Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 242
Offentligt
3036886_0001.png
POLITISK UDSPIL
X
Mindre bøvl
mere vækst
og mobilitet
Dansk Mobilitets forslag
til at bremse regeltsunamien
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet" TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0003.png
Indhold
Forord
Dansk Mobilitets indsatsområder
Det skal være slut med lovgivning der rammer ved siden af
Dansk Mobilitets oprydnings- og forenklingsforslag
Vanvidsbilisme
Selvrisiko
Det skal være nemt at følge reglerne
Dansk Mobilitets oprydnings- og forenklingsforslag
Brugerregistrering
Lovgivningen skal følge med tiden
Dansk Mobilitets oprydnings- og forenklingsforslag
Udlejningsbiler og delebilsordninger
Udlejningsbekendtgørelsen
3
4
6
7
7
10
12
13
13
15
16
16
17
DANSK ERHVERV
April, 2025
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet" TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0005.png
Forord
Mobilitet er en grundsten i et moderne samfund
både for mennesker og virksomheder. Derfor er
det også afgørende, at rammerne for mobilitet i Danmark er enkle, tidssvarende og understøtter
udviklingen i stedet for at bremse den.
I en tid præget af geopolitisk uro, øget regulering og pres på erhvervslivets handlefrihed, er det
vigtigere end nogensinde at sikre gode vilkår for danske virksomheder. Danmark er en lille, åben
økonomi, og vores konkurrenceevne afhænger af, at virksomhederne har fleksible og forudsigelige
rammer at arbejde under. Desværre går udviklingen i den modsatte retning. Regulering, kontroltryk
og rapporteringskrav udgør en tung administrativ byrde, der både øger omkostningerne og mind-
sker handlefrihed og udviklingspotentiale hos virksomhederne.
En analyse
fra Dansk Erhverv viser, at danske virksomheder ser lovgivning og regulering, som den
største udfordring for deres omsætning og mulighed for at vækste. Når danske virksomheder ople-
ver regler og administrative byrder, som står i vejen for vækst og udvikling, går det ikke kun ud over
den enkelte virksomhed. Det skader det danske samfund, og i sidste ende den enkelte dansker.
Dansk Mobilitet oplever dagligt, hvordan uhensigtsmæssig lovgivning, skæv regulering og unød-
vendige administrative krav spænder ben for virksomheder, der forsøger at tilbyde effektive, grønne
og kundevenlige mobilitetsløsninger. Regler, der ikke er gearet til virkeligheden
eller som rammer
utilsigtet
skaber unødigt bøvl og hæmmer både innovation og drift.
Uanset om det gælder moms på tillægsydelser, brugerregistrering, teknisk kontrol eller skæv be-
handling af delebilsordninger, er det tydeligt, at der er behov for oprydning og forenkling. Det hand-
ler ikke om at fjerne kontrol eller kvalitetssikring
men om at sikre, at reguleringen giver mening i
praksis, og at den bidrager til tryghed, ikke frustration.
Derfor har Dansk Mobilitet i samarbejde med Dansk Erhverv samlet dette katalog med principper
og konkrete forslag, der skal gøre det lettere at drive mobilitetsvirksomhed i Danmark. Vi peger på
områder, hvor der er behov for justering, og vi giver konkrete bud på, hvordan lovgivningen kan
bringes i bedre balance
til gavn for virksomheder, kunder og samfundet som helhed.
Vi håber, dette katalog kan være et konstruktivt bidrag til arbejdet med at skabe en erhvervsvenlig
og fremtidssikret regulering af mobilitetsbranchen.
God læselyst!
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0006.png
Dansk Mobilitets
indsatsområder
Der findes mange forskellige typer af administrative byrder. Dansk erhvervsliv møder det bl.a. i form af
uklare kontrol og tilsyn, overrapportering og dokumentation, lange og komplicerede sagsgange samt
administration af komplicerede regler og afgifter. Derudover oplever virksomhederne stigende admini-
strative byrder, da myndigheder løbende skærper kravene til regelefterlevelse
selv uden ændringer i
lovgivningen.
Mobilitetsbranchen er afgørende for grøn omstilling og fleksible transportløsninger, men hæmmes af
voksende administrative byrder. Virksomhederne møder uklare kontrolkrav, dobbeltregistrering, over-
dreven dokumentation og komplekse regler om fx moms og brugerregistrering. Det skaber usikkerhed
og øgede omkostninger
særligt for en branche, der lever af fleksibilitet og hurtig adgang til køretøjer.
Skal Danmark være blandt de førende inden for mobilitet og grøn transport, er der brug for en målrettet
oprydning i unødvendige regler. Derfor har Dansk Mobilitet udpeget tre indsatsområder, hvor forenkling
kan gøre en mærkbar forskel.
Det skal være slut med lovgivning, der
rammer ved siden af
Lovgivning og tilsyn skal beskytte
ikke bremse. I
mobilitetsbranchen oplever virksomheder i sti-
gende grad, at regler og kontrol rammer skævt.
Det sker, når ansvar placeres forkert, skærpes
uden politisk behandling, og virksomheder stilles
over for krav, de ikke har reel mulighed for at leve
op til.
Når lovgivning rammer de forkerte eller udformes
uden blik for branchens virkelighed, undermine-
res både retssikkerhed, tillid og regelefterlevelse.
Derfor er det nødvendigt med en oprydning og et
opgør med lovgivning, der
i stedet for at ramme
hensigten
rammer ved siden af.
-og i værste fald tabt vækst og konkurrenceevne.
Derfor er det afgørende, at reguleringen er enkel
at forstå, let at administrere og understøttet af di-
gitale løsninger, som gør det nemt at gøre det rig-
tige.
Lovgivningen skal følge med tiden
Lovgivning skal understøtte udvikling
ikke stå i
vejen for den. For mobilitetsbranchen er det afgø-
rende, at reglerne holder trit med virkeligheden,
og at de ikke fastholder virksomheder i forældede
rammer, der ikke længere matcher hverken mar-
ked, teknologi eller kundeadfærd.
I dag oplever udlejningsbranchen, at mange regler
er udformet med udgangspunkt i traditionelle for-
retningsmodeller som leasing og ejerskab. Det gi-
ver store udfordringer for virksomheder, der arbej-
der med fleksible løsninger. Når reglerne forud-
sætter forældede procedurer, rammer det direkte
ind i branchens mulighed for at tilbyde tidssva-
rende mobilitetsløsninger.
Lovgivning, der ikke følger med tiden, ender med
at koste både virksomheder og samfundet dyrt
i
form af højere priser, lavere fleksibilitet og dårli-
gere udnyttelse af eksisterende transportressour-
cer.
Det skal være nemt at følge reglerne
Når regler er uklare, unødigt komplicerede eller
dårligt digitaliserede, bliver det unødvendigt
svært for virksomheder at gøre det rigtige.
I mobilitetsbranchen oplever mange aktører, at re-
gelefterlevelse kræver uforholdsmæssigt mange
ressourcer
ikke fordi de ikke ønsker at overholde
reglerne, men fordi lovgivningen er tung, upraktisk
eller ude af trit med virkeligheden. Det skaber ad-
ministrativt bøvl, usikkerhed og spildtid.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0007.png
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0008.png
Det skal være slut med lovgivning
der rammer ved siden af
Lovgivning bør være en ramme, der skaber tryghed og retning
ikke en spændetrøje, der bremser udvik-
ling og gør det mere besværligt at drive virksomhed. Alligevel oplever mange mobilitetsvirksomheder, at
reguleringen i praksis rammer ved siden af. Den tager ikke højde for virkeligheden på gulvet, men er
formet efter antagelser og modeller, der ikke længere gælder.
Når regler bliver så komplekse eller rigide, at de ikke kan efterleves i praksis
eller rammer virksomheder,
der gør alt for at overholde dem
går noget grundlæggende galt. Lovgivningen mister sin funktion som
støtte og bliver i stedet en kilde til frustration, usikkerhed og fejl. Derfor er det afgørende, at ny regulering
kan stå på mål med det problem, den forsøger at løse
og at eksisterende regler justeres, hvor de skaber
unødige barrierer.
Dansk Mobilitets og Dansk Erhvervs principper
1.
Regler skal ramme handlinger
ikke uskyldige aktører.
Lovgivning bør målrettes dem, der
faktisk overtræder reglerne og ikke dem, der uden skyld eller mulighed for indgriben rammes
af andres handlinger.
Lovgivning skal have klare formål og praktisk anvendelighed.
Regler bør være tydeligt koblet
til et sagligt formål og kunne anvendes i praksis uden fortolkningsusikkerhed. Uklare eller
indbyrdes modstridende krav svækker regelefterlevelsen.
Regulering skal være fair.
Regulering skal være retfærdig uanset forretningsmodel.
Regler skal
udformes, så de gælder ens for sammenlignelige aktiviteter, uanset hvilken teknologi, løsning
eller forretningsmodel der anvendes. Lovgivning må ikke utilsigtet skabe skæve konkurrence-
vilkår ved at favorisere én måde at organisere sig på frem for en anden. Det er afgørende for
både innovation, ligebehandling og udvikling, at reguleringen er teknologineutral og kan
rumme fremtidens løsninger.
Konsekvenser skal vurderes bredt før indførelse af ny regulering.
Nye regler skal konse-
kvensvurderes
ikke kun for myndighedernes kontrol, men også for borgeres og virksomhe-
ders retssikkerhed, administrative byrder og muligheden for at overholde kravene i praksis.
2.
3.
4.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0009.png
Dansk Mobilitets oprydnings- og
forenklingsforslag
I Dansk Mobilitet har vi identificeret en række områder, hvor der bør foretages en oprydnings- eller for-
enklingsindsats.
Nedenfor præsenteres konkrete forslag, der skal reducere byrderne ved ny regulering, styrke proportio-
nalitetsprincippet, forbedre samarbejdet mellem myndigheder og fremme en mere konstruktiv dialog
med erhvervslivet.
Det er ikke en udtømmende liste, men et vigtigt skridt mod en mere smidig og effektiv lovgivning- og
regulerings. Derfor håber vi, at disse forslag kan være et udgangspunkt for ministeriernes videre arbejde
med at lette byrderne og styrke samarbejdet.
Vanvidsbilisme
Straffen skal ramme vanvidsbilisten, ikke virksomheden
Vanvidsbilister skal væk fra vejene. Det skal lovgivning, der skal forhindre de tragiske sager og hasarde-
rede kørsel ligeså. Den nuværende lovgivning om vanvidsbilisme har uhensigtsmæssige konsekvenser
for branchen. Virksomheder får beslaglagt deres køretøjer, også selvom de har taget forebyggende tiltag.
Som det ser ud nu, er rammerne meget snævre for, at bilen kan blive returneret til virksomhederne. Dette
er til trods for, at virksomhederne har anvendt tro- og loveerklæringer og redegjort for, at kunden og
medarbejderen ikke forventes at kunne forventes at erstatte bilens værdi. Den reelle lovovertræder -
vanvidsbilisten er oftest den, der straffes mindst. Oftest går vanvidsbilisten fra retssagen med en mild
dom og en erstatningspligt, som denne enten ikke vil være i stand til eller have et incitament til at opfylde.
Branchen ser sig selv som en vigtig samarbejdspartner for at skabe trygge veje i Danmark og er meget
optagede af dette. Men loven rammer skævt. Virksomheder får frataget et vigtigt arbejdsredskab, som de
sandsynligvis aldrig får erstattet. Dermed straffes virksomheden og ikke den reelle lovovertræder.
Dansk Mobilitet foreslår, at
Bestemmelsen om konfiskation overføres til loven om vanvidskørsel. Reglerne for van-
vidskørsel bør ændres, så de i højere grad ligner det, der foreslås i loven om euforise-
rende stoffer således, at bilen ikke konfiskeres, hvis ejeren af køretøjet ikke vidste eller
burde have vidst, at køretøjet ville blive anvendt til vanvidskørsel.
Branchen skal have redskaber til at sikre sig mod konfiskation
Der er brug for retningslinjer, der kan fortælle virksomheder, hvad de forventes at gøre forud for udlån
og udlejning af køretøjer. Bilforhandlere og udlejningsselskaber lever af at tilbyde prøvekørsler, udlejning
af biler til private og erhverv samt at medarbejdere kan køre i virksomhedens biler. Lovgivningen efterla-
der i sin nuværende form ikke virksomheder med mulighed for at tage forebyggende tiltag med den kon-
sekvens at risikere store tab afhængig af bilens værdi. Vi er opmærksomme på, at der vil være et
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0010.png
erstatningskrav mod vanvidsbilisten, men det vil i de fleste tilfælde vise sig at være illusorisk at inddrive
og vil betyde udgifter for virksomheden ifm. Inddrivelse, afbetalingsordninger og advokatudgifter. Derfor
er det kun rimeligt for branchen at få en vejledning.
Dansk Mobilitet foreslår, at
Oprette et register, hvor virksomheder med en kundes eller medarbejders sam-
tykke kan få oplyst, hvorvidt en kunde eller medarbejder tidligere er dømt for grove
færdselsforseelser.
Systemet bør indrettes således:
Virksomheden indtaster brugerens CPR-nummer i et IT-system/app.
Bilisten bekræfter med sit MitID, at virksomheden må tjekke brugerens oplysnin-
ger.
Efter brugerens samtykke modtager virksomheden et grønt eller rødt svar:
o
Grøn: bilisten er ikke tidligere dømt for vanvidskørsel eller for en forse-
else, der har medført frakendelse af kørekortet.
o
Rød: bilisten er tidligere dømt for vanvidskørsel eller for en forseelse, der
har medført frakendelse af kørekortet.
Med et rødt svar vil virksomheden kunne tage særlige forholdsregler ifm. denne bilist, f.eks.
at sende en medarbejder med på en prøvekørsel eller nægte udlån eller udleje at et køretøj.
Tilsvarende vil den erhvervsdrivende kunne nægte medarbejdere adgang til virksomhedens
køretøjer. Det understreges dog, at et register kun er en løsning for danske kunder eller med-
arbejdere, da et register ikke ville kunne vise data om udlændinge f.eks. turister der vil leje
en bil.
Der bør udarbejdes en vejledning til branchen
Der bør være en vejledning for, hvordan branchen skal forholde sig, når de udlejer eller udlåner køretøjer.
Såfremt denne vejledning følges, skal den erhvervsdrivende ikke få konfiskeret et køretøj, der har været
anvendt til vanvidskørsel
medmindre der er særlige omstændigheder som tilfælde af gentagelse. Det
skal være muligt for den erhvervsdrivende at sikre sig, at den person, der får udleveret køretøjet, er be-
kendt med reglerne om vanvidskørsel, og de konsekvenser, det medfører, hvis de gør sig skyldige i det.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0011.png
Dansk Mobilitet foreslår, at
Der udarbejdes en vejledning med følgende indhold:
o
Der skal altid fremvises et gyldigt kørekort. Enten fysisk eller digitalt via
en godkendt app, som allerede er et krav i udlejningsbranchen jf. udlej-
ningsbekendtgørelsens §5.
o
Lejeren skal have forevist en standardiseret tro- og loveerklæring, hvori
denne gøres bekendt med reglerne om - og konsekvenserne af - at køre
vanvidskørsel. Samtidig skal bilisten skrive under på ikke tidligere at
være dømt for vanvidskørsel. Denne tro og love-erklæring dateres og un-
derskrives derefter af begge parter. Såfremt der er tale om ikke-danskta-
lende personer, skal disse gøres bekendt med reglerne og få forelagt er-
klæringen på engelsk.
I forhold til den erhvervsdrivendes medarbejdere skal disse gøres be-
kendt med reglerne og underskrive en erklæring. Derudover skal de, i
personalehåndbog eller gennem særskilt skriftlig instruks, gøres bekendt
med ovenstående procedure, når en person ønsker at få udleveret et kø-
retøj.
o
Regler og praksisændringer må ikke ske gennem bagdøren
Lovgivning og praksisændringer med væsentlige konsekvenser for virksomhedernes økonomi og regelef-
terlevelse skal ske på et gennemsigtigt og politisk forankret grundlag. Det er afgørende for virksomhe-
dernes retssikkerhed, at ændringer i myndighedernes fortolkning ikke indføres stiltiende via administra-
tive vejledninger eller tekniske opdateringer.
Når praksis flyttes gennem ændringer i eksempelvis den juridiske vejledning
uden politisk behandling,
konsekvensvurdering eller overgangsperiode
risikerer det at underminere både forudsigeligheden og
tilliden til systemet. Det skaber usikkerhed om gældende ret og gør det umuligt for virksomheder at plan-
lægge og indrette sig korrekt.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0012.png
CASE:
Moms på forsikringsydelser ved billeje
I 2024 ændrede Skattestyrelsen fortolkningen af moms på forsikringsydelser ved bilud-
lejning gennem en ny formulering i den juridiske vejledning. Fremover skulle forsikring
indgå som en momspligtig del af billejen
i stedet for at blive betragtet som en selvstæn-
dig, momsfri ydelse.
Ændringen blev ikke politisk behandlet og skete uden overgangsordning
trods betyde-
lige konsekvenser for branchen og potentielt bagudrettede krav. Sagen illustrerer beho-
vet for, at praksisændringer med økonomisk og retlig betydning sker åbent og forudsige-
ligt, med mulighed for tilpasning og med respekt for gældende EU-principper om moms
på forsikring.
Dansk Mobilitet foreslår, at
Væsentlige praksisændringer skal ske gennemsigtigt og med politisk inddragelse.
Ændringer skal altid konsekvensvurderes, også ift. konkurrence, retssikkerhed og
administrative byrder.
Der indføres overgangsordninger, så virksomheder har reel mulighed for at til-
passe sig.
Reglerne bør præciseres, så det står klart, at biludlejningsvirksomheder kan for-
midle forsikringer momsfrit
også når forsikringen er obligatorisk. Det bør ikke
afhænge af subjektiv vurdering af, om kunden kunne fravælge forsikringsselskab.
Selvrisiko
Selvrisikoen skal fjernes
I bekendtgørelsen om udlejning af motorkøretøjer uden fører er det fastsat, at virksomheder må fastsætte
en selvrisiko på op til 5.000 kr. Dette beløb afspejler ikke de ændringer, der er sket i prisniveauet, siden
det blev fastsat i 2009.
Mens omkostninger til reparationer, vedligeholdelse og andre driftsudgifter stiger over tid, er selvrisikoen
forblevet uændret. Det skaber urimelige vilkår for udlejerne og underminerer branchens
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0013.png
konkurrencedygtighed, da virksomhederne må dække de stigende udgifter uden mulighed for at justere
selvrisikoen tilsvarende.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0014.png
Det skal være nemt at følge reglerne
De fleste virksomheder ønsker at overholde reglerne
men det kræver, at reglerne er til at forstå, admi-
nistrere og anvende i praksis. Når regulering bliver unødigt kompliceret, upraktisk eller dårligt tilpasset
branchens virkelighed, opstår der ikke bare frustration
men også fejl, øgede omkostninger og bremset
udvikling.
I mobilitetsbranchen er fleksibilitet og hurtig adgang til køretøjer en forudsætning for forretningen. Alli-
gevel oplever virksomhederne, at regler om fx brugerregistrering og udlejning er unødigt bureaukratiske
og ikke tilpasset digitale arbejdsgange. Det skaber flaskehalse og administrative byrder, som i praksis
står i vejen for effektive og konkurrencedygtige mobilitetsløsninger.
Hvis virksomhederne skal kunne levere moderne og bæredygtige transportformer, kræver det klare krav,
enkel administration og regler, der er understøttet af digitale løsninger
ikke systemer, der låser dem
fast i papirarbejde og manuelle processer.
Dansk Mobilitets og Dansk Erhvervs principper
1.
Administrative krav skal stå mål med formålet.
Det skal være tydeligt, hvorfor oplysninger ind-
samles eller processer skal følges. Administrative byrder skal altid kunne forsvares ud fra for-
mål og nytteværdi.
Dokumentation bør ske én gang
ét sted.
Det skal ikke være nødvendigt at dokumentere de
samme oplysninger flere steder
fx både fysisk og digitalt. Et konkret eksempel er kravet om
at udarbejde og opbevare en fysisk lejekontrakt, selvom alle oplysninger allerede er registreret
i virksomhedens digitale systemer og kan dokumenteres ved forespørgsel. Sådanne dobbelt-
krav skaber unødigt bøvl, koster ressourcer og øger risikoen for fejl
uden at styrke kontrollen.
2.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0015.png
Dansk Mobilitets oprydnings- og
forenklingsforslag
I Dansk Mobilitet har vi identificeret en række områder, hvor lovgivningen skaber unødige administrative
byrder for mobilitetsbranchen. Det gælder særligt krav til dokumentation, kontrol og registrering, som i
praksis bliver mere komplekse end nødvendigt
ofte uden at bidrage til bedre regelefterlevelse
Branchen har brug for klare, enkle og anvendelige regler, der er til at arbejde med i en travl, digital og
fleksibel hverdag. I stedet oplever mange, at reguleringen er præget af tunge processer, manglende ko-
ordinering og utilstrækkelig vejledning
især ved nye krav og fortolkninger.
Nedenfor præsenteres konkrete forslag til, hvordan regler kan forenkles og bringes bedre i tråd med
branchens virkelighed. Målet er at reducere unødig administration, skabe tydeligere rammer og sikre, at
reguleringen fremmer
ikke bremser
udvikling, drift og grøn omstilling i mobilitetssektoren.
Listen er ikke udtømmende, men et vigtigt skridt i retning af smartere og mere proportional regulering,
der gør det lettere at drive mobilitetsvirksomhed i Danmark.
Brugerregistrering
Brugerregistrering skaber unødige barrierer for fleksibel mobilitet
Den nuværende regel om brugerregistrering stiller betydelige krav til udlejningsbranchen. I dag skal en
person eller virksomhed registreres som bruger af et køretøj, hvis brugen overstiger 29 dage. Det har i
praksis gjort det umuligt for udlejningsselskaber at tilbyde danske kunder
private, erhverv eller offent-
lige instanser
lejeforløb på over 29 dage, uden at påtage sig omfattende administrative opgaver og
omkostninger. Reglen gælder dog ikke for udenlandske kunder, hvilket skaber en konkurrenceforvridning
og stiller danske brugere dårligere end udenlandske.
Udlejningsbranchen adskiller sig fra leasing ved at tilbyde fleksible og kortsigtede løsninger, hvor kun-
derne hurtigt kan få adgang til et køretøj
ofte samme dag. Cirka 25 % af udlejningsflåden anvendes i
mere end 29 dage, især af virksomheder, offentlige institutioner og aktører i fx kulturbranchen. Disse
lejeforløb rammes direkte af kravet om brugerregistrering, hvilket undergraver en forretningsmodel, der
netop er baseret på fleksibilitet frem for faste kontrakter.
De administrative konsekvenser er omfattende: Over 50.000 registreringer om året pålægges branchen,
og alene omregistreringsgebyrer koster de fem største selskaber ca. 19 mio. kr. årligt
hertil kommer
betydelige drifts- og håndteringsomkostninger. Samlet set presser kravet branchens konkurrenceevne,
fordyrer fleksible mobilitetsløsninger og risikerer at koste arbejdspladser.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0016.png
Dansk Erhverv foreslår, at
Perioden for, hvornår lejer skal brugerregistreres, skal forlænges til seks måneder.
En forlængelse af perioden vil øge branchens fleksibiliteten uden at svække gen-
nemsigtighed eller kontrol, da lejekontrakter allerede dokumenterer, hvem der har
råderet over køretøjet.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0017.png
Lovgivningen skal følge med tiden
For at sikre en moderne, grøn og fleksibel mobilitetsbranche er det afgørende, at lovgivningen udvikler
sig i takt med virkeligheden. Desværre er mange regler i dag udformet med udgangspunkt i forældede
forretningsmodeller og teknologier. Det skaber barrierer for innovation og medfører skæve vilkår for virk-
somheder, der arbejder digitalt og fleksibelt.
Når eksempelvis udlejningsvirksomheder og delebilsordninger behandles forskelligt
trods stort set
identiske funktioner
undermineres både lighedsprincippet og konkurrencen. Og når regler ikke afspej-
ler den digitale udvikling i udlevering, betaling og brugerhåndtering, spænder det ben for effektive løs-
ninger, der kunne aflaste både virksomheder, myndigheder og borgere.
Dansk Mobilitets og Dansk Erhvervs principper
1.
Regler skal tilpasses nutidens digitale virkelighed.
Lovgivning skal ikke stille krav om papirar-
bejde og fysiske procedurer, hvis processerne allerede er digitaliseret. Reguleringen skal
kunne anvendes i en fuldt digital hverdag.
Regler skal opdateres løbende.
Langvarig uændret regulering
som udlejningsbekendtgørel-
sen
må ikke fastholde en branche i forældede rammer. Når regler ikke følger med den tek-
nologiske og markedsmæssige udvikling, underminerer det fair konkurrence, hæmmer innova-
tion og svækker branchens levedygtighed. Tidssvarende regulering er en forudsætning for, at
mobilitetsvirksomheder kan udvikle og tilbyde moderne løsninger, der matcher både forbru-
gernes behov og samfundets grønne ambitioner. Der skal være en fast praksis for løbende
evaluering og opdatering.
Forenkle og digitalisere regler og dokumentationskrav.
Regler bør gøres mere overskuelige, og
der bør investeres i digitale løsninger, der kan lette indberetning og behandling.
Der skal være fair og ensartede vilkår for konkurrence.
Ingen virksomheder bør få et forret-
ningsmæssigt forspring alene fordi de falder uden for en regulering, som andre er omfattet af.
Ens formål og funktion skal mødes med ens krav.
Regulering må ikke hæmme grøn omstilling og fleksibilitet.
Regler skal understøtte
ikke mod-
arbejde
de løsninger, der gør det nemt og attraktivt at vælge fælles eller delt mobilitet frem
for at eje.
2.
3.
4.
5.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0018.png
Dansk Mobilitets oprydnings- og
forenklingsforslag
I Dansk Mobilitet har vi identificeret en række områder, hvor forældede regler, teknologisk ubalancerede
krav og unødvendigt komplekse processer skaber barrierer for mobilitetsvirksomheder. Det går ud over
branchens konkurrenceevne, hæmmer innovation og begrænser muligheden for at levere fleksible og
bæredygtige løsninger til både private og erhverv.
Særligt udlejningsbekendtgørelsen illustrerer behovet for en regulering, der følger med tiden. Reglerne
bør understøtte nutidens forretningsmodeller, digitale arbejdsgange og grøn omstilling
ikke holde fast
i systemer, der tilhører en anden tid.
Nedenfor præsenterer vi en række konkrete forslag, der kan bidrage til at modernisere reguleringen,
fjerne skæve vilkår og styrke mobilitetsbranchens muligheder for at udvikle nye løsninger. Det er ikke en
udtømmende liste, men et vigtigt skridt i retning af en lovgivning, der er fleksibel, teknologineutral og
gearet til fremtidens mobilitet.
Udlejningsbiler og delebilsordninger
Reglerne for udlejningsbiler og delebilsordninger skal ensrettes
Bekendtgørelsen om udlejning af motorkøretøjer uden fører stiller forskellige krav til udlejningsbiler og
delebilsordninger. Udlejningsvirksomheder skal kræve fremvisning af kørekort jf. § 4 i bekendtgørelsen,
hvilket delebilsordninger er undtaget fra. Det vil sige, at en delebilsordning blot skal have det registreret
i deres database, hvem der har adgang til køretøjet. Udlejningsbiler er ligesom delebilsordninger en del
af den grønne omstilling, hvor hvert køretøj udnyttes bedre og deles af mange. Alligevel stilles der færre
krav til registrering og dokumentation til delebilsordninger end udlejningsbiler. Delebilsordninger er også
undtaget § 5 om en skriftlig lejekontrakt, § 6 om opbevaring af en sådan kontrakt i minimum 5 år og § 10
om, at køretøjet kun må føres af personer, som angivet på lejekontrakten.
Dansk Mobilitet foreslår, at
Udlejningsbiler og delebilsordninger bør sidestilles for at sikre lige vilkår for kon-
kurrence og udvikling af innovative selvbetjeningsløsninger.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 242: Dansk Erhvervs og Dansk Mobilitets udspil "Mindre bøvl - mere vækst og mobilitet"
3036886_0019.png
Udlejningsbekendtgørelsen
Forenkling af bekendtgørelse om udlejning af motorkøretøjer uden fører
Den nuværende udlejningsbekendtgørelse har været gældende siden 2022, men bygger på regler, der
stort set har været uændrede siden 2013. Bekendtgørelsen rækker ind over andre lovgivningsområder og
giver uhensigtsmæssige konsekvenser ud over bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen tager ikke højde for
nutidens markedsvilkår, har strammere regler end EU-reguleringen kræver, og skaber dermed unødven-
dige barrierer for udlejningsbranchen samt svækker konkurrenceevnen. Mange formuleringer i udlej-
ningsbekendtgørelsen er ikke tidssvarende og afspejler ikke den digitale virkelighed. Udlejningsbekendt-
gørelsen skal moderniseres for at imødekomme de nævnte udfordringer. De nuværende regler er utids-
svarende og har negative konsekvenser i form af højere udlejningspriser og færre fleksible løsninger som
rammer både lejere og udlejere, hvilket gør det sværere at dække mobilitetsbehovet. Samtidig risikerer
det at hæmme den grønne omstilling, da dyrere billeje kan skubbe flere mod bilkøb frem for delte mobi-
litetsløsninger.
Branchen skal operere under rimelige og tidssvarende vilkår for at kunne udvikle sig og imødekomme
efterspørgslen. Det bør derfor være en prioritet at skabe rammer, der understøtter en fleksibel og kon-
kurrencedygtig udlejningsbranche, til gavn for både private og erhvervslivet. Branchen ønsker at kunne
levere innovative mobilitetsløsninger og bidrage aktivt til den grønne omstilling.
Dansk Mobilitet foreslår, at
Udlejningsbekendtgørelsen revideres
og regelforenkles
så den afspejler de
økonomiske realiteter og understøtter en mere fleksibel og konkurrencedygtig
udlejningsbranche. Det vil lette udlejningsselskabernes administrative byrder
og gøre det lettere at undgå misforståelser mellem myndighed og virksomhed.
Reglerne for både udlån og korttidsleje af biler skal gennemgås med henblik på
regelforenkling for at sikre bedre udnyttelse af bilerne. Herunder bl.a. præcise-
ring af reglerne for udlevering og overdragelse af biler.
Barrierer for puljebiler, som skal deles mellem en virksomheds ansatte, skal
fjernes.
Selvrisikoen, der ikke er ændret siden 2009, skal fjernes.
Udlejningsbiler og delebilsordninger skal operere under lige vilkår.
Fristen for brugerregistrering skal forlænges.