Private parkeringsselskaber og parkeringspolitik i Danmark
Kære Transportminister og Transportudvalg,
Inden vi kaster os over de private selskaber og Københavns Kommune, vil jeg
starte dette notat med en indledning, der sætter rammen for problemstillingen.
Parkeringspolitikken i Danmark er i dag præget af stigende priser, færre pladser
og en udvikling, hvor både kommunale og private aktører har opbygget et
system, der lægger en urimelig byrde på borgere, familier og erhvervsliv.
Dette notat fremlægger fakta, tal og forslag, som jeg opfordrer Ministeren og
udvalget til at tage stilling til. Jeg anmoder direkte om svar på mine spørgsmål og
forslag til handling.
Kommunernes parkeringspolitik
Københavns Kommune er den største aktør på parkeringsområdet i Danmark.
Kommunen indsamler årligt over 700 mio. kr. i parkeringsindtægter, hvilket udgør
ca. 60 % af de samlede indtægter i alle 98 kommuner. Andre kommuner er nu
begyndt at kopiere modellen og indføre betalingsparkering i gaderne som en ny
indtægtskilde.
Særligt i København er udviklingen bekymrende:
- Over 20.000 parkeringspladser er fjernet siden år 2000.
- Den nuværende borgmester har annonceret planer om at fjerne yderligere
20.000 pladser i valgkampen frem mod KV2025.
- Beboerlicenser er steget op til 1.000 %
–
nogle steder til omkring 6.000 kr.
årligt.
- Mange bøder annulleres, fordi de er uberettiget udstedt
–
mere end 20 % af
klagerne ender med medhold.
- Sagsbehandlingstiden på P-bøder er i dag ca. 25 uger.
Efter 1. april 2025 trådte nye regler i kraft i Middelalderbyen, men skiltningen er
stadig ikke i orden. Det betyder, at mange borgere og gæster er blevet fejlagtigt
bødebelagt, fordi de ikke har haft en fair mulighed for at orientere sig om
reglerne. Det er uacceptabelt, og jeg opfordrer til, at alle bøder udstedt i denne
periode annulleres.