Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 301
Offentligt
3058555_0001.png
Fra:
Jeroen Bos <[email protected]>
Sendt:
19. august 2025 23:36
Til:
[email protected]
Emne:
Re: Forslag: Lolland–Langeland forbindelse som supplement til Femern Bælt
Kære modtager,
Hermed fremsendes et forslag om at iværksætte en forundersøgelse af en mulig fast forbindelse
mellem Lolland og Langeland.
Jeg ønsker blot at sætte idéen på radaren, da denne mulighed, så vidt jeg kan se, ikke tidligere har
været en del af de nationale infrastrukturplaner.
Nedenfor finder I mit brev med de vigtigste argumenter.
Med venlig hilsen,
Jeroen Bos
===
��������
Dansk version
Lolland–Langeland forbindelse som komplement til Femern Bælt
Kære Transportminister / medlemmer af Transportudvalget,
Jeg vil gerne opfordre til, at der igangsættes en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem
Lolland og Langeland.
Når Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2029, får Danmark en ny hovedfærdselsåre til Tyskland. En
fast forbindelse Lolland–Langeland vil være et naturligt supplement til denne korridor, fordi den:
OFFENTLIG
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 301: Henvendelse af 19/8-25 vedrørende forslag til en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Lolland og Langdeland, fra Jeroen Bos, Shagen, Holland
3058555_0002.png
skaber en alternativ nord–syd rute via Fyn og Jylland, der kan aflaste
Storebæltsforbindelsen og styrke robustheden i transportnettet,
udnytter Femern-forbindelsens fulde potentiale ved at åbne en hurtigere gods- og
transportvej til det vestlige Danmark,
kan erstatte færgedriften Spodsbjerg–Tårs og reducere statens driftsudgifter,
giver ny vækst til Langeland og Lolland, to af Danmarks mest udfordrede områder.
En konservativ vurdering tilsiger, at en fast forbindelse kan realiseres for 8–12 mia. kr.. Dette er
stadig langt under andre faste forbindelser, der har været overvejet: Als–Fyn (~22 mia.), Helsingør–
Helsingborg (~21–23 mia.), Kattegat (>100 mia.). Den relativt lavere pris skyldes:
kortere spænd (12–14 km),
lavvandet farvand med muligheder for billigere løsninger (nedsænkede tunnelelementer
eller kombinationsbroer),
etablerede tilslutningskorridorer via de nuværende færgehavne.
Hvis man vælger en tunnel fremfor en bro, vil projektet desuden kunne drage direkte nytte af de
erfaringer, teknologier og kontraktformer, der udvikles gennem Femern Bælt-forbindelsen. Dermed
kan man kapitalisere på allerede afholdte udviklingsomkostninger og minimere risici.
En Lolland–Langeland korridor er således ikke kun et regionalt projekt, men et nationalt
udviklingsprojekt og den mest oplagte måde at supplere Femern Bælt på.
Med venlig hilsen,
Jeroen Bos
Jan van der Benstraat 95
1742 SJ Schagen
Nederlandene
[email protected]
Bemærkning: Jeg har udarbejdet dette brev med hjælp fra ChatGPT. Jeg beklager, hvis sproget
derfor virker lidt usædvanligt, men budskabet er helt oprigtigt.
OFFENTLIG