Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 291
Offentligt
Bedre Parkeringsforhold i København –
Temaopdelt Notat
Borgernes svar på SoMe analyse pr. 05.05.2025
1. Flere Parkeringspladser og Parkeringshuse
Byg nye parkeringshuse og underjordiske parkeringskældre – både kommunale og
private.
Genskab tidligere nedlagte p-pladser, og stop den fortsatte nedlæggelse.
Udnyt eksisterende gader og arealer bedre – fx med afmærkede båse og
skråparkering.
Gør brug af banegraven og grønne områder til høje p-huse.
Tillad private selskaber at etablere parkeringskældre under pladser og bygninger.
Giv beboere og håndværkere adgang til tomme private p-anlæg.
2. Priser, Licenser og Adgang
Sænk parkeringspriserne – også i p-huse og for gæster.
Genindfør gratis parkering i weekender, helligdage og aftentimer.
Gør det billigere og mere fleksibelt at finde parkering i ydre bydele og ved
metrostationer.
Tilbyd tidsbegrænset gratis parkering (30–60 minutter) i udvalgte områder.
Del licenser dynamisk mellem erhverv og beboere afhængig af tidspunkt på døgnet.
Ensret licenspriser uanset biltype – og reducer mængden af udstedte licenser for at
sikre plads.
3. Beboerhensyn og Lokal Tryghed
Reserver p-zoner til beboere med licens – især i Indre By og Kbh K.
Garanter én parkeringsplads per husstand.
Lav løsninger i forbindelse med nybyggeri, der inkluderer p-kældre.
Tilpas regler og adgang, så også pendlere og personer med bilbehov uden for byen
kan få erhvervslicens.
Skab mere gennemsigtighed og retfærdighed i fordelingen af pladser.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 291: Henvendelse af 16/8-25 vedrørende nye parkeringsregler i København, fra Foreningen Ja Tak Til Parkering
4. Erhverv, Håndværkere og Kundeadgang
Skab dedikerede samlingspladser og p-zoner i udkanten til håndværkere og
varelevering.
Genetabler pladser, der sikrer adgang til butikker og sikrer bylivets funktionalitet.
Gør det nemmere for erhvervsdrivende at parkere tæt på kunder og arbejdspladser.
Fjern ubrugte delebilspladser, der optager værdifuld kapacitet.
5. Cykelparkering og Fordeling af Gadeplads
Stop med at bruge bilpladser til cykelparkering – især i Indre By.
Fjern ubrugte cykler og cykelstativer, som optager plads.
Indfør betaling for cykelparkering i de mest belastede områder (fx via Dankort).
Giv plads til både cykler og biler uden at fortrænge bilismen.
6. Skiltning og Regler
Forbedr skiltning og opmærkning – gør det nemmere at navigere.
Ophæv 10-meter-reglen ved hjørner, hvor det ikke giver mening.
Fjern overflødige parkeringsforbud og restriktioner.
Brug teknologi som apps og AI-baseret trafikstyring for at optimere flow og
parkering.
7. Politisk Ledelse og Dialog med Borgerne
Indfør en ny parkeringspolitik med beboervenligt og funktionsorienteret fokus.
Skift politisk kurs – vælg kandidater der respekterer bilister og byens behov.
Giv borgerne og erhvervslivet medindflydelse – lyt til lokale stemmer og forslag.
Stop udskamning af bilister – skab et inkluderende byrum for alle.
8. Strukturel Udbygning og Fremtidssikring
Indfør krav om p-kældre ved alle nye byggerier.
Lav offentligt-private samarbejder om p-huse under parker og pladser.
Etabler parkeringsanlæg ved indfaldsveje og stationer, så bilister kan skifte til
kollektiv trafik.
9. Alternativer og Fremtidige Løsninger
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 291: Henvendelse af 16/8-25 vedrørende nye parkeringsregler i København, fra Foreningen Ja Tak Til Parkering
Tilbyd shuttlebusser fra store anlæg i udkanten af byen.
Udnyt teknologi til at vise ledige pladser i realtid.
Fjern unødvendige firma- og ambassadeforbehold for pladser.
Samarbejd med omegnskommuner om etablering af parkering ved S-tog og
metrostationer.
10. Helhedstænkning: Klima, Bæredygtighed og
Livskvalitet
Find en realistisk balance mellem grønne ambitioner og borgernes hverdag.
Undgå at tro, at ladcykler og kollektiv trafik kan erstatte alle bilbehov – tænk på
ældre og børnefamilier.
Vær kritisk over for ensidige ideologier – byen skal fungere for alle trafikformer.