Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 320
Offentligt
3064250_0001.png
Analyse af
Vigespor på
Svendborgbanen
Plan & klima, Trafikstyrelsen
24.04.2024
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 320: Trafikstyrelsens Strategiske analyse af vigespor på Svendborgbanen fra oktober 2023 og Trafikstyrelsens præsentation fra gennemgang af analysen for forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 den 24. april 2024, fra transportministeren
3064250_0002.png
Strategisk analyse af vigespor på Svendborgbanen er aftalt
med Infrastrukturplan 2035
I Infrastrukturplan 2035 er afsat 6 mio. kr. til
at undersøge vigespor på Svendborgbanen:
1 mio. kr. til en strategisk analyse (TS)
5 mio. kr. til videre undersøgelse af et
konkret anlæg (BDK)
Analysens formål:
Belyse hvilke tiltag, der kan forbedre
driften på Svendborgbanen på kort og
lang sigt i form af øget robusthed eller
kortere rejsetid
Belyse hvordan forbedringer kan
understøttes af bedre
krydsningsmuligheder ved anlæg af
vigespor
Undersøgte vigespor
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 320: Trafikstyrelsens Strategiske analyse af vigespor på Svendborgbanen fra oktober 2023 og Trafikstyrelsens præsentation fra gennemgang af analysen for forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 den 24. april 2024, fra transportministeren
3064250_0003.png
Konklusion på den strategiske analyse af
vigespor på Svendborgbanen
Analysen konkluderer, at der ikke er nogen
nemme eller billige løsninger:
Få gevinster:
Vigespor kan kun anvendes
i få tilfælde
dvs. giver meget få gevinster
Høj pris:
Et vigespor på banen koster
omfang 86 - 162 mio. kr.
Tidsplan:
Kan anlægges
efter
signalprogrammet er udrullet
Anlægsperioden:
Er på �½-1 år, med
gener og sporspærringer til følge
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 320: Trafikstyrelsens Strategiske analyse af vigespor på Svendborgbanen fra oktober 2023 og Trafikstyrelsens præsentation fra gennemgang af analysen for forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 den 24. april 2024, fra transportministeren
3064250_0004.png
Pointer fra drøftelse med lokale parter
Generel opbakning bag konklusionerne i
Trafikstyrelsens analyse:
Ingen nemme løsninger og ekstra vigespor gør kun
begrænset nytte
Yderligere forbedringer kommer med det nye
signalprogram og batteritog
Forslag om at reduktion af krydsninger og
standsninger eventuelt kan præsenteres i en
samlet pakke med nye batteritog og en optimeret
køreplan
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 320: Trafikstyrelsens Strategiske analyse af vigespor på Svendborgbanen fra oktober 2023 og Trafikstyrelsens præsentation fra gennemgang af analysen for forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 den 24. april 2024, fra transportministeren
3064250_0005.png
K24 - forenklet køreplan kan øge robustheden
Kundepunktlighed Svendborgbanen 2023 og 2024
100,0%
95,0%
94,7%
93,8%
89,8%
I de første tre måneder af
2024 ligger kundepunkt-
ligheden på 89,8
94,7 pct
og dermed over
målsætningen på 88,2 pct
90,0%
85,0%
Kundepunktligheden er
væsentlig højere end samme
måneder året før
91,4%
84,3%
83,7%
85,7%
87,9%
85,2%
84,5%
82,4%
77,2%
87,3%
87,5%
80,0%
75,0%
77,1%
70,0%
Januar
Februar
Marts
April
Maj
Juni
Juli
August
I januar til marts 2024 har
punktligheden for Arriva
generelt ligget mellem 83,0 -
88,8 pct
September Oktober November December
2023
2024
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 320: Trafikstyrelsens Strategiske analyse af vigespor på Svendborgbanen fra oktober 2023 og Trafikstyrelsens præsentation fra gennemgang af analysen for forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 den 24. april 2024, fra transportministeren
3064250_0006.png
Samlet konklusion og indstilling
Forbedringer på kort sigt
En forenklet køreplan kan øge robustheden (K24 kan
være eksempel på det)
Besluttede tiltag
Med nye signaler og nye batteritog forventes der
færre fejl og forsinkelser
Batteritog er velegnede til Svendborgbanens trafik
Nye signaler og batteritog kan give mulighed for en
bedre køreplan, med kortere rejsetider
Nye vigespor
Manglende vigespor er ikke årsag til forsinkelserne
Vigespor giver kun begrænsede gevinster for
passagererne, da det kun kan anvendes i få tilfælde
Det indstilles,
at vigespor på Svendborgbanen ikke
undersøges videre
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 320: Trafikstyrelsens Strategiske analyse af vigespor på Svendborgbanen fra oktober 2023 og Trafikstyrelsens præsentation fra gennemgang af analysen for forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 den 24. april 2024, fra transportministeren
3064250_0007.png
Tak