Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 267
Offentligt
3049681_0001.png
1
Banedanmarks
Anlægsplan
2025
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
2
Indholdsfortegnelse
1 Introduktion til Banedanmarks Anlægsplan
.....................................................................3
1.1 Ændringslog.....................................................................................................4
1.2 Færdiggjorte projekter ....................................................................................4
1.3 Koordinering med Trafikplan ..........................................................................5
1.4 Generelle koordineringshensyn ......................................................................5
1.5 Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering.............................................6
2 Overblik over ibrugtagningsår samt nyt signalsystem
................................................8
3 Vest for Lillebælt
...........................................................................................................................
10
3.1 Fredericia-Aarhus ......................................................................................... 12
3.2 Aarhus-Aalborg Lufthavn ............................................................................. 13
3.3 Aalborg-Frederikshavn ..................................................................................13
3.4 Øvrige strækninger Jylland ............................................................................14
4 Øst for Lillebælt
.............................................................................................................................
16
4.1 København-Roskilde......................................................................................18
4.2 Roskilde-Korsør .............................................................................................18
4.3 Korsør-Middelfart..........................................................................................19
4.4 Køge-Næstved og Ringsted-Rødby................................................................20
4.5 Roskilde-Kalundborg .....................................................................................22
4.6 Øvrige strækninger Sjælland og Fyn .............................................................24
4.7 S-banen .........................................................................................................26
4.8 Fremtidens S-bane ........................................................................................28
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3
1 Introduktion til Banedanmarks Anlægsplan
Banedanmarks Anlægsplan indeholder centrale infrastrukturprojekter, der udføres
på den danske jernbane til og med 2035. Alle projekter, der er politisk besluttet, og
hvor der er afsat finansiering enten via aftale af 28. juni 2021 om Infrastrukturplan
2035, via finansloven, via anlægslov eller via et aktstykke, indgår i anlægsplanen.
Desuden fremgår planlagte, større spor- og kørestrømsfornyelser.
Formålet med Banedanmarks Anlægsplan er at give et overblik over de centrale
infrastrukturprojekter og sikre en sammenhængende langtidsplanlægning på
baggrund af politiske beslutninger.
Det er tidligere oplyst, at Signalprogrammets udrulning i Østdanmark er forsinket. I
2024 modtog Banedanmark en opdateret udrulningsplan fra leverandøren i
Østdanmark, Alstom. Banedanmark har vurderet, at der er risici forbundet med
leverandørens udrulningsplan, og anslår derfor, at der skal tillægges to år til planen
ift. et realistisk afslutningstidspunkt. Det forventes dermed, at de nye signaler
(ERTMS) i øst er udrullet senest i 2033. Udrulningsplanen for Vestdanmark følger
den forudsatte plan og er derfor ikke justeret.
Idet Banedanmarks Anlægsplan er udarbejdet med hensyn til blandt andet
togmaterielsituationen, forventede større fornyelsesprojekter, intern
planlægningshorisont, trafikale hensyn samt markedskapacitet, er det vanskeligt at
ændre på ét element i planen uden at skulle gentænke planen på ny. Ved
beslutning af nye projekter vil Banedanmark således skulle sammentænke disse
med allerede igangværende projekter.
DSB overtager det samlede ansvar for S-banen fra 2027. Derfor er anlægsplanen
for S-banen afstemt med DSB.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
4
1.1 Ændringslog
Banedanmarks Anlægsplan udkommer en gang om året. Banedanmark
offentliggjorde seneste opdatering af anlægsplanen i juni 2024.
De væsentligste ændringer siden juni 2024 er beskrevet nedenfor. Såfremt der er
angivet parentes omkring et stationsnavn, betyder det, at denne station ikke er
omfattet af det pågældende projekt. Når der er angivet et ’K’ foran et årstal, eks.
’K26’, angiver det hvilken køreplan det omfatter, som i dette eksempel henviser til
køreplan for 2026.
1.1.1 Fjernbanen
Forenkling af København H koordineres med udrulning og ibrugtagning af
nyt signalsystem på strækningen København-(Østerport) og forventes
udført 2030-2031 fremfor 2027-2030.
Udførelse af sporfornyelse og hastighedsopgradering (Ringsted)-(Slagelse)
justeres fra 2025-2027 til 2026-2027.
Der har tidligere været et spænd ift. det eksakte ibrugtagningstidspunkt af
Nyt Signalsystem på strækningerne Fredericia-Tinglev-Padborg og
Sønderborg-(Tinglev). Ibrugtagning er nu blevet præciseret til at være
ultimo april 2027 for begge strækninger.
Ibrugtagningsåret for overkørsel 56, er blevet justeret og står nu til 2032,
fremfor med et spænd på 2032-2033.
Forligskredsen bag aftale om Infrastrukturplan 2035 har besluttet at
udskyde anlæg af vendespor ved Københavns Lufthavn Station på
ubestemt tid, hvorfor projektet udgår af anlægsplanen.
Der skulle i 2025 være ombygget perroner på Kvissel Station. Der er dog
på grund af konkrete risici, behov for at projektet udskydes til 2026.
Der er tilføjet et projekt i S-baneafsnittet, hvor DSB planlægger at anlægge
et nyt værksted til næste generations S-tog i Vinge på
Frederikssundsbanen. Det forventes at ske 2028-2031.
I forbindelse med udrulningsplanen for Fremtidens S-bane, har DSB lagt et
ekstra år på testperioden for Ringbanen.
1.2 Færdiggjorte projekter det seneste år
På strækningen Aarhus-Aalborg Lufthavn blev ERTMS ibrugtaget i 2. halvår
2024.
Der er i 2024 udført sporfornyelse og hastighedsopgradering på Aalborg
Station samt forberedende arbejder til elektrificering.
På Langå Station er der udført sporfornyelse samt hastighedsopgradering,
hvilket er blevet ibrugtaget sammen med nyt signalsystem til K25. Der er
ligeledes blevet udført perronfornyelse.
Restarbejder af sporfornyelse på strækningen mellem Hobro-Aalborg er
blevet udført i 2024 sammen med udrulning af nyt signalsystem.
Hastighedsopgradering på strækningen Hobro-Aalborg inkl. Aalborg
Station er blevet ibrugtaget ultimo 2024 sammen med nyt signalsystem.
Som led i kapacitetsudvidelsen Aalborg-Hjørring er der i 2024 blevet
etableret et dobbeltspor på den nordlige del af strækningen.
Der er i 2024 blevet ombygget perroner på Brønderslev Station således, at
de nu har standardhøjde og dermed niveaufri ind- og udstigning for
passagererne.
Transformerstationen ved Fredericia er i 2024 blevet opgraderet med
henblik på at skaffe tilstrækkelig strømkapacitet til de mange nye el-tog.
Mellem Fredericia og Padborg er der udført sporfornyelse i 2024. Under
udførelsesfasen oplevede projektet en række udfordringer, hvilket
medførte restarbejder. Disse er under genplanlægning.
I forbindelse med den fremtidige indsættelse af IC5 er der i 2024 blevet
etableret tilslutningsspor og elektrificering til DSB’s nye værksted i
København.
Der er blevet udført sporfornyelse mellem (Slagelse)-(Korsør). Projektet er
færdiggjort i 2024.
1.1.2 S-banen
Banedanmark ansøgte i 2024 om forlængelse af sendetilladelsen på det
nuværende frekvensbånd. På baggrund af dette har Banedanmark fået
forlænget den eksisterende radiofrekvenstilladelse på de nuværende
tekniske vilkår frem til 2040.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
5
Dobbeltspor fra Nykøbing Falster til Rødby, som er fase 2 af Ringsted-
Femern Banen, er blevet gennemført i 2024. Fuld ibrugtagning sker i 2029.
Der er i 2024 blevet udført installation og test af nyt signalsystem på
strækningen (Roskilde)-Kalundborg. Nærmere ibrugtagningstidspunkt for
nyt signalsystem afventer.
På strækningen (Roskilde)-Holbæk er køreledningsanlægget etableret i
2021, strækningen immuniseret i 2024 og køreledningsanlægget blev
ibrugtaget ultimo 2024 (K25).
1.4 Generelle koordineringshensyn
Banedanmarks planlægning af infrastrukturprojekter i anlægsplanen sker med
baggrund i nogle overordnede principper og hensyn for koordinering af
anlægsarbejderne.
Teknisk-økonomisk optimal planlægning
Anlægsarbejderne med fornyelses- og hastighedsopgradering, nyt signalsystem og
elektrificeringsprojekterne er planlagt dels ud fra strategien for udrulning af
Signalprogrammet og dels ud fra hensynet til den hensigtsmæssige rækkefølge af
projekterne på jernbanenettet. F.eks. planlægges hastighedsopgraderinger udført
samtidig med sporfornyelsesprojekter.
Desuden er koordineringen af kommende større jernbaneaktiviteter sket ud fra et
hensyn til den samlede forventede markedskapacitet, samt til et jævnt forløb i
udrulning af Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet. Der har dog de
seneste år været stor usikkerhed om markedskapaciteten, og Banedanmark har
været nødt til at udskyde projekter grundet høje bud eller manglende kapacitet.
Forhold mellem nyt signalsystem og opsætning af kørestrøm
For at sikre en forholdsvis jævn udrulningstakt for leverandøren af elektrificeringen
har Banedanmark identificeret en teknisk løsning, der kan sikre opsætning af
kørestrømsanlæg forud for ibrugtagning af nyt signalanlæg. Dette sker uden
påkrævet ibrugtagning af elektrificeringen, da ibrugtagning af el-anlægget som
udgangspunkt skal afvente Signalprogrammets udrulning. Det understøtter
ibrugtagningen af DSB’s nye el-tog (IC5) til Aarhus og Aalborg og en stabil
udrulning af Signalprogrammet.
Forhold mellem nyt signalsystem og Anlægsplanens projekter
Det er en forudsætning for gennemførelse af anlægsprojekter på strækninger hvor
ERTMS er ibrugtaget, at signalleverandøren har kapacitet til at gennemføre en
opdatering af signalsystemet på det tidspunkt, hvor anlægsprojektet ibrugtages.
Banedanmark har pt. ikke en aftale om kapacitet til ændringer med
signalleverandørerne, der dækker hele anlægsplanens periode. Der er derfor
usikkerhed om, hvor meget kapacitet, der kan allokeres til opdateringer fra
1.3 Koordinering med Trafikplan
For at kunne køre på jernbanestrækninger udstyret med ERTMS, skal togene være
teknisk indrettet til at kunne bruge det nye signalsystem. Det kræver, at gamle tog
ombygges til ERTMS og/eller at de tog, som ikke ombygges, erstattes af nye tog.
Af DSB's eksisterende materielflåde udstyres IC3, IR4 og ABs med nyt signaludstyr.
DSB’s nye el-lokomotiver samt de bestilte IC5, som skal erstatte de gamle tog, er
fra leveringen udrustet til det nye signalsystem, men kan ikke køre på strækninger,
som endnu ikke er elektrificeret. Da dieseltogstypen IC4 ikke ombygges til ERTMS,
opstår der i den periode, hvor ERTMS er udrullet på ikke-elektrificerede
strækninger - som forudsætning for den efterfølgende elektrificering - en stor
knaphed på dieseltogstypen IC3, som er de eneste tog, der kan anvendes på
sådanne strækninger.
IC4 har været forudsat anvendt på elektrificerede strækninger med nuværende
signalsystem, indtil de her kan udskiftes af de nye elektriske IC5 tog. Leverancen af
IC5 er imidlertid forsinket og ventes nu i kommerciel drift primo 2027, hvilket har
skabt behov for en større og længerevarende anvendelse af IC4 end tidligere
planlagt.
DSB, Banedanmark, Trafikstyrelsen og Transportministeriets departement har på
denne baggrund revideret den konkrete Trafikplan for, hvornår der er mulighed for
at ibrugtage strækninger med nyt signalsystem under hensyn til opretholdelse af
en tilstrækkelig passagerbetjening, mens udrulningen står på. Banedanmarks
Anlægsplan skal ses i sammenhæng med denne reviderede trafikplan.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
6
leverandørerne, og hvornår sådanne opdateringer kan gennemføres, hvilket giver
en vis usikkerhed for ibrugtagningen af anlægsplanens projekter. Banedanmarks
aktuelle aftale om kapacitet til ændringer med signalleverandøren i Vestdanmark
dækker t.o.m. 2025. Aftalen med signalleverandøren i Østdanmark er fortsat under
forhandling.
Banedanmark er ligeledes ved at indgå en aftale om kapacitet til ændringer på S-
banen frem til og med 2028.
Hastighedsopgraderinger
Anlægsplanen indikerer, hvilket år en given hastighedsopgradering kan udføres,
samt hvornår den ibrugtages. Nyt signalsystem er, som udgangspunkt, en
forudsætning for ibrugtagning af en hastighedsopgradering. Derfor sker
ibrugtagning af hastighedsopgraderinger typisk først ved ibrugtagning af det nye
signalsystem.
Banedanmarks leverandør i Østdanmark, Alstom, har været udfordret med en
række leverancer, hvorfor Alstom og Banedanmark fremlagde en ny udrulningsplan
i 2024. I den nye udrulningsplan ibrugtages de sidste banestrækninger senest i
2033. Udrulningsplanen for Østdanmark er afstemt med Kapacitetsudvidelse og
hastighedsopgradering ved Ringsted (KURI) samt ibrugtagningen af
Storstrømsbroen, Femern Bælt-forbindelsen, projekterne i øst fra Infrastrukturplan
2035 og Ny bane over Vestfyn.
På strækningen (Roskilde)-Kalundborg skulle nyt signalsystem ibrugtages ultimo
2024. På grund af risikoen for forsinkelse af udrulningen af nyt signalsystem på
strækningen er det besluttet at udskyde ibrugtagningen af ERTMS. Banedanmark
har i stedet valgt at immunisere signalerne fra Roskilde til og med Holbæk, så
strækningen kunne ibrugtages med el-drift ultimo 2024. Dette giver DSB mulighed
for at kunne køre med eltog til Holbæk og IC4-materiel til Kalundborg, hvorfor det,
jf. den reviderede Trafikplan, er besluttet, at Signalprogrammet fører aktiviteterne
på strækningen så langt frem som muligt, for at mindske kompleksiteten ved den
senere ibrugtagning. Det er under afklaring, hvornår ibrugtagning kan ske.
1.5.2 Elektrificering
Banedanmarks Anlægsplan bygger på forudsætningen om, at ibrugtagningen af
nyt signalsystem som udgangspunkt er gennemført før ibrugtagning af kørestrøm,
da de nuværende sikringsanlæg ikke kan ”tåle” den elektriske støj fra et
kørestrømsanlæg.
Udrulningsplanen for det nye signalsystem har medført, at Banedanmark installerer
kørestrøm, selvom nyt signalsystem ikke er udrullet.
Elektrificeringen kan dog fortsat først ibrugtages efter ibrugtagning af nyt
signalsystem eller ved eventuel immunisering af strækningen.
Formålet med denne model er at give leverandøren af Elektrificeringsprogrammet
mulighed for en mere jævn produktionstakt, og derigennem minimere risikoen for
ekstra krav som følge af en markant ændret udrulningsplan.
I marts 2021 er der indgået aftale om udrulningsplan for elektrificering for
strækningen (Fredericia)-(Aarhus), (Aarhus)-Aalborg-Aalborg lufthavn og
Vordingborg–Nykøbing Falster (ekskl. Storstrømsbroen). Endelig ibrugtagning på
1.5 Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering
I nærværende afsnit introduceres de væsentligste ændringer og tilhørende risici
ved udrulningen af nyt signalsystem, samt en model for en mere jævn
udrulningstakt for elektrificering af den danske jernbane.
1.5.1 Udrulning af nyt signalsystem
Udrulningsplanen for nyt signalsystem følger den strategi, som forligskredsen bag
Signalprogrammet bakkede op om med aftale af 15. november 2017. Det vil sige,
at planen fortsat er tilrettelagt med henblik på at udruste størstedelen af de danske
jernbanestrækninger med ERTMS forud for ibrugtagning af elektrificering, så
immunisering undgås.
I anlægsplanen er der mange infrastrukturprojekter og samtidige arbejder, der skal
koordineres, herunder Signalprogrammet, Elektrificeringsprogrammet og nye
projekter besluttet med Infrastrukturplan 2035. For at give et indblik i, hvornår
Banedanmark forventer at være på de enkelte udrulningsstrækninger, viser planen,
hvornår sporgrundlaget for udrulningen låses, hvornår designfasen løber og
afslutningsvist, hvornår installation og test finder sted inden ibrugtagningen.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
7
strækningen Fredericia-Aalborg sker ultimo 2026 (K27). For nuværende forhandles
detailudrulningsplan for projekterne Holbæk-Kalundborg, Storstrømsbroen,
Nykøbing F. St.-Rødby St samt Aarhus H.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0008.png
8
2 Overblik over ibrugtagningsår samt nyt signalsystem
Banedanmarks Anlægsplan præsenteres ud fra en geografisk inddeling i
henholdsvis øst og vest for Lillebælt. Ibrugtagningsår for Nyt Signalsystem fremgår
af Figur 1, mens en samlet oversigt over jernbaneprojekter samt ibrugtagningsår
fremgår af Figur 2 på næste side. Ibrugtagningsåret er det kalenderår, hvor
anlægget ibrugtages. Hvis der ved en strækning/projektnavn ikke står et årstal,
eller der er angivet et interval, så er ibrugtagningsår ikke endeligt fastlagt endnu.
For ny bane Aarhus-Silkeborg er der f.eks. angivet et interval for ibrugtagningsår,
da det nærmere ibrugtagningsår først kendes, når de igangværende undersøgelser
er gennemført.
Figur 1: Udrulningen af nyt signalsystem og ibrugtagningsår
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0009.png
Figur 2: Jernbaneprojekter og ibrugtagningsår
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0010.png
10
3 Vest for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter vest for
Lillebælt.
Figur 3 viser aktiviteter og ibrugtagningstidspunkter for nyt signalsystem samt
elektrificering i Jylland. De mørke klodser indikerer det tidsrum, hvor
Signalprogrammet forventes at udføre installation og test på den enkelte
strækning. På de enkelte strækningsoversigter vises de enkelte faser.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de lyse klodser
angiver forventet etablering af fundamenter, opsætning af master og køretråd
samt test. Ud over disse aktiviteter udføres forberedende arbejder i form af
sporsænkninger og brohævninger/etablering af nye broer. Disse aktiviteter
koordineres som udgangspunkt med eventuel sporfornyelse og indgår derfor ikke i
figuren.
På næste side viser Figur 4 mere detaljeret de forudsatte aktiviteter på strækningen
Fredericia-Frederikshavn.
Figur 3: Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering i Vest frem til 2030
SP
EP
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0011.png
11
Figur 4: Aktiviteter Fredericia-Frederikshavn
SP
EP
Anlægsprojekt
Sporfornyelse
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
12
3.1 Fredericia-Aarhus
3.1.1 Eksisterende signalanlæg
For at sikre IC4-togenes adgang til værkstedet i Aarhus, er det nødvendigt at
benytte det eksisterende sikringsanlæg så længe som muligt.
3.1.2 Nyt signalsystem
På strækningen (Fredericia)-Aarhus ibrugtages nyt signalsystem i 1. halvår 2026.
Den detaljerede planlægning af udrulningen på strækningen pågår i tæt
samarbejde med Elektrificeringsprogrammet. Herefter vil Signalprogrammet have
nogle enkelte restarbejder på strækningen, der udføres i efteråret 2026.
3.1.3 Elektrificering
Elektrificeringen mellem (Fredericia) og Aarhus kan ibrugtages ultimo 2026 (K27).
Anlægsarbejdet udføres i 2022-2026. Der er restarbejder på strækningen, som ikke
forventes at påvirke tidspunkt for ibrugtagning.
På Aarhus H udføres anlægsarbejderne i 2026 med ibrugtagning K27, med
undtagelse af perronspor 2 og 3, som ibrugtages 1. halvår 2027. Elektrificeringen
sker i tæt samarbejde med såvel Signalprogrammet som øvrige arbejder på
strækningen, hvor for eksempel testen af kørestrømsanlægget skal koordineres.
Forud for elektrificeringen bliver der udført forberedende arbejder, herunder
sporsænkninger og broarbejder. Størstedelen af de forberedende arbejder
forventes afsluttet i 2026.
3.1.4 Sporfornyelse
Der vil i 2029-2031 blive udført sporfornyelse på strækningen (Fredericia)-Vejle-
(Aarhus). Der har tidligere i regi af aftalen om Togfonden været drøftet
hastighedsopgraderinger på denne strækning, men disse er ikke inkluderet i denne
sporfornyelse.
3.1.5 Hastighedsopgradering
På Aarhus H gennemføres hastighedsopgradering sammen med sporfornyelse og
forberedende arbejder til elektrificering med henblik på etapevis ibrugtagning af
stationen i 2026 og 2027 med fuldt trafikomfang ultimo 2026 (K27).
3.1.6 Ombygning af Aarhus H
Projektet ’Ombygning af Aarhus H’ gennemføres fra 2025 til 1. halvår 2027.
Projektet koordineres med Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet med
henblik på stationen kan tages i brug til el-tog fra K27. Ombygning af Aarhus
Hovedbanegård omfatter derudover blandt andet en forlængelse af perroner og
øget kapacitet vest for stationen.
3.1.7 Anlæg af Stilling Station
I forbindelse med sporfornyelse på strækningen (Fredericia)-Vejle-(Aarhus)
planlægger Banedanmark at anlægge Stilling Station. Stationen vil åbne i perioden
2029-2031.
3.1.8 Perronforlængelser på Horsens Station
Banedanmark forlænger perronerne på Horsens Station i 2030 således, at stationen
er indrettet til IC5. Dette koordineres ligeledes med sporfornyelsen på strækningen
(Fredericia)-Vejle-(Aarhus).
3.1.9 Anlæg af Brabrand Station
Brabrand Station ventes anlagt med henblik på ibrugtagning i 2033.
3.1.10 Tilslutning Ny bane Aarhus-Silkeborg
I forbindelse med projektet Ny bane Aarhus-Silkeborg skal der anlægges en
tilslutning til det eksisterende jernbanenet. Projektet forventes anlagt 2034 og vil
blive ibrugtaget sammen med Ny Bane Aarhus-Silkeborg.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0013.png
13
3.2 Aarhus-Aalborg Lufthavn
3.2.1 Elektrificering
Elektrificeringen mellem Aarhus og Aalborg-Aalborg Lufthavn ibrugtages ultimo
2026 (K27).
Forberedende arbejder til elektrificering på strækningen (Aarhus)-(Aalborg) samt
på Aalborg Station afsluttes i 2025.
Anlæggelsen af kørestrømsanlægget blev opstartet i 2024.
3.3 Aalborg-Frederikshavn
3.3.1 Sporfornyelse
Der udføres sporfornyelse på strækningen (Aalborg)-Frederikshavn i 2028.
3.3.2 Nye perroner på Kvissel Station
Som led i den løbende fornyelse ombygger Banedanmark perronerne på Kvissel
Station således, at perronerne får standardhøjde, og det dermed vil være muligt
med niveaufri ind- og udstigning for passagererne. Der er på grund af tidsmæssige
risici forud for udførelsen af projektet, fundet behov for at projektet udskydes til
2026.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0014.png
14
3.4 Øvrige strækninger Jylland
Figur 5: Aktiviteter øvrige strækninger vest for Lillebælt
Sporfornyelse
Anlægsprojekt
SP
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
15
3.4.1 Nyt signalsystem
Udrulningen af nyt signalsystem følger strategien fra november 2017 med første
ibrugtagning i Nordvestjylland og med efterfølgende udrulning i henholdsvis
Midt-, Vest- og Sønderjylland. Med den seneste udrulning af nyt signalsystem på
den nordlige del af hovedstrækningen i Jylland, har man nu bevæget sig ind i den
sidste del af Signalprogrammets udrulningsplan for Vestdanmark.
I næste etape vil der i 2025 blive udrullet og ibrugtaget ERTMS på strækningerne
(Lunderskov)-Esbjerg og (Bramming)-Tønder. (Fredericia)-Aarhus står til at blive
ibrugtaget primo 2026, hvorefter de to sidste sønderjyske strækninger,
(Middelfart)-Fredericia-Tinglev-Padborg og Sønderborg-(Tinglev) ibrugtages april
2027.
3.4.2 Sporfornyelse
Mellem Fredericia og Padborg er der udført sporfornyelse i 2024. Under
udførelsesfasen har projektet oplevet en række udfordringer, hvilket har medført
restarbejder. De resterende arbejder er under genplanlægning.
Banedanmark udfører sporfornyelse mellem Skjern og Holstebro i 2025.
På Thistedbanen planlægges der sporfornyelse til udførelse i 2028. Der pågår
fortsat analyse af det præcise udførelsestidspunkt.
Desuden er sporfornyelse på strækningen (Struer)-(Langå) udskudt til efter 2030.
3.4.4 Ladeinfrastruktur i Vestdanmark
Anlægsarbejderne til de første ladeanlæg til batteritog er opstartet i første halvår
2025 på Skjern Station og Holstebro Station, og ibrugtagning forventes til oktober
2025.
Ladeinfrastruktur til understøttelse af batteritog på de resterende strækninger
ventes for størstedelen etableret omkring 2030. De resterende strækninger er
Struer-Thisted, Struer-Langå, Struer-Holstebro-Herning-Vejle, Skjern-Varde-
Esbjerg, Skjern-Herning-Skanderborg, Bramming-Tønder, Lindholm-Frederikshavn
samt Odense-Svendborg i Østdanmark. Der skal gennemføres en NAB-fase 2
undersøgelse, hvor den præcise rækkefølge og udrulningsplan mellem de enkelte
strækninger bliver undersøgt.
3.4.5 Ny perron på Herning Messecenter Station
Banedanmark anlægger en ny perron på Herning Messecenter Station. Projektet er
under genplanlægning og udførelsesår er endnu ikke fastlagt.
3.4.6 Ny jernbane Aarhus-Silkeborg
Banedanmark er ved at gennemføre en fase 2-undersøgelse, herunder
miljøkonsekvensvurdering, af en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg.
Undersøgelsen forventes afrapporteret til forligskredsen 1. halvår 2027. Med en
politisk beslutning om igangsætning af anlæg, forventes den nye jernbane at
kunne ibrugtages i perioden 2034-2036.
3.4.7 Overkørsel 56 i Silkeborg
Banedanmark er også ved at gennemføre en fase 2-undersøgelse af opgradering af
overkørsel 56 i Silkeborg. Denne undersøgelse forventes færdiggjort i 2. halvår
2026. Med en politisk beslutning om igangsætning af anlæg forventes den nye
overkørsel at kunne ibrugtages 2032.
3.4.8 Dobbeltspor Tinglev-Padborg
Banedanmark anlægger dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg forventeligt
mellem 2034 og 2035. Den endelige tidsplan afklares i arbejdet med et opdateret
beslutningsgrundlag.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0016.png
16
4 Øst for Lillebælt
I nærværende kapitel præsenteres besluttede og finansierede projekter øst for
Lillebælt.
Banedanmarks leverandør i Østdanmark, Alstom, har tidligere været udfordret med
en række leverancer, hvorfor Alstom udarbejdede en ny udrulningsplan i foråret
2024. Alstoms udrulningsplan viser et afslutningstidspunkt i 2031. Banedanmark
vurderer dog, at der fortsat er reelle risici forbundet med Alstoms plan, hvorfor der
tillægges to år ift. et realistisk afslutningstidspunkt. Denne buffer er placeret på
hhv. Roskilde-København og Kystbanen som vurderes mest hensigtsmæssigt, men
det kan ikke afvises, at den skal bruges anderledes. Således forventer
Banedanmark, at Signalprogrammet inkl. nye aktiviteter (Ny Bane Vestfyn, Femern-
tunnelen og Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted),
svarende til ekstraaktiviteter for ca. 2-3 år, vil være afsluttet i 2033. Figur 6 viser
ibrugtagningstidspunkterne for den nye udrulningsplan for nyt signalsystem samt
elektrificeringen øst for Lillebælt. De mørke klodser indikerer det tidsrum, hvor
Signalprogrammet forventes at udføre installation og test på den enkelte
strækning i større eller mindre omfang.
Elektrificeringen består af mange forskellige aktiviteter, hvor de lyse klodser
angiver forventet etablering af fundamenter, opsætning af master samt opsætning
af køretråd samt test. Ud over disse aktiviteter udføres forberedende arbejder i
form af sporsænkninger og broarbejder. Disse aktiviteter koordineres som
udgangspunkt med eventuel sporfornyelse og indgår derfor ikke i figuren.
Hovedstrækningen i Østdanmark bærer i de kommende mange år præg af stor
aktivitet. Da strækningen er elektrificeret, er det sporfornyelser,
hastighedsopgraderinger samt større anlægsarbejder og udrulning af nye signaler
som koordineres på strækningen.
På næste side viser Figur 7 aktiviteterne på hovedstrækningen gennem Sjælland og
Fyn.
Figur 6: Udrulning af nyt signalsystem og elektrificering i Øst frem til 2033
SP
EP
Tidligst ibrugtagning ERTMS
Senest ibrugtagning ERTMS
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0017.png
17
Figur 7: Aktiviteter Hovedstrækningen Sjælland og Fyn
SP
Design SP
Anlægsprojekt
Sporfornyelse
Sporfornyelse &
Hastighedsopgradering
Låst sporgrundlag
Senest ibrugtagning ERTMS
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
18
4.1 København-Roskilde
4.1.1 Sporfornyelse
Banedanmark udfører sporfornyelse mellem (Høje Taastrup) og (Roskilde) i 2026-
2027. På Høje Taastrup Station udføres der sporfornyelse i 2025.
4.1.2 Udbygning af Glostrup Station
I 2031-2032 anlægger Banedanmark to ø-perroner ved fjernbanen på Glostrup
Station. Projektet gør det muligt for passagererne at skifte mellem regionaltog, S-
tog og Hovedstadens Letbane.
4.1.3 Forenkling af København H
Banedanmark undersøger en forenkling af Københavns Hovedbanegård. Anlægget
skal udføres samtidig med udrulning og ibrugtagning af nye signaler på
Københavns Hovedbanegård, der forventes i 2030-2031.
4.1.4 S-tog til Roskilde
Banedanmark skal undersøge en forlængelse af S-togsnettet fra Høje Taastrup til
Roskilde. En udførelse kan ske i 2033-2034.
Sporfornyelsesarbejderne gennemføres sammen med hastighedsopgradering af
strækningen (Ringsted)-(Slagelse) og forud for udrulning af nyt signalsystem.
4.2.3 Hastighedsopgradering
Der udføres hastighedsopgradering mellem (Ringsted) og (Slagelse), så man i
fremtiden kan køre op til 200 km/t. Dette udføres sammen med planlagt
sporfornyelse forud for udrulning af nyt signalsystem. Hastighedsopgraderingen
kan først ibrugtages med det nye signalsystem på strækningen Ringsted-(Korsør)
ultimo 2029.
4.2.4 Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted
Banedanmark planlægger en kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved
Ringsted. I december 2021 blev det besluttet at gennemføre en NAB fase 2-
undersøgelse. Den har forløbet siden og forventes afsluttet medio 2026. Udførelse
af projektet er planlagt til 2028-2030. Signalprogrammet koordinerer løbende med
udrulningen og ibrugtagning af de nye signaler med projektet. Signaludrulningen
på strækningen Roskilde-Korsør er med den nye udrulningsplan blevet opdelt i to
særskilte udrulninger, for at imødekomme projektets behov for ibrugtagning af nye
signaler i 2030.
4.2 Roskilde-Korsør
4.2.1 Nyt signalsystem
Det nye signalsystem forventes ibrugtaget ultimo 2030 på strækningen Roskilde-
(Ringsted) og ultimo 2029 på strækningen Ringsted-(Korsør)
4.2.2 Sporfornyelse
Der udføres sporfornyelse mellem (Roskilde) og (Ringsted) i 2022-2025 og mellem
(Ringsted)-(Slagelse) i 2026-2027, hvor sidstnævnte forventes ibrugtaget i 2027.
Sporfornyelsen (Ringsted)-(Slagelse) er forudsætning for den øgede hastighed på
strækningen (Ringsted)-(Odense).
Projekterne koordineres indbyrdes i forhold til spærringer af hensyn til både
landsdelstrafikken og godstrafikken.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0019.png
19
4.3 Korsør-Middelfart
4.3.1 Nyt signalsystem
Det nye signalsystem på strækningen Korsør-Middelfart forventes ibrugtaget
medio 2028.
4.3.2 Sporfornyelse
Sund og Bælt planlægger sporfornyelse på strækningen mellem Korsør og Nyborg.
Udførelsestidspunktet er uklart, da projektet genplanlægges.
4.3.3 Hastighedsopgradering
Der er i 2023 udført sporfornyelse mellem (Nyborg) og (Odense). Strækningen er
således blevet opgraderet til at kunne køre op til 200 km/t i fremtiden.
Hastighedsopgraderingen kan dog først ibrugtages med det nye signalsystem som
efter planen vil være fuldt udrullet på strækningen i 2028. Sund og Bælt udfører
ligeledes en hastighedsopgradering af strækningen mellem Korsør og Nyborg.
Udførelsestidspunktet er under genplanlægning.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0020.png
20
Figur 8: Aktiviteter Køge-Næstved & Ringsted-Rødby
4.4 Køge-Næstved & Ringsted-Rødby
Figur 8 viser aktiviteterne på strækningen Køge-Næstved og Ringsted-Rødby.
4.4.1 Nyt signalsystem
ERTMS udrulles gradvist på strækningen (Ringsted)-(Rødby); På delstrækningen
mellem (Ringsted)-Mogenstrup forventes signalsystemet ibrugtaget ultimo 2026
(K27), hvorefter Storstrømsbroen ibrugtages i første kvartal 2027. Banen vil være
klar til ibrugtagning fra (Nykøbing F.)-(Rødby) i 2027, og den fulde strækning til og
med Femern i 2029.
4.4.2 Elektrificering
På strækningen (Vordingborg)-Nykøbing F. afventer ibrugtagning af elektrificering,
at Storstrømsbroen overdrages til Banedanmarks arbejder.
Færdiggørelsestidspunktet for Banedanmarks samlede arbejder på
Storstrømsbroen forventes aktuelt at være første kvartal 2027 jf. afsnit 4.4.6.
Elektrificering mellem (Nykøbing Falster) og Rødby bliver koordineret med den
forudgående anlæggelse af dobbeltspor og installation af nye signaler jf. afsnit
4.4.5.
4.4.3 Perronforlængelse på Haslev Station
Perronforlængelserne er udskudt som følge af manglende kapacitet hos
leverandøren af det nye signalsystem. Der pågår planlægning af nyt udførelsesår,
hvorfor projektet ikke fremgår af figur 8.
4.4.4 DSB’s nye værksted i Næstved
Tilslutningssporet til DSB’s nye værksted i Næstved blev udført i 2024 og
signaldelen forventes færdiggjort i 2025. Selve værkstedet forventes ibrugtaget i
2026.
Anlægsprojekt
SP
Design SP
EP
Låst sporgrundlag
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0021.png
21
4.4.5 Ringsted-Femern Banen
Dobbeltspor fra Nykøbing Falster til Rødby, som er fase 2 af Ringsted-Femern
Banen, er gennemført i 2024, og strækningen gøres klar med henblik på
installation af ERTMS og kørestrøm. Det nye signalsystem forventes klar til
ibrugtagning mellem Nykøbing Falster og Rødby ultimo 2027. Kørestrøm forventes
installeret frem mod udgangen af 2028. Banen forventes fuldt ibrugtaget senest
ved åbningen af Femern Bælt-forbindelsen medio 2029.
4.4.6 Anlæg af Storstrømsbroen
Den nye Storstrømsbro, som anlægges af Vejdirektoratet, står til at kunne
ibrugtages i 2027. Dette sker under forudsætning af, at Banedanmark kan
igangsætte arbejderne på broen rettidigt med henblik på installation af
signalsystem og kørestrøm. Banedanmark forventer at kunne igangsætte de
jernbanerelaterede arbejder primo 2026. Det forventes at kunne lave en delvis
ibrugtagning af el-togs drift i det ene spor ultimo 2026, og fuld ibrugtagning i
begge spor maj 2027.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0022.png
22
4.5 Roskilde-Kalundborg
Elektrificeringen af strækningen Roskilde-Kalundborg er genplanlagt i henhold til
den politiske aftale fra maj 2020. Signalerne mellem Roskilde og Holbæk er
immuniseret og el-driften på strækningen blev ibrugtaget i december 2024 (K25).
Den gældende Trafikplan forudsætter, at strækningen tidligst ibrugtages med
ERTMS til K28.
Udrulningen af elektrificeringen på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg
forventes klar til ibrugtagning ultimo 2027 (K28).
Figur 9: Aktiviteter Roskilde-Kalundborg
EP
EP forberedende
arbejder
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0023.png
23
4.5.1 Nyt signalsystem
Signalprogrammets leverandør har i 2024 udført installation og test på
strækningen. Leverandøren har endnu en række aktiviteter før strækningen kan
ibrugtages med ERTMS. Ibrugtagningstidspunktet er under afklaring, men skal ske
inden ibrugtagningen af el.
4.5.2 Elektrificering
Mellem Holbæk og Kalundborg udføres der forberedende arbejder i form af
sporsænkninger, broarbejder og øvrige arbejder i perioden 2022-2026. Den fulde
elektrificering forventes udført ultimo 2027.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0024.png
24
4.6 Øvrige strækninger Sjælland og Fyn
Figur 10: Aktiviteter øvrige strækninger øst for Lillebælt
SP
SP Designfase
EP
Anlægsprojekt
Låst sporgrundlag
Senest ibrugtagning ERTMS
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
25
4.6.1 Nyt signalsystem
På strækningen (København H)-(Peberholm) er ibrugtagning af nyt signalsystem
planlagt til april 2027, samt mellem København H-(Østerport) i 2031. Derudover
bliver det nye signalsystem udrullet på strækningen (Odense)-Svendborg til
ibrugtagning i efteråret 2026.
4.6.2 Ny jernbane over Vestfyn
Anlægstidspunktet er blevet fremrykket i forbindelse med Infrastrukturplan 2035 til
projektstart i 2022. Projektet er forankret hos Vejdirektoratet. Det er forventningen,
at den nye jernbane åbner ultimo 2029 (K30). Banedanmark elektrificerer banen i
2028, hvilket ibrugtages sammen med nyt signalsystem ved åbningen af banen.
4.6.3 Øresundsperroner og gangtunnel på København Syd
I perioden 2023-2025 etablerer Metroselskabet i samarbejde med Banedanmark
perroner ved Øresundssporene og en gangtunnel.
4.6.4 Udvidelse af Københavns Lufthavn Station
Sund & Bælt anlægger perroner ved de nuværende godsspor og etablerer
retningsdrift på Københavns Lufthavn Station. Projektet er planlagt til udførelse i
2025-2026. Den fulde funktionalitet kommer, når ERTMS ibrugtages i 2027.
4.6.5 Overhalingsspor ved Kalvebod
Anlæg af to overhalingsspor ved Kalvebod er planlagt til udførelse i 2026-2028.
Overhalingssporerne forventes færdiggjort og ibrugtaget sammen med de nye
signaler på strækningen Roskilde-København senest 2033. Banedanmark
undersøger muligheden for at kunne fremrykke den planlagte ibrugtagning af de
nye signaler.
4.6.6 Ladeinfrastruktur i signalprogrammets Østområde
Der planlægges etablering af ladeinfrastruktur på den fynske strækning Odense-
Svendborg forventeligt omkring 2030. Banedanmark skal gennemføre en samlet
NAB-fase 2 undersøgelse for etablering af ladeinfrastruktur i Jylland og på Fyn,
hvor en udrulningsplan og tidsplan bliver undersøgt.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0026.png
26
4.7 S-banen
I dette kapitel præsenteres de mange aktiviteter på S-banen, som de kommende år
også bærer præg af Fremtidens S-bane.
Figur 11 viser en oversigt over de store anlægs- og fornyelsesprojekter på de
forskellige strækninger, samt DSB’s udrulninger af Fremtidens S-banes projekter.
Det understreges, at der for Fremtidens S-bane endnu ikke foreligger en
udførelsesplan og dermed er sporspærringsscenarier ikke fastlagt. Antagelsen er,
at størstedelen af arbejderne kan udføres i aften-, nat- samt weekendspærringer.
Figur 11: Aktiviteter S-banen
z
Sporfornyelse
Anlægsprojekt
Kørestrøm
Fremtidens S-Bane
anlægsarbejder
DSB testkørsel
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
27
4.7.1 Ændring af radiofrekvens på S-banen
Det eksisterende radiofrekvensbånd på S-banen skal omlægges. Den indledende
projektafdækning har vist, at der mangler teknologisk modne produkter samt at en
løsning med eksisterende teknologi vil blive meget dyr. Banedanmark har derfor
fået forlænget den eksisterende radiofrekvenstilladelse på de nuværende tekniske
vilkår frem til 2040, hvorfor projektet nedlukkes. DSB vil som fremtidig ejer af S-
banen skulle tage stilling til, hvordan problemstillingen kan håndteres frem mod
2040.
4.7.2 Fornyelse af kørestrøm
Køreledningsanlægget på Svanemøllen Station fornys i 2026.
Fornyelsen af køreledningsanlæg på delstrækningen Østerport-(Holte) er planlagt
til udførelse i 2027-2028.
På Farumbanen fornyes køreledningsanlægget mellem (Svanemøllen) og Farum i
2030-2031.
4.7.3 Sporfornyelse
Banedanmark fornyer sporene mellem (Svanemøllen) og (Hillerød) i 2025 og på
Hillerød Station i 2026-2027. Arbejdet koordineres med opgraderingen af Hillerød
Station.
På strækningen mellem Valby og Høje Taastrup planlægger Banedanmark
sporfornyelse i 2027.
4.7.4 Flytning af Herlev Station
Forligskredsen bag aftale om Infrastrukturplan 2035 har bedt om alternative
løsninger på en flytning af den eksisterende perron, da den oprindeligt foreslåede
løsning ikke kan gennemføres inden for den afsatte bevilling. Hvornår et alternativt
projekt kan gennemføres, forventes fastlagt i 2. halvår 2025.
4.7.5 Anlæg af vendespor ved Carlsberg Station
Banedanmark anlægger et vendespor ved Carlsberg Station. Projektet udføres i
2028.
4.7.6 Ombygning af Nordhavn Station
Banedanmark skal undersøge en ombygning af Nordhavn Station for at optimere
skiftemulighederne mellem S-tog og Metroen. Banedanmark forventer at anlægge
projektet i 2031.
4.7.7 Opgradering af Hillerød Station
Der gennemføres en ombygning af Hillerød Station i 2026-2027, så det bliver
muligt at forlænge Lokalbanens nordlige linjer fra Helsingør, Gilleleje og
Tisvildeleje til den nye Favrholm Station ved det kommende Nyt Hospital
Nordsjælland syd for Hillerød. Projektet er i 2025 blevet tilpasset i omfang, således
en forlængelse af gangtunnellen er udgået. Projektet sammentænkes med
fornyelsen af S-banen på Hillerød Station.
4.7.8 S-tog til Roskilde
Banedanmark skal undersøge en forlængelse af S-tog fra Høje Taastrup til Roskilde
i forbindelse med udrulningen af Fremtidens S-bane. En udførelse kan ske i 2033-
2034.
4.7.9 Hastighedsopgradering på S-banen
Projektet omfatter fjernelse af ”knaster” på S-banen med henblik på at øge
hastigheden op til 120 km/t. Delprojekterne udføres i takt med, at Banedanmark
gennemfører fornyelse af de respektive strækninger.
4.7.10 Nyt værksted til næste generations S-tog.
DSB planlægger at bygge et nyt værksted til næste generations S-tog i Vinge på
Frederikssundslinjen. I forbindelse med værkstedet etableres der opstillingsspor.
Udførelsen, herunder tilslutningsspor til den eksisterende S-bane, forventes at ske i
2028-2030.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Orientering om 2025-opdateringen af Banedanmarks Anlægsplan, fra transportministeren
3049681_0028.png
28
4.8 Fremtidens S-bane
Fremtidens S-bane med fuldt automatiske- og førerløse tog kræver en tilpasning af
den eksisterende S-bane. Tilpasningen sker gennem en række projekter der
afskærmer banen på strækningerne mellem stationerne og dels gennem projekter
der sikrer, at toget standser, hvis der detekteres noget uvedkommende i sporet på
stationen. Omfanget af projekter samt det nøjagtige indhold afhænger af
dimensioner og egenskaber ved det kommende S-tog og forventes afklaret med
kontraktindgåelse i 2025.
Med Fremtidens S-bane følger bl.a. projekterne:
Øget indhegning
Øget indhegning på fri strækning, stationer og ved overføringer.
Føringsveje, fiberforbindelser og Supporting Systems
Etablering af detekteringssystem, nødstopknap, overvågningskamera, øget
trafikinformation og kommunikationskanaler mellem trafiktårn og
passagerer på perron.
Opdatering af CBTC
Opgradering af signalsystemet til førerløs drift.
Perronforkanter
Tilpasning og justering af perronforkanter for at reducere ”gabet” mellem
tog og perron, så sikkerhedskravene og kravene til ombordstigning opfyldes.
De forskellige projekters udrulningshastighed kendes ikke endnu, hvorfor
sporspærringsscenarierne ikke er fastlagt. Antagelsen er, at størstedelen af
arbejderne kan udføres i aften/natspærringer samt i weekender.
De forestående testkørsler på Ringbanen forventes at finde sted i 2030-2031.
Figur 12 viser DSB’s udrulningsplan fordelt på S-banens linjer.
Figur 12: Udrulningsplan for Fremtidens S-bane