Kommentar til debatten om togdrift i Midt- og Vestjylland
Der har den seneste tid været en del debat om jernbanernes rolle i Midt- og Vestjylland udsprunget af
ekspertgruppens rapport. Ekspertgruppens rapport nævner bustransport som en bedre løsning, uagtet
at alle erfaringer fra fx Tyskland viser, at en omstilling fra bane til bus næsten halverer passagertallet.
Selv hvis bussernes frekvens er dobbelt så stor som togenes falder passagertallet markant.
1
Ekspertgruppens rapport er mangelfuld og overser helt, at der er et bedre udviklingsperspektiv - her er
tre vigtige pointer og mulige løsninger:
1.
Regionalbanerne i Midt- og Vestjylland er blevet
misrøgtet voldsomt
efter, at Arrivas (GoCollectivs) seneste kontrakt fra 2020 trådte i kraft.
Kontrakten gav Arriva alt for meget trafik, til en alt for lille togflåde, og
bandt Arriva på hænder og ben.
Samtidig med den nye kontrakt med Arriva skete der en
markant
nedgradering
af trafikken på den for landsdelstrafikken centrale
togstrækning Struer-Holstebro-Herning-Vejle. Denne nedgradering
underminerede fuldstændigt muligheden for effektivt og pålideligt, at
kunne bruge toget til en længere rejse mod Fyn og Sjælland for de
400.000 midt- og vestjyder, der bor langs jernbanerne.
Rigtig mange aflysninger og markant dårligere landsdelsforbindelser
har alt i alt gjort jernbanerne markant mindre attraktive gennem de
seneste 5 år.
Løsninger:
Figur 1: En helt almindelig
a. Udnyt den tidligere vedtagne
elektrificering af Struer-
dag på Thybanen - her 29. juli
2025
Vejlebanen
så de godt 400.000 midt- og vestjyder der bor
langs en jernbane, kan få en effektiv forbindelse til Fyn og
Sjælland. Der er allerede skrevet kontrakt på elektrificeringen.
Brug pengene på rent faktisk at elektrificere banen
i stedet
for at bruge dem på at
betale bod
for at opsige kontrakten på
elektrificeringen.
b. Genindsæt DSB på Struer-Vejlebanen med direkte nye
IC5
tog i timedrift (eller 2-timersdrift) Struer-København
-
suppleret med regionaltog - evt. kørt af anden operatør.
c. Sørg for, at den operatør, der fra 2028 skal køre de midt- og
vestjyske baner har
moderne materiel nok
til at gennemføre
den planlagte trafik, herunder togsæt nok til myldretiden.
Figur 2: En anden, men helt
almindelig dag på Thybanen
- her 12. februar 2025
Undersøgelse fra Universitetet i Kassel -
https://www.uni-
kassel.de/uni/files/Universitaet/Profil/Umwelt_Nachhaltigkeit/Grafiken/Betrieb/Mobilit%C3%A4t/Zusammenstel
lung_Studierende_230727.pdf
1
1