Til: Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
Vedr.: Formelle klagepunkter over Københavns Kommunes parkeringspolitik og
praksis i Middelalderbyen (Indre By)
Kære Ombudsmand Christian Britten Lundblad,
Jeg ønsker hermed at indgive en
formel og egentlig klage
over Københavns Kommunes
parkeringspolitik og -praksis i Indre By, særligt relateret til de nye regler og den massive
nedlæggelse af parkeringspladser i vinteren 2024/2025. Klagen vedrører både
forvaltningsretlige, menneskeretlige og grundlovsmæssige problemstillinger samt mistanke
om brud på god forvaltningsskik.
Jeg indgiver klagen som initiativtager og talsperson for borgerinitiativet
Ja Tak til Parkering
i København,
der repræsenterer beboere, erhvervsdrivende, besøgende og andre
interessenter, som er berørt af de forhold, kommunen har indført.
Klagepunkter
1.
Brud på borgernes grundlovssikrede frihedsrettigheder og
lighedsgrundsætning
Københavns Kommunes beslutning om at fjerne op mod 600 parkeringspladser i
Middelalderbyen (over 70 % af pladserne) uden realistisk alternativ og uden at
justere licensudstedelsen, indebærer reelt en forhindring i bilbrug for mange
borgere. Dette begrænser væsentligt beboernes mulighed for at:
o
o
o
o
o
kunne passe arbejde,
hente og bringe børn,
deltage i fritidsaktiviteter,
gennemføre indkøb, samt
leve et familie- og arbejdsliv med mobilitet.
Spørgsmålet er, om dette er foreneligt med Grundlovens § 71 og § 75 samt EMRK
artikel 8 (privatlivets og familielivets ukrænkelighed).
2.
Manglende opfyldelse af oplysningspligt og brud på god forvaltningsskik
Kommunen ændrede i april 2025 parkeringsreglerne i området, således at kun
afmærkede båse må benyttes – tidligere anvendelige pladser langs kantstenen blev
dermed ulovlige. Skiltning blev ikke opdateret i lokalområdet, og kun midlertidige
advarsler blev opsat, hvorefter de forsvandt. Trods dette blev bøder udstedt i
tusindvis. Ifølge kommunens egne tal steg antallet af bøder i Middelalderbyen fra
1.982 i marts til 8.236 i maj.