Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 295
Offentligt
3058103_0001.png
Aktstykke nr.
306
Folketinget 2024-25
306
Transportministeriet.
København, den 20. august 2025.
a.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at Banedanmark på vegne af staten
vederlagsfrit overdrager et areal ved København Syd Station (tidligere Ny Ellebjerg Station) til Me-
troselskabet eller et datterselskab ejet 100 pct. deraf. Derudover anmodes om Finansudvalgets tilslut-
ning til at fravige, at staten skal tilbydes at overtage arealet på samme vilkår, som det er overdraget,
når Metroselskabet ikke længere vil gøre brug af arealet. Endeligt anmodes om Finansudvalgets
tilslutning til at fravige, at der indhentes en godkendelse af handelsvilkårene fra Vurderingsstyrelsen.
Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret.
b.
I Aftale mellem staten v. transport- og bygningsministeren, Københavns Kommune og Frederiks-
berg Kommune om finansiering af en underjordisk metrostation ved Ny Ellebjerg Station af 14.
oktober 2016 fremgår det, at staten overdrager byggeretten for banearealet på Ny Ellebjerg Station
til Metroselskabet som et statsligt tilskud til medfinansiering af merudgiften til nedgravningen af
metrostationen ved København Syd i forbindelse med anlæg af Sydhavnsmetroen.
På tidspunktet for aftaleindgåelsen blev merudgiften ved nedgravningen vurderet til 615 mio. kr.
(2013-priser), mens det statslige tilskud i form af overdragelse af areal, byggeret mv. blev værdiansat
til 120 mio. kr. Overdragelsen af arealet indgår som statslig medfinansiering ved, at Metroselskabet
gives mulighed for at udnytte byggeretten, udvikle området og foretage fornødne ejendomsretlige
dispositioner på det pågældende areal.
Metroselskabet har indgået en betinget aftale med en investor for byudviklingsprojektet ved Kø-
benhavn Syd Station, herunder også videresalg af det pågældende areal, som forudsat i lov om
Cityringen af 18. december 2018. Det er forudsat i aftalen med investoren, at der gennemføres en
vederlagsfri overdragelse af de pågældende statslige arealer, herunder en overdragelse af Banedan-
marks areal, som det pågældende aktstykke vedrører. Provenuet fra Metroselskabets salg af arealerne
udgør således det statslige tilskud til finansiering af nedgravning af metrostation ved København
Syd.
Med § 5 q i cityringsloven (bekendtgørelse af lov nr. 1939 om en Cityring af 30. september
2021) bemyndiges transportministeren til inden for udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station at
overdrage byggeretten over statens baneareal til Metroselskabet I/S.
DG001174
2024-5012
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 295: Kopi til orientering af aktstykke 306 fra Transportministeriet om vederlagsfri overdragelse af areal ved København Syd
3058103_0002.png
2
Der er dog konstateret behov for, at Metroselskabet får adkomst til arealet ved siden af banearealet,
idet Metroselskabet har måttet opgive at bygge henover banearealet, da efterfølgende tekniske analy-
ser viste, at det vil være økonomisk uholdbart at bygge over banelegemet. Metroselskabets udnyttelse
af byggeretten kan således kun foregå med udgangspunkt i arealet på Banedanmarks matrikel ved
siden af banen.
Overdragelsen af arealet vil give Metroselskabet mulighed for at udnytte den lovbestemte byggeret
samt give ejendomsret til arealet, således at Metroselskabet kan udvikle området i overensstemmelse
med de aftalebestemte vilkår og det i loven forudsatte. Metroselskabet vil delvist klargøre arealet
til bebyggelse og herefter sælge det til bebyggelse i overensstemmelse med en af Københavns
Kommune vedtaget lokalplan.
Arealet er ikke særskilt matrikuleret, men udgør 3.530 m
2
af matr. 2332a, som er bogført på
Banedanmarks infrastrukturbalance på
§ 28.63.02.70. Arealsalg mv.
med 31.875,90 kr. Den bogførte
værdi er baseret på de regionalt fordelte enhedspriser i det daværende SKAT’s 2008-vurdering ved
åbningen af Banedanmarks infrastrukturbalance i 2009. Den vederlagsfrie overdragelse af arealet vil
dermed nedskrive værdien af Banedanmarks infrastrukturbalance på
§ 28.63.02.70. Arealsalg mv.
med den bogførte værdi. Forslaget medfører ikke udgifter i finansåret, da arealet ved erhvervelsen
blev udgiftsført i tråd med regnskabspraksis for det udgiftsbaserede regnskab. Eftersom salgssum-
men af banearealet udgør 0 kr., giver det ikke en resultatmæssig effekt under det udgiftsbaserede
regnskab.
Banedanmark og Metroselskabet er indforståede med, at arealet på 3.530 m
2
af matr. 2332a overdra-
ges vederlagsfrit som statens medfinansiering af merudgiften til nedgravningen af metrostationen ved
København Syd i forbindelse med anlæg af Sydhavnsmetroen. Som forudsætning for aftalen fraviges
budgetvejledningens pkt. 2.2.16.2 om, at det ved vederlagsfri overdragelse af en statslig ejendom i
overdragelsesaftalen skal fastsættes, at staten skal tilbydes at overtage ejendomme på samme vilkår,
som den er overdraget, når modtageren ikke længere vil gøre brug af ejendommen. Der anmodes så-
ledes om Finansudvalgets tilslutning til at fravige budgetvejledningens pkt. 2.2.16.2 herom. Endeligt
anmodes om Finansudvalgets tilslutning til at fravige budgetvejledningens pkt. 2.2.16.1 om at der
indhentes en godkendelse af handelsvilkårene fra Vurderingsstyrelsen.
Nærværende aktstykke er baseret på et udstykningsforslag. Den endelige udstykning af arealet vil
ske efter Finansudvalgets tilslutning. Arealopgørelsen ovenfor vil derfor i mindre grad kunne variere.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget i henhold til budgetvejledningens pkt. 2.2.16.1, da arealet
ikke sælges som indskud i Statens Ejendomssalg A/S samt at handelsvilkårene ikke er godkendt af
Vurderingsstyrelsen. Endvidere forelægges aktstykket Finansudvalget, idet Metroselskabet påtænker
at frasælge arealet. Herved fraviges budgetvejledningens pkt. 2.2.16.2 om, at det ved vederlagsfri
overdragelse af en statslig ejendom i overdragelsesaftalen skal fastsættes, at staten skal tilbydes at
overtage ejendomme på samme vilkår, som den er overdraget, når modtageren ikke længere vil gøre
brug af ejendommen.
Handelsvilkårene blev forelagt Vurderingsstyrelsen medio 2024. Vurderingsstyrelsen meddelte den-
gang, at det ikke er muligt at forholde sig konkret til sagen på det foreliggende grundlag. Sagen
har ikke været genforelagt Vurderingsstyrelsen, hvormed det fraviges at indhente godkendelse af
handelsvilkårene fra Vurderingsstyrelsen. Fravigelsen finder begrundelse i, at Metroselskabet med
lov om en Cityring har erhvervet sig byggeretten over arealet, jf. lov nr. 1566 af 18. december
d.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 295: Kopi til orientering af aktstykke 306 fra Transportministeriet om vederlagsfri overdragelse af areal ved København Syd
3058103_0003.png
3
2018. Efter § 5q bemyndiges transportministeren til inden for udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg
Station at overdrage byggeretten over statens baneareal til Metroselskabet med henblik på gennemfø-
relse af selskabets udvikling af området. Hensigten med bestemmelsen er, at Metroselskabet sikres
de fornødne rettigheder til at udvikle området og endvidere finansiere nedgravningen af metrosta-
tionen på det pågældende areal. Der er på den baggrund udarbejdet nærværende aktstykke med
henblik på tilvejebringelse af klar hjemmel til overdragelsen af arealet, der skal sikre udnyttelse af
Metroselskabets byggeret jf. lov om en Cityring af december 2018.
e.
Transportministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at Banedanmark vederlagsfrit over-
drager et areal ved København Syd Station (tidligere Ny Ellebjerg Station) til Metroselskabet eller et
datterselskab ejet 100 pct. deraf. Vurderingsstyrelsen har ikke forholdt sig til handelsvilkårene. Der-
udover fraviges det, at staten skal tilbydes at overtage arealet på samme vilkår, som det er overdra-
get, når Metroselskabet ikke længere vil gøre brug af arealet.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
f.
København, den 20. august 2025
Thomas Danielsen
/ Thomas Jørgensen
Til Finansudvalget.