Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 317
Offentligt
3063587_0001.png
Ny motorvej mellem
Næstved og Rønnede
Sammenfattende rapport
September 2025 | Rapport nr. 628
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0002.png
NY MOTORVEJ MELLEM
NÆSTVED OG RØNNEDE
Sammenfattende rapport
DATO
September 2025
ISBN (DIGITAL VERSION)
978-87-7595-171-0
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2025
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
Indhold
1. Indledning
1.1 Baggrund for det undersøgte projektforslag
1.2 Undersøgelsen
1.3 Det opdaterede projektforslag
1.4 Proces, tidsplan og borgerinddragelse
4
5
5
5
5
2. Trafikale effekter
2.1 Trafikken i dag
2.2 Trafikvækst
2.3 Trafikken i fremtiden
8
8
8
10
3. Tekniske forhold, herunder vej, afvanding og bygværker
3.2 Variant ”Nord og Syd gennem skoven”
3.3 Tværprofil
3.5 Skærende veje
3.6 Samkørselspladser
3.7 Cykler
3.8 Bygværker
3.9 Afvanding
3.10 Geotekniske forhold
3.11 Indvinding af råstoffer
12
14
15
16
19
19
20
20
21
21
4. Miljø, herunder støj
Landskab og visuelle forhold
Arkæologi og kulturarv
Friluftsliv og rekreative interesser
Natur og biodiversitet, herunder Bilag IV-arter
Støj
22
23
23
23
24
32
5. Arealforhold
5.1 Arealbehov
5.2 Adgangsforhold
5.3 Ekspropriation
5.4 Ledninger
34
34
35
35
36
6. Anlægsoverslag og bevilling
7. Samfundsøkonomi
8. Bæredygtighed og klima
8.1 CO
2
fra anlæg og vedligehold
8.2 CO
2
fra trafikken
37
38
40
40
40
9. Gennemførelse og tidsplan
41
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0004.png
1. INDLEDNING
1. Indledning
Med aftale om Infrastrukturplan 2035 den 28.
juni 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alter-
nativet og Kristendemokraterne er parterne enige
om at gennemføre nye investeringer og initiativer i
en fuldt finansieret investeringsplan på transport-
området for perioden 2022-2035.
Med delaftalen om ”Fremtidens Veje”, som En-
hedslisten og Alternativet står uden for, er der
afsat 1.532 mio. kr. til anlæg af motorvej på Rute
54 mellem Næstved og Rønnede. Anlægsprojektet
igangsættes i 2026. Forud for anlæg af projektet
skal miljøkonsekvensvuderingen (MKV’en) af pro-
jektet fra 2016 opdateres.
151
14
37
Bon-Bon
Land
54
54
Rønnede
154
E47
E55
265
Figur 1 Forslag til ny Rute 54 mellem Næstved og Rønnede.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0005.png
1. INDLEDNING
1.1 Baggrund for det undersøgte
projektforslag
Projektet omfatter anlæg af en ca. 14 km lang
motorvej mellem Næstved og Sydmotorvejen ved
tilslutningsanlæg 37. Vejen går nord om Holme
Olstrup og følger den eksisterende Rute 54 igennem
Hesede Skov. En ny motorvej vil forbedre mobili-
teten på det sydlige Sjælland og komme primært
pendlere mellem Næstved og Hovedstadsområdet
til gode.
Vejdirektoratet gennemførte i 2016 en VVM-un-
dersøgelse (MKV) af projektet. Med politisk aftale
om ”Linjeføring af motorvej mellem Næstved og
Sydmotorvejen (Rønnede)” den 19. april 2017 mel-
lem den daværende regering (Venstre, Det Kon-
servative Folkeparti og Liberal Alliance), Socialde-
mokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti
og Radikale Venstre, blev parterne herefter enige
om at fastlægge linjeføringen i MKV’ens forslag A,
inkl. mindre justeringer svarende til Vejdirektora-
tets indstilling.
Det er derfor Forslag A i den tidligere gennemførte
MKV, der lægges til grund for anlæg af motorve-
jen. Vejdirektoratet har desuden taget udgangs-
punkt i den afsluttende høring af MKV’en i 2016
samt den efterfølgende indstilling af projektet,
hvor motorvejen flyttes ca. 100 m længere mod
nord ved Holme-Olstrup for at nedbringe motor-
vejens støjpåvirkning og dominans i den nordlige
del af byen. Yderligere blev det indstillet, at den
eksisterende Rute 54 anlægges på en ca. 2 km
lang strækning ved Hesede Skov som en 2 minus
1 vej, samt at Slettehavevej ved Sydmotorvejen
lukkes. De indstillede justeringer, er blevet vurde-
ret i forhold til dagens forhold i forbindelse med
den gennemførte miljøkonsekvensvurdering og
opdatering af projektet.
1.2 Undersøgelsen
Vejdirektoratets undersøgelse har i hovedtræk
omfattet følgende forhold:
• Trafikberegninger
• Skitseprojektering af veje, bygværker og
afvanding.
• Geotekniske vurderinger
• Analyse af mulige råstofforekomster
• Feltundersøgelser af natur og miljø
• Ny miljøkonsekvensvurdering
• Støjberegninger
• Arealanalyser
• Beregning af klimaeffekter
• Beregning af anlægsoverslag
• Samfundsøkonomiske beregninger
Der er udarbejdet en række tekniske rapporter,
kortmateriale, visualiseringer m.m. som nærme-
re beskriver projektforslagets forhold som listet
ovenfor.
Se mere på projektets hjemmeside:
Motorvej
Næstved-Rønnede.
1.3 Det opdaterede projektforslag
Det undersøgte forslag indbefatter en ny 4-sporet
motorvej med en forudsat hastighedsbegræns-
ning på 130 km/t. Der er arbejdet med flere æn-
dringer og justeringer i forhold til projektforslaget
fra 2016. Det er begrundet i forskellige hensyn i
forhold til blandt andet optimering af jordhåndte-
ring, fokus på lokal indvinding af råstoffer, trafik-
afvikling, natur – miljø og lokale hensyn, støjbe-
skyttelse m.m.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0006.png
1. INDLEDNING
De væsentligste ændringer fra projektet i 2016 er oplistet her, og er
nærmere uddybet i denne rapport og de tekniske beskrivelser.
• Der er foreslået anlagt østvendte ramper ved Holmegaardsvej for blandt andet at forbed-
re vejadgangen til motorvejen fra Fensmark. Østvendte ramper kan muligvis overflødiggø-
re et anlæg af en ny vejforbindelse mellem rundkørslen/fordelerringen ved Næstved øst
og Fensmark, som fremgår af den kommunale planlægning.
• Tidligere forslag om anlæg af vestvendte ramper ved Gødstrupvej udgår.
• Der er medtaget 2 forslag til passage gennem Hesede Skov (benævnes ”Nord gennem
skoven” og ”Syd gennem skoven”). I forslag ”Nord gennem skoven” er fokus på bevarelse
af en hængesæk/højmose beliggende lige nord for den eksisterende Rute 54 i Hesede
Skov.
• Der er foreslået mindre ændringer af Villa Galinavej, Gisselfeldvej og Gødstrupvejs tilslut-
ninger til den eksisterende Rute 54.
• Det eksisterende tilslutningsanlæg ved Rønnede (TSA 37) foreslås bevaret uændret i
modsætning til 2016-projektet hvor den sydgående frakørselsrampe mod syd var fore-
slået lukket og den nordgående tilkørselsrampe mod nord var foreslået ombygget. Dette
betyder, at det foreslåede tilslutningsanlæg ved Vester Egede, kan reduceres til kun at
indeholde ramper mod vest i modsætning til 2016-projektet, hvor der var foreslået ramper
i begge retninger.
• Det foreslås at den eksisterende Rute 54 gennem Hesede skov (mellem Boserup og Ve-
ster Egede) bibeholdes med 2 spor som i dag. Den var tidligere foreslået ombygget til en
”2 minus 1 vej”.
• Der er foreslået nye og justerede faunapassager efter en fornyet natur- og miljøkortlæg-
ning og miljøvurdering.
• Generelt er vejens længdeprofil justeret med fokus på at minimere projektets overskud af
jord.
• Der er foreslået en ny samkørselsplads ved Holmegaardsvej som erstatning for tidligere
forslag om en tilsvarende ved Gødstrupvej.
• Der er medtaget et forslag om indvinding af råstoffer i nærheden af motorvejen (sidetag).
Det skyldes hensyn til økonomi og mindsket klimabelastning. Det omfatter 2 områder ved
henholdsvis Boserup og øst for Vester Egede.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0007.png
1. INDLEDNING
Undervejs i projektet er der arbejdet med at udfor-
me et anlæg, der kan gennemføres inden for den
afsatte bevilling. Der er derfor løbende foretaget
en række tilpasninger og optimeringer af projektet.
Sammenlignet med 2016-projektet, er der bl.a.
ændret følgende:
• Reduktion af motorvejens samlede tværsnit
med op til 2,5 m.
• Anlæg af kun en vognbane i hver retning
(inkl. nødspor) mellem Vester Egede og
Sydmotorvejen.
• Reduktion af 2 faunapassager ved Boserup
og Vester Egede med op til 30 m.
• Udbygning af 2 samkørselspladser ved
Rønnede.
• Fjernelse nødspor på ramper.
Der er medtaget nogle tilvalg til projektet. Det er
alle elementer, der ikke indgik i projektforslaget fra
2016 eller af økonomiske hensyn ikke indgår i det
endelige, opdaterede projektforslag.
• Forslag om en stikrydsning i Hesede skov.
(19,9 mio. kr.)
• Udvidelse af 2 samkørselspladser ved Røn-
nede. (3 mio. kr.)
Det er det samlede skitseprojekt (inkl. tilvalgene)
der er blevet miljøkonsekvensvurderet. I givet fald
der ikke tilføres ekstra midler til projektet, vil det
anlagte projekt være lidt anderledes end det er er
miljøvurderet. Det vurderes, at det primært er en
evt. reduktion i bredden af faunapassagerne, der
har indflydelse på miljøvurderingen. Dette er nær-
mere beskrevet i miljøkonsekvensvurderingen.
1.4 Proces, tidsplan og
borgerinddragelse
Der har i processen været afholdt møder med Næst-
ved og Faxe Kommuner, Region Sjælland, Banedan-
mark og Miljøstyrelsen for at opdatere og drøfte pro-
jektet i forhold til relevante kommunale og statslige
planer m.m. Der har ligeledes været dialog med
berørte lodsejere, m.m. Derudover har der været
afholdt informationsmøde om projektet i Toksværd
hallen i februar 2024, samt et åbent hus-arrange-
ment i Holme Olstrup forsamlingshus i marts 2025.
Projektforslaget og miljøkonsekvensvurderingen
fremlægges til offentlig høring, hvor der ligele-
des vil blive afholdt borgermøde. Efterfølgende
vil der politisk skulle tages stilling til projektet, og
der skal fremsættes og vedtages en anlægslov i
Folketinget, før projektet kan realiseres. Efter en
anlægslov er vedtaget forventes der at gå 3-4 år
med projektforberedelse som blandt andet omfat-
ter detailprojektering, besigtigelse, ekspropriation,
anlæg af erstatningsnatur, flytning af ledninger,
udbud af projektet m.m.
Selve anlægsarbejderne forventes at kunne gen-
nemføres på 3-4 år.
De tilvalg der er peget på omfatter:
• Fuld motorvej til Rønnede med 2 vognbaner
i begge retninger mellem Vester Egede og
Sydmotorvejen. (70 mio. kr.)
• Opgradering af 2 faunapassager ved hhv.
Boserup og Vester Egede til 50 meters bred-
de målrettet råvildt, dåvildt og krondyr.
(79-89 mio. kr. afhængig af valg af forslag)
• Ekstra faunapassage over landevejen ved
projektforslag ”nord gennem skoven”.
(10 mio. kr.)
• Bevarelse af Slettehavevej som cykelforbin-
delse. Der er lokalt ønske om en forbindelse
til cyklister på tværs af motorvejen for at
undgå en for stor omvej. I 2016-projektet var
Slettehavevej foreslået lukket. (17,2 mio. kr.)
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0008.png
2. TRAFIKALE EFFEKTER
2. Trafikale effekter
2.1 Trafikken i dag
Fremkommeligheden på landevejen mellem Næst-
ved og Rønnede er udfordret i dag og det gælder
specielt i myldretiderne. Den generelle hastig-
hedsbegrænsning er 80 km/t, undtagen gennem
Holme Olstrup hvor der er byzone og 50 km/t
hastighedsbegrænsning. Langs strækningen er
der mange vejadgange, markoverkørsler og lokale
hastighedsbegrænsninger på 60 og 70 km/t forbi
kryds, og der mangler overhalingsmuligheder på
de åbne strækninger.
Trafikken på hverdage svinger mellem 18.000 og
21.000 biler i døgnet på strækningen. Trafikken er
størst tættest på Næstved. Dette betyder, at der
er begyndende trængsel. Trafikmængden betyder
ligeledes, at det er svært at komme ud fra sideve-
jene fra de kryds, der ikke er signalreguleret. Der
er signalregulerede kryds ved Gartnervej, Olstrup-
vej og Holmegårdsvej.
Lokalitet
Vest for Holme Olstrup
Øst For Holme Olstrup
Mellem Vester Egede og
Sydmotorvejen
Hverdagsdøgntrafik
21.000
17.600
18.100
Tabel 1 Trafik på hverdagsdøgn i 2024 på Rute 54.
2.2 Trafikvækst
I perioden 2018 til 2024 er der sket en mindre
stigning i hverdagsdøgntrafikken på strækningen
fra ca. 20.100 til ca. 21.000 biler i døgnet. I den
periode er rejsemønstre også ændret grundet
Covid 19.
Visualisering af motorvejen nord for Holme Olstrup set mod
Holmegaardsvej.
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0009.png
2. TRAFIKALE EFFEKTER
Trafik på Landevejen gennem Holme-Olstrup ved BonBon-land.
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0010.png
2. TRAFIKALE EFFEKTER
2.3 Trafikken i fremtiden
Trafikken er fremskrevet med Grøn Mobilitets
Model (GMM) til 2040, hvor projekter, der indgår i
den samlede Infrastrukturplan 2035, er inkluderet
som forudsat anlagt.
En ny motorvej på strækningen vil medføre, at den
eksisterende Rute 54 vil blive væsentligt aflastet
for gennemkørende trafik, som i stedet vil blive
flyttet over på motorvejen.
Der forventes at køre mellem 30- og 32.000
biler i døgnet på en ny motorvej i 2040. Dette er
10 - 12.000 flere end der i dag kører på den eksi-
sterende landevej. Der er således god kapacitet på
en kommende motorvej.
Den eksisterende landevej aflastes markant, når
den nye motorvej åbner. Den vil således primært
blive anvendt til lokal trafik. Det forventes, at der
vil være mellem 3 - 6.000 biler på Landevejen i
2040. Der vil være mest trafik på den vestlige
strækning.
Den nye motorvej gør for eksempel også, at det
bliver hurtigere at anvende denne mellem Haslev
og Næstved. I dag anvender trafikanter mellem de
to byer i stor udstrækning de mindre veje mellem
Haslev
E47
Fensmark
Ravnstrup
Gødstrup
Vester
Egede
Rønnede
Holme-Olstrup
Holsted
Toksværd
Boserup
Næstved
Trafik i begge retninger
Figur 2 Kort med forventet trafik på hverdage i 2040 med en ny motorvej.
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0011.png
2. TRAFIKALE EFFEKTER
de to byer, gennem for eksempel Bråby, Skuder-
løse eller Teestrup. Det forventes at disse veje, vil
blive aflastet for trafik med mellem 1.500 og 3.000
biler i døgnet. Det betyder også, at for eksempel
Rødebrovej og Holmegårdsvej får mindre trafik når
en ny motorvej åbner.
Omvendt forventes en tilsvarende stigning på Ny
Ulsevej mellem Haslev og Sydmotorvejen som i
øget grad forventes anvendt af trafik mellem Has-
lev og Næstved i fremtiden.
Trafikken på omfartsvejen nord om Næstved, for-
ventes at stige med ca. 3.800 biler i døgnet i 2040
i forhold til hvis der ikke var en motorvej mellem
Næstved og Rønnede. På den østlige omfartsvej
forventes stigningen i trafik at være lidt mindre.
Kortet i figur 2 viser, hvor meget trafik der i 2040
forventes at køre på den nye motorvej og tilstø-
dende veje og figur 3 viser hvilke veje der aflastes
og hvilke veje der får mere trafik.
På projektets hjemmeside er der nærmere analy-
ser og beskrivelse af resultater af trafikberegnin-
gerne i den trafiktekniske baggrundsrapport.
E47
Figur 3 Kort med ændringer i hverdagsdøgntrafik mellem basis (uden motorvej) og projektforslag (med motorvej) i 2040.
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0012.png
3. TEKNISKE FORHOLD, HERUNDER VEj, AFVANDING OG BYGVæRKER
3. Tekniske forhold,
herunder vej, afvanding og
bygværker
Der er gennemført en opdatering af de vej-,
afvandings- og bygværkstekniske forhold. Sær-
ligt resultaterne fra miljøvurderingen af projektet,
nye krav i lovgivningen, dialog med kommuner og
borgere har medført mindre ændringer af linje-
føringen, tilslutningsanlæg, skærende veje samt
ændringer i antal og størrelser af faunapassager.
For en detaljeret gennemgang henvises til miljø-
konsekvensrapporten samt de tekniske rapporter
for vejteknik, afvanding og bygværker, som er
tilgængelige på projektets hjemmeside
Motorvej Næstved-Rønnede.
På projektets hjemmeside, er der et zoombart kort,
hvor vejprojektet med forslag til permanente area-
ler og midlertidige arbejdsarealer er vist. Her vises
også de støjmæssige konsekvenser af et skitsefor-
slag til ny motorvej mellem Næstved og Rønnede.
3.1 Linjeføring
Motorvejen starter ved Næstved i øst i forlæn-
gelse af den nordlige omfartsvej, der går under
fordelerringen. Herfra fortsættes vejen i en kurve
mod nord, så motorvejen går nord om Holme
Olstrup. Motorvejen krydser Holmegaardsvej, der
bliver ført over motorvejen. Der foreslås anlagt nye
ramper ved Holmegårdsvej i østlig retning. Herfra
drejer motorvejen mod syd, og krydser hen over
jernbanen på en dæmning. Ravnstrupvej føres un-
der motorvejen. Motorvejen føres under Gødstrup-
vej, hvor der foreslås anlagt et tilslutningsanlæg
151
14
37
Bon-Bon
Land
54
54
Rønnede
154
E47
E55
Figur 4 Vejens linjeføring.
265
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0013.png
3. TEKNISKE FORHOLD, HERUNDER VEj, AFVANDING OG BYGVæRKER
Visualisering af Gisselfeldvejs overføring over motorvejen som er nedgravet forbi Vester Egede.
Visualiseret støjskærm mellem motorvejen og Vester Egede.
med østvendte ramper. Øst for tilslutningsanlæg-
get krydses Villa Galinavej som føres over motor-
vejen, og motorvejen føres igennem Hesede Skov
lige nord for den nuværende landevej.
Ved udgangen af Hesede Skov krydser motor-
vejen Gisselfeldvej og fortsætter syd om Vester
Egede delvist oveni den nuværende landevej som
flyttes lidt mod syd. Øst for Vester Egede anlæg-
ges der et tilslutningsanlæg med forbindelse til
den eksisterende landevej mod øst, og der udfø-
res en ny lokalvej langs med motorvejen mod vest,
med forbindelse til den eksisterende landevej og
med adgang til Gisselfeldvej og til Denderupvej
samt til Camp Adventure, hvor der etableres en ny
indkørsel/udkørsel.
Øst for tilslutningsanlægget forbindes motorve-
jen til Sydmotorvejen mod nord med 2 spor i hver
retning via en ny bro over den eksisterende Syd-
motorvej. Der er dog som besparelse foreslået, at
denne strækning kun anlægges med 1 spor i hver
retning.
Trafikken mellem den nye motorvej og Sydmotor-
vejen fra og mod syd skal benytte det nye tilslut-
ningsanlæg ved Vester Egede og det eksisterende
tilslutningsanlæg nr. 37 ved Rønnede, som ikke
forventes ombygget i forbindelse med projektet.
Tilsvarende skal trafikanter fra nord, der skal mod
Rønnede og Faxe, benytte det eksisterende tilslut-
ningsanlæg som i dag.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0014.png
3. TEKNISKE FORHOLD, HERUNDER VEj, AFVANDING OG BYGVæRKER
3.2 Variant ”Nord og Syd gennem
skoven”
Der er undersøgt en variant på strækningen mel-
lem Boserup og Vester Egede, så der er 2 forslag
til linjeføringen på den ca. 4 km lange delstræk-
ning. De 2 forslag er benævnt henholdsvis ”Nord
og syd gennem skoven”.
Variant ”Syd gennem skoven” svarer stort set
til det forslag som er besluttet i 2017 med linje-
føring A, mens ”Nord gennem skoven” er flyttet
op til ca. 100 m længere mod nord. Variant ”Nord
gennem skoven” vil bevare et såkaldt fattigkær/
hængesæk som er beliggende lige umiddelbart
nord for den eksisterende landevej.
Den trafikale funktion for de 2 forslag er ens. Der
er forskelle i arealforbrug og ekspropriation, natur
og miljø, landskabsforhold og økonomi. I notatet
”Nord og syd gennem skoven” som kan findes på
projektets hjemmeside er forskellene oplistet.
Figur 5 Udklip af projektet gennem Hesede skov. Nord (blå linje) og Syd (rød linje) gennem skoven.
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0015.png
3. TEKNISKE FORHOLD, HERUNDER VEj, AFVANDING OG BYGVæRKER
Tilgroet vandhul med hængesæk i Hesede skov
3.3 Tværprofil
Dette tværsnit ligger til grund for projekt-
undersøgelserne.
1,5
Yderrabat
3,0
Nødspor
3,75
Kørebane
3,75
Kørebane
1,5
Indre kantbane
2,0
Midterrabat
1,5
Indre kantbane
3,75
Kørebane
3,75
Kørebane
3,0
Nødspor
1,5
Yderrabat
C
L
29 m
4-sporet motorvej 130 km/t
Figur 6 Undersøgt tværprofil for ny motorvej mellem Næstved og Rønnede. Det
er i forbindelse med besparelser i projektet foreslået at reducere den samlede
bredde med op til 2,5 m ved at gøre kørespor og indre kantbane lidt smallere. De
endelige bredder afklares først i næste fase.
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0016.png
3. TEKNISKE FORHOLD, HERUNDER VEj, AFVANDING OG BYGVæRKER
3.5 Skærende veje
Der er forudsat ændringer af følgende veje
beskrevet fra vest mod øst.
Fordelerringen ved Næstved
Den nordlige omfartsvej fort-
sætter under fordelerringen og
direkte ud i motorvejen. Forde-
lerringen forventes ikke ombyg-
get andet end i mindre grad på
til- og frakørselsramperne. Den
eksisterende landevej forlægges
mod syd og tilsluttes Ring Øst
syd for fordelerringen
Holmegårdsvej
Holmegårdsvej føres over
motorvejen. Der foreslås anlagt
ramper fra Holmegårdsvej mod
øst. Der anlægges en samkør-
selsplads langs Holmegårdsvej.
Ravnstrupvej
Ravnstrupvej føres under mo-
torvejen. Den endelige linjefø-
ring detaljeres i næste fase, da
der er udfordringer med højt
grundvand i området, som skal
håndteres.
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0017.png
3. TEKNISKE FORHOLD, HERUNDER VEj, AFVANDING OG BYGVæRKER
Gødstrupvej
Gødstrupvej føres over motorve-
jen og der foreslås anlagt ram-
per i østlig retning. Gødstrupvej
opgraderes mellem motorvejen
og den eksisterende landevej.
Villa Galinavej
Villa Galinavej forventes ført
over motorvejen og tilsluttet
den eksisterende landevej. I
næste fase vil der blive set på
om tilslutningen kan optimeres,
således, at der forlægningen af
Villa Galinavej kan gøres mindre.
Duelundsvej
Duelundsvej lukkes ved mo-
torvejen. Der bliver fremover
adgang til og fra Duelundsvej
fra Villa Galinavej. Lige vest for
Duelundsvej planlægges anlagt
en større faunapassage over
motorvejen. Skitsen viser forslag
”syd gennem skoven”,
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0018.png
3. TEKNISKE FORHOLD, HERUNDER VEj, AFVANDING OG BYGVæRKER
Skovveje i Hesede skov
Flere skovveje hvor der i dag er
adgang til landevejen lukkes i
Hesede skov nord for motorvejen
Gisselfeldvej/Denderupvej
Gisselfeldvej føres over motor-
vejen og tilsluttes den eksiste-
rende vej som i dag. Vest for
Gisselfeldvej planlægges anlagt
en ny faunapassage over motor-
vejen.Denderupvej tilsluttes den
eksisterende landevej som i dag.
Der bliver ikke fremover adgang
til Camp Adventures P-plads via
Denderupvej.
Birkedommervej
Birkedommervej lukkes og der
bliver fremover kun adgang til
Vester Egede via Gisselfeldvej
18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0019.png
3. TEKNISKE FORHOLD, HERUNDER VEj, AFVANDING OG BYGVæRKER
Ny adgang til den tidligere
landevej ved Camp Adventure
Der etableres ny adgang til
landevejen ved Camp Adventu-
re. Den endelige udformning af
krydset besluttes i næste fase
med hensyn til blandt andet
trafiksikkerhed og cyklister.
3.6 Samkørselspladser
Der etableres to nye samkørselspladser ved hen-
holdsvis fordelerringen ved Næstved og ved Hol-
megårdsvej. Den endelige udformning og størrelse
besluttes i næste fase. Udvidelsen af de 2 eksiste-
rende samkørselspladser ved tilslutningsanlæg nr.
37 indgår som mulige tilvalg i projektet, som kan
etableres, hvis der findes særskilt finansiering hertil.
Hvis forslaget ”Syd gennem skoven” vælges vil
den nordlige cykelsti igennem skoven muligvis
blive nedlagt i anlægsperioden, da motorvejen i
givet fald skal anlægges meget tæt på den nuvæ-
rende landevej. Dette besluttes først i næste fase
af projektet.
Den eksisterende landevej forlægges lidt mod syd
på strækningen fra omkring Denderupvej til det nye
kryds ved Camp Adventures parkeringsplads. Der
anlægges brede cykelbaner på denne strækning.
Der er derudover medtaget et tilvalg om anlæg-
gelse af en stikrydsning i Hesede Skov. Placering
af en evt. stikrydsning er forskellig i de 2 forslag
”Nord og Syd gennem skoven” grundet de ter-
rænmæssige forhold. I givet fald der tilvælges en
stikrydsning skal den endelige placering koor-
dineres med lodsejer og kommunen i forhold til
optimal sammenhæng med det øvrige stisystem i
området.
3.7 Cykler
Der er cykelsti langs den eksisterende landevej
mellem Næstved og Rønnede. Disse forudsættes
bibeholdt. Trafikken på den nuværende landevej
bliver væsentlig mindre når motorvejen åbner, så
det bliver mere trygt at cykle langs denne og mere
sikkert, at krydse denne som cyklist i fremtiden.
Lige øst for fordelerringen ved Næstved føres der
en sti under motorvejen, som forbinder Kalsagervej
og Landevejen.
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0020.png
3. TEKNISKE FORHOLD, HERUNDER VEj, AFVANDING OG BYGVæRKER
3.8 Bygværker
Der er forudsat etableret cirka 20 nye bygvær-
ker (over- og underføringer) i forbindelse med
den nye motorvej. Det gælder i forbindelse med
over- og underføringer af eksisterende veje, stier
og som nye faunapassager. Derudover er der en
række små faunapassager målrettet mindre dyr.
I den brotekniske beskrivelse, der kan findes på
projektets hjemmeside, er bygværkernes størrelse
med videre gennemgået i flere detaljer.
3.9 Afvanding
Hele strækningen forudsættes anlagt som en
4-sporet motorvej med kantopsamling. Det vil
sige, at vejvandet ledes i lukkede rør til regn-
vandsbassiner, hvor det opsamles og forsinkes,
inden det ledes videre ud til recipienter. Dette
skyldes blandt andet, at strækningen er beliggen-
de i et område med særlige drikkevandsinteresser.
I den afvandingstekniske beskrivelse, der kan
findes på projektets hjemmeside, er de nærmere
detaljer for det afvandingstekniske projekt be-
skrevet.
Visualisering af fremtidig motorvej med faunapassage
vest for Vester Egede
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0021.png
3. TEKNISKE FORHOLD, HERUNDER VEj, AFVANDING OG BYGVæRKER
Figur 7 To undersøgte områder (Boserup hhv. Vester Egede,
markeret med gul) i forhold til mulig indvinding af råstoffer.
3.10 Geotekniske forhold
Den nye motorvej vil forløbe gennem et moræne-
landskab med forholdsvis store terrænforskelle.
Der træffes overvejende moræneler og lokalt
smeltevands- og ferskvandsaflejringer. Der er
som udgangspunkt for de geotekniske vurderin-
ger gennemgået et antal eksisterende boringer,
ligesom der er gennemført nye boringer. Un-
dersøgelserne er gennemført for at vurdere de
forventede funderingsmetoder for bygværker,
vurdere muldtykkelser, udsætningsprocenter og
blødbundsmængder m.m. Der skal i den næste
fase gennemføres et mere detaljeret geoteknisk
undersøgelsesprogram, for at få et mere sikkert
grundlag til dimensionering af motorvejen og
håndtering af jord.
3.11 Indvinding af råstoffer
Der er undersøgt 2 områder, hvor det vurderes, at
der er mulighed for at indvinde råstoffer til projek-
tet (gennem såkaldt ”sidetag”). Det drejer sig om 2
områder ved henholdsvis Boserup og ved Vester
Egede. De 2 områder er vist på figur 7.
Der er foretaget indledende geotekniske undersø-
gelser og vurderinger for at kortlægge områderne.
Disse indikerer, at der er egnede materialer til
indbygning i en kommende motorvej. Det gælder
primært grusmaterialer egnet som bundsikring til
opbygning af motorvejen. Ved at indvinde råstof-
ferne lokalt vil der blive sparet på indvinding andre
steder og transport- og klimabelastningen vil blive
reduceret. Der vil skulle foretages mere detalje-
rede undersøgelser i næste fase af projektet for
konkret at fastlægge omfanget af udgravninger. I
miljøkonsekvensrapporten er de nærmere forhold
omkring udgravningerne, genopretningen m.m.
vurderet og beskrevet i flere detaljer.
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0022.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
4. Miljø, herunder støj
Der er gennemført en miljøkonsekvensvurdering
(MKV) for projektet. Den samlede miljøkonse-
kvensvurdering kan læses på projektets hjem-
meside, på dette link
Motorvej Næstved-Røn-
nede.
Miljøkonsekvensrapporten indeholder en
vurdering af de plan-, miljø- og naturforhold, der
påvirkes ved gennemførsel af projektet. Der er li-
geledes en del kort med diverse temaer integreret
i den samlede miljøvurdering.
Som en del af miljøkonsekvensvurderingen er der
udarbejdet en miljø- og naturkortlægning, som
sammen med en række tekniske notater danner
grundlag for vurderingerne. Miljø- og naturkort-
lægningen er dermed en del af den samlede
miljøkonsekvensrapport.
Nedenfor fremgår en overordnet sammenfatning
af de væsentligste emner, der indgår i miljøkonse-
kvensrapporten.
Det drejer sig om:
Landskab og visuelle forhold
Arkæologi og kulturarv
Friluftsliv og rekreative interesser
Natur og biodiversitet,
Natura 2000
Overfladevand
Kulturarv
jord og grundvand
Støj
Visualisering af området øst for Vester Egede med kig mod øst med den nye
motorvej i baggrunden
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0023.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
Konsekvenser ved besparelser
Der er i afsnit 1.3 beskrevet at der undervejs i
projektforløbet er foretaget nogle tilpasninger og
optimeringer af projektet, så det kan gennemføres
indenfor den afsatte bevilling.
I forhold til miljøvurderingerne er det primært en
reduktion af bredden på de 2 store faunabroer
ved hhv. Boserup og vest for Vester Egede der
vurderes at have en konsekvens.
Det kan potentielt have en konsekvens for padder,
for større pattedyr (herunder krondyr).
Såfremt bredden reduceres vil de ikke opfylde de
vejledende krav for passagernes bredde for kron-
dyr. Det er dog vurderingen, at krondyr på grund
af vildthegning langs hele vejen vil finde passa-
gerne og stadig benytte dem i et omfang, der er
lidt mindre, end hvis de opfyldte de vejledende
krav til mindstebredde på 50 meter.
Denne vurdering er foretaget på baggrund af
fotoregistreringer af forskellige passagetyper i
Sverige, som viser at klovvildt anvender passager
ned til 4 meter bredde, men har en tydelig præ-
ference til bredere passager. Mindstekravene på
20 meters bredde vurderes at være opfyldt for de
øvrige pattedyr.
For de øvrige dyrearter vurderes en reduktion i
bredden ikke at have nogen påvirkning.
Landskab og visuelle forhold
Området er præget af en varieret topografi med
både flade og kuperede terræner, og projektet
vil medføre store landskabelige påvirkninger. Det
skyldes, at den nye motorvej på store strækninger
forløber gennem bevaringsværdige landskaber.
Landskabet har dog allerede i dag et teknisk præg
på grund af den eksisterende Rute 54 og andre
tekniske anlæg i den vestlige del af projektområdet
nær Næstved.
Motorvejen vil imidlertid udgøre en ny og markant
barriere, som deler landskabet op i to. Derudover
vil motorvejen gennemskære et udpeget værdi-
fuldt kulturmiljø nordvest for Holme-Olstrup, hvor
den vil være meget synlig. Det skyldes, at motor-
vejen flere steder på denne strækning etableres
på en ny dæmning og derfor vil være hævet over
det omgivende terræn.
Arkæologi og kulturarv
I forbindelse med anlægsarbejderne er der risiko
for at støde på skjulte fortidsminder, som i givet
fald skal udgraves og kortlægges.
Den væsentligste påvirkning i forhold til kulturarv
vurderes at være for de to værdifulde kulturmiljø-
er Holmegaard Gods og Gødstrup og for nogle få
beskyttede sten- og jorddiger i relation til stjer-
neudskiftning ved Gødstrup og rundt om Hesede
Skov. Konsekvensen for denne kulturarv vil være
væsentlig på grund af den velbevarede stjerneud-
skiftning syd for Gødstrup, og fordi vejen vil udgøre
en markant barriere i det åbne herregårdslandskab
syd for Holmegaard Gods.
23
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0024.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
Friluftsliv og rekreative interesser
Der bliver inddraget rekreative arealer, og motor-
vejen vil udgøre en barriere, og dels vil brugere
af de nærmest beliggende rekreative områder og
klubber såsom KFUM-spejderne og Modelflyver-
klubben kunne opleve støj fra motorvejen.
For de rekreative interesser vurderes det at
barriereeffekt og støj vil medføre en væsentlig
påvirkning for brugere af klubber i området og
friluftsområder som Camp Adventure og skovene.
for padder listet på habitatdirektivets bilag IV og
for padder, som er fredede efter artsfrednings-
bekendtgørelsen. Derudover påvirkes en del af et
vandhul, hvor der er registreret grøn frø, som er
fredet efter artsfredningsbekendtgørelsen. Disse
vandhuller vil alle blive erstattet af andre leve-
steder, så den økologiske funktionalitet for bilag
IV-arterne kan opretholdes. Der laves også nye
vandhuller til grøn frø og skrubtudse.
Rasteområder, som påvirkes, vil blive erstattet
med andre, som har en tilsvarende eller bedre
kvalitet. Det sikrer, at den økologiske funktionalitet
kan opretholdes i både anlægsfasen og i driftsfa-
sen. Endelig sættes der paddehegn op, så trafik-
drab undgås, mens motorvejen anlægges, og når
den er taget i brug.
Med disse afværgetiltag kan det undgås at påvir-
ke bestandene af padder.
Markfirben
Der er registreret markfirben langs jernbanen, og
observationer tyder på, at de benytter jernbanen
som spredningskorridor. For at undgå, at skyg-
ge fra vejbroen på jernbanedæmningen påvirker
markfirbenenes habitat, ryddes vegetationen
langs jernbanen, og der etableres nye yngleplad-
Natur og biodiversitet, herunder
Bilag IV-arter
Padder
De hyppigst forekommende arter i området er stor
vandsalamander, lille vandsalamander, springfrø
og grøn frø. Derudover er der fund der indikerer,
at markfirben spredes langs jernbanen.
Uanset om motorvejen placeres Syd gennem
skoven eller Nord gennem skoven, vil den medføre
inddragelse af det samme antal levesteder i form
af ynglevandhuller og rasteområder. Permanent
fjernes i alt fem vandhuller, som både er levested
Stor vandsalamander er en af de bilag
IV-arter, som lever i projektområdet.
Her ses et eksemplar på larvestadiet.
24
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0025.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
ser. På den måde forbedres forholdene for mark-
firben og områdets økologiske funktionalitet kan
opretholdes i anlægs- og driftsfasen.
Flagermus
Der er i 2024 foretaget omfattende flagermusun-
dersøgelser langs linjeføringerne fra Rønnede til
Næstved for at kortlægge nøglehabitater, vigtige
habitater, yngle- og rastelokaliteter og ledelinjer.
Der er ved undersøgelserne i 2024 i alt registreret ti
arter af flagermus, hvor Hesede Skov og Denderup
Vænge udgør vigtige habitater for alle registrerede
arter. Der er ikke registreret yngle- eller rasteområ-
der inden for undersøgelsesområdet, og derfor kan
det udelukkes, at levesteder for flagermus påvirkes.
For at områdets økologiske funktionalitet kan
opretholdes, bliver alle flagermusegnede træer,
som fældes, erstattet i størrelsesorden 1:3. Der
vil desuden blive etableret otte nye faunapassa-
ger, som alle etableres med lystætte skærme, så
flagermusenes mulighed for at transportere sig
rundt i landskabet opretholdes. Antallet af individ-
drab vil således være mindre end i dag. Endelig er
det vurderet, at støj og lys i projektets anlægs- og
driftsfase ikke medfører en påvirkning af flager-
mus. Med disse afværgetiltag kan det undgås at
påvirke bestanden af flagermus.
Håndholdt lytteudstyr anvendt ifb. flagermusunder-
søgelser. Her optages en dværgflagermus
Odder
Der kan potentielt være odder i de vandløb, som
motorvejen skal krydse. Der er endnu ikke regi-
streret odderhuler eller andre tegn på en bestand,
men arten spredes med al sandsynlighed i vand-
løbene og er observeret i Suså. Derfor vil der blive
etableret faunapassager med banketter langs de
berørte vandløb. På den måde undgås risiko for
trafikdrab, og muligheden for spredning i vandlø-
bene bevares.
Brødebæk
– nedstrøms Ny Næstvedvej
25
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
4. MILjØ, HERUNDER STØj
Pattedyr
Etablering af motorvejen vil medføre, at der skal
fjernes arealer, som er levested for pattedyr, f.eks.
i Hesede Skov. Her vurderes rydningen dog ikke
at påvirke pattedyrene direkte, da de vil flygte fra
området, før det sker, men deres levesteder inden
for vejens areal forsvinder.
Arealet ved Boserup, som i anlægsfasen benyttes
til sidetag, vil efter endt indvinding af råstoffer
overgå til naturområde, der vurderes at blive et
velegnet levested for især mindre pattedyr.
På den nuværende landevej må der køres
70 - 80 km/t, mens der må køres 130 km/t på den
nye motorvej, som også vil være bredere end
landevejen. Uanset om man vælger linjeføringerne
Syd gennem skoven eller Nord gennem skoven,
vil motorvejen medføre en øget fragmentering af
arealerne. Derudover vil der blive sat hegn langs
motorvejen af hensyn trafiksikkerhed, og det vil øge
barriereeffekten. Derfor er der som en del af projek-
tet indarbejdet i alt otte faunapassager, så dyr kan
passere motorvejen. Seks af dem er faunaunderfø-
ringer, hvoraf fire er passager med banketter langs
vandløb, så blandt andet odder kan krydse under
vejen. De to andre faunapassager er store broer,
som hjortevildt kan benytte til at passere hen over
motorvejen. For at skabe tryghed for dyrene og for
at lede dem hen til faunapassagen er der beplant-
ning på selve broen og på vejen hen til den.
Faunapassagerne er udelukkende til brug for vildt,
og der etableres således ikke stier til mennesker
på dem. Alle passager er placeret i sammenhæng
med vildtets eksisterende veksler og ledelinjer. På
den måde sikres deres spredningsmuligheder på
tværs af motorvejen, ligesom risikoen for trafik-
dræbte dyr på vejen reduceres.
Fugle
Støj og visuel forstyrrelse fra anlægsarbejdet vil
lokalt forstyrre og potentielt fortrænge yngle- og
trækfugle midlertidigt. Det vurderes, at selve
arealinddragelsen vil udgøre den største negative
påvirkning fra anlægsarbejdet. Hvor levesteder
− herunder redepladser − helt bliver fjernet eller
ødelagt på grund af anlægsarbejdet, vil fugle være
nødsaget til at finde nye levesteder. Dette gør sig
gældende i alle de områder, som motorvejen for-
26
løber gennem, men det er især vigtigt i skove og
levende hegn, hvor de fleste arter har deres reder.
For ikke at påvirke aktive redepladser skal træfæld-
ning i forbindelse med anlægsarbejdet foregå uden
for fuglenes yngletid, som er fra marts til august.
I Hesede Skov og Denderup Vænge vil forstyrrel-
sen især påvirke spurvefugle, kragefugle, duer og
rovfugle, hvis levesteder og redepladser risikerer
at blive ødelagt eller forstyrret, så fuglene for-
trænges fra området nær motorvejen. Hesede
Skov og Denderup Vænge udgør tilsammen et
areal på ca. 1.385 ha.
I forbindelse med anlægsarbejdet er det nødven-
digt at inddrage ca. 5,8 ha skov. Det svarer til 0,4 %
af det samlede skovareal, som allerede i dag er
påvirket af trafikstøj fra landevejen og fra andre
aktiviteter i området. Derfor vurderes inddragelsen
af 5,8 ha som en ikke væsentlig konsekvens for de
fugle, som yngler i umiddelbar nærhed af motorve-
jen i Hesede Skov og Denderup Vænge. Det samme
vurderes at gælde i det øvrige område, som motor-
vejen løber igennem. Dog kan det på steder med
våde lavninger ikke udelukkes, at visse arter og/el-
ler individer vil blive helt fortrængt fra området. For
størstedelen af fuglearterne i undersøgelsesom-
rådet vurderes det dog, at anlægsarbejdet ikke vil
påvirke hverken regionale eller lokale populationer.
Rødlistede, fredede og invasive arter
En del levesteder for padder vil blive påvirket i
anlægsfasen. I projektområdet findes spidssnudet
og butsnudet frø, der begge er kategoriseret som
næsten truet. Derudover findes flere andre pad-
dearter, der er kategoriseret som livskraftige. For
alle paddearter gælder, at yngle- og rasteområ-
der, som inddrages i anlægsfasen, bliver erstattet
forud for inddragelsen. Det betyder, at områdets
økologiske funktionalitet kan opretholdes for alle
arter, og derfor vurderes rødlistede padder ikke at
blive påvirket.
Langt størstedelen af de registrerede fuglearter
fra den danske rødliste er kategoriseret som
værende livskraftige. Mest bemærkelsesværdigt
er de relativt mange registreringer af løvsanger og
gulspurv, der begge er kategoriseret som sårbare.
Begge arter er spurvefugle, som i yngleperioden
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0027.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
Visualisering af faunabro over den nye motorvej (Syd gennem skoven) lige vest for
Hesede Skov. Der er som en besparelse foreslået at denne reduceres i bredden.
er særligt følsomme over for støj, hvorfor det
vurderes sandsynligt, at deres lokale bestande vil
blive mindsket. Påvirkningen vurderes at berøre
under 0,03 % af den samlede bestand for begge
arter i Danmark.
Der inddrages levesteder for rødlistede pattedyr
på det areal, hvor vejen anlægges. Det gælder
for lækat, ilder, husmår og skovmår, der alle er
kategoriseret som næsten truet på den danske
rødliste. Til gengæld forventes grusgravsarealerne
efter brug at kunne blive levested for alle arterne,
fordi området ved Boserup også ligger i tilknytning
til Hesede Skov. Desuden laves der faunapassa-
ger, så dyrene kan krydse vejen.
Der blev registreret 17 forskellige sjældne plan-
tearter fordelt på de tre lokaliteter. De fleste er
kategoriseret som livskraftig på rødlisten, mens
liden steffensurt og bakketidsel er kategoriseret
som næsten truet. For begge arter gælder, at de
27
potentielt vil blive påvirket i anlægs- og drifts-
fasen, da vejen enten passerer gennem eller tæt
på de lokaliteter, hvor de er registreret.
Fredede arter
Almindeligt firben er registreret i Hesede Skov,
hvor der skal ryddes et areal for at gøre plads til
motorvejen. Før anlægsarbejdet sættes i gang,
indsamles alle padder på dette areal ved hjælp af
fangstkasser, og samtidig indsamles også fir-
ben. Resultatet er, at man undgår, at individer af
arten går til på grund af kørsel og gravearbejde i
anlægsfasen. Derudover etableres nye leveste-
der – bl.a. i det areal ved Boserup, der er udset til
sidetag og erstatningsnatur. Derfor vurderes det,
at bestandens bevaringsstatus kan opretholdes i
dens naturlige udbredelsesområde.
Invasive arter
Der er registreret en del invasive arter langs
vejstrækningen for motorvejen. Anlægsarbejdet
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
4. MILjØ, HERUNDER STØj
vil berøre arealer, hvor der vokser rød hestehov,
kæmpe-bjørneklo, rynket rose og sildig gyldenris.
Kæmpe-bjørneklo skal bekæmpes, mens rynket
rose og sildig gyldenris ikke må transporteres bort
fra det sted, hvor de vokser. For arealer med rød
hestehov skal det sikres, at jorden ikke spredes
til andre dele af projektet, medmindre den kan
indbygges i en vejkasse.
Etablering af motorvejen vil medføre et lokalt
tab af biodiversitet. Det skyldes især, at der skal
ryddes et skovområde med vigtige levesteder. Når
vejen er anlagt, vil det store areal med sidetag ved
Boserup imidlertid overgå til naturområde. Lige-
som grusgravene ved Camp Adventure vil områ-
det få et varieret udtryk og blive til levested for
dyr og planter. Der vil dog gå nogle år, før area-
lerne får karakter af naturområde og ikke længere
bærer præg af indvindingsaktiviteter.
Beskyttet natur
Hvis motorvejen placeres Syd gennem skoven,
skal der inddrages ca. 24.320 m² beskyttet natur,
mens der ved en placering Nord gennem skoven
skal inddrages ca. 13.077 m². Med andre ord skal
der inddrages ca. 1,1 ha mere § 3-beskyttet natur,
hvis vejen placeres Syd gennem skoven, end hvis
den placeres Nord gennem skoven.
En anden forskel er, at der skal bruges et ca.
14,6 ha større areal til erstatningsnatur, hvis mo-
torvejen placeres Syd gennem skoven.
Fredskov og anden skov samt værdifulde træer
Der skal fældes ca. 5,8 hektar fredskov, hvis
motorvejen placeres Syd gennem skoven og 7,2
hektar, hvis den placeres Nord gennem skoven.
Målt ud fra den såkaldte kontinuitetsscore er den
berørte fredskov overvejende af lav kvalitet for
Nord gennem skoven og overvejende mellemhøj
for Syd gennem skoven.
Rydningen af fredskov vurderes lokalt at have en
væsentlig påvirkning af biodiversiteten - især for
arter, som er afhængige af et stabilt skovmiljø. Al
fredskov, som inddrages permanent, vil blive er-
stattet som puljeskov, hvilket er betegnelsen for et
område, der gradvist udvikler sig til fredskov. Det
forventes, at skoven vil blive erstattet i forholdet
1:2, så der kommer et nyt areal, som er dobbelt
så stort som det, der inddrages. Det forsøges så
vidt muligt at få lokale aftaler med lodsejere og
kommuner omkring skovrejsning.
Beskyttede sten- og jorddiger, ledelinjer og
småbiotoper
Der skal gennembrydes flere levende hegn og
beskyttede sten- og jorddiger. Digernes biologiske
værdi vurderes generelt at være lav, men hegn,
diger og vandløb kan alle have funktion som lede-
linje for dyr. De vigtigste af ledelinjerne bevares −
f.eks. langs vandløbene.
Etablering af vejen vil også helt eller delvist påvir-
ke tre vildtremiser, ni kratarealer og en del af en
tidligere grusgrav.
Natura 2000
Der er lavet en Natura 2000-væsentlighedsvur-
dering af projektet, og de Natura 2000-områder,
som indgår i vurderingen, er vist på Figur 8.
Natura 2000-væsentlighedsvurderingen konklu-
derer, at det ikke kan udelukkes, at der for enkel-
te miljøemner vil være en væsentlig påvirkning.
Derfor er der gennemført en Natura 2000-konse-
kvensvurdering for disse emner.
Ifølge væsentlighedsvurderingen af N161 vil
arealinddragelse fra vejen ca. tre kilometer væk
ikke medføre en væsentlig påvirkning af Natura
2000-områdets bevaringsmålsætninger.
Ifølge væsentlighedsvurderingen for N163 kan det
udelukkes, at visuelle forstyrrelser og arealinddra-
gelse medfører en væsentlig påvirkning på Natura
2000-områdets bevaringsmålsætninger. Derimod
kan det ikke udelukkes, at støj fra anlægs- og drifts-
fase vil medføre en påvirkning, og det vil derfor
blive belyst i Natura 2000-konsekvensvurderingen.
I væsentlighedsvurderingen for N163 og N168
konkluderes det ligeledes, at det på det forelig-
gende grundlag ikke kan udelukkes, at udledning
28
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0029.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
151
14
37
Rønnede
154
Bon-Bon
Land
54
E47
E55
Figur 8 Oversigtskort med blandt andet natur- og miljøforhold, herunder nærliggende
Natura 2000 områder.
265
af vejvand kan påvirke nedstrøms vandforekom-
ster samt de arter og habitatnaturtyper, som
er tilknyttet. Derfor vurderes emnet i en Natura
2000-konsekvensvurdering.
I konsekvensvurderingen er der lavet beregninger
af anlægsstøj og trafikstøj, som viser, at projektet
ikke medfører en negativ påvirkning på Natura
2000-områdets bevaringsmålsætning eller af
områdets integritet.
På baggrund af beregninger af udledning af
overfladevand er konkluderet, at der heller ikke vil
ske en påvirkning af vandforekomster. Derfor vil
der heller ikke ske skade på de habitatnaturtyper
og arter, som er tilknyttet. Dette er dog på betin-
gelse af, at projektet gennemføres med følgende
foranstaltninger:
• Der må ikke ske anlægsarbejder i Brødebæk og
Suså, mens ørrederne migrerer. Tidsbegræns-
ningen for anlægsarbejder vil gælde for perio-
den november til marts.
• Der etableres renseforanstaltning ved regn-
vandsbassinerne, som reducerer koncentratio-
nen af stoffer i udløbet, så tilstanden i søer og
vandløb ikke forringes, og så opnåelse af deres
miljømål ikke hindres. Den specifikke løsning
vil foreligge på det tidspunkt, hvor de enkelte
udledningstilladelser skal gives. I forbindelse
med miljøkonsekvensvurderingen er der taget
udgangspunkt i en renseløsning, som vil kunne
opfylde miljøkvalitetskravene.
På baggrund af ovenstående gennemgang og
afhjælpende foranstaltninger konkluderes det,
at det uden rimelig tvivl kan fastslås, at projektet
ikke skader Natura 2000-områdernes integritet.
Det begrundes med, at Natura 2000-områderne
og de arter og naturtyper, som de er udpeget
for, ikke påvirkes negativt ifm. anlægsarbejder
eller drift. Anlægsarbejderne vil kun medføre en
kortvarig og ubetydelig påvirkning, og i driftsfasen
vil projektet ikke medføre påvirkninger på Natura
2000-området.
29
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0030.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
Brunvandet sø.
Overfladevand
Aktiviteter i anlægsfasen vurderes ikke at medføre
påvirkninger, der forringer de berørte vandom-
råders tilstand eller hindrer deres målopfyldelse.
Dette forudsætter dog, at der er iværksættes
beskyttende foranstaltninger, mens ørred mig-
rerer – bl.a. tidsbegrænsning for anlægsarbejder
i Brødebæk og Suså. Tidsbegrænsningen for
anlægsarbejder vil gælde for perioden november
til marts.
Der mangler viden om, hvor meget grundvand, der
skal pumpes op i anlægsfasen, og derfor er det
ikke muligt at vurdere, hvordan det vil påvirke de
berørte vandløb (jydebæk, Tamosegrøften, Suså-
Brødebæk). Gødstrup Engsø vurderes ikke at blive
påvirket af grundvandssænkningen. Vurderingen
gælder for både ”nord og syd gennem skoven”.
Projektets udledning af vejvand i driftsfasen
forventes at overholde miljøkvalitetskravene, fordi
der etableres rensning. Det betyder, at udled-
ningen af vejvand ikke vil forringe tilstanden af
målsatte vandløb og søer, og projektet vil ikke
være en hindring i opnåelse af miljømålene. Der
er gennemført vurderinger omkring påvirkninger
fra projektets udledningsforhold med følgende
konklusioner:
• Påvirkning fra udledning med næringsstoffer
vurderes ikke at medføre tilstandsforringelse
eller hindring af miljømål i de målsatte vandløb
og søer.
• Påvirkning fra ændringer i vandføring som følge
af udledningerne kan have en konsekvens, som
kræver vandløbsmyndighedens involvering.
• Påvirkning fra udledning af bassinvand vurderes
ikke at medføre temperaturstigninger, som kan
give anledning til forringelse i vandløb.
• Påvirkning fra permanent dræning omkring byg-
værker skal afklares nærmere i detailfasen og
kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
30
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
4. MILjØ, HERUNDER STØj
• Påvirkning fra ændring i lys og skyggeforhold
som følge af de anlagte bygværker vurderes
ikke at medføre forringelse eller hindring af
målopfyldelse.
• Påvirkning fra forlængelse af rørlægningen i
Slettehavebæk, vurderes ikke at medføre forrin-
gelse af tilstanden eller hindre målopfyldelsen.
Vurderingerne gælder for både ”nord og syd gen-
nem skoven”.
Kulturarv
I forbindelse med anlægsarbejderne er der en
risiko for, at man støder på skjulte fortidsminder.
Museum Sydøstdanmark har foretaget en arkæo-
logiske analyse inden g undersøgelseskorridor på
ca. 600 meter i bredden i forbindelse med den nye
miljøkonsekvensvurdering.
For størstedelen af områdets kulturarv vil etable-
ringen af en ny Rute 54 ikke medføre store påvirk-
ninger. Dog vil der være en væsentlig konsekvens
for de to værdifulde kulturmiljøer Holmegaard
Gods og Gødstrup og for nogle få beskyttede sten-
og jorddiger i relation til stjerneudskiftning ved
Gødstrup og rundt om Hesede Skov. Konsekven-
sen vil være væsentlig på grund af den velbeva-
rede stjerneudskiftning syd for Gødstrup, og fordi
vejen vil udgøre en markant barriere i det åbne
herregårdslandskab syd for Holmegaard Gods.
Hvis der under anlægsfasen findes spor af for-
tidsminder, skal arbejdet standses – jf. museums-
lovens § 27 indtil der er gennemført arkæologiske
udgravninger af området.
Jord- og grundvand
Ved en del af de planlagte bygværker og langs
motorvejen vurderes der at være behov for
grundvandssænkning i anlægsfasen og dræning
i driftsfasen. Dette gælder både for Syd gennem
skoven og for Nord gennem skoven.
Det vurderes, at det forventede omfang af grund-
vandssænkning og dræning ikke vil ændre grund-
vandsforekomsternes mængde eller kvalitet.
Grundvandssænkning og dræning forventes heller
ikke at forhindre opretholdelse af miljømål om god
kvantitativ og god kemisk tilstand i grundvands-
forekomsterne.
Drikkevandsindvinding sker i andre jordlag end
der, hvor grundvandssænkningerne vil foregå,
og derfor bliver indvindingen ikke påvirket. Der
vurderes ikke at ske påvirkning af beskyttede
vådområder.
Ved anlægsarbejderne vil der skulle håndteres
store mængder jord, der vil omfatte såvel forure-
net som ikke-forurenet jord. Det skal i hele pro-
cessen tilstræbes, at jord flyttes så få gange som
muligt og at jord transporteres over kortest mulig
afstand. Det er søgt at udnytte overskudsjorden til
indbygning i støjvolde og evt. arealer i tilknytning
til projektet hvor det kan lade sig gøre.
Det forventes generelt, at hovedparten af jorden,
der skal håndteres ved anlægsarbejdet, vil være
ren. En mindre del af jorden må forventes at være
diffust forurenet ved nuværende og tidligere vej-
og rabatarealer, områdeklassificerede områder og
ved jernbanen. Derudover kan der forekomme for-
urening af ukendt karakter i kortlagte områder samt
i områder med ukendte forureninger såsom ved
ejendomme med eventuelle tilkoblede olietanke og
ukendte tidligere aktiviteter.
Der forventes generelt ingen eller kun mindre
påvirkninger på det omgivende miljø i forbindelse
med håndtering af forurenet jord. Det kræver dog
at jorden håndteres korrekt, herunder i forhold til
spredning, udvaskning og sikring i forhold til evt.
grundvandssænkninger.
Der skal forud for anlægsprojektet udarbejdes en
jordhåndteringsplan, som beskriver håndtering af
al jord samt de jordforureningsmæssige forhold i
projektet. Håndtering af forurenet jord skal ske i
henhold til jordforureningsloven og jordflytnings-
bekendtgørelsen.
31
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0032.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
Støj
Området vil blive påvirket af støj mens projektet
anlægges og støj fra trafikken når vejen er anlagt.
Der er gennemført støjberegninger af projektets
påvirkninger ved hjælp af beregningsmetoden
NORD2000. Til beregningerne er der opbygget
en 3-dimensionel model for et område ud til 1000
meter på hver side af motorvejstracéet. I modellen
indgår veje med trafikmængder, hastigheder og
trafiksammensætning fordelt på køretøjstyper og
døgnperioder.
Overordnet set vil anlægsaktiviteterne være de
samme for forlaget Syd gennem skoven og for
Nord gennem skoven, og der vil i begge forslag
forekomme støj og vibrationer fra anlægsarbejder
for motorvejen og fra etablering af bygværker. Det
er især boliger, som ligger tættere på anlægsar-
bejdet end ca. 50 meter, der kan blive påvirket af
støj og vibrationer. I forbindelse med nedramning
af spunsvægge vil støj og vibrationer dog også
kunne mærkes i boliger, der ligger med en afstand
af op til 200 meter til anlægsarbejdet. Nedramning
af spuns forventes primært at ske i forbindelse
med anlæg af bygværker. Det er stort set det
samme antal boliger, der berøres Syd gennem
skoven og Nord gennem skoven. Der vil være
perioder, hvor kriterieværdierne for støj fra an-
lægsarbejder ikke kan overholdes ved alle boliger.
Det gælder særligt for de arbejder, det er nød-
vendigt at gennemføre udenfor normal arbejdstid.
I de situationer kan generne begrænses ved god
information og forebyggelse af unødvendig støj.
Når vejen er anlagt, er det beregnet at antallet af
støjbelastede boliger i det undersøgte område fal-
der. Det sker fra 404 boliger i en situation i 2040
hvor motorvejen ikke er anlagt (referencescenarie)
til 359 boliger når motorvejen er anlagt for pro-
jektet med ”syd gennem skoven” og 348 for ”nord
gennem skoven”. Støjbelastningstallet reduceres
fra 99,7 til 68,0 for ”syd gennem skoven” hhv. 62,7
for ”nord gennem skoven”.
Antallet af stærkt støjbelastede boliger, der ud-
sættes for støj over 68 dB, reduceres fra 89 til 36
Figur 9 Forventet støjudbredelse i 2040 med forudsatte støjskærme og volde
32
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0033.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
Visualisering af støjskærm nord for motorvejen set fra Ravnstrupvej nord for jernbanen
33
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0034.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
boliger for ”syd gennem skoven” og 27 boliger for
”nord gennem skoven”.
Overordnet reduceres antallet at stærkt støjbe-
lastede boliger, mens antallet af boliger med en
støjbelastning på 58 - 63 dB stiger en smule.
Ved sammenligning med Referencescenariet kan
det ses at 217 boliger vil få en reduktion af støjen
på mere end 3 dB og 16 boliger vil får en forøgelse
af støjen med mere end 3 dB ved ”syd gennem
skoven”. Ved ”nord gennem skoven” gælder at det
er 228 der får en reduktion med mere end 3 dB og
8 boliger, der får en forøgelse på mere end 3 dB.
For at belyse mulige afværgeforanstaltninger er
der gennemført beregning af effekten af en række
støjskærme langs den nye motorvej. Det indgår
følgende forslag til støjafskærmning i projektfor-
slaget:
• Holme Olstrup:
8-12 m høj støjvold syd for
motorvejen på begge sider af Holmegårdsvej
kombineret med 5-600 m støjskærm, hvor der
ikke kan anlægges vold. Den endelige udstræk-
ning af støjvolden fastlægges først i næste fase
af projektet grundet usikkerhed omkring omfan-
get af jordoverskud.
Visualisering af Nord gennem skoven
34
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0035.png
4. MILjØ, HERUNDER STØj
• Ravnstrup:
6 m høj støjskærm nord for
motorvejen (ca. 860 m lang)
• Vester Egede:
6 m høj støjskærm nord for
motorvejen som dog varierer i højden grundet
terrænforholdene langs med motorvejen på den
pågældende strækning (ca. 1000 m lang)
Der forventes en del jord i overskud når vejen
anlægges. En del af dette forventes at kunne
anvendes til at etablere støjvolde langs motorvejen
omkring Holme Olstrup, hvor der er arealer til rådig-
hed. Dette vil billiggøre projekt, mindske klimabe-
lastningen og sikre en fornuftig anvendelse inden
for projektets rammer. Der er dog for nuværende
usikkerhed om omfanget af den jord, der er i over-
skud. Dette vil ændre sig i de kommende faser når
der bliver lavet flere og mere detaljerede geotek-
niske undersøgelser og projektet bliver yderligere
detaljeret. Derfor vil det endelige omfang af jordvol-
de først blive afklaret i projektets næste faser.
Der henvises til projekttegninger for angivelse af
de konkrete visninger af området med støjvolde
og skærme. I miljøkonsekvensrapporten er de
nærmere forudsætninger og resultater af støjbe-
regningerne beskrevet og vurderet. Tegninger og
miljøkonsekvensrapport er tilgængelig på
projek-
tets hjemmeside.
35
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0036.png
5. AREALFORHOLD
5. Arealforhold
Projektet kræver dels areal til vejprojektet, som
skal bruges permanent til selve vejanlægget, og
dels arbejdsarealer, som skal bruges midlertidigt i
anlægsfasen.
De nødvendige arealer til anlæg af en ny vej samt
andre rettigheder erhverves gennem ekspropria-
tion af en uvildig kommission, kaldet Ekspropria-
tionskommission. Ekspropriation betyder tvungen
afståelse (afgivelse) af ejendomsretten til ejen-
dommen eller en del af ejendommen.
I permanent areal er indregnet 9,6 ha til mun-
dingszoner ifm. faunapassagerne.
Der skal erhverves arealer til anlægget af den nye
vej samt etablering af faunapassager, regnvands-
bassiner og støjvolde. Derudover skal der nogle
steder bruges arealer til nye under- og overførin-
ger af krydsende veje.
Til anlægsarbejdet er der også behov for at er-
hverve arealer midlertidigt.
Arbejdsarealet er normalt 10 m bredt, på begge
sider af vejstrækningen. Der skal desuden bruges
midlertidige arbejdsarealer ved til- og frakørsels-
ramperne, nye broer og rundt om regnvandsbas-
siner. Endeligt vil der midlertidigt blive behov for
større arbejdsarealer i forbindelse med oplag af
materialer, etablering af skurbyer og lignende.
Arealerne til det nye vejanlæg og til arbejdsarealer
og andre rettigheder erhverves gennem eksprop-
riation.
De permanente arealerhvervelser samt placering
og omfang af arbejdsarealer fastlægges i forbin-
delse med detailprojekteringen, og efterfølgende
besluttes det endeligt ved de besigtigelses- og
ekspropriationsforretninger, der gennemføres af
Ekspropriationskommissionen.
5.1 Arealbehov
På projektets hjemmeside kan findes et zoombart
kort hvor vejprojektet og det vurderede arealbe-
hov til projektet er vist. Det omfatter dels areal,
der skal bruges permanent til selve vejanlægget,
og dels arbejdsarealer, som skal bruges i løbet af
anlægsfasen.
På kortet kan du søge på din adresse og zoome
ind for at se, hvordan projektet berører din ejen-
dom. Projektet er ikke endeligt besluttet i detaljer,
og den præcise opgørelse af hvor meget areal, der
skal afstås permanent til den nye vej og midlerti-
digt til arbejdsarealer, vil derfor først blive endeligt
fastlagt i den senere detailprojektering.
Der er opgjort hvor meget areal, der skal erhver-
ves til vejanlægget:
Permanent
arealbehov til
vejanlægget
”Nord gennem skoven”
Ca. 90 ha.
”Syd gennem skoven”
Ca. 88 ha.
Midlertidige
arbejdsarealer til
anlægsarbejder
Ca. 92 ha.
Ca. 90 ha.
Antal ejendomme, der
berøres af permanent
eller midlertidig areal­
erhvervelse
Ca. 61
Ca. 60
Antal ejendomme,
der forventes total
eksproprieret
Ca. 31
Ca. 29
Tabel 2 Vurderet arealbehov til projektet.
36
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
5. AREALFORHOLD
5.2 Adgangsforhold
Projektet vil betyde en ændring af de nuværende
kommuneveje, lokalveje og vejadgange for nogle
ejendomme. Der vil være behov for at etablere nye
lokale veje og nye adgangsveje til private ejen-
domme for at kunne sikre vejbetjening efter anlæg
af den nye vej.
De endelige ændringer i adgangsforholdene
fastlægges af Ekspropriationskommissionen ved
en ekspropriationsforretning med deltagelse af de
berørte lodsejere.
Ved anlæg af en ny vej vil flere landbrugsejen-
domme få marker på begge sider af vejen. Med
henblik på begrænsning af omvejskørslen vil der
blive arbejdet med jordfordeling.
bestemmes hvilke arealer, der kan bruges midler-
tidigt til arbejdsarealer, og hvilke servitutter, der
skal pålægges ejendommene.
Ekspropriationerne forløber i en proces, hvor
naboer og ejere bliver hørt, hvorefter ekspropriati-
onskommissionen skal tage stilling til evt. justering
af projektet.
Kommissionen fastsætter erstatningen for arealer,
servitutter og ulemper forbundet med vejprojektet.
På hele strækningen mellem Næstved og Rønnede
forventes at 29-31 ejendomme skal eksproprieres.
Der er siden 2017 eksproprieret 18 ejendomme.
I visse tilfælde er der mulighed for at fremrykke
tidspunktet for ekspropriation af hele ejendomme,
hvis der er særlige behov hos en ejer, som ikke
kan afvente de ordinære ekspropriationer.
Sagerne behandles af Vejdirektoratet efter vejlo-
vens § 45.
Ellers er det er ekspropriationskommissionen,
der vurderer, om en ejendom bliver så væsentligt
berørt af projektet, at den kan eksproprieres i sin
helhed. Kommissionen foretager en samlet vurde-
ring ud fra forskellige forhold.
Ejendommene langs den eksisterende landevej er
allerede i dag pålagt servitut om vejbyggelinjer,
der betyder, at byggeri og varige anlæg mellem
vejen og vejbyggelinjen ikke er tilladt.
Langs den nye motorvej forventes der at blive lagt
vejbyggelinjer på 60 m fra vejens midte, hvortil
der skal tillægges et højde- og passagetillæg.
5.3 Ekspropriation
Arealer, der skal bruges til projektet erhverves ved
ekspropriation.
Der er udarbejdet et skitseprojekt for den nye vej.
Det betyder, at det ikke kan siges præcist på nu-
værende tidspunkt hvor stort et areal, den enkelte
ejendom skal af med. Opgørelsen er omtrentlig.
Der kan komme ændringer, når den detaljerede
projektering skal udføres i en senere fase, ligesom
ekspropriationskommissionen har mulighed for at
ændre på omfanget af ekspropriationerne.
Ekspropriationerne foretages af en kommission,
der er uvildig og uafhængig af staten.
Ekspropriationskommissionen skal først godken-
de den nye vej, herunder placering af linjeførin-
gen, regnvandsbassiner mv. Det er også her det
37
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0038.png
5. AREALFORHOLD
5.4 Ledninger
Anlæg af den nye motorvej vil påvirke de eksi-
sterende ledninger, der ligger i området. Det er
fx både større gas- og elledninger. Der vil i den
næste fase være behov for en nærmere dialog
med de enkelte ledningsejere, for at aftale hvilke
ledningsarbejder, der skal ske.
Der ligger desuden mange andre ledninger, kabler
og rør, fx tele- og fiberkabler, mindre vand- og
spildevandsledninger og elkabler, som også vil
blive kortlagt og håndteret i den kommende
projekteringsfase i samarbejde med de enkelte
ledningsejere.
De væsentligste ledningsanlæg er Energinets Bal-
tic Pipe ledning der krydser motorvejen lige øst for
Næstved og Kontekkablet der krydser motorvejen
lige øst for Gødstrupvej.
Der er allerede indledt en dialog med Energinet
omkring forholdene for krydsning af Kontekkablet,
som kræver grundige overvejelser om en teknisk
løsning.
Derudover ejer Envida en gasledning, som på en
længere strækning løber parallelt og krydser den
kommende motorvej, og som skal forventes om-
lagt på længere strækning. Det drejer sig om en
strækning på ca. 6 km.
Visualisering af motorvejen vest for Holme Olstrup nær
Næstvedsenderen
38
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0039.png
6. ANLæGSOVERSLAG OG BEVILLING
6. Anlægsoverslag og
bevilling
Anlægsoverslaget er udregnet ved anvendelse af
Vejdirektoratets overslagssystem på baggrund af
mængder, beregnet ud fra skitseprojektet, og en-
hedspriser beregnet ud fra tidligere gennemførte
anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed, da
udgifter bl.a. til ekspropriationer, jordarbejder og
bro- og asfaltarbejder ikke kan beregnes præcist
på forhånd. Vejprojektets detaljerede udformning,
mængder mv. kendes først på et senere tidspunkt,
ligesom udviklingen i priserne på ejendomsmarke-
det og konjunktur- og konkurrencesituationen på
licitationstidspunktet er af væsentlig betydning for
anlægsudgifternes endelige størrelse. I henhold
til retningslinjerne for ny anlægsbudgettering vil
projektbevillingen på finansloven (ankerbudgettet)
være basisoverslaget tillagt 10 %. Den samlede
bevilling på finansloven vil være ankerbudgettet
tillagt en reserve under Transportministeriets de-
partement på 5 %.
Som det ses, er projektets anlægsoverslag
højere end bevillingen, og der skal derfor findes
besparelser og tilpasninger for at kunne anlæg-
ge projektet indenfor bevillingen. For forslaget
”Nord gennem skoven” er anlægsoverslaget
320,3 mio. kr. højere end bevillingen med den for
”Syd gennem skoven” er 357,1 mio. kr.
Den væsentligste grund til at anlægsoverslaget
er steget, skyldes at markedspriserne er steget
mere end den generelle prisfremskrivning. Det
gælder for eksempel på elementer relateret til
afvanding og belægninger, men også udgifter til
arbejdsplads er steget. Udgiften til omlægninger
af ledninger er ligeledes væsentlig højere end
tidligere forudsat.
Der er som også beskrevet i afsnit 1.3 fundet
nogle besparelser i projektet således at projektets
bevilling kan overholdes.
Det omfatter blandt andet:
Basisoverslag
Ankerbudget
(basisoverslag
+ 10 %)
1.898,4
Samlet
anlægsbudget
(basisoverslag
+ 15%)
1.984,7
1.725,8
Tabel 3 Projektets bevilling fra IP 35 i mio. kr.
Priser er i FL- 2025 niveau
Basisoverslag
Ankerbudget
(basisoverslag
+ 10 %)
Samlet
anlægsbudget
(basisoverslag
+15%)
2.305,0
2.341,8
• Reduktion af motorvejens samlede tværsnit
med op til 2,5 m.
• Anlæg af kun en vognbane i hver retning
(inkl. nødspor) mellem Vester Egede og
Sydmotorvejen
• Reduktion af 2 faunapassager ved Boserup
og Vester Egede med op til 30 m.
• Udbygning af 2 samkørselspladser ved
Rønnede.
• Fjernelse nødspor på ramper.
”Nord gennem skoven”
2.004,3
”Syd gennem skoven”
2.036,4
2.204,8
2.240,0
Tabel 4 Projektets anlægsoverslag i mio. kr.
Priser er i FL- 2025 niveau
Flere af disse elementer er medtaget som tilvalg til
projekt. Projektet skal derfor tilføres flere midler,
hvis nogle eller alle af disse tilvalg skal medtages.
Den samlede oversigt over projektets tilvalg frem-
går af afsnit 1.3.
39
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0040.png
7. SAMFUNDSØKONOMI
7. Samfundsøkonomi
Der er gennemført en samfundsøkonomisk
analyse af projektet. Den samfundsøkonomiske
analyse er gennemført på baggrund af analyser
med Landstrafikmodellen og Transportministeriets
samfundsøkonomiske værktøj Teresa, og følger
den samfundsøkonomiske manual for transport-
området.
I den samfundsøkonomiske analyse opgøres
så mange omkostninger og effekter knyttet til
projektet som muligt – i kroner og øre. Dette sker
via Transportøkonomiske Enhedspriser, hvor der
f.eks. er priser/omkostninger for rejsetidsgevinster
og for klimapåvirkning. Der er således ikke med-
taget effekter som følge af tab af naturværdier,
påvirkning af rekreative områder, barriereeffekter
i byer, eller betydning for lokalisering af boliger og
arbejdspladser.
Alle resultater vises for en lav og en høj CO
2
pris,
som er på hhv. ca. 1.030 kr. pr ton og 2.120 kr.
pr. ton i 2030, stigende til ca. 1.460 kr. pr. ton og
3.020 kr. pr. ton i 2040. Den lave pris svarer til
prognosen for kvoteprisen, mens den høje svarer
til klimrådets bud på omkostning ved en 70 pct.
reduktion af CO
2
.
Lav CO
2
pris
Nettonutidsværdi
(NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offent-
lig krone
1.896
6,0 %
1,1
Høj CO
2
pris
1.787
5,9 %
1,1
Tabel 5 Samfundsøkonomiske nøgletal for anlæg af en ny
motorvej mellem Næstved og Rønnede (mio. kr.)
Omkostninger og effekter opgøres frem til 50 år efter
åbningsåret.
Der beregnes tre resultatparametre:
Nettonutidsværdien
beregnes ved at diskontere effekterne med
diskonteringsrenten, som er 3,5 % de første 35 år, og derefter
2,5 % de resterende 15 år. Et projekt er rentabelt, hvis nettonutids-
værdien er positiv.
Intern rente
er den diskonteringsrente, som giver en nettonutids-
værdi på nul. Der benyttes en skiftende ”normal” diskonteringsren-
te (se ovenfor). Derfor er grænsen for rentabilitet lidt under 3,5 %, i
praksis ofte omkring 3,2 %.
Nettogevinst pr. offentlig krone er
kort fortalt nettonutidsværdien
divideret med nutidsværdien af offentlige nettoomkostninger (ty-
pisk omkostninger til anlæg og drift, samt afgiftsændringer). Den
giver kun mening, hvis projektet har positiv nettonutidsværdi.
40
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0041.png
7. SAMFUNDSØKONOMI
Både nettonutidsværdien, den interne rente og
nettogevinsten pr offentligt investerede krone
viser positive resultater.
Den positive effekt kommer primært fra bruger-
gevinsterne. Tidsgevinsterne for vej og trafikanter
er den klart dominerende faktor. De overstiger de
tilhørende kørselsomkostninger, der skulle være i
forbindelse med projektet. De forbedrede bruger-
gevinster kommer fordi der kan køres hurtigere på
den nye motorvej og brugerne vil dermed opleve
en tidsbesparelse. Ligeledes aflastes det eksi-
sterende vejnet. De øvrige konsekvenser giver
også en positiv effekt, hvor særligt afgiftskon-
sekvenserne bidrager positivt med et overskud
på 444 millioner kroner. Ligeledes ses der også
en stigning i arbejdsudbuddet, som også bidra-
ger positivt til projektet, grundet den forbedrede
mobilitet.
Den store negative post er anlægsomkostningerne
til projektet. Drift- og vedligeholdelsesomkostnin-
gerne påvirker også det samlede resultat mindre
negativt.
De samfundsøkonomiske effekter er beregnet
med udgangspunkt i projektets anlægsoverslag
baseret på projektet bevilling.
Visualisering af faunabro og støjskærm vest for Vester Egede. Der er som en
besparelse foreslået at faunapassagen reduceres i bredden.
41
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
8. BæREDYGTIGHED OG KLIMA
8. Bæredygtighed
og klima
Vejdirektoratet har fokus på at indarbejde bære-
dygtige løsninger i anlægsprojekterne. Nogle af de
elementer der indgår i arbejdet med bæredygtige
løsninger, er at
Reducere støjgener fra trafikken
Reducere forbrug af råstoffer
Forbedre biodiversiteten
Forbedre trafiksikkerheden
Forbedre arbejdssikkerhed og have fokus på
ordentlige løn- og arbejdsvilkår
toen”, Det skyldes at der udvindes, forarbejdes,
transporteres og anvendes materialer. Noget af
det foregår i Danmark, mens andre dele foregår i
udlandet. I projektet er den samlede udledning af
CO
2
-ækvialenter (efterfølgende blot benævnt CO
2
)
fra anlægsfasen beregnet ved hjælp af et bereg-
ningsværktøj der hedder InfraLCA.
Beregningen viser, at den samlede CO
2
-udledning
fra anlægsprojektet er mellem 98.200 og 108.630
ton, alt efter i hvilken grad forventningerne til den
teknologiske udvikling indfris. Af de 108.630 ton,
der udledes i anlægsfasen frem til 2035 vurderes
knap 98.400 tons at udledes i Danmark.
Til sammenligning udledte fremstillingserhverv og
bygge- og anlægssektoren i Danmark i 2022 cirka
5 mio. tons. Hertil kommer en årlig udledning fra
det efterfølgende vedligehold af anlægget, der
dækker over udskiftning af dele af anlægget – nyt
slidlag fx – i 50 år fra åbningen.
Der har i forbindelse med projektet været gennem-
ført en bæredygtighedsworkshop, og der er opstil-
let en handlingsplan, som rækker frem mod projek-
tets gennemførelse. Disse er nærmere beskrevet i
projektets miljøvurdering (MKV) og i en selvstæn-
dig bæredygtigheds- og biodiversitetsplan.
Det forventes ligeledes, at der i det kommende
udbudsmateriale bliver stillet krav til entreprenø-
rerne om at arbejde med at reducere klimabelast-
ninger i de løsninger, som skal anvendes. Krave-
ne er ikke udarbejdet endnu, men kunne være
eksempler som:
• Udledningskrav til udvalgte materialer.
• Maksimere genbrug og genanvendelse af
materialer
• Reducere udledninger fra byggepladserne
blandt andet ved krav om grøn strøm. Derud-
over falder udledningerne i takt med at der
indfases flere og flere elbiler i de kommende år.
8.2 CO
2
fra trafikken
Når vejen er åbnet, vil der ske en klimabelastning
fra trafikken. På det nuværende grundlag vurderes
det, at den nye motorvej over en 50 års periode ef-
ter åbningen samlet set vil udlede knap 80.000 ton
CO
2
mere end hvis forbindelsen ikke var etableret. I
gennemsnit cirka 1600 tons om året.
Til sammenligning udledte vejtransporten i Dan-
mark i 2020 cirka 12 mio. tons CO
2
. Udledningen vil
være større i årene efter åbningen af motorvejen,
end i en situation uden motorvejen. Men i takt med
indfasningen af elbiler falder CO
2
-udledningen
fra vejtrafikken. Omkring åbningsåret af Næst-
ved-Rønnede forventes cirka 35 pct. af bilparken at
være elbiler.
8.1 CO
2
fra anlæg og vedligehold
Anlæg af en ny motorvej mellem Næstved og Røn-
nede vil medføre klimabelastninger både i forbin-
delse med anlægsfasen, men også efter at vejen er
åbnet. Anlæg og vedligehold, koster på ” CO
2
-kon-
42
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0043.png
9. GENNEMFØRELSE OG TIDSPLAN
9. Gennemførelse og
tidsplan
Midlerne til gennemførelse af projektet er i den
politiske aftale om Infrastrukturplan 2035 bevilli-
get fra 2026 når/hvis anlægsloven er vedtaget.
Herfra skal der foretages en detailprojektering,
forberedes og gennemføres besigtigelse og
ekspropriation, anlægges erstatningsnatur, flyttes
ledninger og gennemføres entreprenørudbud m.m.
Det forventes, at selve anlægsarbejderne herfra
vil tage 3-4 år.
Den eksisterende landevej vil kunne anvendes,
mens man anlægger den ny motorvej. Der vil dog
være gener og restriktioner ved de skærende
veje, hvor der skal anlægges nye broer. Det gæl-
der primært:
Holmegårdsvej
Ravnstrupvej
Gødstrupvej
Villa Galinavej
Gisselfeldvej
Sydmotorvejen
Visualisering af den nye motorvej på dæmning lige øst for fordelerringen.
43
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 317: Resumérapport om ny motorvej mellem Næstved og Rønnede, fra transportministeren
3063587_0044.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk