Til: Transportminister Thomas Danielsen
Den 2. september 2025
Bekymring vedrørende ny kvalifikationsprøve for chauffører
Kære Thomas Danielsen
På vegne af landets udbydere af bus- og godschauffører ønsker vi at udtrykke vores alvorlige bekymring
over den kommende ændring af kvalifikationskravene til bus- og godschauffører, jf. bekendtgørelse nr.
412 af 25. april 2025, hvor den grundlæggende kvalifikationsprøve træder i kraft den 1. oktober 2025.
Vi vil indledningsvis understrege, at trafiksikkerheden altid er afgørende, når det gælder tunge køretøjer.
Statistikker viser desværre tydeligt, at ulykker med busser og lastbiler ofte har alvorlige eller fatale
konsekvenser. Selv små fejl kan få store følger, og høj kvalitet i chaufføruddannelsen er derfor essentiel.
Ændringen fra et krav om uddannelse til en simpel prøve uden krav om ensartede landsdækkende
læringsmål er i sig selv en svækkelse af trafiksikkerheden. Flere andre EU-lande har fastholdt
undervisningsforløb kombineret med prøve, fordi de med rette vurderer, at en prøve alene aldrig kan
erstatte den praktiske erfaring, risikoforståelse og sikkerhedskultur, der opbygges gennem undervisning.
At Danmark vælger en mere restriktiv linje, skaber i sig selv usikkerhed.
Oveni dette står vi nu med en implementering af kvalifikationsprøven, der er så forsinket og forhastet, at
usikkerheden forstærkes yderligere. Færdselsstyrelsens materialer, ansøgningsprocedurer og
vejledninger er forsinkede, og både uddannelsesinstitutioner og kursister står få uger før ikrafttrædelsen
uden klare rammer.
Det er denne situation, vi nu skal have håndteret. Vi opfordrer derfor til, at implementeringen af
kvalifikationsprøven som minimum udskydes og f.eks. samordnes med kørekortbekendtgørelsen i 2026.
Det vil give den nødvendige tid til at risikovurdere, få styr på rammerne og sikre, at trafiksikkerheden ikke
bliver prisen for tidspresset.
En udskydelse til sommeren 2026 vil både give et mere solidt grundlag for prøven, reducere risikoen for
kompromitteret trafiksikkerhed og skabe mulighed for en reel inddragelse af udbydernes faglige
kompetencer, så vi kan bidrage aktivt til en vellykket implementering.
Vi står naturligvis til rådighed for dialog om, hvordan dette kan gøres bedst muligt
–
til gavn for branchen
og ikke mindst for trafiksikkerheden.
Kopi af denne henvendelse er sendt til Folketingets Transportudvalg.
Ny Vestergade 17, 2.
sal
1471 København K
33 37 78 88
www.deg.dk