Parkeringskaos i København – en by i forfald for beboere og
erhverv !
Parkeringssituationen i København er i frit fald. Hvad der engang var en levende by for både
borgere, erhverv og besøgende, er nu blevet til et trafikpolitisk eksperiment, hvor ideologi og ønsket
om en bilfri by har overtrumfet hensynet til virkeligheden. Især i Indre By og Middelalderbyen har
udviklingen taget en dramatisk drejning – og de nyeste tiltag i foråret 2025 har bragt situationen til
bristepunktet. Det er ligeledes kendt at brokvarterene har været presset på parkeringspladser i
mange år og det er nu nået alle dele af byen.
1. Beboerne betaler – men får ingenting
I dag betaler tusindvis af københavnere for en beboerlicens, som ikke giver nogen reel garanti for
en parkeringsplads – hverken i nærheden af hjemmet eller overhovedet i bydelen. Ifølge
kommunens egne tal er der fjernet cirka
20.000 offentlige parkeringspladser
siden 2000, og i
Indre By er der nu kun
ca. 225 offentligt tilgængelige p-pladser tilbage
. Det betyder, at
kommunen i praksis sælger licenser til noget, der ikke eksisterer – og det sker samtidig med, at:
•
Kommunen bruger
160 millioner kroner
på at leje parkeringspladser i private P-huse. Er
det overhovedet tilladt? – Hvem har godkendt at bruge 160 mio. kr. på noget ”ligegyldigt”?
Der findes
hundredvis – måske tusindvis – af tomme parkeringsbåse i gaderne,
der er
blevet fjernet uden at nye alternativer som borgerne ønsker at bruge, er skabt.
•
2. Børnefamilier og ældre rammes hårdt
Hverdagen for børnefamilier er blevet et logistisk mareridt. At bringe og hente børn fra institutioner
og fritidsaktiviteter i tide kræver i mange tilfælde bil – og især for dem, der arbejder uden for byen
eller skal rundt i flere bydele. Offentlig transport er ganske enkelt ikke et realistisk alternativ for
mange familier med små børn og et presset skema.
De ældre lider også. Mange ældre borgere får i dag færre besøg, fordi familie og venner ikke kan
finde parkering i nærheden. Plejepersonale og hjemmehjælpere presses af de nye parkeringsregler
og risikerer bøder i arbejdstiden, hvis de ikke finder lovlige pladser i tide. Samtidig skal de ældre
selv ofte gå lange strækninger fra bilen til deres bolig – en tur, der for mange er både fysisk og
mentalt overvældende. Indførelsen af betalt parkering om søndagen giver også færre besøg.
3. Erhvervslivet i Indre By lider
Erhvervsdrivende i brokvartererne og Indre By mærker allerede konsekvenserne. Kunder søger mod
butikscentre og handelsområder med nem adgang og gratis parkering. Resultatet er en stille
afvikling af detailhandel og erhvervsliv i områder, som engang var byens hjerte. Mange
håndværkere og leverandører nægter at tage opgaver i Middelalderbyen, fordi de ikke kan parkere