Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 291
Offentligt
3056447_0001.png
Fra:
Henrik Busch <[email protected]>
Sendt:
16. august 2025 20:34
Til:
Transportministeriet <[email protected]>
Emne:
Notat til Transportministeren og Transportudvalget
Kære ansvarlige politikere,
Landspolitik og lokalpolitik er to forskellige verdener – det ved jeg godt. Men jeg – eller rettere vi, i
foreningen
Ja Tak Til Parkering
(www.jataktilparkering.dk) – er nødt til at henlede ministerens og
udvalgets opmærksomhed på de
nye parkeringsregler i København pr. 1. april
i år og på, hvad der
er sket siden da.
Borgerne er vildt frustrerede,
erhvervslivet bløder kunder,
de ældre får ikke længere besøg af
familien i weekenden, og børnefamilierne er jaget vildt. Det er afgørende, at I som landspolitikere
også interesserer jer for, hvad der sker i vores hovedstad. I kan ikke bare vende ryggen til og sige, at
det må de selv løse.
Hvis I vil se hvad der af dialog, kritik og bekymringer fra borgerne – vælgerne – så kik med her:
www.facebook.com/groups/1305162653909119
De nye regler er
et angreb på borgernes frihedsrettigheder
og muligheden for at eje og bruge en
bil som et nødvendigt redskab i hverdagen – til arbejde, fritidsaktiviteter og for at få hverdagen til
at fungere.
Foreningen har fået så meget opbakning fra flere tusinde mennesker, at vi så os nødsaget til at
indklage Københavns Kommune til
Folketingets Ombudsmand
– hvilket I kan orientere jer om i
vedhæftede bilag.
Vi har nået en grænse – eller rettere: politikerne i København
har overskredet grænsen
for, hvad vi
som skatteydere og borgere, der betaler parkeringslicens, skal finde os i.
Den aktuelle situation
Som borgere i Indre By er vi i dag gjort til
"jaget vildt".
Mange har bil, fordi det er nødvendigt – enten for at passe arbejde uden for hovedstaden,
rundt på Sjælland, eller fordi hverdagen som børnefamilie kræver
fleksibilitet og transport.
Københavns Kommune har pr. 1. april nedlagt
70% af p-pladserne i Indre By.
Kommunen har samtidig brugt
160 mio. kr. over fire år
på at leje pladser i private P-huse –
penge, der kunne være brugt mere samfundsnyttigt.
Ældre og kvinder føler sig
utrygge i mørke P-kældre,
særligt om aftenen og natten.
OFFENTLIG
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 291: Henvendelse af 16/8-25 vedrørende nye parkeringsregler i København, fra Foreningen Ja Tak Til Parkering
3056447_0002.png
Beboere, håndværkere og erhvervsdrivende
oplever stress, tab og praktiske problemer
i
hverdagen.
Børnefamilier presses yderligere
i en i forvejen presset hverdag, hvor selv afhentning og
aflevering af børn er blevet et problem.
Ældre borgere får ikke længere besøg
af familien fordi der nu opkræves dyre P-afgifter også
i weekenden og pladserne er stærkt begrænsede.
Mange håndværkere takken nej til arbejde
i Indre By pga. parkeringsforholdene – bøder
viderefaktureres i øvrigt til borgerne
Jeg har modtaget flere sørgmodige henvendelser fra borgere, der efter sene aftenvagter ikke tør
køre ned i de mørke P-kældre, de nu er henvist til. Det stresser både dem, børnefamilierne og i
virkeligheden hele hverdagslivet i byen og mange af
de anviste P-huse ligger mellem 800 meter og
1,4 km. væk
fra folk bolig – mens gaderne står gabende tomme nu efter 1. april.
Vi er udmærket klar over, at der foregår demokratiske processer, men i dette tilfælde med de nye
p-regler føler vi os som borgere
kørt midt over
i beslutninger, der hverken har grobund i vores
rettigheder, en reel høringsproces eller hensyn til vores behov.
Vores anmodning
På denne baggrund anmoder jeg ministeren og udvalget om at tage stilling til følgende fem
væsentlige spørgsmål og give svar til mig og foreningen:
1.
Retssikkerhed og frihedsrettigheder:
Hvordan kan det forsvares, at beboere i Indre By, som betaler parkeringslicens, reelt er
frataget muligheden for at parkere i nærheden af deres hjem – uden garanti for en plads –
og dermed mister en grundlæggende frihedsrettighed i hverdagen?
2.
Sikkerhed og tryghed:
Mener ministeren og udvalget, at det er acceptabelt, at især ældre borgere og kvinder nu
henvises til mørke P-kældre og P-huse, hvor mange ikke tør parkere sent om aftenen,
fremfor de tidligere gadepladser tæt ved deres hjem?
3.
Erhvervsliv og håndværkere:
Hvordan vil man som landspolitikere sikre, at håndværkere og erhvervsliv fortsat kan
fungere i Indre By, når mange håndværkere nu må afvise opgaver, og butikker mister
kunder, fordi kunder og leverandører ikke kan parkere?
4.
Misbrug af offentlige midler:
Hvordan kan det forsvares, at Københavns Kommune bruger 160 mio. kr. på at leje P-
pladser i private P-huse – penge som kunne være anvendt langt mere samfundsnyttigt – i
stedet for at bevare de eksisterende pladser eller etablere nye løsninger?
OFFENTLIG
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 291: Henvendelse af 16/8-25 vedrørende nye parkeringsregler i København, fra Foreningen Ja Tak Til Parkering
5.
Demokratisk proces og borgerinddragelse:
Vil ministeren og udvalget tage stilling til, om Københavns Kommunes nye P-regler lever op
til grundlæggende krav om borgerinddragelse, gennemsigtighed og proportionalitet – når
tusinder af borgere, familier og erhvervsdrivende føler sig overhørt og kørt midt over?
Vi er klar over, at KV 2025 er lige om hjørnet, men uagtet dette forventer vi et svar fra ministeren
og udvalget.
Med venlig hilsen,
Henrik Busch
Formand
Ja Tak Til Parkering
OFFENTLIG