Transportministeriets Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. september 2025
2022-4167
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Den 22. juni 2023 orienterede jeg Transportudvalget om status for
den tyske tidsplan for udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg
til Femern Bælt-forbindelsen og den nye tunnel under Femern
Sund mellem øen Femern og det tyske fastland.
Som det blandt andet var anført i statusorienteringen, er situatio-
nen ifølge de tyske myndigheder, at den eksisterende bro over Feh-
marn Sund, der forbinder øen Fehmarn med det tyske fastland,
ikke kan holde til de tunge godstog, der forventes at køre via Fe-
mern Bælt, når Femern Bælt-forbindelsen åbner.
Endvidere fremgik, at de tyske myndigheder havde besluttet, at der
skal anlægges en ny tunnel under Fehmarn Sund med en dobbelt-
sporet, elektrificeret jernbane og en firesporet vejforbindelse.
Deutsche Bahn havde endvidere oplyst, at tidsplanen for etablering
af den nye Fehmarn Sund-tunnel er særligt udfordret, og at projek-
tet er teknisk og naturmæssigt vanskeligt, da Fehmarn Sund er lav-
vandet, og der er Natura 2000-områder omkring øen Fehmarn.
Herudover fremgik af orienteringen, at da det ser vanskeligt ud at
få færdiggjort den nye tunnel i 2029, arbejder Deutsche Bahn på en
”plan B” for
elektrificering og forstærkning af den eksisterende bro
over Fehmarn Sund. Det vil kunne muliggøre persontogstrafik på
broen, mens det aktuelt er uvist, om broen vil kunne holde til gods-
tog.
Som ligeledes anført, var det Transportministeriets vurdering, at der
fortsat er risiko for forsinkelser i udbygningen af de tyske jernbane-
landanlæg, idet der ikke sås at være afsat tid til retssager med opsæt-
tende virkning på anlægsarbejdet. Transportministeriet vurderede
endvidere, at det vil være særdeles usandsynligt, at godstogstrafik vil
kunne afvikles på den eksisterende Fehmarn Sund-bro, selvom
denne forstærkes.