Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 329
Offentligt
3069066_0001.png
Udbygning af Rute 15
mellem Bale og Tåstrup
Resumé af miljøkonsekvensvurdering
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0002.png
UDBYGNING AF RUTE 15
MELLEM BALE OG TÅSTRUP
Resumé af
miljøkonsekvensvurdering
DATO
December 2024
ISBN
(trykt version)
978-87-7595-148-2
ISBN
(digital version)
978-87-7595-147-5
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2024
Den politiske aftale bag
miljøkonsekvensvurdering
og udbygning
Det fremgår af aftale om Infrastrukturplan 2035 af
28. juni 2021, at der foretages en udbygning af Rute 15
mellem Bale og Tåstrup, og at projektet igangsættes i
2031. Der er med aftalen i alt afsat 453 mio. kr. til gen-
nemførelse af projektet.
Første skridt frem mod realiseringen af anlægsprojektet
er gennemførelse af en miljøkonsekvensvurdering (MKV) i
2023-2024.
Kommissoriet for miljøkonsekvensvurderingen kan
læses på www.vejdirektoratet.dk/bale-taastrup. Den-
ne folder sammenfatter Vejdirektoratets løsninger til
en udbygning af Rute 15 og den miljømæssige konse-
kvensvurdering.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0003.png
Udbygning af Rute 15
mellem Bale og Tåstrup
Vejdirektoratet har nu afsluttet miljøkonsekvensvurderingen for
udbygning af Rute 15 mellem Bale og Tåstrup.
I denne folder kan du læse et kort resumé af under-
søgelsen.
Formålet med projektet er at forbedre fremkomme-
ligheden og rejsetiden på strækningen mellem Bale
og Tåstrup på Djursland, herunder også til og fra
Aarhus lufthavn, Ebeltoft og Grenå. I undersøgelsen
belyses mulighederne for at udbygge vejen, og de
vejtekniske, trafikale, miljømæssige, arealmæssige
samt anlægs- og samfundsøkonomiske effekter
afdækkes.
Projektet indebærer en udbygning af strækningen
mellem Bale og Tåstrup ud fra de samme overord-
nede principper som ombygningen mellem Løgten
og Bale. Det vil som udgangspunkt sige til en 2+1
motortrafikvej. Som en del af undersøgelsen ses
endvidere på muligheden for en såkaldt 0+løsning,
som er en mindre omfangsrig løsning end en fuld
udbygning.
Der er derfor ikke undersøgt nye vejforløb i det åbne
land.
Hvis du vil vide mere, kan du læse hele miljøkon-
sekvensvurderingen på www.vejdirektoratet.dk/
Rute15-MKV. Her er miljøkonsekvensvurderingen og
vejprojektet gennemgået mere detaljeret, og du kan
finde baggrundsrapporter for projektet.
På hjemmesiden er det blandt andet muligt at finde
detaljerede zoombare kort med forventet støjudbre-
delse, arealbehov samt kort der viser miljøforhold.
Det er også muligt at læse nærmere om de trafikale
konsekvenser af udbygningen. På hjemmesiden
har du mulighed for at sende dine bemærkninger til
miljøkonsekvensvurderingen i høringsperioden, som
løber frem til 17. marts 2025.
Hvad er en miljøkonsekvensvurdering
En miljøkonsekvensvurdering skal tilvejebringe tilstrækkelig
viden til, at politikere og borgere kan vurdere projektets virk-
ninger på miljøet og sammenligne forskellige løsningsforslag.
Miljøkonsekvensvurderingen skal desuden sikre, at vejprojek-
tet bliver bedst muligt tilpasset omgivelserne, og at miljøet
ikke påvirkes unødvendigt.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0004.png
Billede fra Løgten-Bale strækningen som er udbygget
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0005.png
DEN NuVæRENDE VEj
Den nuværende vej
Strækningen mellem Bale og Tåstrup er ca. 12 km
lang, og er på størstedelen af strækningen en tospo-
ret motortrafikvej med nødspor. Dele af strækningen
er allerede udbygget til 2+1 eller 2+2 vej. Der er to
tilslutningsanlæg på strækningen, et ved Randersvej
og et ved Flintbakken, samt et signalreguleret kryds
ved Ny Lufthavnsvej/Ebeltoftvej. Derudover er alle
skærende veje ført under eller over motortrafikvejen.
Der er ikke problemer med trafikafviklingen gene-
relt set på strækningen. Der kan dog forekomme
forringet trafikafvikling i myldretiderne, og der vil
med stigende trafik i årene fremover, blandt andet
grundet tung transport til Grenaa Havn, og sommer-
belastning til sommerhusene og turistattraktionerne,
kunne opstå øgede trængselsproblemer på dele af
strækningen i myldretiderne.
Den eksisterende vej består af forskellige vejtyper,
som vist på kortet
15
Hornslet
16
Skødstrup
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0006.png
uDByGNING AF RuTE 15
Udbygning af Rute 15
Projektet omfatter udbygning af den eksisterende
Rute15 fra Bale i øst til Tåstrup i vest. Hele stræknin-
gen er beliggende i Syddjurs Kommune.
Der er blevet undersøgt tre løsninger:
• Fuld udbygning
• Delvis udbygning
• 0+ løsning
I alle løsninger udvides vejen til 2+1 vej, men på
forskellig måde. udvidelsen af vejen sker så vidt mu-
ligt kun til den ene side, så de eksisterende forhold
påvirkes mindst muligt.
Kryds ved Randersvej
I alle tre løsninger ombygges det sydlige rampekryds
ved Randersvej. Krydset har kapacitetsproblemer i
forbindelse med ferietrafik og når Djurs Sommerland
åbner. Derfor signalreguleres krydset og rampen
udvides til to spor op mod krydset. Desuden udvides
samkørselspladsen ved krydset.
Hvad er en 2+1 vej?
På en 2+1 vej er der et spor til overhaling i skiftevis
den ene og den anden retning.
Tværprofil for en 2+1 vej, 90 km/t
Tværprofil for en 2+1 vej, 100 km/t
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0007.png
uDByGNING AF RuTE 15
Faunapassage ved Skrejrup bæk
I alle tre projektforslag omlægges Skrejrup bæk, så
den krydser vejen længere mod øst. Ved den nye
krydsning anlægges en faunapassage, som kan for-
bedre forholdene for odder og andre dyr i området.
For Fuld og Delvis udbygning anlægges en fauna-
passage med banketter på begge sider af åen, som
er store nok til at råvildt kan passere. I 0+ løsningen
anlægges en mindre faunapassage med banket på
den ene side, som kan anvendes af odder og andre
mindre dyr.
Regnvandsbassinet på nordsiden af vejen nedlæg-
ges og åen slynges gennem arealet. Dette betyder
at åen får et mindre fald og dermed bedre forhold for
livet i åen. Samtidig lettes anlægsarbejderne, da åen
forbliver i sit nuværende løb mens faunapassagen
anlægges.
Eksempel på en faunapassage A2u (Fuld og Delvis udbygning)
Eksempel på en faunapassage B1 (0+ løsning)
Kort der viser placeringen af Skrejrup Bæk
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0008.png
uDByGNING AF RuTE 15
De tre undersøgte løsninger:
Fuld udbygning
Ved Fuld udbygning udvides vejen til 2+1 vej på hele
strækningen, hastigheden hæves til 100 km/t og der
opsættes midterautoværn. Bygværkerne ved under-
førte veje udvides, så det bredere vejprofil kan føres
igennem. Ved de to overførte veje, Randersvej og
Skrejrupvej, er der plads nok til at det brede profil
kan føres igennem uden at broerne skal ændres.
Visualisering af 2+1 vej med autoværn i midterrabatten.
Delvis udbygning
Delvis udbygning er identisk med Fuld udbygning
men på en kortere strækning. Projektet medtager den
østlige del af strækningen frem til tilslutningsanlæg-
get ved Flintbakken, som allerede er udbygget til 2+1
og 2+2 vej. Hastigheden hæves til 100 km/t og der
opsættes midterautoværn. Bygværkerne ved under-
førte veje udvides, så det bredere vejprofil kan føres
igennem. Ved de to overførte veje er der plads nok til
at det brede profil kan føres igennem uden at broerne
skal ændres.
På den sidste del af strækningen mellem Flintbakken
og krydset med Ebeltoftvej, vil vejen være som nu.
0+ løsning
I 0+ løsningen udvides vejen til 2+1 vej men kun på
strækningerne mellem de skærende veje. Bygvær-
kerne bibeholdes som de er, hvilket er med til at
sænke anlægsudgifterne i forhold til Fuld udbygning.
Hastigheden vil stadig være 90 km/t på strækningen
og der etableres en midterrabat men uden auto-
værn.
Visualisering af 2+1 vej lige før Skrejrupvej. Vejskilte
sættes op på galger over kørebanen
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0009.png
uDByGNING AF RuTE 15
Fuld udbygning - oversigtskort
15
Hornslet
Delvis udbygning - oversigtskort
16
Skødstrup
15
Hornslet
0+ løsning - oversigtskort
Eksisterende spor bevares
Ra
n
16
Skødstrup
de
rs
ve
j
Udvidelse til 2+1 vej
Faunapassage
Samkørselsplads
F
l
i
n
t
ba
k
ke
15
Ny
L
u
n
Hornslet
ftha
vn
e
e
kre
Skrejrupv
j
j
sv
ej
b
Eb
t
ftv
t
to
e
el
l
ej
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0010.png
MILjø
Miljø
Formålet med at miljøvurdere et
projekt
Formålet er at undersøge de forskellige påvirkninger,
som en udbygning af Rute 15 kan medføre, og sikre
at anlægsprojektet tilpasses omgivelserne bedst
muligt, så eventuelle påvirkninger på natur- og miljø-
forhold undgås eller mindskes.
I miljøkonsekvensrapporten, som danner grundlag
for denne opsummering af miljøpåvirkninger, er der
foretaget detaljerede vurderinger af påvirkninger af
en lang række miljøforhold både under anlægsarbej-
det (kaldet anlægsfasen) og efterfølgende i driftsfa-
sen, når vejen er taget i brug.
Hvor det er relevant, er der indarbejdet afværge-
tiltag i projektet, der kan reducere eller undgå den
identificerede miljøpåvirkning.
De behandlede miljøforhold er beskrevet og inddelt
i disse hovedtemaer:
• Befolkning og sundhed, herunder støj
• Landskab og kulturarv
• Natur og biodiversitet
• Vand og jord
Som en del af undersøgelserne af udbygningen af
Rute 15 er der udarbejdet en række tekniske bag-
grundsrapporter både om selve skitseprojektet og
om natur- og miljøforhold. Der er udarbejdet en
miljøkortlægningsrapport, en naturkortlægningsrap-
port og en flyfotokortlægningsrapport som grund-
lag for miljøkonsekvensrapporten (tidligere kaldet
”VVM”). Du kan læse mere detaljeret om miljø i
henholdsvis natur- og miljøkortlægningsrapporterne
og i den samlede miljøkonsekvensrapport.
Kortlægning og vurdering af
påvirkninger
Miljøkonsekvensrapporten omfatter en be-
skrivelse af projektets påvirkninger af miljøet.
Vurderingerne er foretaget på baggrund af
en række kriterier, hvilket sikrer en ensartet
metode og tilgang til vurderingerne. Vurde-
ringen af de forskellige kriterier har resulteret
i en samlet vurdering af påvirkningsgraden,
hvor ”væsentlig påvirkning” er udtryk for den
største grad af påvirkning:
Væsentlig
Moderat
Begrænset
ubetydelig/ingen påvirkning
Positiv
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0011.png
MILjø
For alle tre projektforslag vil der være en betydelig
trafiksikkerhedsmæssig gevinst af at køreretninger-
ne adskilles med en midterrabat, så især risikoen for
frontalkollisioner mindskes.
Antallet af stærkt støjbelastede boliger er stort set
det samme for alle tre løsninger, og identisk med an-
tallet hvis vejen ikke udvides. Da det er enkeltstående
ejendomme, vil der ikke blive opsat støjafskærmning.
Til gengæld kan tilskud til støjisolering af boligerne
overvejes.
udvidelsen af rute 15 vil påvirke landskabet, hvilket
især vil komme til udtryk ved, at beplantning fjernes
langs vejen. Da der er tale om udvidelse af en eksi-
sterende vej vurderes påvirkningerne dog samlet at
være begrænsede.
Nogle dyre- og planter arter er beskyttet af habitat-
direktivets bilag IV, hvilket betyder at selve arten og
dens yngle- og rasteområde ikke må påvirkes af et
anlægsprojekt. For udvidelsen af rute 15 er der fore-
taget en række feltundersøgelser som eftersøger
disse arter. Der er fundet vandsalamander, padder
og arter af flagermus. Der er i projektet indarbejdet
afværgeforanstaltninger for at sikre, at de påviste
arter ikke påvirkes direkte ved enten drab, fourage-
ring eller at deres egnede yngle- og rasteområder
påvirkes. Der er tidligere observeret bilag IV arten
odder i området, så Skrejrup bæk omlægges med
banketter som odder og andre dyr kan bruge til pas-
sage under vejen.
Natura 2000-områderne
Natura 2000-områderne er et netværk af områder i
hele EU, som indeholder særlig værdifuld natur.
Natura2000 området N230 Kaløskovene og Kaløvig
påvirkes ikke hverken direkte eller indirekte af an-
lægsprojektet, da det ligger ca. 800 meter fra vejen.
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0012.png
MILjø
Den fredede orkide skov-hullæbe er fundet på
strækningen og påvirkes af anlægsarbejderne, og
planterne flyttes derfor til erstatningsbiotoper i
forbindelse med anlægsarbejderne. Skov-hullæbe er
beskyttes artsfredningsbekendtgørelsen og der skal
derfor søges dispensation for denne.
For at fremme biodiversiteten vil der på sydvendte
vejskråninger så vidt muligt ikke blive sået græs.
I stedet anvendes frøblandinger med forskellige
blomster, som tiltrækker insekter og bier.
Vejvand renses i regnvandsbassiner inden udledning
til recipienter.
Projektet vil generere et overskud af jord, hvilket
ikke kan undgås da vejen ligger som den gør. I de
kommende faser af projektet vil det blive under-
søgt hvordan jordoverskuddet kan minimeres bedst
muligt.
Den fredede orkide skov-hullæbe
Foto: Henrik Bjerresø, inaturalist.org
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0013.png
TRAFIKALE EFFEKTER
Trafikale effekter
Trafikken i dag
Rute 15 udgør sammen med Rute 16 hovedfærd-
selsårene til Djursland. Sammen med Rute 21 forbin-
der ruterne byer som Rønde, Tirstrup, Ebeltoft og
Grenaa med motorvejsnettet ved E45. Rute 15, 16, 21
og projektforslag kan ses på figuren nedenfor.
I dag har Rute 15 ikke nævneværdige kapacitetspro-
blemer, og gennemsnitshastigheden ligger lidt over
den tilladte hastighed på 90 km/t. Dog kan der fore-
komme nedsat fremkommelighed i myldretiderne, og
med stigende trafik i de kommende år- grundet tung
transport til bl. a. Grenaa Havn, samt sommerbelast-
ning til sommerhusene og turistattraktioner, såsom
Djurs Sommerland, vil der kunne der opstå træng-
selsproblemer på dele af strækningen. Derfor er
trafikmængden er allerede nu højere i ferieperioden.
Der er rapporteret problemer med at afvikle trafik-
ken i tilslutningsanlægget ved Randersvej, især lør-
dag formiddag i sommerhalvåret samt i hele juli, hvor
trafik fra motortrafikvejens østgående spor ikke kan
komme til venstre ind på Randersvej i rampekrydset.
Dette medfører kødannelse på afkørselsramperne.
Dette løses med en signalregulering af krydset, som
medtages i alle tre løsninger.
Ved den permanente tællestation ved Bale er det
registreret, at tunge køretøjer udgør ca. 5% af det
samlede antal køretøjer, mens andelen ved Bjødstrup
er på ca. 6%.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0014.png
TRAFIKALE EFFEKTER
Uheld
Der er registreret 20 strækningsulykker på stræknin-
gen i perioden 2018-2022. Der er tale om 7 eneulyk-
ker, heraf 3 med personskade, som alle er sket i vådt
eller glat føre. 6 ulykker er bagendekollisioner, hvoraf
1 er med personskade. De mest alvorlige ulykker på
strækningen er frontalkollisioner, som udgør 7 af de
20 ulykker. 4 af dem er personskadeulykker med i alt
3 dræbte, 3 alvorligt tilskadekomne og 1 let tilska-
dekommen. Det er en overvejende del af personska-
derne på strækningen, som er sket i forbindelse med
frontalkollisioner.
Trafikken efter udbygning
Der er udført beregninger med Grøn Mobilitetsmodel
(GMM) af de trafikale effekter for løsningsforslagene
i 2040. Det er generelt beskedne ændringer i trafik-
ken, som udbygningen vil medføre, uanset hvilken
løsning, der vælges. Det er kun hvis hastigheden
hæves, at strækningen vil tiltrække trafik, og derfor
ses der stort et ingen ændring for 0+ løsningen.
2023
Strækning
Ved Bale
Efter tilslutningsanlægget
ved Randersvej
Efter tilslutningsanlægget
ved Flintbakken
Trafiktælling
20.329
-
13.030
Basis uden
ombyning
26.100
14.400
15.800
Beregnet trafik 2040
Fuld udbygning
26.800
16.000
16.700
Delvis udbygning
26.800
15.800
16.100
0+ løsning
26.100
14.500
15.800
Oversigt over hverdagsdøgntrafik (HDT) i dag og i 2040
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0015.png
AREALFORHOLD
Arealforhold
En udbygning af rute 15 kræver mere areal. Det er
både permanente arealer til selve vejudvidelsen, og
midlertidige arbejdsarealer som kun skal bruges i
anlægsfasen. I forbindelse med at vejen anlægges
kan der også blive pålagt servitutter eller byggelin-
jer, og der kan ske en ændring i adgangsforholdene.
Dette fastlægges endeligt i projektets detailfase.
Desuden kan der være brug for større arbejdsarealer
i forbindelse med udvidelse af eksisterende broer,
samt til oplag af materialer m.v.
Arbejdsarealerne bruges midlertidigt i typisk 2-3 år,
hvorefter de leveres tilbage til ejerne. Der betales for
brugen af arealerne.
Arealer, der skal bruges til udbygning af rute 15, er-
hverves af staten ved ekspropriationer. Ekspropriati-
on kan først gennemføres, efter der er taget politisk
beslutning om at realisere projektet.
I miljøkonsekvensvurderingen er der udarbejdet
skitseprojekter for de enkelte løsningsforslag. Det
betyder, at det ikke kan siges præcist på nuværende
tidspunkt, hvor stort et areal den enkelte ejendom
skal af med. Opgørelsen er omtrentlig. Der kan kom-
me ændringer, når den detaljerede projektering skal
udføres i en senere fase, ligesom ekspropriations-
kommissionen har mulighed for at ændre på omfan-
get af ekspropriationerne.
Arealer til udbygningen
udbygningen af rute 15 kræver mere areal. Der skal
bruges permanente arealer til udvidelsen af vejen
og til etablering af nye regnvandsbassiner, som skal
sikre afvanding af vejen. Nogle steder skal der også
bruges arealer til nye adgangsveje til bassinerne.
Rute 15 forløber primært gennem det åbne land, og
en udbygning af statsvejen vil derfor primært berøre
landbrugsarealer m.v.
Arbejdsarealer
udover de arealer der skal bruges permanent til ud-
bygningen af rute 15, vil der være behov for at bruge
nogle arealer midlertidigt til anlægsarbejdet. Normalt
er det et op til 10 meter bredt areal langs vejstræk-
ningen i det åbne land.
Forslag
Permanent
arealbehov
til vejanlægget
(ha)
11,1
8,3
8,9
Midlertidige
arbejdsarealer til
anlægsarbejder
(ha)
25
18,6
21,2
Antal ejendomme, der
berøres af permanent
eller midlertidigt
arealerhvervelse
33
27
32
Antal ejendomme,
der forventes
totaleksproprieret
0
0
0
Fuld udbygning
Delvis udbygning
0+ løsning
Opgørelse over arealbehov og berørte ejendomme
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0016.png
øKONOMI
Økonomi
Anlægsøkonomi
Der er afsat 452,5 mio.kr. til anlægsprojektet i IP35
(FL2024)
Alle løsningerne kan anlægges indenfor den afsatte
økonomiske ramme.
Fuld udbygning
Anlægsoverslag
Intern rente
(Indeks 143,35 FL2024)
442,2 mio. kr.
3,2 %
Delvis udbygning
300,1 mio. kr.
3,1 %
0+ løsning
314,2 mio. kr.
under nul
Samfundsøkonomi
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres så
mange projektrelaterede omkostninger og effekter
som muligt i kroner og øre, f.eks. anlægsudgifter, rej-
setidsgevinster og klimapåvirkning (CO
2
). Der er ikke
medtaget effekter som følge af tab af naturværdier,
påvirkning af rekreative områder, barriereeffekter
i byer, eller betydning for lokalisering af boliger og
arbejdspladser.
Omkostninger og effekter opgøres frem til 50 år
efter åbningsåret. Som resultat af beregningerne
fremkommer bl.a. en intern rente for projektet.
Intern rente bruges til at sammenligne forskellige løs-
ningsforslag. Den viser, hvor godt et projekt ”tjener
sig selv hjem.” Hvis den interne rente er ca. 3,2 %
eller højere, anses projektet normalt for at være en
god investering – og jo højere tallet er, jo bedre er
projektet. Både Fuld udbygning og Delvis udbygning
ligger lige omkring rentabilitetsgrænsen.
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
GENNEMFøRELSE, PROCES OG TIDSPLAN
Gennemførelse, proces
og tidsplan
Midlerne til at gennemføre og anlægge projektet er i
den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 bevil-
liget fra 2031.
Herfra skal der foretages en detailprojektering, eks-
propriation og udbud, som typisk tager ca. 2 år, inden
selve anlægsarbejderne kan gå i gang. Det forventes
at selve anlægsarbejderne herfra vil tage ca. 3 år.
I 2031 er der således gået cirka 7 år, efter at denne
planlægningsundersøgelse er gennemført og det
vurderes at være nødvendigt at opdatere grundla-
get på visse områder, inden der kan vedtages en
anlægslov og anlægsprojektet igangsættes. Dette
arbejde bør igangsættes ca. 2 år før en anlægslov
skal udarbejdes, så nødvendige ændringer og til-
pasninger af miljøvurderingen kan blive vurderet og
projektet tilpasset.
Flere forhold kan have ændret sig på det tidspunkt.
Det gælder de trafikale forhold, natur- og miljøforhold
(herunder grundvand), lokalplaner, lovgivning m.m.
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 329: Oversendes til orientering - Afsluttende høringsnotat og resume af miljøkonsekvensvurdering for rute 15, Bale-Tåstrup, fra transportministeren
3069066_0018.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk