Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 332
Offentligt
3070129_0001.png
Aktstykke nr.
331
Folketinget 2024-25
331
Transportministeriet.
København, den 17. september 2025.
a.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at tilføre 55,0 mio. kr. i 2025 til §
28.53.04. Ungdomskort med henblik på at dække et forventet merforbrug på kontoen i 2025.
Udgiften på 55,0 mio. kr. i 2025 finansieres af de på § 35.11.10. Reserve til politiske initiativer på
forslag til finanslov 2025 opførte reserver.
b.
I Aftale mellem den daværende regering (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten om takstnedsættelser og investeringer til forbedring
af den kollektive trafik af 12. juni 2012 (aftale om bedre og billigere kollektiv trafik) blev den
nuværende Ungdomskortordning indført. Ungdomskortet er et rabatkort til kollektiv transport for
unge opdelt på følgende tre korttyper:
– UU-kortet for elever på SU-berettigede ungdomsuddannelser
– VU-kort for studerende på SU-berettigede videregående uddannelser
– XU-kort for 16-19-årige
Ungdomskortsindehaveren betaler en egenbetaling på 434 kr. per måned for et UU-kort og 687 kr.
per måned for et VU- eller XU-kort (2025-priser). Staten kompenserer trafikvirksomhederne for
prisforskellen mellem Ungdomskortet og det bagvedliggende pendlerkort samt for de rabatterede
fritidsrejser, som Ungdomskortet giver ret til.
I 2025 forventes et merforbrug på ca. 55 mio. kr. i forhold til bevillingen til ungdomskort på §
28.53.04. Ungdomskort. Skønnet er baseret på det hidtidige salg i 2025. Det forventede merforbrug
skyldes en stigning i antal solgte Ungdomskort, hvilket har ført til en forøget statslig kompensation
til trafikvirksomhederne.
Det forøgede salg af Ungdomskort vurderes primært at kunne henføres til, at egenbetalingen på
Ungdomskortet reguleres med satsreguleringen. Satsreguleringsprocenten har i de seneste år været
lavere end takststigningsloftet, der udgør loftet over de maksimale prisstigninger i den kollektive
transport i øvrigt. Egenbetalingen for Ungdomskort i 2024 er steget med ca. 3 pct. (satsreguleringen),
mens øvrige billettyper er steget med ca. 10 pct. (takststigningsloftet). Dermed er Ungdomskortet
blevet mere attraktivt for flere.
DG001178
2025-3829
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 332: Kopi af FIU aktstykke 331, om håndtering af merudgifter til ungdomskort
3070129_0002.png
2
Det bemærkes, at Transportministeriet i henhold til Bekendtgørelse om Ungdomskort (BEK nr. 944
af 28. juni 2018) yder refusion til trafikvirksomhederne svarende til det beløb, som trafikvirksomhe-
derne har ydet i rabat. Transportministeriet kan hermed ikke påvirke forbruget på ordningen i 2025.
Dispositionen på forslag til lov om tillægsbevilling for 2025 specificeres således:
Udgift
§ 35.11.10. Reserve til politiske initiativer på for-
slag til finanslov 2025
50. Reserve til kollektiv trafik
49. Reserver og budgetregulering.......... -55,0 mio. kr.
§ 28.53.04. Ungdomskort
20. Ungdomskort
46. Tilskud til anden virksomhed og inve- 55,0 mio. kr.
steringstilskud.........................................
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget nu med henblik på at tilvejebringe bevillingsmæssig hjemmel
til at finansiere merudgifterne i 2025 på § 28.53.04. Ungdomskort.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at der i 2025 tilføres 55,0 mio. kr.
til § 28.53.04. Ungdomskort, således at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2025 opføres
følgende:
Udgift (mio.
kr.)
-55,0
55,0
e.
§ 35.11.10. Reserve til politiske initiativer på forslag til finanslov 2025........
§ 28.53.04. Ungdomskort................................................................................
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 17. september 2025
Thomas Danielsen
/ Thomas Jørgensen
Til Finansudvalget.