Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 308
Offentligt
3060684_0001.png
Lyngby, den 28.08.2025
Til Folketingets Transportudvalg
Vedr. Vejforbedringer på Helsingørmotorvejen ved DTU (IP 35)
Hjortekær Grundejerforening er stærkt bekymrede over den frakørselsrampe til Rævehøjvej, som
Transportudvalget d. 27. november 2024 har godkendt, og som snart skal færdigprojekteres.
Vi mener, at det er helt centralt at Transportudvalget forholder sig til følgende:
Der er stor modstand mod afkørselsrampen i lokalområdet.
Frakørselsrampen løser ikke trængselsudfordringerne på Helsingørmotorvejens tilslutningsanlæg 16
(TSA16) - frakørslen til Klampenborgvej, da en løsning på trængselsproblemerne forudsætter en
”flyover”
til mindst 80 mio. kr., før støjbekæmpelse. Beløbet er ikke finansieret eller medtaget i
projektforslaget jf. pkt. 4.2 og pkt. 6 i
TRAFIK- OG VEJTEKNISK NOTAT
1
.
Frakørselsrampen vil derimod øge trængselsproblemerne på motorvejen, da trafikken til både rampen og
Klampenborgvej skal igennem en sidepassage under Klampenborgvej, som allerede er
underdimensioneret. jf.
TRAFIKAL ANALYSE
side 25 og side 27
2
Frakørselsrampen til Rævehøjvej vil gennembryde den eksisterende støjvold, uden at der er planlagt
kompenserende støjafskærmning.
Frakørselsrampen vil munde ud lige over for en kommunal daginstitution, Rævehøjen, der i forvejen er
stærkt støjbelastet, jf. fig. 7-19 i
TRAFIK- OG VEJTEKNISK NOTAT.
Frakørselsrampen er planlagt etableret før effekten af Letbanens idriftsættelse og trafikoptimeringerne
ved Klampenborgvej er kendt. Det bemærkes i øvrigt, at der er et letbanestop ved Rævehøjvej.
Frakørselsrampen til Rævehøjvej bidrager ikke til den grønne omstilling, fordi den tilgodeser bilisme
fremfor kollektiv transport, dvs. investeringen i Letbanen, hvis formål netop er at aflaste biltrafik fra
Motorring 3. Derfor vil rampen forringe Letbanens driftsøkonomi.
Projektforslaget, udarbejdet af Vejdirektoratet, består af to dele:
1. Optimeringer af trafikforholdene ved Klampenborgvej.
2. Frakørselsrampe til Rævehøjvej.
Vejdirektoratet har over for os bekræftet, at det er muligt at faseopdele projektet og således udskyde
frakørselsrampen til Rævehøjvej.
Vi foreslår derfor, at Transportudvalget beder Vejdirektoratet om at faseopdele projektet ved at udskyde
frakørselsrampen til Rævehøjvej, indtil man kender effekten af Letbanen og optimeringerne ved
Klampenborgvej og derefter genoverveje projektet i sin helhed med
’flyover’.
Hvis vores henvendelse kommer på dagsordenen, stiller vi gerne op for udvalget for uddybning af sagen.
Med venlig hilsen
Jan Steiner
Næstformand, Hjortekær Grundejerforening, pbv.
Kopi: Kommunalbestyrelsen i Lyngby-Taarbæk Kommune, Projektleder Heidi Merete Johansen,
Vejdirektoratet.
1
2
”TRAFIK- OG VEJTEKNISK NOTAT”,
Undersøgelse af vejforbedringer på Helsingørmotorvejen ved DTU.
TRAFIKAL ANALYSE”,
Link
Hjemmeside: www.hjortekaer.dk
Mail til foreningen:
[email protected]
CVR: 35509283
1 af 1