Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 325
Offentligt
3067105_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. september 2025
2022-4167
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Den 22. juni 2023 orienterede jeg Transportudvalget om status for
den tyske tidsplan for udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg
til Femern Bælt-forbindelsen og den nye tunnel under Femern
Sund mellem øen Femern og det tyske fastland.
Som det blandt andet var anført i statusorienteringen, er situatio-
nen ifølge de tyske myndigheder, at den eksisterende bro over Feh-
marn Sund, der forbinder øen Fehmarn med det tyske fastland,
ikke kan holde til de tunge godstog, der forventes at køre via Fe-
mern Bælt, når Femern Bælt-forbindelsen åbner.
Endvidere fremgik, at de tyske myndigheder havde besluttet, at der
skal anlægges en ny tunnel under Fehmarn Sund med en dobbelt-
sporet, elektrificeret jernbane og en firesporet vejforbindelse.
Deutsche Bahn havde endvidere oplyst, at tidsplanen for etablering
af den nye Fehmarn Sund-tunnel er særligt udfordret, og at projek-
tet er teknisk og naturmæssigt vanskeligt, da Fehmarn Sund er lav-
vandet, og der er Natura 2000-områder omkring øen Fehmarn.
Herudover fremgik af orienteringen, at da det ser vanskeligt ud at
få færdiggjort den nye tunnel i 2029, arbejder Deutsche Bahn på en
”plan B” for
elektrificering og forstærkning af den eksisterende bro
over Fehmarn Sund. Det vil kunne muliggøre persontogstrafik på
broen, mens det aktuelt er uvist, om broen vil kunne holde til gods-
tog.
Som ligeledes anført, var det Transportministeriets vurdering, at der
fortsat er risiko for forsinkelser i udbygningen af de tyske jernbane-
landanlæg, idet der ikke sås at være afsat tid til retssager med opsæt-
tende virkning på anlægsarbejdet. Transportministeriet vurderede
endvidere, at det vil være særdeles usandsynligt, at godstogstrafik vil
kunne afvikles på den eksisterende Fehmarn Sund-bro, selvom
denne forstærkes.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 325: Orientering om forsinkelser på tyske jernbanelandanlæg og Fehmarn Sund-tunnelen, fra transportministeren
3067105_0002.png
Side 2/2
Den 21. juli 2025 udsendte den tyske jernbanestyrelse, Eisenbahn-
Bundesamt, en bekendtgørelse om indledning af den offentlige hø-
ringsproces for byggeriet af tunnelen under Femern Sund. Af be-
kendtgørelsen fremgår det, at det tager 6 år og 5 måneder at bygge
tunnelen, der ifølge den tyske myndighed realistisk set tidligst kan
åbne i 2032. Det fremgår endvidere af Eisenbahn-Bundesamts be-
kendtgørelse, at der i perioden frem til Femern Sund-tunnelens
færdiggørelse ikke er planlagt regelmæssig jernbanetrafik på jern-
banestrækningen til og fra øen Femern. Der vil derfor ikke kunne
køre persontog på den eksisterende bro over Femern Sund i bygge-
perioden.
Den 28. juli 2025 informerede Forbundstransportministeriet om,
at udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg til Femern Bælt-for-
bindelsen ikke kan stå klar i 2029, som det hidtil har været forven-
tet. Forsinkelsen forklares med udfordringer med klager over linje-
føring, udmøntning af ekstra midler til støjbekæmpelse, der påvir-
ker den endelige udformning af projektet, samt manglende res-
sourcer i entreprenørbranchen. Forbundstransportministeriet har
ikke oplyst, hvornår de tyske jernbanelandanlæg kan forventes at
stå klar.
Transportministeriet har anmodet Forbundstransportministeriet om
et møde om de udmeldte forsinkelser med henblik på en nærmere
afklaring af de tidsmæssige perspektiver for de tyske jernbaneland-
anlæg. Når der foreligger yderligere om tidsplanen herfor og de mu-
lige konsekvenser for jernbanetrafikken via Femern Bælt, vil jeg ori-
entere udvalget herom.
Om status for anlæg af selve kyst-kyst Femern Bælt-forbindelsen
fremgår det
af ’Status
for anlægs- og byggeprojekter
Anlægsstatus
1, 2025’,
som jeg
oversendte til udvalget den 3. juli 2025, at
”Tids-
planen med at åbne ultimo 2029 er væsentligt udfordret. Der vil
derfor skulle arbejdes intensivt med at optimere nedsænknings- og
installationsprocesser, og der vil ske en revurdering af tidsplanen,
når de
første tunnelelementer er nedsænket.”
En eventuel ændring
af tidsplanen for Femern Bælt-forbindelsen vil kunne få betydning
for, hvad den direkte effekt af den tyske forsinkelse vil være på det
samlede Femern Bælt-projekt og idriftsætning af togtrafikken via Fe-
mern Bælt.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen