Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 235
Offentligt
3033456_0001.png
Udvidelse af
Motorring 4 syd
Resumé af miljøkonsekvensvurdering
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0002.png
UDVIDELSE AF
MOTORRING 4 SYD
Resumé af
miljøkonsekvensvurdering
DATO
Maj 2025
ISBN
(digital version)
978-87-7595-164-2
COPYRIGHT
Vejdirektoratet, 2025
Den politiske aftale bag
miljøkonsekvensvurdering
og udbygning
Det fremgår af aftale om Infrastrukturplan 2035 af
28. juni 2021, at der skal foretages en udbygning
af Motorring 4 (syd), og at projektet igangsættes
i 2026. Der er med aftalen i alt afsat 20 mio. kr. til
Miljøkonsekvensvurderingen (MKV) og 561 mio. kr. til
anlægsudgifter.
Første skridt frem mod realiseringen af anlægsprojektet
er gennemførelse af en miljøkonsekvensvurdering (MKV) i
2023-2025.
Kommissoriet for miljøkonsekvensvurderingen kan
læses på www.vejdirektoratet.dk/motorring-4-syd.
Denne folder sammenfatter Vejdirektoratets løsninger
til udbygning af Motorring 4 (syd) og den miljømæssige
konsekvensvurdering.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0003.png
UDVIDElSE AF MoToRRING 4 SyD
Udvidelse af Motorring 4 syd
Vejdirektoratet har nu afsluttet miljøkonsekvensvurderingen
for udbygning af Motorring 4 syd. I denne folder kan du læse et
kort resumé af undersøgelsen.
Formålet med projektet er at øge kapaciteten og
dermed forbedre fremkommeligheden for de tra-
fikanter, som dagligt kører på Motorring 4 syd.
Projektet skal samtidig styrke Motorring 4’s rolle
som fordeler af trafikken til og fra Københavnsom-
rådet - særligt i forhold til Køge Bugt Motorvejen og
Holbækmotorvejen. Projektet indebærer, at Motor-
ring 4 syd udbygges med en ekstra vognbane i hver
retning inkl. anlæg af nyt nødspor. I kommissoriet for
MKV’en var projektstrækning defineret som Motor-
ring 4 Syd mellem motorvejskryds Ishøj ved Køge
Bugt Motorvejen og motorvejskryds Vallensbæk ved
Holbækmotorvejen. I forbindelse med skitseprojek-
tet og de tilhørende trafikale analyser blev projekt-
strækningen udvidet til også at inkludere Køge Bugt
Motorvejen mellem tilslutningsanlæg 27 Greve N
og motorvejskrydset Ishøj, da det giver den bedste
løsning for udvidelsen af Motorring 4 syd mht. tra-
fikafvikling og trafiksikkerhed. Den samlede projekt-
strækning er hermed 4 km lang.
I miljøkonsekvensvurderingen har der været særligt
fokus på en fremtidig trafikal situation under hen-
syntagen til, at projektstrækningen har tætliggende
til- og frakørselsramper. Som en del af undersøgel-
sen er der også set på muligheden for en såkaldt
0+løsning, som er en mindre omfangsrig end en fuld
udbygning, hvor vognbaneudvidelsen foretages ved
inddragelse af nødsporet på strækningen.
Vejdirektoratets undersøgelse omfatter i hovedtræk
følgende forhold:
Trafikanalyse
Skitseprojektering af veje, bygværker og afvanding
Feltundersøgelser af natur og miljø
Miljøkonsekvensvurdering
Støjberegninger
Arealanalyse
Beregning af klimaeffekter
Beregning af anlægsoverslag
Samfundsøkonomiske beregninger
Hele miljøkonsekvensvurderingen findes på
vejdirekto-
ratet.dk/motorring-4-syd.
Her er vejprojektet gennem-
gået mere detaljeret og her findes også de tekniske
baggrundsrapporter. På siden findes også detaljere-
de, zoombare kort med forventet støjudbredelse og
arealbehov samt kort med miljøforhold. Du har mu-
lighed for at indsende bemærkninger til miljøkonse-
kvensvurderingen i høringsperioden, som løber frem
til den 25. august 2025
Hvad er en miljøkonsekvensvurdering
En miljøkonsekvensvurdering skal tilvejebringe tilstrækkelig
viden til, at politikere og borgere kan vurdere projektets virk-
ninger på miljøet og sammenligne forskellige løsningsforslag.
Miljøkonsekvensvurderingen skal desuden sikre, at vejprojek-
tet bliver bedst muligt tilpasset omgivelserne, og at miljøet
ikke påvirkes unødvendigt.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
DEN NUVæRENDE VEj
Den nuværende vej
Motorring 4 syd er den sydligste del af den samle-
de Ring 4, der fungerer som en overordnet regio-
nal ringvej mellem Køge Bugt Motorvejen i syd og
motorvejskrydset med Motorring 3 og Helsingørmo-
torvejen i nord. Ring 4 er forbundet med de overord-
nede veje Køge Bugt Motorvejen, Holbækmotorve-
jen, Frederikssundsmotorvejen, Hillerødmotorvejen,
Motorring 3 og Helsingørmotorvejen. Samtidig er
Ring 4 et integreret element i trafikken mellem ho-
vedstadens storbyområde.
Projektstrækningen forløber mellem motorvejskryds
Vallensbæk og tilslutningsanlæg 27 Greve C på Køge
Bugt Motorvejen. Midt på Motorring 4 Syd stræk-
ningen ligger tilslutningsanlæg 6 Ishøj Stationsvej.
Motorring 4 syd er motorvej med 3 vognbaner i hver
retning nord for Ishøj Stationsvej og 2 vognbaner i
hver retning syd for Ishøj Stationsvej. På Køge Bugt
Motorvejen mellem Ishøj-sammenfletningen og
tilslutningsanlæg 27 Greve C er der 5 vognbaner i
hver retning. Projektstrækningen er 4 km lang og har
tætliggende til- og frakørselsramper. Den skiltede
hastighedsgrænse på strækningen er 110 km/t.
Der kører ca. 80.000 trafikanter på Motorring 4 syd
i dag og over 150.000 på Køge Bugt Motorvejen ved
Ishøj-sammenfletningen. Trafikken omkring Ishøj-
sammenfletningen er en af Danmarks mest trafikere-
de strækninger.
Trafikalt er projektstrækningen kendetegnet ved,
at der om morgenen er massiv kø på Køge Bugt
Motorvejen for at komme ind på Motorring 4 (mod
nord), og om eftermiddagen er der tilsvarende
kø på Motorring 4 for at komme ud på Køge Bugt
Motorvejen (mod syd). De trafikale udfordringer på
projektstrækningen er altså centreret omkring Ishøj-
sammenfletningen, der er derfor foretaget grundige
analyser af trafikafviklingen og flettemønstrene i
Ishøjsammenfletningen. Trængsels- og fremkom-
melighedsproblemerne på strækningen forventes at
stige i fremtiden, hvis ikke kapaciteten på stræknin-
gen udbygges.
Vest for Motorring 4 syd og nordvest for Køge Bugt
Motorvejen ligger der store erhvervsområder. langs
Motorring 4’s østlige side ligger der nord for Ishøj
Stationsvej et rekreativ område med fredskov. Syd
herfor ligger der et erhvervsområde mellem Ishøj
Stationsvej og Motorvejskryds Vallensbæk. Syd-øst
for Køge Bugt Motorvejen ligger boligområder tilhø-
rende Ishøj og Hundige. De to boligområder er adskilt
af et rekreativt område omkring lille Vejleå-dalen.
Boligområderne i Hundige og Ishøj som ligger langs
Køge Bugt Motorvejen er i dag støjbelastede.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0005.png
DEN NUVæRENDE VEj
Motorrin
g4
Ish
øj
St
at
ion
B
gt
sv
ej
u
M
gt
oto
je
rve
n
Indus
tribue
n
g
t
ug
tB
M
o
ot
ej
rv
en
Hu
nd
ige
ve
j
K il
de
brø
nd
ev
ej
Oversigtskort over projektstrækningen på Motorring 4 og Køge Bugt Motorvejen.
langs den ene side af motorvejen ligger industriområder og på den anden side ligger boligområder.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0006.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
Udbygning af Motorring 4 syd
I miljøkonsekvensvurderingen er der undersøgt
muligheder for at udbygge Motorring 4 syd med en
ekstra vognbane i hver retning. Undersøgelsen af
projektets geometriske udformning og de tilhørende
trafikale analyser har ført til, at projektstrækningen
er udvidet til også at inkludere Køge Bugt Motor-
vejen mellem tilslutningsanlæg 27 Greve N og
motorvejskryds Ishøj.
Der er undersøgt to løsningsforslag:
Hovedløsning
som udbygger Motorring 4 syd med
en ekstra vognbane i hver retning inkl. anlæg af
nyt nødspor
0+ løsning
som udbygger Motorring 4 syd med en
ekstra vognbane i hver retning ved inddragelse af
nødsporet på strækningen.
Afvandingsforholdene på strækningen er i udbygnings-
projektet opgraderet til nutidig standard og der opsæt-
tes støjskærme langs en del af projektstrækningen.
I det følgende gives en overordnet beskrivelse af
udbygningsprojektet. I de tekniske beskrivelser på
projektets hjemmeside, kan du finde detaljer om
vejgeometri, bygværker, afvandingssystem, anlægs-
logistik m.v. i projektet.
Motorring 4
Køge Bugt Motorvejen
Forbindelsesrampe
9 meter høj
støjskærm
Ekstra vognbane
fra Ishøj Stationsvej
til Greve N
Ekstra vognbane
fra Greve N til
motorvejskryds
Vallensbæk
Visualisering af Hovedløsning ved motorvejskryds Ishøj.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0007.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
ALBERTSLUND
g
g
4
M
o
o
ot
ot
n
n
r
rri
Høje
Taastrup
TAASTRUP
motorvejen
Holbæk
Vallensbæk
Landsby
Ish
øj
Sta
tio
ns
ve
j
Ishøj
Landsby
g
n
eje
orv
t
Mo
gt
u
eB
ISHØJ
Kil
deb
røn
dev
ej
HUNDIGE
I Hovedløsning udbygges Motorring 4 syd fra motor-
vejskryds Ishøj og Ishøj Stationsvej til 6 vognbaner
og fra Ishøj Stationsvej til motorvejskryds Vallens-
bæk til 7 vognbaner. Samtidig udvides Køge Bugt
Motorvejen på projektstrækningen til 6 vognbaner
i hver retning. Der etableres også en ny direkte for-
bindelsesrampe ved motorvejskrydset Ishøj mod øst.
Den nye forbindelsesrampe skal benyttes af bilister
på den østlige tilkørselsrampe ved tilslutningsanlæg
Greve N, som skal videre ad Køge Bugt Motorvejen.
Disse bilister skal i dag flette ud til vognbanerne
længst mod venstre, for at komme videre ad Køge
Bugt Motorvejen. Når udbygningsprojektet er anlagt,
vil de i stedet skulle blive i vognbanen til højre og
benytte den nye forbindelsesrampe til Køge Bugt
Motorvejen. Derved mindskes flettemanøvrerne i
den nordgående retning til gavn for både fremkom-
meligheden og trafiksikkerheden på strækningen.
Der anlægges nødspor på hele strækningen, det
afbrydes dog eller indsnævres ved eksisterende
bygværker, som dermed kan bevares.
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0008.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
Undersøgelsen omfatter også en såkaldt 0+ løsning,
som er en mindre omfangsrig løsning end Hovedløs-
ningen. I denne løsning udbygges Motorring 4 Syd
fra motorvejskryds Ishøj og Ishøj Stationsvej til 6
vognbaner og fra Ishøj Stationsvej til motorvejskryds
Vallensbæk til 7 vognbaner som i Hovedløsningen.
Køge Bugt Motorvejen udbygges til 6 vognbaner i
sydgående retning mellem motorvejskryds Ishøj og
tilslutningsanlæg 27 Greve N.
0+ løsningen er uden nødspor og ny forbindelses-
rampe. Inddragelse af nødspor til en ekstra vognba-
ne kan have en negativ påvirkning på trafiksikker-
heden. Nødspor anvendes af eventuelle havarerede
biler, til fremføring af udrykningskøretøjer samt i
forbindelse med drift og vedligeholdelse. Desuden
fungerer nødspor som en ekstra bred kantbane, som
kan anvendes til at rettet op, hvis en bilist utilsigtet
forlader vognbanen. Som følge af det manglende
nødspor etableres der en nødlomme i hver retning
på Motorring 4 syd for Ishøj Stationsvej.
ALBERTSLUND
g
4
4
M
M
ot
o
or
ri
rin
Høje
Taastrup
TAASTRUP
motorvejen
Holbæk
Vallensbæk
Landsby
Ish
øj
Sta
tio
en
vej
tor
Mo
gt
u
eB
ns
ve
j
Ishøj
Landsby
g
ISHØJ
Kil
deb
røn
dev
ej
HUNDIGE
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0009.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
I begge løsninger forventes den skiltede hastigheds-
grænse fastholdt på 110 km/t.
Som en integreret del af Hovedløsningen opsættes
ca. 2,5 km støjafskærmning langs Køge Bugt Mo-
torvejen mellem tilslutningsanlæg 27 Greve N og til-
slutningsanlæg 26 Ishøj Strand. Støjafskærmningen
forventes at blive 9 m høj.
I 0+ løsningen opsættes den 9 meter høje støj-
afskærmning langs Køge Bugt Motorvejen mellem til-
slutningsanlæg 27 Greve N og Motorvejskryds Ishøj,
en strækning på ca. 1,8 km.
Motorvejskryds Ishøj
Ekstra vognbane
fra Ishøj Stationsvej
til Greve N
9 meter høj
støjskærm
Visualisering af 0+ løsning ved tilslutningsanlæg 27 Greve N.
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0010.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
Bygværker
Udbygningsprojektet medfører at en række bygvær-
ker ombygges og i Hovedløsningen opføres to nye
bygværker i forbindelse med anlæggelsen af for-
bindelsesrampen. Af større eksisterende bygværker
langs projektstrækningen findes overføringerne af
Ishøj Stationsvej, Industribuen, Hundigevej og Kilde-
brøndevej. Der vil ikke ske påvirkning af banebroen
til København-Ringstedforbindelsen, da motorvejen
ikke ændres under broen.
For at reducere projektets ressourceforbrug og
klimabelastning, spare på anlægsomkostningerne
samt reducere generne i anlægsfasen for trafikanter
på skærende veje og motorvejen er det besluttet at
bevare eksisterende bygværker hen over motorvejen
ved at afbryde nødsporet lokalt under broerne.
Afvanding
Vejvandet fra motorvejen ledes i lukkede systemer
til regnvandsbassiner, hvor urenheder opsamles og
bundfældes og hvorfra vejvandet kan ledes videre
til vandløb og søer i en jævn strøm. Udbygningen
af Motorring 4 syd giver et øget vejareal, særligt i
Hovedløsningen, og dermed et afledt behov for ny-
anlæg og udvidelse af eksisterende regnvandsbas-
Visualisering af Hovedløsning syd for motorvejskryds Vallensbæk.
Ekstra vognbane
fra Greve N til
motorvejskryds
Vallensbæk
Nødspor
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0011.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
siner, pumpestationer og ledningsanlæg. De nye og
udbyggede regnvandsbassiner betyder, at projektet
ikke vil have væsentlig negativ effekt på de recipien-
ter, der modtager vejvand fra regnvandsbassinerne.
Anlægsaktiviteter
Inden selve anlægsarbejdet igangsættes, forven-
ter Vejdirektoratet at bruge ca. 2 år på indledende
arbejder, herunder detailprojektering, arkæologiske
forundersøgelser, besigtigelse og ekspropriation,
ledningsomlægninger, samt udbud af anlægsarbej-
det. Anlægsarbejdet med udbygning af projektstræk-
ningen forventes at kunne gennemføres på 3-4 år.
Gener i forbindelse med anlægsarbejdet
Anlægsarbejderne bliver tilrettelagt, så de forårsager
færrest mulige gener for vejtrafikken og borgerne i
området. Som udgangspunkt bliver anlægsarbejdet
udført inden for normal arbejdstid (kl. 7 - 18) på hver-
dage, og kun i særlige tilfælde vil det være nødven-
digt at arbejde med udvidet arbejdstid eller udføre
arbejdet som natarbejde. Under anlægsarbejdet må
det forventes, at der kan forekomme hastighedsned-
sættelser på Motorring 4 og Køge Bugt Motorvejen
samt kortvarige perioder med omkørsel på skærende
veje og stier.
Ishøj Stationsvej
Jernbane
København-Ringsted
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0012.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
GLOSTRUP
oto
Motorring
ALBERTSLUND
g
g
4
M
ot
or
or
i
ri n
3
3
Høje
Taastrup
TAASTRUP
motorvejen
Holbæk
Vallensbæk
Landsby
Ish
øj
Sta
tio
n
en
vej
tor
Mo
gt
Bu
sv
ej
Ishøj
Landsby
ge
BRØNDBY
STRAND
Am
er
g
ag
mo
t
o
r
vejen
Kil
de
brø
nd
ev
ej
ISHØJ
Beregnet hverdagsdøgntrafik i 2040 med Hovedløsningens forslag til udbygning af Motorring 4 Syd og
forskelle i forhold til referencesituation uden udbygningen.
Trafikale effekter
Betydningen af udbygningen af Motorring 4 syd har
været analyseret med Ørestadstrafikmodellen (oTM-
version 7.3) for 2030 og 2040. Analyserne er baseret
på scenarier, hvor udbygningen af Motorring 4 syd
indgår sammen med øvrige projekter i Infrastruktur-
plan 2035, samt et 0-alternativ hvor udbygningen af
Motorring 4 syd ikke er gennemført.
Trafikmodelberegningerne viser, at der uden en ud-
bygning forventes en stigning i biltrafikken på over
20 procent i forhold til trafikken i dag. Ved udbyg-
ning af Motorring 4 syd forventes en samlet biltrafik
på projektstrækningen på ca. 121.300 køretøjer pr.
døgn nord for Ishøj Stationsvej og ca. 108.000 syd
for Ishøj Stationsvej, se kortet.
Det svarer til stigninger på 20 procent på Motor-
ring 4 syd i forhold til uden en udbygning. På Køge
Bugt Motorvejen er stigningen ca. 3 procent.
Beregningerne med Hovedløsningen viser, at samti-
dig med trafikstigningen på projektstrækningen og
forlængelsen heraf både mod nord (Ring 4), mod øst
(Holbækmotorvejen og mod syd (Køge Bugt Motor-
vejen), sker der et fald i trafikken på øvrige veje. Det
gælder især de inderste dele af Køge Bugt Motorvejen
og Amagermotorvejen. På Motorring 3, Holbækmotor-
vejen, Hillerødmotorvejen og Helsingørmotorvejen er
der små relative fald i trafikmængder. Sandsynligvis
skyldes hovedparten af ændringerne, at den øgede
kapacitet på projektstrækningen fører til ændringer i,
hvad der er ”optimale” ruter med hensyn til rejsetid i
de mest belastede tidspunkter på dagen. F.eks. tyder
det på, at den større kapacitet med udbygningen til
flere vognbaner, gør det mere attraktivt at benytte
den inderste del af Holbækmotorvejen i stedet for
Køge Bugt Motorvejen mellem Ring 4 og Motorring 3.
0+ løsningen adskiller sig ved ikke at have nødspor og
ny forbindelsesrampe. Trafikmodellen har ikke input
om nødspor og flettemanøvrer, derfor er der ikke
foretaget særskilte modelberegninger af dette forslag.
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
Miljø og natur
Som grundlag for miljøkonsekvensvurderingen er
alle relevante plan- og miljøforhold i korridoren langs
projektstrækningen blevet kortlagt ud fra oplysnin-
ger, som allerede er tilgængelige i databaser m.v.,
suppleret med feltregistreringer langs motorvejen.
Visse miljøtemaer er mere væsentlige i forbindelse
med miljøkonsekvensvurderingen af udbygningspro-
jektet. Det drejer sig især om
• landskab og visuelle forhold fordi der etableres
støjskærme og ryddes beplantning.
• Kulturarv fordi udbygningen sker inden for beskyt-
telseslinjen for Pile Mølle, som er et fredet fortids-
minde.
• Beskyttede naturområder og arter, fordi der ind-
drages tilstødende naturarealer og fordi der lever
bilag IV-arter som mosaikguldsmed, natlyssvær-
mer, padder og flagermus langs vejen.
• Udledning af vejvand, fordi vandmængden stiger
med større asfaltareal
• Støjforhold, fordi trafikstøjen fra motorvejen udgør
et stort problem.
I miljøkonsekvensvurderingen er det vurderet om
udbygningsprojektet medfører ingen / ubetydelig
påvirkning, lille påvirkning eller væsentlig påvirkning.
Hvis der er vurderet at være en væsentlig påvirkning
af udbygningsprojektet, er projektet søgt justeret så
den væsentlig påvirkning ikke længere vil være til
stede. Alternativt er der foreskrevet afværgeforan-
staltninger, inklusiv en genvurdering af, om påvirk-
ningen dermed reduceres eller neutraliseres.
Der sker ingen ændringer af skærende veje, men
en cykel- og gangsti skal flyttes cirka 200 meter. I
Hovedløsningen skal en rekreativ sti ved en støjvold
også tilpasses de fremtidige forhold. I anlægsperio-
den opretholdes alle vej og stiforbindelse, det er dog
nødvendigt at foretage længerevarende midlertidig
afspærring af stien ved Brentedalen, Ishøjstien og
stier ved lille Vejleå og Rosenstien. Der anlægges
midlertidige alternative stier langs strækningen, som
gående og cyklister kan anvende.
Landskab og visuelle forhold
Den landskabelig og visuelle påvirkning af udbyg-
ningsprojektet vil være størst ved lille Vejleådal,
hvor den 9 meter høje støjskærm vil være synlig.
Den samlede påvirkning vurderes dog samlet set
som begrænset, da områderne langs Motorring 4
allerede er påvirket af vejen, og vejudbygningen
vurderes dermed ikke at være et fremmed element i
landskabet.
I 0+ løsningen vil påvirkningen være mindre, da
vejudbygningen kræver mindre areal og de 9 meter
høje støjskærme opføres på en kortere strækning.
Den visuelle påvirkning vil derfor være mindre end
i Hovedløsningen, men konsekvenserne vurderes
som stort set de samme, da de visuelle forskelle er
begrænsede.
Kulturarv
Hovedløsningen vil påvirke områder med kulturarv i
både anlægs- og driftsfasen, herunder særligt Pile
Mølle, som er et fredet fortidsminde. I den gældende
kommuneplan er området udpeget som et værdifuldt
kulturmiljø. Udbygningsprojektet vil ske inden for
fortidsmindets beskyttelseslinje, men dele af kultur-
miljøet vil stadig kunne opleves.
I forbindelse med anlægsarbejdet, er der en risiko
for at finde ukendte fortidsminder under jordens
overflade. Der laves derfor en forundersøgelse og
eventuelle fund vil blive sikret og fjernet.
0+ løsningen vil have mindre påvirkning på kulturarv,
da fortidsmindet ved Pile Mølle ikke vil blive berørt
af permanent arealinddragelse ligesom at anlægsar-
bejdet kun vil finde sted inden for beskyttelseslinjen,
som allerede er påvirket af den eksisterende vej.
Beskyttede naturområder og arter
Som en del af miljøkonsekvensvurderingen af projek-
tet er der gennemført en detaljeret naturkortlægning
af områderne omkring motorvejen, hvor biologer har
undersøgt alle naturområder og kortlagt plante- og
dyrelivet. Indenfor projektområdet er der gjort fund
af bilag-IV arter b.la. flagermus og spidssnudet frø,
derudover findes en række §3 beskyttet natur, fred-
skovsarealer, fredede padder og invasive arter.
Ved udbygningen af Motorring 4 syd kan der poten-
tielt ske påvirkninger af beskyttede naturområder og
beskyttede arter i både anlægsfasen og driftsfasen.
I driftsfasen sker påvirkningerne særligt på grund
af støj og en øget barriereeffekt. I anlægsfasen
gennemføres flere afværgetiltag, som kan hindre,
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0014.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
mindske eller kompensere for projektets påvirknin-
ger af miljøet, det gælder blandt andet opsætning
af støjskærme, etablering af erstatningsnatur og
opsætning af paddehegn.
Bilag IV-arter
Vurderingen af påvirkninger af bilag IV-arter har
behandlet arterne grøn mosaikguldsmed, natlys-
sværmer, spidssnudet frø / brun frø, brunflagermus,
dværgflagermus, brun langøre, pipistrelflagermus,
skimmelflagermus, troldflagermus, vandflagermus,
nordflagermus og sydflagermus.
For alle arter vurderes det, at projektet ikke vil føre
til drab af individer af de pågældende arter, samt
at der ikke vil ske en forringelse af den økologiske
funktionalitet for arterne, med forbehold for vurde-
ring af støjpåvirkninger af yngle- og rasteområder
for flagermus i anlægsfasen, hvor støjpåvirkningerne
først kan vurderes når der foreligger yderligere infor-
mation vedrørende etableringsmetoder for opsæt-
ning af nye støjskærme på strækningen.
I 0+ løsningen forekommer de samme påvirkninger,
som for Hovedløsningen, men blot i mindre grad,
da projektområdet ved 0+ løsningen er mindre og
påvirkningerne enten er de samme, mindre eller slet
ikke påvirker.
§3 beskyttet natur
Der foretages midlertidig grundvandssænkning
i forbindelse med udvidelsen af to eksisterende
regnvandsbassiner, der er registreret under na-
turbeskyttelseslovens § 3 som naturtypen sø. Der
foretages også en midlertidig arealinddragelse af de
omtalte regnvandsbassiner, samt af en lille del af en
§ 3-beskyttet mose nær bassinerne, til udvidelsen
af regnvandsbassinerne, og til arbejdsarealer ved
vejudvidelsen. Konsekvensen for de § 3-beskyttede
naturtyper vurderes at være lav.
I projektområdet er der et areal som er tilsået med
blanding af engflora. Her er der registret rødlistede dy-
rearter, hvor 3 arter vurderes at blive påvirket ved mid-
lertidig og permanent arealinddragelse. Der inddrages
Motorvejen ved lille Vejleådal
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0015.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
Feltundersøgelser nær Ishøj Dyrepark
dog kun en andel af området, og engblandingsarealet
genetableres der hvor det er muligt efter projektet
afslutning. Påvirkningen vurderes derfor at være lav.
I skovområdet op til Ishøj Dyrepark på den østlige
del af Motorring 4, hvor der skal udføres anlægsar-
bejde er et særligt attraktivt ynglevandhul for frede-
de og rødlistede dyrearter. For at undgå påvirkning i
form af påkørsel og utilsigtet drab opstilles afværge-
tiltag, hvor skovrydningen indledningsvist foretages
inden for paddernes ynglesæson, så det sikres at
padderne er i ynglevandhullet under arbejdet, hvor-
efter der opsættes et midlertidigt paddehegn, som
afskærmer padderne fra arbejdsarealerne.
Der er registreret bestande af invasive planter, særligt
kæmpe-bjørneklo og invasive arter af gyldenris, for-
delt sporadisk inden for projektområdet. I forbindelse
med anlægsarbejdet håndteres og flyttes der en stor
mængde jord. Af denne årsag opstilles afværgetiltag,
hvor der udarbejdes en jordhåndteringsplan for jord
med frø eller reproducerende dele af invasive planter,
hvor jorden enten graves 2 m ned eller bortskaffes.
Der udføres overvågning med afværgetiltagene og
det kontrolleres, at de udføres korrekt.
Ved 0+ løsningen forekommer de sammen påvirknin-
ger, som for Hovedløsningen, men blot i mindre grad,
da projektområdet ved 0+ løsningen er mindre og
påvirkningerne enten er de samme, mindre eller slet
ikke påvirker.
Fredskov
Der findes langs Motorring 4 syd nordøst for Ishøj
Stationsvej et område med fredskov, som bliver på-
virket af udbygningen af motorvejen. Samlet set skal
der nedlægges ca. 34.200 m
2
fredskov i Hovedløs-
ningen og ca. 13.300 m
2
i 0+ løsningen, som vil blive
erstattet i forholdet 1:2.
Udledning af vejvand
I forbindelse med udbygningsprojektet opgraderes
afvandingssystemet med udvidelse og nyanlæg
af regnvandsbassiner med henblik på at opnå en
effektiv rensning af vejvandet inden det ledes videre
til vandløb, søer og havområder langs motorvejen.
Herved vurderes det, at udbygningsprojektet ikke
vil medføre en forringelse af vandløb, søer, kystvand
tilstand eller hindre målopfyldelse. ligesom der ikke
vil ske en forringelse af den kvantitative eller den ke-
miske tilstand for de berørte grundvandsforekomster.
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0016.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
Støj
I forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen har
Vejdirektoratet foretaget konkrete analyser af for-
skellige højder på støjskærme langs boligområderne.
I den forbindelse blev det også analyseret, hvilken
effekt det har at have en støjskærm på broen hen
over Køge Bugt Motorvejen.
Det endelige valg af støjafskærmning er blevet truf-
fet ud fra en vurdering af den støjreducerende effekt
sammenholdt med omkostningerne. Konkret har det
resulteret i et valg af 9 m høje støjskærme. I Hoved-
løsningen er det fravalgt at have en støjskærm på
broen hen over Køge Bugt Motorvejen, da den ikke
har nogen støjreducerende virkning af støjen i bolig-
områderne. I 0+ løsningen bevares den eksisterende
støjskærm på broen over Køge Bugt Motorvejen, da
der ikke etableres ny støjafskærmning langs Køge
Bugt Motorvejen ved Ørnekærsvænge.
vejdirektoratet.dk/motorring-4-syd
kan du læse
mere om støjberegninger og de støjmæssige konse-
kvenser. Her findes også et digitalt kort, hvor du kan
søge på adressen, zoome ind og få information om
støjforholdene på din adresse.
I Hovedløsningen opsættes 9 meter høje støjskær-
me langs den sydlige side af Køge Bugt Motorvejen
mellem Kildebrøndevej og Ishøj Stationsvej, dvs. en
strækning på ca. 2,5 km. Antallet af støjbelastede
boliger over 58 dB vil derfor blive reduceret med ca.
300 boliger, hvis der sammenlignes med en fremti-
dig situation uden udbygning. Antallet af støjbela-
stede boliger over 63 dB halveres fra omkring 1.000
boliger til ca. 500 boliger.
0
250
500 m
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0017.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
0
250
500 m
I 0+løsningen opsættes 9 meter høje støjskærme
langs den sydlige side af Køge Bugt Motorvejen mel-
lem Kildebrøndevej og Motorvejskryds Ishøj, dvs. en
strækning på ca. 1,8 km. Dette medfører, at antallet
af støjbelastede boliger over 58 dB reduceres med
ca. 80 boliger og antallet af støjbelastede boliger
over 63 dB reduceres fra omkring 1.000 boliger til ca.
700 boliger, hvis der sammenlignes med en fremtidig
situation uden udbygning.
Støj fra anlægsarbejde
Ved gennemførelse af udbygningsprojektet for
Motorring 4 syd vil der forekomme støjende anlægs-
arbejder i forbindelse med etablering af bygværk i
Hovedløsningen (broer m.m.) og fra arbejder langs
vejstrækningen. Arbejdet vil geografisk bevæge sig
gennem hele strækningen og dermed vil støjen i om-
rådet variere alt afhængigt af, hvor anlægsarbejdet
finder sted. Påvirkningen fra støjende anlægsarbejde
vurderes at kunne virke generende for de naboer,
der bor tæt på projektet i perioder, men samlet set
vil støjgenen fra anlægsarbejdet være begrænset.
58 - 63 dB
Støj i dag
Uden projektet
Hovedløsning
0+ løsning
1.217
1.054
1.281
1.346
63 - 68 dB
755
991
505
629
> 68 dB
28
51
18
40
> 73 dB
5
6
6
5
Støjbelastede
boliger i alt
2.005
2.102
1.810
2.020
oversigt over støjbelastede boliger i dag og i 2040
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0018.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
Arealforhold
Udbygning af Motorring 4 syd kræver dels areal til
vejprojektet, som skal bruges permanent til selve ve-
janlægget, dels arbejdsarealer som skal bruges mid-
lertidigt i anlægsfasen til jordkørsel og ombygning af
bygværker. På projektets hjemmeside
vejdirektora-
tet.dk/motorring-4-syd
findes dynamiske kort med
visning af arealbehov til henholdsvis vejanlæg og
midlertidige arbejdsarealer.
De nødvendige arealer samt andre rettigheder er-
hverves gennem ekspropriation af en uvildig kom-
mission, kaldet for Ekspropriationskommissionen.
Ekspropriation betyder tvungen afståelse (afgivelse)
af ejendomsretten til ejendommen eller en del af
ejendommen.
Arealopgørelser
For at kunne gennemføre udbygningsprojektet skal
der i Hovedløsningen erhverves ca. 50.000 m
2
til
selve vejanlægget og ca. 24.000 m
2
i 0+ løsningen.
I forbindelse med midlertidige arbejdsarealer skal
der i Hovedløsningen midlertidigt erhverves ca.
122.000 m
2
og 83.000 m
2
i 0+ løsningen. omkring
60 ejendomme berøres af ekspropriation i forskelligt
omfang. Den permanente arealerhvervelse berører
virksomheder og offentlig ejede arealer. Det vur-
deres, at der ikke er behov for at totalekspropriere
ejendomme i forbindelse med udbygningen af Mo-
torring 4 syd.
Ledninger
Motorring 4 syd ligger i transportkorridoren, hvor der
løber store fjernvarmeledninger, højspændingskabler
i både jord og luft, gasledninger, spildevandslednin-
ger og regnvandsledninger. I de fleste tilfælde har
det været muligt at udforme og placere regnvands-
bassiner og ramper, så berøring af disse ledninger
undgås, og det er vurderet, at det ikke er nødvendigt
med større ledningsomlægninger, men at der er led-
ninger som skal sænkes og at foringsrør skal forlæn-
ges. Håndteringen af ledningerne vil ske efter dialog
og aftale med ledningsejerne.
18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0019.png
UDByGNING AF MoToRRING 4 SyD
Økonomi
Der er beregnet anlægsoverslag og udført sam-
fundsøkonomiske beregninger for udbygningen af
Motorring 4 syd for Hovedløsningen og 0+ løsningen.
Anlægsøkonomi
I aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev der afsat
561 mio. kr. (indekseret til 727 mio. kr. i Fl-indeks
2025). Der er gennemført anlægsøkonomiske be-
regninger i henhold til statens retningslinjer i ”Ny
Anlægsbudgettering” og der er på baggrund af de
beregnede anlægsoverslag gennemført en gransk-
ning af anlægsoverslag, en risikovurdering og en
beregning af de samfundsøkonomiske effekter for
Hovedløsningen og 0+ løsningen.
Bevilling
727 mio. kr.
Hovedløsning
724,8 mio. kr.
0+ løsning
527,7 mio. kr.
gerne, at en udbygning af Motorring 4 syd er sam-
fundsøkonomisk rentabel med en nettonutidsværdi
på ca. 2 mia. kr. Den interne rente for udbygningen er
beregnet til 10,2 pct. for Hovedløsningen og 11,8 pct.
for 0+ løsningen, hvilket er noget større end diskon-
teringsrenten i dag. Med andre ord vil samfundet
tjene på at udbygge Motorring 4 syd. Det er primært
brugereffekterne i form af tidsgevinster, dvs. at trafi-
kanterne nu kan komme hurtigere frem, der bidrager
til de positive effekter.
Trafikberegningernes udregning af brugereffekterne
medtager ikke effekten af nødspor og en forbindel-
serampe, derfor har 0+ løsningen de samme trafi-
kale gevinster som Hovedløsningen. Dette må dog
forventes at overvurdere effekten af 0+ løsningen,
da der ikke medregnes de effekter udeladelse af
nødspor forventes at have, som øget risiko for uheld,
køproblemer ved hændelser/passage for udryk-
ningskøretøjer og udfordringer ved driftsarbejder.
Der er gennemført en række følsomhedsberegninger
for at teste robustheden af samfundsøkonomien. Føl-
somhedsberegningerne viser, at projektet er meget
rentabelt trods stigninger og fald i anlægsomkost-
ninger og tidsgevinster. Projektet er derfor meget
robust samfundsøkonomisk, da selv de mest pes-
simistiske scenarier giver stor samfundsøkonomisk
rentabilitet.
Hovedløsning
Anlægsomkostninger
Drifts- og vedligeholdelses-
effekter
Brugereffekter
Gener i anlægsperioden
Eksterne effekter
Øvrige konsekvenser
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
-584
-77
2.422
-163
220
216
2.035
10,2 %
0+løsning
-439
-77
2.422
-163
163
216
2.2112
11,8 %
Der indgår to mulige tilvalg til udbygningsprojektet.
Det drejer sig om etablering af variable tavler og
trafikinformation, som kan etableres for 32 mio. kr.
(Fl-indeks 2025). Samt ombygning af tilslutnings-
anlægget ved Ishøj Stationsvej, så det kan håndtere
dobbelttrailervogntog (EMS2), ombygningen kan
anlægges for 10,9 mio. kr. (Fl-indeks 2025).
Samfundsøkonomi
Inden der tages en beslutning om at anlægge en ny
vej eller udbygge en eksisterende vej gennemføres
der en samfundsøkonomisk analyse af det foreslå-
ede projekt. De samfundsøkonomiske beregninger
for udbygningsprojektet er gennemført med model-
len TERESA på grundlag af overslag på anlægs- og
driftsomkostninger, resultater fra trafikberegnin-
gerne, samt beregninger af effekter på støj, uheld,
luftforurening og klima. Som i trafikberegningerne
vurderes effekterne af udbygningsprojektet ved at
sammenligne dette med et 0-alternativ, hvor Motor-
ring 4 syd ikke udbygges. De samfundsøkonomiske
hovedresultater for udbygningsprojektet er angivet
i ”nutidsværdier”, hvor alle omkostninger og effekter
er opgjort i 2025-priser. overordnet viser beregnin-
Samfundsøkonomi.
Nettonutidsværdi, år 2025 i prisniveau 2025
i mio. kr. ved høj Co
2
pris
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0020.png
DEN VIDERE PRoCES
Den videre proces
Resultaterne af MKV-undersøgelsen kan læses på
vej-
direktoratet.dk/motorring-4-syd.
Her er der adgang til
miljøkonsekvensrapporten, miljørapporter og tekniske
baggrundsrapporter. Her findes også forskellige kort,
som viser f.eks. arealinddragelse og støjpåvirkninger.
Sommer 2025
Offentligørelse af
undersøgelsens resultat
Afsluttende høringsperiode:
• Borgermøde
• Mulighed for at indsende
høringssvar
Høring
Med offentliggørelsen af MKV-undersøgelsen indledes
den afsluttende offentlige høring af projektet. I offentlig-
hedsperioden vil der blive afholdt et borgermøde, hvor
der er mulighed for at høre mere om projektet samt stille
spørgsmål til Vejdirektoratets fagfolk. Efter høringsperio-
den bliver alle høringssvar behandlet og der vil efterføl-
gende blive offentliggjort et samlet høringsnotat.
Efterår 2025
Vejdirektoratets høringsnotat
fremsendes til transport-
ministeren.
Politisk beslutning om projektet
Høringsnotat og politisk beslutning
Når den offentlige høring af miljøkonsekvensvurderingen
er afsluttet, behandler Vejdirektoratet alle høringssvare-
ne. Herefter udarbejdes et høringsnotat som sendes til
transportministeren med henblik på en politisk drøftelse
og stillingtagen. Den politiske beslutning træffes på bag-
grund den gennemførte miljøkonsekvensvurdering samt
høringssvarene.
Forår 2026
Fremsættelse af forslag til
anlægslov
Det videre forløb
Projektet herunder finansieringen er vedtaget i aftalen
om Infrastrukturplan 2035. Når der er taget politisk stil-
ling og bevilget midler til projektet, kan projektet sættes
i gang - forventeligt i 2026. Herfra skal der foretages en
detailprojektering, ekspropriation og udbud, som typisk
tager ca. to år, inden selve anlægsarbejderne kan gå i
gang. Det forventes at anlægsarbejderne herefter kan
gennemføres på ca. tre år.
2026-2031
Anlægsbevilling på Finansloven
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0021.png
Visualisering af Hovedløsning ved
motorvejskryds Ishøj.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 235: Orientering om høring af Vejdirektoratets miljøkonsekvensrapport omhandlende udvidelse af Motorring 4 (sydlig), fra transportministeren
3033456_0022.png
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet har kontorer i
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk