 16-19
år
Takstområde
0%
1
0%
1
0%
Statslig
kompensation af
ungeordninger
Kanaler
Refusion
(Ungdomskort)
Fritidskompensation
(Ungdomskort)
B1
Fastpris VU, 687 kr.
Fastpris UU, 434 kr.
Studerende på SU-
berettigede
uddannelser
25%
0%
1
0%
Refusion
(Ungdomskort)
Kompensation for
kundetyperabat
(rejsekort)
Samlet beløb
(2023-rejsetal og
2025-priser)
547 mio. kr.
547 mio. kr.
1
Der eksisterer dog i dag ungerabat i enkelte takstsæt.
I model B1 afskaffes XU-kortet og frirejseområdet for VU- og UU-kort. Dermed afskaffes
fritidskompensation også. Der indføres kundetyperabat på 25% til alle unge, som rejser på
rejsekort. Der indføres ikke rabat på enkeltbilletter eller periodekort, men i beregningerne
tager vi højde for, at nogle unge, som i dag rejser på et andet produkt end rejsekort, vil skifte
til rejsekort, når der indføres rabat.
Det er en forudsætning for analysen, at staten fortsat bruger 547 mio. kr. om året på at
kompensere selskaberne for at tilbyde unge billigere produkter.
EY Parthenon P/S - Dirch Passers Allé 36 - Postboks 250 - 2000 Frederiksberg
CVR-nr. 30 70 02 28
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 339: Henvendelse af 29/9-25 fra Trafikselskabet Movia om bedre takster, både for unge og i landområderne
3073625_0003.png
Effekter af model B1
Vi estimerer, at model B1 på kort sigt vil give selskaberne et samlet underskud på 107 mio.
kr., jf. tabel 2. På lang sigt vil B1 give selskaberne et samlet underskud på 41 mio. kr.
Tabel 2: Ændring i indtægter (mio. kr.) i model B1
Selskab
DSB, øst
DSB, øst-vest
DSB, vest
GoCollective
Metroselskabet
Movia
FynBus
Sydtrafik
Midttrafik
NT
I alt
Kort sigt
-40 (-4%)
3 (2%)
-1 (0%)
0 (0%)
-29 (-8%)
-24 (-6%)
-3 (-5%)
-1 (-2%)
-6 (-3%)
-5 (-4%)
-107 (-4%)
Lang sigt
-12 (-1%)
2 (1%)
2 (1%)
1 (1%)
-18 (-5%)
-11 (-3%)
-2 (-4%)
0 (-1%)
0 (0%)
-3 (-2%)
-41 (-2%)
Note: Indtægter omfatter både passagerernes egenbetaling og statslig kompensation. Procentvise ændringer er
angivet i forhold til selskabernes samlede indtægter fra unge.
Der er flere årsager til, at selskaberne samlet set mister indtægter. Den vigtigste forklaring
er, at de penge, som staten sparer på fritidskompensation, ikke rækker til at yde fuld
kompensation på rejsekortrabatten. Selskaberne må derfor selv finansiere en del af rabatten.
Unge påvirkes forskelligt af B1 alt efter deres produktvalg og rejsemønster. Samlet set vil
halvdelen af de unges rejser være omtrent uændret i pris, jf. tabel 3. I Østdanmark er der lidt
flere end i Vestdanmark, der får små prisstigninger på 2 til 5 kr. Det skyldes, at
Ungdomskortholderne i Movia H har flere rejser uden for BU-relationen end i andre takstsæt,
og de rammes derfor mere af afskaffelsen af frirejseområdet.
Tabel 3: Kundekonsekvenser i B1: Andel af rejser (kort sigt)
Øst
Prisfald mere end 20 kr.
Prisfald, -10 kr. til -20 kr.
Prisfald, -5 til -10 kr.
Prisfald, -2 til -5 kr.
Uændret pris, -2 til +2 kr.
Prisstigning, +2 til +5 kr.
Prisstigning, +5 til +10, kr.
Prisstigning, +10 til +20 kr.
Prisstigning over 20 kr.
I alt
0%
4%
19%
9%
38%
27%
1%
1%
0%
100%
Vest
1%
2%
7%
11%
77%
0%
0%
0%
1%
100%
Øst-vest
0%
0%
0%
0%
100%
0%
0%
0%
0%
100%
I alt
1%
3%
15%
10%
50%
19%
1%
1%
0%
100%
3
EY Parthenon P/S - Dirch Passers Allé 36 - Postboks 250 - 2000 Frederiksberg
CVR-nr. 30 70 02 28
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 339: Henvendelse af 29/9-25 fra Trafikselskabet Movia om bedre takster, både for unge og i landområderne
3073625_0004.png
Resultater for optioner i model B1
I dette afsnit viser vi resultater for fire optioner, der kan vælges til i model B1.
Da alle optionerne er udvidelser til B1, viser vi alle resultaterne som forskelle fra B1 i en
situation, hvor B1 allerede er indført.
Unge i erhvervsuddannelser kan visiteres til Ungdomskort til UU-pris
Vi estimerer, at det koster
ca. 28 mio. kr. ekstra om året
at visitere unge i
erhvervsuddannelser til Ungdomskort til 434 kr. Estimatet er bl.a. baseret på, at 20% af unge
på erhvervsuddannelser benytter sig af tilbuddet. Med 119.000 unge på
erhvervsuddannelser, svarer det til ca. 24.000 unge.
VU-kort udstedes til UU-pris
På kort sigt vil det samlet set koste selskaberne
76 mio. kr. om året
at udstede VU-kort til
434 kr. i stedet for de nuværende 687 kr.
På lang sigt bliver indtægtstabet mindre, da unge på videregående uddannelser gradvist vil
tilpasse sig de lavere priser og derfor købe flere Ungdomskort.
Prisloft (capping)
Der indføres et princip om, at 30-dagesprisen for rejser mellem bolig og uddannelse ikke kan
overstige prisen på et 30-dages Ungdomskort. Dvs. at unge under uddannelse kan sikre sig, at
de altid har den billigste rejsehjemmel, hvis de bruger rejsekort.
Vi estimerer, at capping giver et indtægtstab på
ca. 8 mio. kr. om året.
Det relativt lille
indtægtstab skyldes, at capping her indføres i kombination med en 25% rabat på rejsekort.
Det gør, at relativt få unge rejser så meget på rejsekort, at cappet vil træde i kraft.
Der er ikke forskel på kort og lang sigt i opgørelsen. Indtægtseffekten indtræder automatisk,
så snart capping indføres.
Overgangsperiode på 2 år
Vi beregner her effekten af, at alle kan gøre deres uddannelse færdig med gældende vilkår.
For UU- og VU-kort betyder det, at de kan bevare frirejseområdet, og for XU-kort betyder det,
at de kan bevare et Ungdomskort.
I det år, hvor reformen indføres, vil det koste 36 mio. kr. at tilbyde overgangsordningen, jf.
tabel 4. Indtægtstabet kommer af, at selskaberne tilbyder et frirejseområde til nogle unge,
men ikke længere kompenseres for det. Året efter reformen indføres, vil indtægtstabet være
på 20 mio. kr., og to år efter vil det være på 5 mio. kr.
Tabel 4: Forskel i indtægter (mio. kr.) fra B1, hvis man indfører en overgangsordning
Gælder alle Ungdomskort (VU, UU og XU)
År 0 (reform indføres)
År 1
År 2
År 3 (fuldt indfaset)
-36
-20
-5
0
Gælder kun VU og UU
-24
-12
-1
0
EY Parthenon P/S - Dirch Passers Allé 36 - Postboks 250 - 2000 Frederiksberg
CVR-nr. 30 70 02 28
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 339: Henvendelse af 29/9-25 fra Trafikselskabet Movia om bedre takster, både for unge og i landområderne
3073625_0005.png
Hurtigt implementerbar modelvariant på den
korte bane
IT-implementeringen af en ny Ungdomskortmodel uden frirejseområde kan tage tid. Derfor
kan det i første omgang være lettest at indføre en variant af model B1, hvor:
Rejsekortrabatten på 25% gives kun til unge under 26 år (dvs. unge på 26+ år under
uddannelse visiteres ikke).
Frirejseområdet afskaffes ikke (XU-kort afskaffes dog stadig).
Denne variant vil koste selskaberne 124 mio. kr. om året på kort sigt, jf. tabel 5.
Tabel 5: Ændring i indtægter (mio. kr.) i model B1
Selskab
DSB, øst
DSB, øst-vest
DSB, vest
GoCollective
Metroselskabet
Movia
FynBus
Sydtrafik
Midttrafik
NT
I alt
Kort sigt
-50 (-6%)
1 (1%)
-2 (-1%)
-1 (-1%)
-27 (-7%)
-27 (-7%)
-2 (-4%)
-2 (-3%)
-9 (-4%)
-5 (-5%)
-124 (-5%)
Note: Indtægter omfatter både passagerernes egenbetaling og statslig kompensation. Procentvise ændringer er
angivet i forhold til selskabernes samlede indtægter fra unge.
Vi antager i beregningen, at den statslige kompensation fortsat er på 547 mio. kr. om året.
Denne modelvariant koster selskaberne mere end B1, fordi unge på Ungdomskort ikke betaler
for rejser i frirejseområdet (i B1 ville de skulle betale for dem). Selskaberne får dermed ikke
denne merindtægt ligesom i B1.
EY Parthenon P/S - Dirch Passers Allé 36 - Postboks 250 - 2000 Frederiksberg
CVR-nr. 30 70 02 28
5