Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
3058549_0001.png
Status på bilparkering
Opsummering
Københavns Kommune arbejder for at sikre tilstræk-
kelige parkeringsmuligheder for byens borgere og
gæster, samtidig med at sikre bæredygtighed på
parkeringsområdet. Det betyder blandt andet en række
tiltag for at fremme el- og delebilisme.
I 2023 fortsatte kommunen arbejdet med at udmønte
beslutningen fra Budget 2022 om kommunale, tids-
begrænsede parkeringszoner. Tiltaget har til hensigt
at begrænse trængsel fra udefrakommende biler, der
langtidsparkerer i randområder ved de eksisterende
parkeringszoner. De første tidsbegrænsede zoner
på Amager trådte i kraft 1. december 2023, mens de
følgende zoner i Vanløse, Sydhavn og ydre Østerbro
forventes at trædes i kraft i løbet af 2024.
Foto Københavns Kommune
Tabel 1 Parkeringspladser fordelt på bydele, marts 2024
Kilde: Københavns Kommunes opgørelser
Parkeringspladser
Der er per marts 2024 registreret ca. 125.400 kom
-
munale parkeringspladser i København. Heraf er ca.
53.000 beliggende i betalingszonerne. Tabel 1 viser en
fordeling parkeringspladser pr. bydel.
Bydel
Amager Vest
Amager Øst
Bispebjerg
Antal pladser
12.087
14.949
10.708
Med aftalerne om kommunens budget for 2022 og
Brønshøj-Husum
12.067
2023 blev det politisk vedtaget, at der i de kommende
år skal reserveres 7.300 parkeringspladser til delebiler
Indre By
12.474
og elbiler. Som følge af de politiske beslutninger skal
Nørrebro
12.174
der i perioden 2022-2025 omdannes 7.300 alminde-
Valby
12.594
lige parkeringspladser til delebilspladser, el-delebils-
pladser, elbilspladser med tilhørende ladestandere, og
Vanløse
10.946
elbilspladser uden ladestandere, hvoraf 731 er oprettet
Vesterbro-Kongens Enghave
10.610
i 2023. (Se tabel 2-5) Elbilspladserne uden ladestan-
Østerbro
16.823
dere er skabt som aflastningspladser, da der i løbet af
2024 vil blive opsat en tidsbegrænsning på pladserne
Total
125.432
med ladestandere, og derfor er pladserne placeret tæt
ved eksisterende pladser med
Tabel 2 Udvikling i antal delebilspladser til delebiler med fast stamplads på offentlige veje
tilhørende ladestandere.
i Københavns Kommune i perioden 2021-2023
Kilde: Københavns Kommunes opgørelser
Bydel
Amager Vest
Amager Øst
Bispebjerg
Brønshøj-Husum
Indre By
Nørrebro
Valby
Vanløse
Vesterbro-Kongens Enghave
Østerbro
Total
2021
28
18
5
7
48
43
15
10
56
51
281
2022
47
48
7
9
98
81
16
16
84
88
494
2023
74
58
9
6
132
114
26
10
107
138
674
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 22/8-25 vedrørende parkering i byerne, fra Henrik Busch
3058549_0002.png
Tabel 3 Udviklingen i antal el-delebilspladser til el-delebiler
på offentlige veje i Københavns Kommune i perioden 2023
Kilde: Københavns Kommunes opgørelser
Tabel 5 Udviklingen i antal elkøretøjspladser uden ladestandere
på offentlige veje i Københavns Kommune i perioden 2023
Kilde: Københavns Kommunes opgørelser
Bydel
Amager Vest
Amager Øst
Bispebjerg
Brønshøj-Husum
Indre By
Nørrebro
Valby
Vanløse
Vesterbro-Kongens Enghave
Østerbro
Total
2023
2
2
8
2
16
4
6
6
20
22
88
Bydel
Amager Vest
Amager Øst
Bispebjerg
Brønshøj-Husum
Indre By
Nørrebro
Valby
Vanløse
Vesterbro-Kongens Enghave
Østerbro
Total
2023
12
4
0
0
0
0
16
0
28
16
76
Tabel 4 Udviklingen i antal elkøretøjspladser med tilhørende ladestandere på offentlige veje i
Københavns Kommune i perioden 2019-2023
Kilde: Københavns Kommunes opgørelser
Bydel
Amager Vest
Amager Øst
Bispebjerg
Brønshøj-Husum
Indre By
Nørrebro
Valby
Vanløse
Vesterbro-Kongens Enghave
Østerbro
Total
2019
28
44
8
4
192
78
45
4
62
81
546
2022
36
60
8
4
258
112
61
4
94
159
796
2021
72
90
8
4
266
190
67
4
146
294
1.141
2022
72
90
8
4
347
224
107
18
183
418
1.471
2023
106
98
26
24
411
294
135
26
205
533
1.858
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 22/8-25 vedrørende parkering i byerne, fra Henrik Busch
3058549_0003.png
Parkeringslicenser
Københavns Kommune udsteder parkeringslicenser,
som giver ret til parkering til reduceret pris i et område
nær boligen. Kommunen har ni licenszoner i beta
-
lingsområdet, mens hver af de 11 tidsbegrænset zoner
også udgør en licenszone.
Hertil skal det nævnes, at tre af de 11 tidsbegrænsede
zoner er nye og blev oprettet på Amager d. 1. decem
-
ber 2023.
Licensen til de tidsbegrænsede zoner er gratis og gæ
-
stelicenser kan udstedes via selvbetjeningsløsningen
på parkering.kk.dk. Gæstelicenserne til de tidsbegræn
-
sede zoner er også gratis, og er gyldige i tre dage ad
gangen.
Som vist i tabel 6 og 7 udstedes der i nogle licenszoner
flere licenser, end der er registrerede parkeringsplad
-
ser.
Tabel 6 Licenser i betalingsområder, marts 2024
Kilde: Københavns Kommunes opgørelser
Licenszone
Amager Nord
Christianshavn
Indre By
Indre Nørrebro
Indre Østerbro
Valby
Vesterbro
Ydre Nørrebro
Ydre Østerbro
Beboerlicenser
5.874
1.478
7.542
4.668
9.158
2.781
6.149
5.774
5.064
Erhverslicenser
86
25
262
88
153
53
148
86
65
Total
5.960
1.503
7.804
4.756
9.311
2.834
6.297
5.860
5.129
Antal p-pladser
6.249
1.394
8.629
4.895
9.997
3.181
6.532
7.027
5.133
Tabel 7 Licenser i tidsbegrænsede zoner, marts 2024
Kilde: Københavns Kommunes opgørelser
Licenszone
Grønjord
Havnestaden
Den Hvide Kødby
Hellerup Station
Lergravsparken*
Vanløse
Valby Syd
Nordvest
Amager Strand**
Sundbyvester**
Sundbyøster**
Beboerlicenser
356
1.002
0
369
2.842
2.477
1.494
4.275
489
3.971
1.887
Erhverslicenser
3
0
41
1
128
28
35
178
8
65
30
Total
359
1.002
41
370
2.970
2.505
1.529
4.453
497
4.036
1.917
Antal p-pladser
620
723
379
273
2.779
2.760
1.504
4.329
1.621
3.397
2.627
*Lergravsparken er med de nye tidsbegrænset zoner på Amager blevet udvidet.
** Del af de nye tidsbegrænset zoner oprettet d. 1. december 2023 på Amager.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 22/8-25 vedrørende parkering i byerne, fra Henrik Busch
3058549_0004.png
Parkeringslicenser fordelt på køretøjer
Kommunerne har mulighed for at prisdifferentiere
parkeringslicenser på baggrund af miljøhensyn, og
i Københavns Kommune er beboerlicenserne ind
-
delt i forskellige priskategorier afhængig af køretøjets
brændstofforbrug. Se Tabel 8 for en oversigt over de
forskellige priskategorier. Stigningen i el- og brintkø-
retøjslicenser skyldes, at fritagelsens for betaling for el-
og brintkøretøjer per 1. januar 2024 er ophørt, hvorfor
disse typer køretøjer også fra 1. januar 2024 har fået
mulighed for at købe beboerlicens. Der har generelt i
hele Københavns Kommune været en markant stigning
i antallet af hjemmehørende elbiler i løbet af 2023.
Figur 1 Parkeringsbelægning kl. 22:00 efterår 2023
Kilde: Københavns Kommunes parkeringstælling
Parkeringsbelægning
To gange årligt udføres der parkeringstællinger i 86
tælleområder i byen. I 2023 er der desuden udført
tællinger i 25 yderligere områder af byen i forbindelse
med arbejdet omkring oprettelse af tidsbegrænsede
parkeringszoner.
Parkeringsbelægningen er forholdsvis uændret siden
sidste år.
Figur 1 herunder viser den seneste parkeringsbelæg-
ning kl. 22 fra efterår 2023.
Belægningsprocent kl. 22
Under 80%
80-90%
90-100%
Over 100%
Tabel 8 Beboerlicenser fordelt på kategori 2022-2024
Kilde: Københavns Kommunes opgørelser
August 2020*
Kategori
Elbil, brintbil og
elmotorcykel
Benzin >34,3-20,0 /
Diesel >38,6-22,5
Benzin 19,9-18,2 /
Diesel 22,4-20,5
Benzin 18,1-15,4 /
Diesel 20,4-17,3
Forbrug ikke
registreret
Benzin 15,3-0,1 /
Diesel 17,2-0,1
Total
Marts 2022
Pris i kr.
205
1.015
2.030
2.030
2.030
4.060
Marts 2023
Pris i kr.
215
1.335
2.405
2.405
2.405
5.530
Marts 2024
Pris i kr.
695
1.390
2.505
2.505
2.505
5.755
Pris i kr.
200
1.000
2.000
2.000
2.000
4.000
Ud-
stedte
licenser
795**
27.420
5.518
7.889
978
10.211
52.811
Ud-
stedte
licenser
557**
28.952
5.424
7.073
504
7.816
50.326
Ud-
stedte
licenser
702
28.081
5.101
6.321
475
6.519
47.199
Ud-
stedte
licenser
4.929***
27.180
4.781
5.726
386
5.486
48.488
*Nye højere priser trådte i kraft 1. april 2022. Borgerne blev først opkrævet ny pris ved fornyelse af licens
** Pr. 1. januar 2020 er det gratis at parkere el- og brintkøretøjer på kommunale p-pladser på gadeplan.
*** Pr. 1. januar 2024 er el- og brintkøretøjernes fritagelse for betalingsparkering ophørt.
4