Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 291
Offentligt
3056451_0001.png
60 udsagn om parkeringsoplevelser i
København – talt af BORGERNE &
BRUGERNE af byen.
Beboere
- Som beboer i Indre By må jeg ofte køre rundt i op til en time bare for at finde en ledig plads
i nærheden af mit eget hjem.
- Jeg betaler for en parkeringslicens, men har ingen garanti for overhovedet at finde en
plads
det føles som en narresut.
- Når jeg endelig finder en ledig plads, ligger den ofte over 500 meter fra min adresse
med
børn, tasker og indkøb er det håbløst.
- Det er ikke fair, at kommunen fjerner parkeringspladser uden at oprette nye alternativer
til os, der bor her.
- Jeg oplever, at mange pladser bare er blevet fjernet
ikke omdannet til andet
bare væk.
- Det er blevet en daglig stressfaktor ikke at vide, om jeg kan parkere i nærheden af min
bolig efter arbejde.
- Når jeg kommer hjem sent om aftenen, er det ikke usædvanligt, at jeg må parkere 15-20
minutters gang væk.
- Vi overvejer seriøst at flytte ud af byen, fordi det er blevet for upraktisk at bo her med bil.
- Kommunen siger, vi skal bruge bil mindre, men mange har jobs udenfor byen
hvad skal
vi ellers gøre?
Børnefamilier
- Jeg skal køre mine børn til sport og institutioner, og med den nuværende parkeringspolitik
koster det os dyrebar tid hver dag.
- Hverdagens logistik med børn og indkøb bliver umuliggjort, når vi skal køre rundt i
kvarteret i 30-40 minutter for at finde en plads.
- Vores familie har opgivet at tage bilen i weekenden
ikke fordi vi ikke vil, men fordi vi
ikke kan parkere, når vi kommer hjem.
- Det er ikke rimeligt, at småbørnsfamilier skal parkere 1 km væk med børn og barnevogn
efter en lang dag.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 291: Henvendelse af 16/8-25 vedrørende nye parkeringsregler i København, fra Foreningen Ja Tak Til Parkering
- Jeg føler mig straffet for at have en familie og bruge bilen praktisk i hverdagen.
- Det er ikke kun bilerne, der er væk
det er tiden med vores børn, som vi mister, fordi vi
kører rundt og leder efter parkering.
- Hverdagen for en børnefamilie er presset nok i forvejen
men parkeringskaosset
forværrer alt.
- Det er frustrerende at hente børn og være nødt til at holde ulovligt i to minutter, fordi der
ikke er en eneste stopplads.
- Vi føler os kriminaliseret bare for at forsøge at hente eller bringe vores børn.
Håndværkere og erhverv
- Som håndværker har jeg opgaver i Indre By, men må takke nej, fordi der simpelthen ikke
er nogen steder at stille bilen med værktøj og materialer.
- Håndværkerregningen stiger, fordi vi må parkere langt væk og bære materialer i flere
omgange
det er ineffektivt og dyrt.
- Det er ikke rimeligt, at vi som erhvervsdrivende bliver jaget af p-vagter, mens vi prøver at
gøre vores arbejde.
- Mange af mine kolleger nægter at tage opgaver i byen
det betaler sig simpelthen ikke
længere.
- Byens vedligeholdelse bliver dyrere og dårligere, fordi håndværkere ikke kan få adgang.
- Jeg har haft dage, hvor jeg har brugt længere tid på at finde parkering end på selve
opgaven hos kunden.
- Når en tømrer eller elektriker ikke kan parkere, betyder det, at borgeren ikke får hjælp
det har konsekvenser.
- Hvis man vil have folk til at vedligeholde deres boliger og butikker i byen, så må de kunne
komme til med deres biler og udstyr.
- Mange små håndværksvirksomheder taber omsætning, fordi de simpelthen undgår Indre
By.
Kunder og erhvervsliv
- Mine kunder ringer og spørger, om der overhovedet er mulighed for at afhente større
ordrer
for de kan ikke parkere.
- Det er absurd, at der er ledige pladser i gaderne, men fordi de ikke er opmærkede med
båse, må kunderne ikke holde der.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 291: Henvendelse af 16/8-25 vedrørende nye parkeringsregler i København, fra Foreningen Ja Tak Til Parkering
- Erhvervslivet i midtbyen lider
ikke pga. manglende interesse, men fordi man ikke kan
komme til med bil.
- Korttidsparkering burde være nemt
men det er næsten umuligt at finde i dag, og det
koster kunderne og butikkerne dyrt.
- Hvem gider tage til byen og købe noget, hvis man skal bruge længere tid på at finde
parkering end på selve besøget?
- Jeg har flere gange opgivet at handle i centrum, fordi jeg ikke har mulighed for at læsse
varerne i bilen.
- Det er uforståeligt, at man som kunde ikke må holde i en tom gade uden opmærkede båse
for at hente en vare.
- Detailhandlen i byen mister kunder til centre og forstæder, hvor man nemt kan parkere.
- Hver gang en kunde opgiver at handle i byen, ryger omsætning og arbejdspladser ud med
bilerne.
Handicappede
- Som handicappet er det hjerteskærende at se de få reserverede pladser optaget af
håndværkerbiler og containere.
- Jeg har svært ved at komme til behandlinger og aftaler i byen, fordi jeg ikke kan regne med
at finde en handicapplads.
- Det er uværdigt, at mennesker med nedsat mobilitet skal tvinges ud i lange gåture, bare
fordi parkeringspolitikken svigter.
- Kommunens strategi glemmer dem, der ikke har mulighed for at tage cyklen
og det
rammer de svageste først.
- Jeg oplever, at det er lettere at komme rundt i forstæder end i centrum
og det burde være
omvendt.
Mangel på skiltning og information
- Turister forstår ikke vores p-system
og de fleste forlader byen frustrerede over ikke at
kunne finde parkering.
- Hvorfor er der ikke bedre henvisning til de p-huse, der faktisk har ledige pladser?
- Kommunens henvisning til Israels Plads som alternativ er absurd, når man har børn,
bæreposer og bor 1,2 km væk.
- Der er mange ledige områder i byen
men fordi kommunen ikke har malet båse, må man
ikke bruge dem.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 291: Henvendelse af 16/8-25 vedrørende nye parkeringsregler i København, fra Foreningen Ja Tak Til Parkering
- Parkeringsjagten er blevet til en bylabyrint uden kort og uden logik.
Cykler og gadebilledet
- Der står forladte cykler overalt
udenfor stativer, uden opsyn
og de optager plads og
signalerer forfald.
- Man rydder op blandt biler, men ikke blandt cykler, som ofte er rustne og tydeligvis ikke i
brug.
- Hvorfor skal cykler fylde mere end biler på byens arealer, når mange af dem alligevel ikke
bruges?
- Vi har tusindvis af stativer
men cyklerne står udenfor og skaber kaos. Det hænger ikke
sammen.
- Vi har glemt balancen
både biler og cykler skal kunne være her, uden at den ene skal
udraderes.
Vareleverancer
- Som leverandør er det blevet nærmest umuligt at få varerne ud til butikkerne i centrum
uden bøvl og bøder.
- Vi holder i kø, fordi vi ikke må levere til butikkerne på tidspunkter, hvor der faktisk er
adgang
reglerne giver ingen mening.
- Mange leverancer forsinkes, fordi chauffører skal bruge for lang tid på at finde af- og
pålæsningspladser.
- Det er ikke bæredygtigt, at lastbiler skal cirkulere rundt i centrum og lede efter et sted at
læsse af
det skaber både CO2 og kaos.
Bøder som beboer
Som beboer oplever man, at selv små fejl eller desperate forsøg på at sætte børn af, læsse
varer af eller finde midlertidig parkering fører til bøder. Det virker som om p-vagterne
nærmest står på lur, og kommunen bruger bøder som en skjult ekstraindtægt. Mange
oplever at få bøder for at holde på tomme pladser uden båse, fordi kommunen ikke har
markeret dem korrekt. Det skaber en følelse af uretfærdighed og mistillid. Beboere med
licens føler sig ikke velkomne i deres egen by, og det skader relationen mellem borger og
kommune markant.
Henrik Busch
April 2025