Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 282
Offentligt
3053334_0001.png
Fremsendt til
i
[email protected]
,
Høringssvar til udkast af nyt
havnereglement for Københavns Havn
Med henvisning til det fremlagte udkast til nyt havnereglement for Københavns Havn
fremsender jeg følgende bemærkninger med særligt fokus pa! sejladssikkerhed i Kronløbet
og betydningen for brugen af Margretheholms Havn:
1. Manglende henvisning til internationalt gældende regler (IALA / IMO /
COLREG)
Efter 22. august 2024 er IALA overga! et fra NGO til IGO-status og er nu en international
mellemstatslig organisation (under IMO) med ansvar for fastlæggelse af globale maritime
standarder, herunder lateral afmærkning (IALA A-systemet).
Udkastet til havnereglement indeholder ingen henvisning til, at internationalt gældende
søfartssikkerhedsregler skal overholdes i den eneste tilbageværende hovedindsejling til
Københavns Havn – Kronløbet – pa! trods af, at Danmark er forpligtet til, modsat tidligere
blot at være anbefalinger, men nu er forpligtende krav, som IMO-medlemsstat.
Det foresla! s derfor, at der tilføjes et nyt punkt i reglementet:
§X: I alle hovedsejlrender i Københavns Havn, herunder specielt Kronløbet, skal gældende
internationale regler for søfartssikkerhed overholdes, herunder IALA A-standard for lateral
afmærkning og COLREG regler for vigepligt og skibsadfærd.
Afvigelser herfra kræver skriftlig godkendelse fra kompetent myndighed med maritimt
ansvar.
2. Kronløbet som eneste sejladsrute
Med lukningen af Trekronerløbet er Kronløbet blevet eneste mulighed for ind- og udsejling
– ogsa! for sma! ba! de, kajakker, sejlba! de og vandscootere.
Samtidig anvendes Kronløbet lige som tidligere af store erhvervsfartøjer og nu ogsa! som
startbane for vandfly, alt efter vejr- og vindretning.
Derfor bør reglementet forholde sig eksplicit til denne høje trafikale koncentration og
forpligte By & Havn til at sikre:
- Fysisk adskillelse af tung og let trafik, subsidiært at genetablerer Trekronerløbet.
- Brug af grøne og røde bøjer (IALA A-standard) i en særskilt sejlrende for fritidsfartøjer.
- Skiltning, farvandslys og overva! gning
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 282: Henvendelse af 22/7-25 fra Klaus Schlichter om manglende overholdelse af internationalt gældende standarder for afmærkning og sejladssikkerhed i Kronløbet, Københavns Havn
3. Særlige konsekvenser for Margretheholms Havn
Som nabohavn med over 750 faste ba! dpladser og adskillige gæstesejlere er ogsa!
Margretheholms Havn direkte afhængig af en tryg og korrekt afmærket sejlads gennem
Kronløbet.
Vedrørende Margretheholms broen:
For at undga! unødvendige a! bninger af Margretheholms broen pa! hverdage, kræves brug af
broflag (N) visende at et fartøj vil have broklappen a! ben, sa! ledes at langt størstedelen af
unødvendige broa! bninger i vinterhalva! ret helt kan undga! s.
Det samme vil gælde for den faste bemanding af broklappen, om der indstalleres
fjernstyring og overva! gning.
Denne kontrol/styring kan foretages direkte fra Lynetteholmens administationesbygninger
beliggende indenfor synlig afstand til broklappen.
Gældende for Margretheholm broen skal der indføres min. faste en-times a! bningstider i
dagtimerne pa! alle hverdage og broklappens sydlige brofag a! bnes for gennemsejling af
kajakker og andre sma! fartøjer.
En absolut gevindst for sikkerheden i Kronløbet vil i den forbindelse være, at der etableres
en gennemsejlingsrute for kajakker og mindre fartøjer gennem Margretheholms havn i
øst/vestlig retning, ved at etablere en forbindelseskanal mellem Margretheholms havns
vestlige del og Københavns havn, sa! ledes som et allerede fremlagt projektforslag fra
Københavns kommune har beskrevet det.
Endelig skal sejlrenden øst for Margretheholmsbroen rettes ud, sa! ledes at
oversigtsforholdene for indadga! ende sejlads (som har vigepligten) bedre kan overva! ges for
de fra havnen kommende udga! ende fartøjer.
Det nye havnereglement nævner ikke nogen specifik forpligtelse til koordinering med de
lokale fritidshavne – og derfor bør der tilføjes en paragraf om dialogforpligtelse, fx:
§Y: By & Havn forpligter sig til løbende koordinering med nærliggende lystba! dehavne (fx
Margretheholms Havn) om ændringer i afmærkning, sejladsregler og sikkerhedstiltag i
havneløbene og i respekt til Margretheholms havns egen lokale sejlads- og ordensregler
gældende for deres egen selvbyggede havn.
4. Brug af lyssignaler og misforståelser
Udkastet nævner signalet med tre røde blink som signal til fritidssejlere om at afvente.
Men denne signaltype er ikke standardiseret og kan forveksles med de almindelige
søsikkerhedssignaler for havneindløb og broa! bninger, hvor 3 røde lys betyder at indga! ende
skibe skal holde tilbage for udga! ende, hvilket ikke for nuværende respekteres af
erhvervsskibene i Kronløbet.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 282: Henvendelse af 22/7-25 fra Klaus Schlichter om manglende overholdelse af internationalt gældende standarder for afmærkning og sejladssikkerhed i Kronløbet, Københavns Havn
3053334_0003.png
Det foresla! s derfor at signalerne:
- Enten afskaffes eller standardiseres fuldt ud efter IALA/IMO
- Eller helt at udskiftes med et rødt eller grønt lyssignal, som det generelt bruges pa! de
Europæiske floder.
- Eller ledsages af fysisk skiltning i dagtimerne
5. Afslutning
Jeg anbefaler kraftigt, at:
- reglementet underlægges en juridisk vurdering i forhold til Danmarks forpligtelser under
IMO/IALA/COLREG, og
- at det gøres klart i havnereglementets indledning, hvilken myndighed der har ansvaret for
sejlads- og afmærkningsmæssige beslutninger i Kronløbet, da dette i praksis har været
stærkt uklart.
Med venlig hilsen
Klaus Schlichter
Mail:
[email protected]