Europaparlamentet Udvalget for Andragender (PETI)
Committee on Petition
60 rue Wiertz / Wiertsstraat 60
B-1047 – Bruxelles / Brussels
Klage til Europaparlamentet, udvalget for Andragender (PETI)
vedr. SMV-processen vedr. Den Midtjyske Motorvej, Danmark
i forhold til EP/Rdir2011/92 som ændret ved EP/Rdir 2014/54.
Foreningen HærvejsmotorvejNejTak indgiver herved en klage til Europaparlamentet,
Udvalget for Andragender (PETI) vedrørende Folketingets tilsidesættelse af EU-
lovgivningen, nærmere bestemt EP/Rdir2011/92 (som er ændret i 2014/54).
Tilsidesættelsen sker ved,
1. at Transportministeriet fremsætter en lov til vedtagelse i det danske Folketing, som
muliggør påbegyndelse af motorvejsstrækningen Klode Mølle – Løvel, uden der
forinden er foretaget en samlet Strategisk Miljøkonsekvens Vurdering (SMV) af hele
motorvejsstrækningen Haderslev-Hobro og mulige alternativer.
2. at at der ikke er gjort tilstrækkeligt for at inddrage offentligheden på et tidligt tidspunkt i
i processen, og at der har været væsentlige hindringer for en folkelig debat om
motorvejsprojektet.
ad 1: Det er klagers opfattelse at motorvejsstrækningen Klode Mølle-Løvel søges
gennemført som en af en række delprojekter, uden der forinden er
gennemført en SMV vedr. de miljømæssige konsekvenser den samlede
strækning fra Haderslev til Hobro.
Dette er i strid med SMV-direktivet. Det er også i strid med EP/Rdir2011/92
(ændret 2014/52), idet EU-domstolen ved flere lejligheder har slået fast, at en
fuldstændig vurdering af et projekt ikke kan omgås ved at dele projektet op i
mindre projekter, når der er kendskab til afledte eller accessoriske projekter
(salamimetoden).
A. Den Midtjyske Motorvej. Transportministerens salamimetode.
Den danske transportminister hævder, at der ikke er truffet beslutning om at lave en
samlet motorvej fra Haderslev til Hobro. Transportministeren anfører, at der kun er tale
om en ”politisk ambition” i Trafikforlig 2021, som ikke udgør en plan eller et program, som
defineret i SMV-direktivet. (Bilag 1).
Dette bestrides med henvisning til det tidsmæssige forløb, som fremgår af bilag 2. Det
fremgår heraf, at der i hele forløbet frem til Trafikforliget 2021, er arbejdet målrettet med
analyser, vurderinger og beslutninger vedr. en midtjysk motorvejskorridor gennem hele
Jylland fra Haderslev i Syd til Hobro i Nord.
Det fremgår eksempelvis tydeligt af Vejdirektoratets VVM-rapport nr. 600 – 2020, side 4,
hvor baggrunden for rapporten beskrives. (bilag 3)
1/5