Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 322
Offentligt
Fra:
Bo Bredsgaard Lund <[email protected]>
Sendt:
9. september 2025 11:22
Emne:
Nedbringelse af luftforurening - herunder NOx - vha. den bæredygtige fotokatalytiske
teknologi: Photocat takker for foretræde i TRU
Kære medlemmer af Folketingets Transportudvalg (TRU).
På vegne af den danske green-tech-virksomhed Photocat A/S med løsninger til reduktion af NOx og
luftforurening skal jeg hermed takke for muligheden for at få foretræde for Folketingets
Transportudvalg (TRU).
Vedlagt finder I vores kortfattede foretrædepræsentation.
Den tager afsæt i vores tidligere foretræde for Miljøudvalget, men er her målrettet
transportområdet – særligt de trafikale knudepunkter og infrastrukturaktiver, hvor staten er
medejer.
Med udgangspunkt i udvalgets arbejde rejser præsentationen og foretrædet bl.a. følgende
spørgsmål:
1.
Rensende overflader fast element i grønne indkøb:
Hvorfor er aktive, rensende overflader,
der dokumenteret nedbringer NOx og fine partikler, endnu ikke et fast element i grønne
indkøb i statens og de statslige selskabers anlæg og driftskontrakter – fx hos
Vejdirektoratet, Banedanmark, DSB, Sund & Bælt og i lufthavne?
2.
Statslige og regionale pilotprojekter på transportknudepunkter:
Vil Transportministeriet
igangsætte statslige og regionale pilotprojekter på transportknudepunkter (lufthavne,
stationer, bus- og terminalområder, parkeringshuse, tunneler og højt belastede
vejstrækninger) – som vi ser i andre EU-lande – så effekter og driftsmodeller kan
dokumenteres nationalt?
3.
Skærpede grænseværdier for NOx i EU-direktiv:
Det kommende EU-direktiv indfører
skærpede grænseværdier for NOx og fine partikler fra 2030. Danmark overskrider allerede i
dag WHO’s grænseværdier – skal vi virkelig vente til 2030 med at handle, eller vil
regeringen og staten som bygherre indføre et 2025–2026-spor med konkrete, målbare
reduktioner i transportsektoren?
4.
Staten er medejer af Københavns Lufthavn:
Hvilke konkrete krav og incitamenter vil
ministeriet anvende for at sikre, at lufthavnen – i samarbejde med operatører og
leverandører – gennemfører alle omkostningseffektive tiltag, der kan reducere den
skadelige NOx-belastning omkring lufthavnen?
FOLKETINGET INTERN
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 322: Opfølgende henvendelse af 9/9-25 vedrørende løsninger til reduktion af NOx og luftforurening, fra Photocat A/S
5.
“Ren luft-planer”:
Kan ministeren pålægge de statslige infrastrukturejere og -operatører at
udarbejde “ren luft-planer” med klare milepæle for NOx- og partikelfald, herunder
anvendelse af dokumenteret evidensbaserede teknologier som fotokatalytiske overflader?
I tilknytning hertil vedlægger vi et kort notat om muligheder og erfaringer fra større
transportanlæg, herunder et eksempel på en udrulning i en lufthavn med relevante overflader
(facader, skærme, tage, parkeringsdæk, terminalarealer m.m.). Notatet beskriver
implementeringsmodel, drift, monitorering og forventet sundheds- og samfundsøkonomisk effekt.
På den baggrund anbefaler vi, at udvalget opfordrer ministeren til at:
Gøre aktive, rensende overflader til et fast krav i statens og de statslige selskabers udbud
inden for drift og anlæg af transportinfrastruktur.
Iværksætte statslige og regionale pilotprojekter i 2025–2026 på udvalgte vej- og
baneafsnit, terminalområder og i lufthavne – med offentliggørelse af før/efter-målinger.
Indføre krav om “rene luft-planer” hos statslige infrastrukturejere samt hos statsligt
delejede selskaber (fx Københavns Lufthavn).
Fremlægge en national gennemførelsesplan for tidlige NOx- og partikelfald i
transportsektoren forud for 2030-kravene – med delmål i 2026 og 2028.
Etablere en hurtig godkendelses- og standardiseringsramme for dokumentation, så
løsninger kan skaleres på tværs af projekter og bygherrer.
FOLKETINGET INTERN
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 322: Opfølgende henvendelse af 9/9-25 vedrørende løsninger til reduktion af NOx og luftforurening, fra Photocat A/S
3065571_0003.png
Såfremt udvalget ønsker det, stiller vi gerne op til en kort teknisk demonstration samt forslag til 2–
3 konkrete statslige pilotprojekter, der kan startes i år og give målbare reduktioner inden for 6–12
måneder.
Mange tak for jeres tid og for et meget konstruktivt foretræde.
Vi står naturligvis til rådighed for uddybning, skulle noget give anledning til spørgsmål eller
yderligere kommentarer.
Bedste hilsener,
Bo
Bo Bredsgaard Lund | Public Affairs Director & Head of Healthcare Policy
FOLKETINGET INTERN