Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
3058548_0001.png
Private parkeringsselskaber og parkeringspolitik i Danmark
Kære Transportminister og Transportudvalg,
Inden vi kaster os over de private selskaber og Københavns Kommune, vil jeg
starte dette notat med en indledning, der sætter rammen for problemstillingen.
Parkeringspolitikken i Danmark er i dag præget af stigende priser, færre pladser
og en udvikling, hvor både kommunale og private aktører har opbygget et
system, der lægger en urimelig byrde på borgere, familier og erhvervsliv.
Dette notat fremlægger fakta, tal og forslag, som jeg opfordrer Ministeren og
udvalget til at tage stilling til. Jeg anmoder direkte om svar på mine spørgsmål og
forslag til handling.
Kommunernes parkeringspolitik
Københavns Kommune er den største aktør på parkeringsområdet i Danmark.
Kommunen indsamler årligt over 700 mio. kr. i parkeringsindtægter, hvilket udgør
ca. 60 % af de samlede indtægter i alle 98 kommuner. Andre kommuner er nu
begyndt at kopiere modellen og indføre betalingsparkering i gaderne som en ny
indtægtskilde.
Særligt i København er udviklingen bekymrende:
- Over 20.000 parkeringspladser er fjernet siden år 2000.
- Den nuværende borgmester har annonceret planer om at fjerne yderligere
20.000 pladser i valgkampen frem mod KV2025.
- Beboerlicenser er steget op til 1.000 %
nogle steder til omkring 6.000 kr.
årligt.
- Mange bøder annulleres, fordi de er uberettiget udstedt
mere end 20 % af
klagerne ender med medhold.
- Sagsbehandlingstiden på P-bøder er i dag ca. 25 uger.
Efter 1. april 2025 trådte nye regler i kraft i Middelalderbyen, men skiltningen er
stadig ikke i orden. Det betyder, at mange borgere og gæster er blevet fejlagtigt
bødebelagt, fordi de ikke har haft en fair mulighed for at orientere sig om
reglerne. Det er uacceptabelt, og jeg opfordrer til, at alle bøder udstedt i denne
periode annulleres.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 22/8-25 vedrørende parkering i byerne, fra Henrik Busch
Fakta: Befolkning, boliger og biler i København
Udviklingen i København understøtter, at bilen fortsat er en nødvendighed for
mange borgere og familier:
-
Antal boliger: 274.774 (2000) → 330.901
(2025) (+20 %)
-
Antal familier: 316.202 (2000) → 407.563 (2025) (+29 %)
-
Antal borgere: 495.699 (2000) → 667.579 (2025) (+35 %)
-
Antal biler: 91.706 (2006) → 139.102 (2025) (+52 %)
-
Elbiler: 5 (2006) → 17.198 (2025)
-
Hybrider: 0 (2006) → 5.703 (2025)
Indre By:
-
Antal borgere: 43.691 (2000) → 57.058 (2025) (+31 %)
-
Antal biler: 9.271 (2006) → 12.427 (2025) (+34 %)
-
Elbiler: 0 (2006) → 1.991 (2025)
-
Hybrider: 0 (2006) → 617 (2025)
Private parkeringsselskaber
oversigt og udfordringer
Ud over de kommunale afgifter står borgerne også over for private
parkeringsselskaber, som har fået næsten uindskrænket ret til at udstede
kontrolafgifter og fastsætte deres egne priser. De private selskaber er ofte endnu
mere aggressive end de kommunale systemer, og bøderne ligger omkring 75 %
højere end de kommunale afgifter.
De vigtigste private aktører:
- Q-Park: 65.000–72.000 pladser i Danmark, egen app + samarbejde med
EasyPark m.fl.
- EasyPark: Digital betalingsapp, aktiv i >25 lande.
- Apcoa (tidl. EuroPark): Største private aktør, står for næsten halvdelen af alle
klager i 2023.
- ParkZone: 180.000 pladser, næsteflest klager.
- UnoPark: 500+ områder, 57 ansatte, bruttofortjeneste ca. 14 mio. kr.
- Avantpark: Teknologi-fokuseret, del af britiske Parkingeye Ltd.
- City Parkeringsservice: Tidligere selvstændig, nu en del af Q-Park.
- By & Havn / OPARKO: Mindre aktører med specifikke løsninger.
Klagebilledet taler sit tydelige sprog: I 2024 blev der indgivet rekordmange klager
til Parkeringsklagenævnet
2.437. APCOA alene stod for næsten 50 % af disse
klager. Men disse tal viser kun toppen af isbjerget. De interne klager til
selskaberne selv tælles ikke med og er langt flere. Mange borgere vælger at
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 22/8-25 vedrørende parkering i byerne, fra Henrik Busch
betale i stedet for at klage, fordi processen opleves som rigid, afvisende og til
tider direkte ubehagelig.
Forslag til ny lovgivning
Jeg foreslår, at Ministeren og Transportudvalget ser på følgende tiltag:
1. National regulering af p-afgifter og p-pladser:
- Fastlæg et loft for afgifter.
- Minimumskrav til antal offentlige p-pladser pr. indbygger i større byer.
2. Ret til parkeringsplads ift. bolig:
- Alle boligejere/lejere i byzoner skal sikres adgang til en p-plads i nærheden.
3. Statslig godkendelse af kommunale indgreb:
- Store ændringer i p-pladser i de største byer skal godkendes af
Transportministeriet.
4. Regulering af private selskaber:
- Indfør bøde/bod-model for selskaber, der systematisk udsteder uberettigede
afgifter.
- Øget kontrol med deres praksis, gebyrer og behandling af klager.
Konklusion og anmodning om svar
Der er behov for en national indsats for at sikre rimelighed i parkeringspolitikken.
Borgerne betaler i dag urimeligt høje priser, både til kommuner og private
selskaber, og oplever et system præget af fejl, manglende skiltning og lange
sagsbehandlingstider.
Jeg anmoder derfor Transportministeren og Folketingets Transportudvalg om at
svare på følgende spørgsmål:
1. Vil I se på parkeringsreglerne i København og sikre en rimelighed i politikken?
2. Vil I sikre frihedsrettighederne for borgere, der ejer en bil, og gøre op med et
system, der i stigende grad straffer dem?
3. Vil I indføre øget kontrol med de private parkeringsselskaber og sikre, at
uberettigede bøder ikke længere kan udstedes uden konsekvens?
Jeg ser frem til jeres svar og en åben debat om, hvordan vi kan skabe en mere
rimelig og balanceret parkeringspolitik til gavn for borgere, familier og erhvervsliv.
TAK
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 22/8-25 vedrørende parkering i byerne, fra Henrik Busch
3058548_0004.png
Henrik Busch
Formand for foreningen: Ja Tak Til Parkering
www.jataktilparkering.dk
og
(19) “Ja tak til parkering i København” | Facebook
Læderstræde 1
1201 København K
22.08.2025