Fremsendt til
i
,
Høringssvar til udkast af nyt
havnereglement for Københavns Havn
Med henvisning til det fremlagte udkast til nyt havnereglement for Københavns Havn
fremsender jeg følgende bemærkninger med særligt fokus pa! sejladssikkerhed i Kronløbet
og betydningen for brugen af Margretheholms Havn:
1. Manglende henvisning til internationalt gældende regler (IALA / IMO /
COLREG)
Efter 22. august 2024 er IALA overga! et fra NGO til IGO-status og er nu en international
mellemstatslig organisation (under IMO) med ansvar for fastlæggelse af globale maritime
standarder, herunder lateral afmærkning (IALA A-systemet).
Udkastet til havnereglement indeholder ingen henvisning til, at internationalt gældende
søfartssikkerhedsregler skal overholdes i den eneste tilbageværende hovedindsejling til
Københavns Havn – Kronløbet – pa! trods af, at Danmark er forpligtet til, modsat tidligere
blot at være anbefalinger, men nu er forpligtende krav, som IMO-medlemsstat.
Det foresla! s derfor, at der tilføjes et nyt punkt i reglementet:
§X: I alle hovedsejlrender i Københavns Havn, herunder specielt Kronløbet, skal gældende
internationale regler for søfartssikkerhed overholdes, herunder IALA A-standard for lateral
afmærkning og COLREG regler for vigepligt og skibsadfærd.
Afvigelser herfra kræver skriftlig godkendelse fra kompetent myndighed med maritimt
ansvar.
2. Kronløbet som eneste sejladsrute
Med lukningen af Trekronerløbet er Kronløbet blevet eneste mulighed for ind- og udsejling
– ogsa! for sma! ba! de, kajakker, sejlba! de og vandscootere.
Samtidig anvendes Kronløbet lige som tidligere af store erhvervsfartøjer og nu ogsa! som
startbane for vandfly, alt efter vejr- og vindretning.
Derfor bør reglementet forholde sig eksplicit til denne høje trafikale koncentration og
forpligte By & Havn til at sikre:
- Fysisk adskillelse af tung og let trafik, subsidiært at genetablerer Trekronerløbet.
- Brug af grøne og røde bøjer (IALA A-standard) i en særskilt sejlrende for fritidsfartøjer.
- Skiltning, farvandslys og overva! gning