Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 244
Offentligt
Kundens ansvar?
Bare fordi ting er IT baseret bør man ikke kunne fraskrive sig ansvar, men det sker.
P selskaberne og deres overgang til IT har gjort kunder/forbrugere til de ansvarlige for produktet.
Kan det være rigtig?
En slagter har ansvaret for det der langes over disken og ikke kunden. Hvorfor skal det ikke være
sådan med P selskaberne?
Eksempler.
Jeg får 2 bøder samme dag på forskellige steder trods at jeg har brugt en App til at sætte
parkeringen.
Jeg henvender mig til selskabet, der udvikler den og spørger om der har været fejl på deres
Appden dag. Det får jeg ikke svar på, men de vil kompensere mig for den ene bøde (så der har nok
været fej).
Den anden bøde vil de ikke gøre noget ved selvom de anerkender, at jeg jo har forsøgt at sætte
parkeringen, og betalt for den, blot var zonen den forkerte (blå i stedet for grøn). Det er Appen, der
sætter zonen, og den zone den har sat, er blå selvom der ikke er nogen blå zone i nærheden.
De siger det er mit ansvar, at Appen finder den rigtige zone, når jeg sætter parkeringen. Ingen
render rundt med kort over zone inddelinger og juridiske dokumenter for hvad der gælder. Så er
deres påstand rimelig?
Jeg har elektronisk P skive i bilen, så P vagten kunne have tjekket min registrering og sammenholdt
den med min P skive, og derved set, at jeg ikke kunne flytte bilen fra blå til grøn zone.
Er det ikke snart på tide, at der kommer lovgivning, der stopper P selskaberne ret til at plyndre og
får et normalt syn på os som kunder?
Mvh
Jørgen Nielsen