Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. september 2025
2025-4120
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Status på Femern Bælt-forbindelsen
Ifølge Femern A/S’ aktuelle tidsplan forventes Femern Bælt-for-
bindelsen at åbne i 2029.
Af
’Status for anlægs-
og byggeprojekter
– Anlægsstatus 1, 2025’,
som jeg oversendte til udvalget den 3. juli 2025 fremgår det om
status for Femern Bælt-forbindelsen:
”Tidsplanen med at åbne ul-
timo 2029 er væsentligt udfordret. Der vil derfor skulle arbejdes
intensivt med at optimere nedsænknings- og installationsproces-
ser, og der vil ske en revurdering af tidsplanen, når de første tun-
nelelementer er nedsænket.”
Sund & Bælt Holding A/S har oplyst, at udfordringer med færdig-
gørelsen af et specialfartøj til nedsænkning af tunnelelementer er
så forsinket, at det bliver vanskeligt at nå målet om at åbne Femern
Bælt-forbindelsen i 2029.
I forhold til Femern A/S’ nuværende tidsplan
er nedsænkningsar-
bejdet omkring 18 måneder forsinket. Det er p.t. usikkert, hvor me-
get af den tabte tid der kan indhentes i de kommende år.
Da anlægskontrakterne blev indgået i 2016, var den tyske myndig-
hedsgodkendelse til projektet endnu ikke opnået. Derfor var det
ikke muligt at indarbejde de specifikke betingelser i kontrakterne
til f.eks. arbejdsskibenes støjudledning. Det kan vanskeliggøre en
senere acceleration af byggeprocessen.
Som jeg orienterede udvalget om den 12. september 2025, har det
tyske Forbundstransportministerie den 28. juli 2025 informeret
om, at udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg til Femern
Bælt-forbindelsen ikke kan stå klar i 2029, som det hidtil har været
forventet, men Forbundstransportministeriet har ikke oplyst, hvor-
når de tyske jernbanelandanlæg kan forventes at stå klar. Samtidig
har den tyske jernbanestyrelse, Eisenbahn-Bundesamt, bekendt-
gjort, at det tager 6 år og 5 måneder at bygge den nye tunnel under
Femern Sund mellem øen Femern og det tyske fastland. Ifølge den