Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 300
Offentligt
3058547_0001.png
Fra:
Henrik Busch <[email protected]>
Sendt:
22. august 2025 09:57
Til:
Transportministeriet <[email protected]>
Emne:
BORGERFORSLAG fremsat 22.08.2025 til Minister og Transportudvalg
Kære Minister – Kære Udvalg,
Parkeringssituationen er med udgangspunkt i København – stukket helt af.
Vi hører at også andre kommunen lader sig inspirere af Hovedstaden til at gøre det til en kæmpe
forretning at drive parkering i by-midterne.
I tidernes morgen var det ganske gratis at parkere – nu er det blevet en sand pengemaskine som
ikke ser ud til at have en ende. København indsamler i alt over 700 mio. kr. årligt på den konto.
Det gælder både timetakster, Beboerlicenser, Bødestørrelser (især de private aktører) og det er
en form for ekstra skat som giver ulighed da folk i villakvarterer tæt på deres bolig ikke betaler
noget som helst.
Når nu København har nedlagt mere end 20.000 P-pladser de seneste 20 år og barsler jævnfør et
valgprogram fra en af spidskandidaterne til at nedlægge yderligere op imod 20.000pladser –
forudser vi dels et yderligere kaos ift. Det vi oplever allerede i dag – men også en yderlige
problemstilling med søgetrafik og CO2 belastning, øgede priser på de færre pladser og ulige
meget mere besvær for bla. børnefamilierne og de ældre borgere samt erhvervslivet helt
generelt.
Vil ikke undlade at nævne at de nye prioriteter i København er blevet særligt reserverede pladser
til El og Delebiler. De pladser står tomme og dermed reserverede – og er fjernet fra volumen i
den totale parkering for ”almindelige” benzin og hybridbiler. Vi er pressede.
Bilparken i Danmark er stigende -urbaniseringen gør at flere flytter til de større byer og bilen er
et nødvendigt redskab til at få hverdagen til at hænge sammen for mange.
Vi har analyser på disse ting omkring borgere der føler sig kraftigt ramt af isæt de nye regler i
København og tro mig det vil blive et valgtema som ingen vil glemme ved KV2025.
Danske bymidter lider i den grad med tomgang i lejemål – tomme butikker står tomme meget
længe og manglede tilgængelighed til bymidterne, parkering og diverse kriser betyder at vi ser
ind i mange flere lukninger og døde bymidter uden liv.
Jeg er i dialog med landets 98 borgmestre om bymidterne – og min klare fornemmelse er at ca.
40& af borgmestrene har fokus på erhvervslivet, handelslivet og butikkerne i deres byer. I den
situation kunne man jo tænke sig at P-afgifter og mindre antal P-Pladser kunne være et værktøj
de vil tage i anvendelse.
OFFENTLIG
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 22/8-25 vedrørende parkering i byerne, fra Henrik Busch
3058547_0002.png
Borgerforslag
Titel:
Nationalt loft for parkeringsafgifter og krav til antal parkeringspladser
Forslag til lovændring
Folketinget pålægges at vedtage en national lovgivning, der fastsætter:
1. Et
nationalt loft
for parkeringsafgifter i kommunerne, så borgerne sikres rimelige og
ensartede vilkår uanset bopæl.
2.
Minimumskrav
til antallet af offentligt tilgængelige parkeringspladser pr. indbygger i større
byer, for at sikre tilgængelighed og mobilitet.
Begrundelse
I dag varierer parkeringsafgifter og antallet af parkeringspladser markant fra kommune til
kommune. Særligt i de større byer er tusindvis af pladser blevet fjernet, samtidig med at
parkeringsafgifterne er steget markant.
Denne udvikling har flere konsekvenser:
Det bliver
urimeligt dyrt og besværligt
at have bil – selv for børnefamilier og
erhvervsdrivende, der er afhængige af bilen i hverdagen.
Kommunernes frie råderum på området har reelt udviklet sig til en form for
skjult skat,
som
belaster borgere og virksomheder uden at der sikres et rimeligt alternativ.
Manglen på pladser skaber
utilgængelighed og utryghed
i byerne og svækker både
handels- og erhvervslivet.
Med nationale rammer kan Folketinget sikre:
Ensartede og gennemsigtige vilkår
for borgere og virksomheder på tværs af landet.
At parkeringspolitikken balancerer hensynet til miljø, mobilitet og økonomisk rimelighed.
At byerne fortsat er tilgængelige for både beboere, erhvervsliv, gæster og turister.
Foreningen Ja Tak Til Parkering
www.jataktilparkering.dk
er INGEN protestorganisation – har ikke
politisk tilhørsforhold – men har en stærk handlekraftig bestyrelse og nu på 2 måneder en
opbakning blandt befolkningen og erhvervslivet – især i København.
Derfor råder vi jer til at tage stilling til dette forslag og at sætte jer ind i baggrundsmaterialet.
OFFENTLIG
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 300: Henvendelse af 22/8-25 vedrørende parkering i byerne, fra Henrik Busch
3058547_0003.png
Ikke mindst vil jeg afvente jeres svar -som jeg forventer at modtage når I har drøfte forslaget
ligesom jeg meget gerne sammen med medlemmer af bestyrelsen anmoder om foretrædefor
udvalget i løbet af de kommende måneder.
Tak – God weekend.
H.B.
Formand
Foreningen Ja Tak Til Parkering
22. august 2025
OFFENTLIG