Fra:
Sendt:
9. september 2025 11:22
Emne:
Nedbringelse af luftforurening - herunder NOx - vha. den bæredygtige fotokatalytiske
teknologi: Photocat takker for foretræde i TRU
Kære medlemmer af Folketingets Transportudvalg (TRU).
På vegne af den danske green-tech-virksomhed Photocat A/S med løsninger til reduktion af NOx og
luftforurening skal jeg hermed takke for muligheden for at få foretræde for Folketingets
Transportudvalg (TRU).
Vedlagt finder I vores kortfattede foretrædepræsentation.
Den tager afsæt i vores tidligere foretræde for Miljøudvalget, men er her målrettet
transportområdet – særligt de trafikale knudepunkter og infrastrukturaktiver, hvor staten er
medejer.
Med udgangspunkt i udvalgets arbejde rejser præsentationen og foretrædet bl.a. følgende
spørgsmål:
1.
Rensende overflader fast element i grønne indkøb:
Hvorfor er aktive, rensende overflader,
der dokumenteret nedbringer NOx og fine partikler, endnu ikke et fast element i grønne
indkøb i statens og de statslige selskabers anlæg og driftskontrakter – fx hos
Vejdirektoratet, Banedanmark, DSB, Sund & Bælt og i lufthavne?
2.
Statslige og regionale pilotprojekter på transportknudepunkter:
Vil Transportministeriet
igangsætte statslige og regionale pilotprojekter på transportknudepunkter (lufthavne,
stationer, bus- og terminalområder, parkeringshuse, tunneler og højt belastede
vejstrækninger) – som vi ser i andre EU-lande – så effekter og driftsmodeller kan
dokumenteres nationalt?
3.
Skærpede grænseværdier for NOx i EU-direktiv:
Det kommende EU-direktiv indfører
skærpede grænseværdier for NOx og fine partikler fra 2030. Danmark overskrider allerede i
dag WHO’s grænseværdier – skal vi virkelig vente til 2030 med at handle, eller vil
regeringen og staten som bygherre indføre et 2025–2026-spor med konkrete, målbare
reduktioner i transportsektoren?
4.
Staten er medejer af Københavns Lufthavn:
Hvilke konkrete krav og incitamenter vil
ministeriet anvende for at sikre, at lufthavnen – i samarbejde med operatører og
leverandører – gennemfører alle omkostningseffektive tiltag, der kan reducere den
skadelige NOx-belastning omkring lufthavnen?
FOLKETINGET INTERN