Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 274
Offentligt
Vedrørende Vejdirektoratets besvarelse af borgerhenvendelser.
Ikast d. 13-7-2025.
Nu har jeg efterhånden en del gange del gange været I kontakt med Vejdirektoratet både via mail og deres
Giv et praj funktion.
Uanset hvordan jeg kontakter dem, så er de svar jeg får afvisninger af der er noget galt, tit vidner svarene
om man ikke en gang forholder sig til de faktiske forhold der omtales og er generelt holdt I en afvisende og
bedre vidne tone.
Jeg kunne naturligvis vælge at klage direkte til Vejdirektoratet over det og det har jeg faktisk prøvet. Men da
Vejdirektoratet ikke oplyser klage vejledning, eller andet end en enkel mailadresse, så er det ikke en reel
mulighed. For man vælger konsekvent at sætte samme person til at svare igen, selv om der også påpeges
den pågældende person ikke har styr på fakta. Reelt så viser det at Vejdirektoratet ikke er interesseret I
borgerhenvendelser, ikke behandler borgerhenvendelser seriøst. Og den måde at behandle borger på
vidner om en forvaltningskultur vi for efterhånden en hel del år siden har forladt.
Eksempler.
Der er asfalt arbejde på rute 13 med lysregulering. Man vælger at placere lyskurven efter en blød kurve,
uden ordentlig forvarsling hvilket betyder at lastbiler må bremse meget kraftig.
De folk der udfører opgaven, benytter møgbeskidt arbejdstøj, hvilket er et problem da arbejdstøjets
reflekser og farve en del af deres sikkerhedspåklædning. Desuden arbejder man også uden for det
afspærrer område.
Svaret fra Vejdirektoratet var at intet er galt. Også når man påpeger at forvarslingen ikke er I orden.
Efter min klare mening så er de regler der ligger til grund for arbejde på vejarealet ikke overholdt.
Man udfører beskæring af beplantning lags rute 13 med traktor, hvor der samtidig er cykelsti. Beskæringen
medfører grene der falder ned på cykelstien og spærre den. Der er på INGEN måde foretaget skiltning af
arbejdet eller at der kan være grene på cykelstien.
Vejdirektoratets svar er at man får vejtilsynet til at kigge på det. Vejtilsynet udføres af samme firma som har
ansvaret for beskæringen. Med andre ord, man sætter nogle til at føre tilsyn med sig selv.
Igen så er de regler som gælder for arbejde på vejarealet overtrådt, da der skal skiltes med de hindringer
man har kendskab til på vejarealet. Vejarealet omfatter også cykelstier og fortove.
Omkring Taulov foregår der I øjeblikket et større anlægsprojekt I forbindelse med optimering af veje og
tilkørselsramper. Det medfører en hel del udfordringer for trafikken I området. Jeg har bl.a. påpeget
mangelfuld skiltning af omkørsel, skilte der ikke er afdækket så man på motorvejen har meldt ramper
spærret, på trods af de er åbne. Mangelfuld skiltning af omkørsels rute. Skilte der ligger og flyder midt på
vejen, skilte der står så det er tæt på umuligt at komme forbi med lastbiler. Mangelfuld afspærring af
arbejdsområde. Bare for at nævne få ting.
Svaret fra Vejdirektoratet er at der intet er at se. Dog påpeger de at skilte kan være lagt ned, da de
midlertidigt ikke er I brug. Svaret vidner om at man ikke en gang har gidet læse min henvendelse, da man
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 274: Henvendelse af 13/7-25 fra Lars Madsen om Vejdirektoratets besvarelse af borgerhenvendelser
ikke lægger skilte ned midt på vejen, midt I en række af skilte. Samtidig så svare man ikke på lagt det meste
af min henvendelse, før jeg gjorde opmærksom på at man ikke havde svaret.
Østjyske motorvej mellem Vejle og Aarhus er der et omfattende anlægsarbejde I gang. Her er det også galt
med skiltning der ikke er styr på, vælte skilte, beskidte skilt, skilte der står så tæt ved vejen at lastbiler har
svært ved at komme forbi. Læg der til at man bare lægger trafikken ind over dele af ramper, nødspor på
skæv og dårlig asfalt. Det betyder at fx lastbiler tvinges til at nedsætte hastigheden, nogle gange meget med
kraftige opbremsninger til følge. Det vidner om at man ingen styr på hvad det har af betydning for lastbiler
at køre på skævt og dårligt underlag, der er både stabilitet og last at tage hensyn til. Ud over at man ikke
altid kan være I den inderste vognbane og må låne af den anden vognbane. Ud over at det også har
betydning for ryggen at køre på så dårligt underlag.
Vejdirektoratets svar er at de ikke ser noget problem.
Hvad angår både det store anlægsprojekt ved Taulov og Østjyske motorvej så vil Vejdirektoratet meget
gerne havde at man indberetter via deres Giv et Praj app. Der er så lige 2 udfordringer der. Den ene er
mængden af fejl, da det er så omfattende at det simpelthen ikke kan passe at jeg som borger skal bruge tid
på det. Den anden er at jeg ikke lige kan stoppe midt på en vej og bruge tid på at tage billeder og indberette
fejlen. Især ikke på en motorvej. Og ansvarets er klart, det er Vejdirektoratet som har det og de skal få rettet
fejl når det kommer til deres kendskab. Også selv om fejl m.v. ikke er indberettet på en bestemt måde.
Det her finder sted samtidig med at Vejdirektoratet kører en kampagne om at man skal passe på de folk der
arbejder langs vejen. Og ja, det skal vi. Men det ansvar går begge veje og starte med afspærringens planen
er udarbejdet ordentligt, den bliver fuldt. Og de folk der arbejder langs vejen, også tager deres ansvar
alvorligt. Der kniber det. Alvorligt. For det kniber med at sørge for arbejdstøj der opfylder kravene, det er
simpelthen for beskidt. Det pågældende asfaltfirma er så også et af dem som har absolut størst
udfordringer med arbejdstøj, det er velkendt. Samtidigt så synes det at være en manglende ”lyst” til at følge
fysisk op på henvendelser omkring mangler m.v. Kombineret med en bedre vidnekultur der helt tydeligt
præger Vejdirektoratet så giver det ikke et mere sikkert arbejdsmiljø for dem der arbejder langs vejen, eller
en sikker trafikafvikling I forbindelse med vejarbejde. Tvært I mod. For det medfører at folk bliver ligeglade,
ikke indberetter fejl og mangler, ikke tager hensyn. Og det kan INGEN være tjent med.
Inden nogle begynder at beskylde mig for ikke at vide noget om afspærring, planlægning af arbejde på
vejarealet m.v. Det har Vejdirektoratet også prøvet…. Så kender jeg reglerne for afspærring, jeg har Vejen
som Arbejdsplads som giver en ganske god viden om netop arbejdet på vejarealet. Der ud over så har jeg
også haft ledelse og sikkerheds ansvar for medarbejder som arbejder på vejarealet. Så jeg ved om nogen
hvad der stilles af krav m.v. For øvrigt, så er det Vejdirektoratet som har ansvaret for udarbejdelse af
nøjagtig de krav, som myndighed. Så man kunne forvente at netop Vejdirektoratet går foran med et godt
eksempel, det kniber det så med ude I virkeligheden.
Mit håb er at I vil tage den måde Vejdirektoratet agere, svare borgerne på op. Og samtidigt får skabt en
mulighed for at man som almindelig borger kan komme I kontakt med nogle ansvarlige I Vejdirektoratet. For
en mere lukket myndighed I Danmark skal man vist lede længe efter. Og samtidigt få ryddet op I den kultur
med at medarbejder svare på klager over medarbejderes eget arbejde. Naturligvis så skal der indhentes
viden ved den pågældende medarbejder, men det er simpelthen en uvane man svarer på kritik over eget
arbejde. Og nok heller ikke helt I tråd med de retningslinjer offentlige myndigheder skal arbejde efter. Den
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 274: Henvendelse af 13/7-25 fra Lars Madsen om Vejdirektoratets besvarelse af borgerhenvendelser
måde Vejdirektoratet funger på I øjeblikket vidner om en dårlig kultur, ligegyldighed over for borgerne. Og
det kan ingen være tjent med.
Lars Madsen.