Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB
(Fremtidens S-bane, støj fra infrastrukturarbejder, ekspropriation m.v.)
Uddrag af bestemmelser om støj §§ 37 c – 37 f:
§1
I jernbaneloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1091 af 11. august 2023, foretages følgende ændringer:
10.
Efter
§ 37 b
indsættes:
»§
37 c.
Transportministeren kan udpege arbejdspladser og faste arbejdsbaser knyttet til statens
jernbaneinfrastruktur, bybaner og privatbaner, hvor regler vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse
ikke skal finde anvendelse.
Stk. 2. For de udpegede arbejdspladser og faste arbejdsbaser, jf. stk. 1, gælder ingen øvre
støjgrænser i dagperioden kl. 07.00-18.00 og i aftenperioden kl. 18.00-23.00. For natperioden kl.
23.00-07.00 må støjen, målt som det beregnede maksimale støjniveau, som en bolig udsættes for ved
bopælens mest støjbelastede bygningsfacade, ikke overstige 70 dB.
Stk. 3. Transportministeren kan til en konkret arbejdsplads eller fast arbejdsbase give dispensation
for støjgrænsen, jf. stk. 2, af hensyn til væsentlige trafikale, anlægstekniske, sikkerhedsmæssige
forhold, eller hvis det er særligt nødvendigt af hensyn til et jernbaneinfrastrukturprojekts fremdrift
eller økonomi.
Stk. 4. Infrastrukturforvalteren skal efter dialog med den pågældende kommune så vidt muligt
søge at begrænse støjen fra arbejdspladser og faste arbejdsbaser.
§ 37 d.
Transportministeren kan udpege større jernbaneinfrastrukturarbejder, hvis primære formål er
at opretholde statens jernbaneinfrastrukturs, bybaners og privatbaners funktionalitet, hvor regler
vedrørende støj i lov om miljøbeskyttelse ikke skal finde anvendelse
Stk. 2. For de udpegede infrastrukturarbejder, jf. stk. 1. gælder ingen øvre støjgrænse.
Stk. 3. Infrastrukturforvalteren skal efter dialog om tilrettelægningen med den pågældende
kommune så vidt muligt søge at begrænse støjen fra infrastrukturarbejder.
1