Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 224
Offentligt
3029829_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af
Hillerødmotorvejen (Ring 4 - Farum)
30. april 2025
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Indhold
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
Forord
Resume
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Vurdering af anlægsprojektet
Konklusion: ingen vægtige forhold
2
3
3
4
6
9
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
3.9
Teknisk løsning
Niveau og afklaringsstadie
Centrale forudsætninger og antagelser
Vejtekniske løsninger
Brotekniske løsninger
Afvandingstekniske løsninger
Geoteknik
Miljømæssige foranstaltninger
Trafikafvikling
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
10
10
10
11
11
12
12
12
13
14
4
4.1
4.2
4.3
4.4
Anlægsbudgettet
Vurdering af anlægsoverslagene
Stikprøvegennemgang
Risikoprocessen og projektets risici
Opsummering
vurdering af anlægsbudgetterne
15
15
18
22
23
5
5.1
5.2
5.3
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Trafikale beregninger
Samfundsøkonomiske analyse
Opsummering
vurdering af de trafikale effekter og den
samfundsøkonomiske analyse
25
25
25
27
6
Bilag: Materiale og kvalitetssikringsmøder
28
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
1
Forord
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets ved-
tagelse af store anlægsprojekter på Transportministeriets område er det fast
praksis, at der forud for vedtagelse af anlægslove gennemføres en ekstern
kvalitetssikring i fase 1 (forundersøgelse) og fase 2 (miljøkonsekvensvurde-
ring (MKV) som erstatter den tidligere VVM-undersøgelse) af projekter med
en forventet totaludgift på over 250 mio. kr., jf. akt 16 af 24. oktober 2006.
Med
Aftale om Infrastrukturplan 2035
af 28. juni 2021 mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Li-
beral Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne er parterne enige om at
gennemføre nye investeringer og initiativer i en fuld finansieret investerings-
plan på transportområdet for perioden 2022-2035.
Som led heri, er det besluttet af Transportministeriet at gennemføre kvali-
tetssikring af MKV-undersøgelsens udbygningsløsninger for Hillerødmotorve-
jen mellem Ring 4 og Farum. Nærværende rapport sammenfatter den eks-
terne kvalitetssikrings vurderinger med fokus på Vejdirektoratets (VD) pro-
jektgrundlag, anlægsoverslag, risikoanalyser og trafikale beregninger for de
to udbygningsløsninger. Læsning af rapporten forudsætter forudgående
kendskab til projektet.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af Deloitte Statsautoriseret Re-
visionspartnerselskab A/S (Deloitte) i samarbejde med Artelia A/S (Artelia).
Thomas Riisom
Partner
Henrik L. Høj Wiingreen
Senior Manager
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
2
Resume
Dette kapitel indeholder en opsummering af baggrunden for og indholdet af
kvalitetssikringen. Anlægsprojektet og de vurderinger, der ligger til grund for
den samlede konklusion for den eksterne kvalitetssikring beskrives overord-
net. Kapitlet har således til formål at give en kort introduktion til projektet,
der er genstand for den eksterne kvalitetssikring, og resultatet af kvalitets-
sikringsforløbet. Baggrunden for de enkelte vurderinger og dermed også den
samlede konklusion er uddybet i de følgende kapitler.
Den overordnede konklusion er, at Deloitte på baggrund af den eksterne kva-
litetssikring ikke er bekendt med vægtige forhold, der taler imod at frem-
lægge projektet til politisk behandling.
2.1
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum er en i alt ca. 9 km lang stræk-
ning og forløber mellem tilslutningsanlæg nr. 6 Bagsværd og tilslutningsan-
læg nr. 10 Farum på Hillerødmotorvejen, beliggende i Gladsaxe og Farum
kommuner. Strækningen er høj frekventeret med i alt 60.000-70.000 trafi-
kanter som benytter strækningen dagligt. Projektet indgår i aftalen om In-
frastrukturplan 2035 (IP35) og har til formål, at øge kapaciteten og dermed
forbedre fremkommeligheden for de mange trafikanter. Dette skal opnås med
udbygning af motorvejen på strækningen fra 4 til 6 spor med eller uden nød-
spor, hhv. Hovedløsningen og 0+ løsningen.
Det fremgår af
Aftale om infrastrukturplan 2035
af 28. juni 2021, at der skal
gennemføres en MKV vedr. mulighederne for at øge kapaciteten på Hillerød-
motorvejen. Den samlede projektbevilling for anlæg er 1392,7 mio. kr. i in-
deks FL2025.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0005.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Figur 1. Berørt strækning
2.2
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Projektforslaget indeholder to konkrete løsningsforslag
hovedløsningen og
0+ løsningen. Under granskningen har Vejdirektoratet overfor den eksterne
kvalitetssikring oplyst, at hovedløsningen pt. ligger 13 mio. kr. over projekt-
bevillingen IP35 og at der fortsat foregår en undersøgelse med henblik på at
identificere mulige besparelser. Herudover er der oplyst, at 0+ løsningen lig-
ger indenfor den fastsatte projektbevilling. Vejdirektoratet har endvidere op-
lyst d. 24. april 2025, at yderligere besparelser for hovedløsningen kunne
identificeres og at begge løsningsforslag derfor ligger indenfor bevillingen
IP35. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at dette arbejde samt de iden-
tificerede besparelser ikke har været en del af den eksterne kvalitetssikring
som blev afsluttet før.
Projektet er opdelt i tre og to etaper for hhv. hovedforslag og 0+ løsningen.
For hver af etaperne er der udarbejdet et anlægsoverslag i hovedløsningen
og 0+ løsningen.
Hovedløsning:
Løsningen består af en udvidelse af motorvejen fra
nuværende 4 til 6 spor (et ekstra spor i hver retning)
samt anlæg af nye nødspor. I hovedløsningen afskæ-
res nødsporet ved to bygværker Kollekolle og Fiske-
bækvej.
Delstrækninger for hovedløsning:
Etape 1
E201, St. 111,700
113,200
Etape 2
E202, St. 113,200
118,736
Etape 3
E203, St. 118,736
120,900
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0006.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
0+ løsning:
Løsningen består af en udvidelse af motorvejen fra
nuværende 4 til 6 spor uden anlæg af nye nødspor
dvs. der er forudsat kørsel i det nuværende nødspor.
Del strækninger for 0+ løsning:
Etape 1
E201, St. 111,700
113,200 (identisk
med hovedforslag)
Etape 2
E202, St. 113,200
120,900
De udarbejdede anlægsoverslag for projektstrækningen omfatter de anlægs-
relaterede udgifter, der er medtaget i Vejdirektoratets dokumentation af pro-
jektet og forudsætninger for anlægsøkonomien, herunder:
Vejbefæstelse og belægningsarbejder.
Udvidelse af udvalgte vejstrækninger.
Anlæg af relevante bygværker og broer.
Miljøforanstaltninger, belysning og støjværn.
Konstruktionsarbejder.
Afvanding.
Arealerhvervelse.
Foruden ovenstående elementer indeholder anlægsoverslagene også udgifter
til projektering, tilsyn og administration (PTA).
I nedenstående tabeller fremgår anlægsøkonomien for udvidelsesløsningen i
hovedløsningen og 0+ løsningen. De angivne budgettal er opgjort på bag-
grund af de opdaterede anlægsoverslag dateret til d. 30-01-2025.
Af hovedtal fremgår det at hovedløsningen, har en samlet anlægsøkonomi på
1405,7 mio. kr., mens 0+ løsningen har en samlet anlægsøkonomi på 1101
mio. kr. jf. Tabel 1.
Tabel 1. Anlægsoverslag for Hovedløsning og 0+ løsning (mio. kr.)
Hovedpost
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Efterkalkulationsbidrag (EKB)
PTA (18%)
Anlægsoverslag i alt
K2-A (10%)
Ankerbudget i alt
K2-B (5%)
Totalbevilling i alt (2024K1)
Hovedløsning
640,0
125,8
30,3
25,9
8,6
830,8
144,5
182,4
1.157,7
115,8
1.273,4
57,9
1.331,3
0+ løsning
494,5
107,8
29,4
11,8
7,7
651,2
112,4
142,9
906,5
90,7
997,2
45,3
1.042,5
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0007.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Totalbevilling i alt (FL 2025)
1.405,7
1.101
Udover ovenstående anlægsoverslag har Vejdirektoratet identificeret en
række forhold, der potentielt kan øge eller reducere projektets anlægsøko-
nomi. Alle nuværende identificerede forhold er beregnet i to løsningsforslag.
Vejdirektoratet har herudover oplyst, at der fortsat foregår et arbejde vedrø-
rende identificering af potentielle besparelser. Det pointeres af den eksterne
kvalitetssikring, ligesom det har været et punkt i dialogen med Vejdirektora-
tet, at det nærværende anlægsoverslag for Hovedløsningen overstiger bevil-
lingen IP35 med 13 mio. kr.
For de to løsninger er der identificeret og udarbejdet et risikoregister. I Tabel
2 er der oplistet de største risici der er identificeret i forbindelse med miljø-
konsekvensvurderingen (fase 2), efter tilpasning grundet vurdering i afsnit
4.2 og 4.3. Herefter indeholder risikoanalysen for Hovedløsningen samlet 30
risici med en vægtet risikoværdi på 39,3 mio. kr., mens risikoanalysen for 0+
løsningen samlet indeholder 29 risici med en vægtet risikoværdi på 48,4 mio.
kr.
Tabel 2. Beregnet risikotillæg og -reserve samt budgetsikkerhed for de to
løsningsforslag (mio. kr.)
Risici
Kantopsamling (kun 0+)
fra frem-
vejs-krydset til Farum
Natur og miljø
Bæredygtighed og grønne løsninger
Geoteknik / funderingsforhold
Udledningstilladelser
(større bassiner)
Resterende risici
Risikotillæg
Risikoreserve
Balance (reserve)
Hovedløsning
N/A
12,00
4,788
4,119
2,905
15,454
39,3
173,7
133,8
0+ løsning
16,5
12,00
3,798
3,243
1,935
10,925
48,4
136
87,6
For en fuld liste af de identificerede risici for Hovedløsningen og 0+ løsningen
henvises til Vejdirektoratets risikoanalyse.
2.3
Vurdering af anlægsprojektet
Dette afsnit sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger og an-
befalinger fra hvert af de områder, der er gennemgået i forbindelse med kva-
litetssikringen.
De bemærkes overordnet, at færdiggørelsesgraden af materialet til gransk-
ning generelt har været udfordret grundet det fortsat foregående arbejde af
Vejdirektoratet og de eksterne rådgivere og delvist løbende blev opdateret
under granskningen. Den eksterne kvalitetssikring anerkender den tidsbe-
grænsning Vejdirektoratet har været udsat for og bemærker, at nogle be-
mærkninger og konstateringer udspringer af materialets færdiggørelsesgrad
på tidspunktet for granskningen.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Tekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater for projektet samt supplerende information fra Vejdirektoratet vedrø-
rende de tekniske løsninger kan opsummeres i følgende konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overord-
net set er på niveau og afklaringsstadie, som det kan forventes ved
en miljøkonsekvensvurdering. På denne baggrund er det den eks-
terne kvalitetssikrings vurdering, at de tekniske løsninger er fuld-
stændige, transparente og konsistente.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler el-
ler usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og anta-
gelser.
Der er ikke væsentlige mangler, i det af Vejdirektoratet udleverede
materiale omhandlende den vejtekniske løsning og brotekniske løs-
ninger.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de afvandings-
tekniske løsninger er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de miljømæssige foran-
staltninger er fuldstændige og afspejler de nødvendige krav og hen-
syn i relation til beskyttede naturområder langs projektstrækningen.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitets-
sikrings vurdering, at de trafikale gener i anlægsperioden er søgt be-
grænset i et rimeligt omfang.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er fuldstændige, transparente, gyldige og konsistente.
Anlægsbudgetterne
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prisgrundlag, gennemgangen af
særligt risikobetonede områder, stikprøvegennemgangen af priser og mæng-
der på tværs af anlægsbudgettets poster, projektets risikoanalyser og risiko-
proces såvel som de forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet
kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
gyldig.
Samlet set er brugen af sumposter anvendt i et omfang som tjener
opgavens formål, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke har yder-
ligere bemærkninger hertil.
K2-A og K2-B fastsættes til hhv. 10 pct. og 5 pct. hvilket er gyldigt
jf. NAB.
Satserne for PTA vurderes ikke at afvige fra andre PTA-satser brugt i
lignende projekter.
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Kvalitetssikringsprocessen har givet anledning til mindre opdaterin-
ger af anlægsoverslagene, herunder uddybende forklaring for prisbe-
grundelse mv. Ligeledes er enkelte forklaringer præciseret og eller
uddybet i det øvrige materiale. Den eksterne kvalitetssikring har ikke
yderligere bemærkninger hertil.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være gyldig jf. principperne
for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden, at den anvendte
beregningsmetode med vægtningen af statistiske fordelingsudfald, er
en anerkendt metode og vurderes som gyldig i forhold til beregning
af projektets risici.
Kvantificeringen af risici er delvist mangelfuld idet nogle risici ikke er
kvantificeret og der herudover udestår tilføjelse af yderlig identifice-
rede risici til risikoregistret.
En sammenligning af risikotillægget ekskl. risikoposten
’Mængdeusik-
kerheder og tillægsarbejder’
og risikoreserven bestående af K2-A og
K2-B indikerer, at projektets risikoreserve er tilstrækkelig og kan
håndtere de identificerede risici. Det bemærkes dog, at risikoregiste-
ret mangler kvantificering af allerede identificerede risici og tilføjelse
af yderligere risici som den eksterne kvalitetssikring har identificeret.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsbudgetter kan betragtes som værende gyldige, med en
forudsætning om håndtering af de identificerede mangler i risikoregisteret
ved indarbejdelse af bemærkningerne beskrevet i afsnit 4.
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse. Konklusionerne kan opsummeres
i de nedenfor angivne punkter:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer at de trafikale analyser og de
samfundsøkonomiske beregninger med TERESA-modellen er gen-
nemført på gyldig og konsistent vis.
Der er blevet beregnet trafikgevinster, hvilket vurderes at være fo-
retaget på en gyldig måde.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at indregningen af skattefor-
vridningstabet, nettoafgiftsfaktoren, kalkulationsrenten og kalkulati-
onsperioden er sket på gyldig vis og i overensstemmelse med de af
Finansministeriet angivne retningslinjer.
Anlægsperiodens længde og tidspunkt for anlæggelsen, samt forde-
lingen af anlægsomkostninger, har ikke givet anledning til spørgsmål
fra den eksterne kvalitetssikrings side.
De opgjorte tids- og kørselsgevinster/omkostninger, samt de eks-
terne omkostninger i forbindelse med støj, luftforurening og klima
(CO
2
) vurderes at være opgjort gyldigt og i et detaljeringsniveau pas-
sende til projektets nuværende stade.
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
De positive økonomiske effekter af projektet udgøres primært af tids-
gevinster samt af gevinster som følge af reduceret støjpåvirkning,
medens trafikale gener under anlægsfasen påvirker resultatet nega-
tivt.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte trafi-
kale analyser udgør et gyldigt og konsistent grundlag, for belysning af de
trafikale konsekvenser af løsningsforslagene.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske forudsæt-
ninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer desuden, at cost-benefit-beregnin-
gerne er gyldige og konsistente med normal praksis.
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
Deloitte har for Transportministeriet gennemført en ekstern kvalitetssikring
af miljøkonsekvensvurderingen for udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem
Ring 4 og Farum. På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er Deloitte
ikke blevet bekendt med vægtige grunde til, at der ikke bør træffes beslut-
ning om at gå videre med projektet i form af fase 3. Dette vurderes på bag-
grund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag, herunder an-
lægsbudgettet, risikovurderingen, fagnotater og tegningsmateriale, trafikale
beregninger og samfundsøkonomisk analyse. Den eksterne kvalitetssikring
har omfattet de i akt 16 af 24. oktober 2006 om ny anlægsbudgettering
(NAB) oplistede fokusområder.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyn-
dighedens projekt i overensstemmelse med Transportministeriets opgavebe-
skrivelse, for ekstern kvalitetssikring af beslutningsgrundlag på niveau 2
(miljøkonsekvensvurdering). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke
foretaget egne undersøgelser.
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
3
Teknisk løsning
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den tekniske løs-
ning for udvidelsen af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum. Vurde-
ringen er gennemført ved, at den eksterne kvalitetssikring gennem kritisk
stillingtagen har forholdt sig til, om de forslåede løsninger er:
Realistiske at gennemføre.
Tilstrækkeligt afdækket i forhold til projektets nuværende stadie.
Korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgetterne og i de risiko-
analyser, der hører til projektet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af de til miljøkonsekvensvurderin-
gen hørende tekniske beskrivelser og tegningsgrundlag samt gransknings-
møder og supplerende oplysninger fra Vejdirektoratet.
3.1
Niveau og afklaringsstadie
Den eksterne kvalitetssikring er foretaget på det foreliggende grundlag, og
alle vurderinger er afgivet under forudsætning om, at der ikke fremadrettet
sker ændringer i projektgrundlaget, der har betydning for beslutningsgrund-
lagets kvalitet og indholdet af anlægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overordnet set
er på niveau og afklaringsstadie, som det kan forventes ved en miljøkonse-
kvensvurdering.
3.2
Centrale forudsætninger og antagelser
I projektets forudsætningsnotat har Vejdirektoratet defineret en række for-
hold og tekniske forudsætninger, der har været nødvendige for udarbejdelsen
af anlægsoverslagene samt de opstillede udvidelsesløsninger for Hillerødmo-
torvejen mellem Ring 4 og Farum.
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med den samlede gennemgang
af miljøkonsekvensvurderingen forholdt sig til, om forudsætningerne vurde-
res konsistente, fuldstændige samt gyldige, og om samtlige relevante forud-
sætninger er bearbejdet i de tekniske beskrivelser. Den eksterne kvalitets-
sikring har stillet spørgsmål til håndteringen af grænsefladen mellem nær-
værende anlægsprojekt og anlægsprojektet for udvidelse af Hillerødmotor-
vejen mellem Ring 4 og M3, hvor miljøkonsekvensvurderingen netop er op-
startet. Vejdirektoratet oplyser, at den sydligste etape af nærværende an-
lægsprojekt vil blive overdraget til projektet mellem Ring 4 og M3 af hensyn
til bl.a. anlægslogistik, trafikafvikling og anlægsprojekternes indbyrdes tids-
plan. Anlægsoverslaget for den pågældende etape er udarbejdet særskilt og
kan således tages ud af det samlede anlægsoverslag for nærværende projekt
og overdrages til projektet mellem Ring 4 og M3. Vejdirektoratet oplyser end-
videre, at der vil være løbende og tæt koordinering mellem de to projekter.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at både den nuværende håndtering
af grænsefladen, såvel som planen for fremtidig håndtering af grænsefladen,
er gyldig.
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0012.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
3.3
Vejtekniske løsninger
Granskningen har omfattet to vejtekniske udvidelsesløsninger
hhv. Ho-
vedløsningen og 0+ løsningen.
Frihøjde efter hævning af vejbelægning
Af den tekniske dokumentation fremgår det, at vejbelægningen renoveres
og hæves med 35 mm på hele strækningen. Den eksterne kvalitetssikring
har derfor stillet spørgsmål til om der kan sikres tilstrækkelig frihøjde under
overføringen i st. 113.800, da den nuværende frihøjde er på grænsen til det
minimalt påkrævede. Hertil har Vejdirektoratet oplyst, at frihøjden kan sik-
res ved at fræse det øverste lag af den eksisterende belægning inden den
nye belægning udlægges. Efterfølgende er det imidlertid besluttet at lade
renoveringen af vejbelægningen udgå af projektet, hvorfor der ikke længere
er en risiko relateret til frihøjden under foromtalte overføring.
Nødlommer
Der anlægges nye nødlommer i begge retning, bl.a. i st. 114.825 og
116.390. Disse har en indbyrdes afstand på 1.565 meter, hvilket væsentligt
overskrider Trafiksikkerhedsrevisions anbefaling om en maksimal afstand
på 1.000 meter mellem nødlommer. Vejdirektoratet har oplyst, at der er
undersøgt mulige placeringer af yderligere et sæt nødlommer. Den eksterne
kvalitetssikring vurderer, at der bør anlægges det nødvendige antal nød-
lommer iht. Trafiksikkerhedsrevisionens anbefalede minimumafstand, og at
nuværende anlægsbudget således bør opdateres med et ekstra sæt nød-
lommer. Da omkostningerne til etablering af yderligere et sæt nødlommer
er yderst begrænset, har den eksterne kvalitetssikring ikke yderligere be-
mærkninger til forholdet.
De vejtekniske løsninger vurderes overordnet set at være fuldstændige og
konsistent.
3.4
Brotekniske løsninger
Vindpåvirkning af støjskærme på broer
Der monteres 7 meter høje støjskærme på flere broer på strækningen. Den
eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til om der i det valgte design
til fastgørelse af støjskærmene er taget højde for den væsentlige vindpå-
virkning, der må forventes. Hertil har Vejdirektoratets rådgiver oplyst, at
løsningerne generelt tager højde for de forventede vindpåvirkninger, og at
disse ikke giver anledning til problemer. Dog nævnes det specifikt for broen
over Fiskebækvej, at der vil være behov for supplerende forstærkninger,
såfremt projektets 0+ løsning vælges. Disse supplerende forstærkninger
indgår ikke i anlægsoverslaget, og Vejdirektoratets rådgiver anbefaler at
øge udgiften til fastgørelser med 1 mio. kr. i 0+ løsningen. Den eksterne
kvalitetssikring er enig i denne anbefaling, men har derudover ikke yderli-
gere bemærkninger til forholdet.
Samlet set vurderes de brotekniske løsninger at være gyldige, og det frem-
bragte materiale og dokumentation er fuldstændig og transparent.
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0013.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
3.5
Afvandingstekniske løsninger
Ny regnvandsledning skal passere vandløbsunderføring
I st. 114.570 skal en ny regnvandsledning passere en eksisterende vand-
løbsunderføring. Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til hvor-
dan denne passage tænkes gennemført, med henvisning til de fysiske for-
hold på stedet, herunder den tiltænkte dybde af den nye regnvandsledning
og placeringen af den eksisterende vandløbsunderføring. Vejdirektoratet har
i den forbindelse konstateret en fejl i den tekniske tegning, i form af en
forkert ledningskote for regnvandsledningen, og har efterfølgende frem-
sendt en tilrettet version af tegningen.
På baggrund heraf vurderer den eksterne kvalitetssikring at løsningen ved-
rørende passagen mellem regnvandsledningen og vandløbsunderføringen er
gyldig, og at den ændrede ledningskote ikke giver anledning til at ændre i
anlægsoverslaget.
Placering af bassin 1A
Af det granskede materiale fremgår det, at det eksisterende afvandingssy-
stem mellem st. 112.750 og 114.000 forudsættes bevaret. Der er imidlertid
visse usikkerheder forbundet med dette og en række alternative placeringer
af bassin 1A er gennemgået. Af disse vurderes Alternativ 1 at være den
bedste løsning. Ved valg af Alternativ 1 skal der samtidig etableres kantop-
samling og nye ledningsanlæg. Grundet førnævnte usikkerheder er der i
projektets risikoregister indarbejdet to risikoposter (41 hhv. 43), hvor nr.
41 dækker kantopsamling. Den eksterne kvalitetssikring vurderer imidler-
tid, at risikopost 43 ikke vedrører nyt regnvandsbassin og nye ledningsan-
læg for Alternativ 1. Det anbefales derfor, at den eksisterende risikopost
tilpasses, eller at der oprettes en ny risikopost specifikt vedrørende Alter-
nativ 1. Nærværende forhold indgår desuden i vurderingen af risikoanalysen
(afsnit 4.2.2)
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de afvandingstekniske løsninger
overordnet set er fuldstændige og beskrevet på et niveau svarende til det
forventede, henset til projektets stade.
3.6
Geoteknik
Den eksterne kvalitetssikring er blevet forelagt en orienterende dokumenta-
tion for de geotekniske undersøgelser. Det frembragte vurderes at være gyl-
digt og transparent, og den eksterne kvalitetssikring har ikke noget at ud-
sætte herpå.
3.7
Miljømæssige foranstaltninger
Opsætning af støttevægge ud for habitatområder
Af det granskede materiale fremgår det, at der etableres københavner-
vægge eller spunsvægge med en højde på 2,1-3,0 meter i skråninger ud for
habitatområder. Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til hvor-
dan arbejdet konkret forventes udført. Hvis støttevæggene skal forankres,
vil det på påfyldningsstrækninger kræve, at maskinen til placering af jord-
ankre placeres i habitatområdet, hvilket ikke er tilladt. Vejdirektoratet oply-
ser, at der er én støttevæg på påfyldningsstrækninger, og at denne ikke
forventes at skulle forankres. Det er muligt, at der skal etableres spuns i
stedet for københavnervæg, hvis der er behov for større stivhed i væggen.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets argumentation og
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0014.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
vurderer desuden, at der findes anlægsmetoder, som ikke er mere omkost-
ningstunge eller risikofyldte og som samtidig sikrer, at habitatområderne
ikke berøres under anlægsarbejdet.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de miljømæssige foranstaltninger
er fuldstændige og afspejler de nødvendige krav og hensyn i relation til be-
skyttede naturområder langs projektstrækningen.
3.8
Trafikafvikling
Kapacitet i venstresvingsbaner (efter ibrugtagning)
Det vurderes, at der i krydset mellem Ring 4 og Hillerødmotorvejen i sydgå-
ende retning i fremtiden er behov for 2 højresvingsbaner. Denne løsning vil
betyde, at én af de eksisterende to venstresvingsbaner omdannes til en
kombineret ligeud- og venstresvingsbane. Vejdirektoratet har oplyst, at ud-
formningen af krydset blev fastlagt i projektet ”H013
København-Helsinge
H01338 Hillerødmotorvejen M3-O4 Udbygning til 7 spor" fra februar 2021,
og at det foreslåede design vurderes at kunne afvikle den forventede trafik.
Udformningen af krydset er baseret på de forventede trafikstrømme i områ-
det, herunder at sydgående trafik fra Frederiksborgvej fremadrettet kan
flette ind på Hillerødmotorvejen før dette kryds. Den eksterne kvalitetssik-
ring har stillet spørgsmål til den fremtidige kapacitet for venstresvingende
trafik i krydset, herunder om der er foretaget nærmere kapacitetsanalyser
af krydset, i form af mikrosimuleringer. Vejdirektoratet oplyser, at sådanne
analyser ikke er gennemført. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at
overvejelserne bag den valgte udformning af krydset er gyldige, men anbe-
faler samtidig, at der i projektets næste fase gennemføres en detaljeret ka-
pacitetsanalyse af krydset med henblik på at eftervise kapaciteten.
Trafikafvikling i Fase 0
I de indledende arbejder (Fase 0) skal trafikken på strækning st. 114.9
116.9 afvikles i kun 1 spor. Det er oplyst, at arbejdet udføres som natar-
bejde, og at der i dagtimerne åbnes for trafik i 2 spor i hver retning. Der er
imidlertid tilfælde, hvor arbejdet består i tværgående åbne udgravninger
ifm. etablering af faunapassager. Den eksterne kvalitetssikring har stillet
spørgsmål til hvordan det også her kan sikres, at der i dagtimerne kan af-
vikles trafik i 2 spor i hver retning. Hertil har Vejdirektoratet oplyst, at etab-
leringen af faunapassagerne sker ad 4 omgange, hvilket på strækning med
3 spor + nødspor muliggør opretholdelse af trafik i 2 spor i hver retning i
dagtimerne. På strækninger uden nødspor, herunder hovedforslagets fau-
napassage i st. 119.265 samt løsningerne i 0+ alternativet, vurderer den
eksterne kvalitetssikring, at det ikke umiddelbart er muligt at afvikle trafik
i 2 spor i hver retning med den førnævnte metode. Den eksterne kvalitets-
sikring vurderer dog, at der kan sikres trafikafvikling i 2 spor i hver retning
ved at inddrage midterrabatten lokalt. Den eksterne kvalitetssikring vurde-
rer endvidere, at der ved opsætning af stillads til faunabro i st. 114.300 må
forventes tilsvarende udfordringer, som vurderes at kunne imødekommes
ved at fremskynde udvidelse af vejen lokalt i hovedforslaget hhv. udvide
midlertidigt i 0+ løsningen.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de trafikale gener i anlægsperioden
er søgt begrænset i et rimeligt omfang.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
3.9
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater, samt de forelagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet ved-
rørende de tekniske løsninger for vej, bro, afvanding og miljø kan opsumme-
res i følgende konklusioner:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at projektmaterialet overord-
net set er på niveau og afklaringsstadie, som det kan forventes ved
en miljøkonsekvensvurdering. På denne baggrund er det den eks-
terne kvalitetssikrings vurdering, at de tekniske løsninger er fuld-
stændige, transparente og konsistente.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler el-
ler usikkerheder i de til projektet hørende forudsætninger og anta-
gelser.
Der fremgår ikke væsentlige mangler, i det af Vejdirektoratet udle-
verede materiale omhandlende den vejtekniske løsning og brotekni-
ske løsninger.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de afvandings-
tekniske løsninger er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de miljømæssige foran-
staltninger er fuldstændige og afspejler de nødvendige krav og hen-
syn i relation til beskyttede naturområder langs projektstrækningen.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitets-
sikrings vurdering, at de trafikale gener i anlægsperioden er søgt be-
grænset i et rimeligt omfang.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er fuldstændige, transparente, gyldige og konsistente.
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0016.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
4
Anlægsbudgettet
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den forventede
anlægsøkonomi for projektet, herunder om de anvendte pris- og mængde-
forudsætninger er retvisende og dokumenterede. Vurderingen er gennemført
ved:
Gennemgang af det samlede prisgrundlag, herunder anvendelsen af
erfaringsbaserede tillæg til håndtering af usikkerhed.
Uddybende gennemgang af områder, der efter den eksterne kvali-
tetssikrings opfattelse er særligt risikobetonede.
Stikprøvegennemgang af priser og mængder.
Vurdering af projektets risikoanalyser, herunder sammenligning af
projektets risikoværdi med størrelsen af korrektionstillægget.
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er den tilhørende dokumen-
tation til anlægsoverslaget i form af prisreferencer, mængdedefinitioner og
underliggende tekniske beskrivelser blevet gennemgået. Gennemgangen af
den forelagte dokumentation er desuden suppleret af granskningsmøder med
Vejdirektoratet hvor der i tilfredsstillende grad er blevet redegjort for de en-
kelte budgetposter i anlægsoverlaget.
Den eksterne kvalitetssikring har dog givet anledning til mindre opdateringer
af anlægsoverslagene, samt enkelte opdateringer i det øvrige supplerende
materiale hertil. Dette skyldes identifikation af mindre væsentlige bereg-
ningsfejl samt anbefalinger om at fremsende supplerende dokumentation for
en række af budgetposterne. Vejdirektoratet har efterfølgende indarbejdet
de nødvendige tilpasninger.
4.1
Vurdering af anlægsoverslagene
Anlægsbudgetterne for Hovedløsningen og 0+ løsningen fremgår af neden-
stående Tabel 3. Anlægsbudgetterne udgør hhv. 1.331,3 mio. kr. og 1.042,5
mio. kr. inkl. PTA, korrektionstillæg og efterkalkulationsbidrag i indeks
2024K1 og hhv. 1.405,7 mio. kr. og 1.101 mio. kr. i indeks FL2025.
Tabel 3. Samlet anlægsoverslag for hhv. Hovedløsning og 0+ løsning (mio.
kr.)
Hovedpost
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Efterkalkulationsbidrag (EKB)
PTA (18%)
Hovedløsning
640,0
125,8
30,3
25,9
8,6
830,8
144,5
182,4
0+ løsning
494,5
107,8
29,4
11,8
7,7
651,2
112,4
142,9
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0017.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Hovedpost
Anlægsoverslag i alt
K2-A (10%)
Ankerbudget i alt
K2-B (5%)
Totalbevilling i alt (2024K1)
Totalbevilling i alt (FL 2025)
Hovedløsning
1.157,7
115,8
1.273,4
57,9
1.331,3
1.405,7
0+ løsning
906,5
90,7
997,2
45,3
1.042,5
1.101,0
Anlægsoverslagene er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssy-
stem på baggrund af mængder angivet af de tilknyttede rådgiver eller Vejdi-
rektoratets egne eksperter. Dertil er der anvendt enhedspriser fra Vejdirek-
toratets prisbibliotek.
Projektets udformning i forskellige delstrækninger har en indvirkning på op-
gørelse og beregning af udvalgte hovedposter idet Vejdirektoratet har fordelt
visse poster ved anvendelse af en fordelingsnøgle. Den eksterne kvalitetssik-
ring vurderer at beregningen er gyldig, men at transparensen med fordel
øges gennem uddybende forklaring af fordelingsmetoden.
Herudover bemærker den eksterne kvalitetssikring, at Vejdirektoratet fortsat
undersøger mulige besparende tiltag idet Hovedforslaget i nærværende an-
lægsoverslag ligger 13 mio. kr. over bevilling IP35. På nuværende tidspunkt
er det derfor kun 0+ løsning som er indenfor IP35 bevillingens rammer.
Enhedspriser
I henhold til principperne for Ny Anlægsbudgettering (NAB) skal der ved ud-
arbejdelse af anlægsoverslagene i videst muligt omfang anvendes erfarings-
baserede enhedspriser. Hvis disse ikke foreligger, tillader principperne for
NAB at anvende en ad hoc-baseret prissætning, hvilket blandt andet kan
være priser baseret på ekspertskøn. Den eksterne kvalitetssikring har i den
forbindelse undersøgt Vejdirektoratets grundlag for anvendelsen af erfarings-
baserede priser, herunder hvilke referenceprojekter der er anvendt til fast-
sættelsen af projektets enhedspriser.
Den eksterne kvalitetssikring har fået forelagt det anvendte prisgrundlag og
vurderer overordnet, at dette grundlag er aktuelt og gyldigt idet Vejdirekto-
ratet har taget udgangspunkt i en række sammenlignelige projekter og Vej-
direktoratets prisbibliotek. Den eksterne kvalitetssikring vurderer tillige, at
overførslen af enhedspriserne fra prisgrundlaget er gyldige og transparente.
Sumposter
Den eksterne kvalitetssikring har gransket omfanget og anvendelsen af
sumposter i anlægsoverslagene, og konstaterer i den forbindelse anvendel-
sen af sumposter på grundlag af en række referenceprojekter samt prisbibli-
oteket og herefter en fordeling af sumposterne på de enkelte anlægsoverslag
for delstrækningerne i hhv. Hovedløsningen og 0+ løsningen. Det konstate-
res, at sumposter er anvendt på udvalgte poster, eksempelvis
”Arbejds-
plads”,
”Færdselsreg.
foranst.” og
”Afvanding”.
Udover fordelingen på anlægsprojektets delstrækninger anvender Vejdirek-
toratet på enkelte sumposter en op- eller nedjustering grundet anlægspro-
jektets tekniske kontekst, herunder for eksempel en 75 pct. nedjustering af
sumposten ’Færdselsregulerende
foranstaltninger’ i delstrækning E201, da
der kun foretages arbejder i det sydgående spor.
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Den eksterne kvalitetssikring har bedt Vejdirektoratet om at redegøre for
sumposterne. Vejdirektoratet har fremlagt dokumentation og forudsætnin-
gerne herfor inkl. prisnedbrydninger samt argumentation for den valgte frem-
gangsmåde. Den eksterne kvalitetssikring finder den bagvedliggende doku-
mentation og argumentation transparent og konsistent.
Samlet set er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at brugen af
sumposter alene er foretaget i et meningsfyldt omfang. Det er dog den eks-
terne kvalitetssikrings anbefaling, at Vejdirektoratet i det fremadrettede ar-
bejde med projektet med fordel sikrer etablering af entydige referencer til
grundlaget for de enkelte budgetposter. Dette med henblik på at sikre spor-
barhed og transparens, særligt ved anvendelse af sumposter. Det er igennem
den løbende dialog med Vejdirektoratet den eksterne kvalitetssikrings klare
forståelse, at den nødvendige dokumentation er til stede, men at denne do-
kumentation ikke altid eksplicit fremgår af anlægsoverslaget og de tilhørende
prismatricer og -kataloger. Herudover kan der med fordel udarbejdes et side-
liggende notat der redegør yderligere for de valgte op- og nedjusteringer.
Mængdeangivelser
Den eksterne kvalitetssikring har fundet en række budgetposter, hvor mæng-
der angives med reference til underliggende beregningsark som ikke har væ-
ret tilgængelige for den eksterne kvalitetssikring, og har i den forbindelse
bedt Vejdirektoratet redegøre herfor. Vejdirektoratet har efterfølgende frem-
lagt dokumentation og den eksterne kvalitetssikring finder dokumentationen
tilfredsstillende. Dertil har den eksterne kvalitetssikring fundet eksempler på
forskellige beregningsmetoder hvad angår mængdeangivelsen på udvalgte
poster, som afviger fra den almindelige beregningsmetode på mængdepo-
ster. Hertil har Vejdirektoratet oplyst, at der er anvendt en individuel forde-
lingsnøgle grundet fordeling af mængder på de enkelte delstrækninger i løs-
ningsforslagene, herunder for eksempel
underpost 1.1 ’Indretning og
røm-
ning’.
Den eksterne kvalitetssikring finder denne forklaring gyldig, og finder
ikke anledning til at udsætte noget på fordelingsnøglen.
Det er den eksterne kvalitetssikrings anbefaling, at der i det videre arbejde
med projektet også for mængdeangivelserne arbejdes videre med de anbe-
falinger som er fremsat ovenfor.
Indeksering og inflationskorrigering af omkostninger
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt i hvilket omfang Vejdirektoratet
har anvendt relevant prisindeksering og -fremskrivning, samt taget højde
for markedskonjunkturerne i relation til de anvendte referenceprojekter.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at Vejdirektoratet ved udarbejdelsen af
projektets anlægsoverslag har anvendt gyldige indeksreguleringer til lø-
bende opdatering af prisudviklingen:
Hvad angår standardenhedspriserne er disse generelt indekseret med
anlægsprisindekset for veje, som opdateres kvartalsvist via Dan-
marks Statistik. Der henvises til, at der i samlearket for anlægsover-
slaget er henvist til en forkert indeks. Det vurderes dog, at den kor-
rekte indeks er gyldigt anvendt i beregningerne. Vejdirektoratet har
bekræftet, at henvisningen tilpasses.
Vejdirektoratet har derudover oplyst, at det samlede anlægsbudget
slutteligt fremskrives via bevillingsindekset svarende til det årlige fi-
nanslovsindeks (FL2025).
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at anvendelsen af prisindeks-
regulering m.v. sker i overensstemmelse med principperne fra NAB, og at
ovenstående tilpasning Vejdirektoratet foretager er tilfredsstillende. Den eks-
terne kvalitetssikring har derfor ikke fundet anledning til yderligere bemærk-
ninger hertil.
Omkostninger til projektering, tilsyn og administration (PTA)
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt grundlaget for de samlede om-
kostninger til PTA på 182,4 mio. kr. for Hovedløsningen og 142,9 mio. kr. for
0+ løsningen. For begge løsninger svarer PTA til 18 pct. af anlægsoverslaget
for den respektive løsning. PTA består af omkostninger til løn og anlægsrela-
teret drift såvel som fordelingsomkostninger.
Vejdirektoratet har oplyst, at satsen er baseret på erfaringer fra en række
sammenlignelige projekter. Den eksterne kvalitetssikring anerkender grund-
laget og metoden til fastlæggelse af satsen, og vurderer, at PTA-satsen sva-
rer til satsen for sammenlignelige projekter.
Herudover konstaterer den eksterne kvalitetssikring, at den typiske usikker-
hed omkring fastsættelse af PTA-satsen kommer til udtryk i den udarbejdede
risikoanalyse idet den indeholder en risikopost herom.
Samlet er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at Vejdirektoratets
metode til fastsættelse af PTA-satsen er gyldig og transparent, og at den
fastsatte PTA-sats afspejler den kompleksitet der er forbundet med denne
type af projekter. Dog anbefaler den eksterne kvalitetssikring at Vejdirekto-
ratet har fokus på omkostningerne til PTA fremadrettet, herunder særligt hvis
projektet skulle udbydes i en række mindre delprojekter idet omkostningerne
til den løbende kontrol, koordinering, leverandørstyring m.v. kan forventes
at være højere.
Efterkalkulationsbidrag (EKB) og korrektionstillæg
I henhold til principperne for NAB gælder det, at der kan indarbejdes et er-
faringsbaseret efterkalkulationsbidrag (EKB) på hovedpostniveau. Vejdirek-
toratet har oplyst, at EKB-satserne er fastlagt på baggrund af erfaringer fra
lignende projekter. Vejdirektoratet har desuden oplyst, at EKB-satserne er
godkendt af Transportministeriet, og at de løbende bliver afprøvet ift. deres
egnethed og relevans.
Den eksterne kvalitetssikring har noteret, at korrektionstillæg K2-A er fastsat
til 10 pct. af basisoverslaget hvilket følger retningslinjerne som er fastsat i
NAB. K2-A-procentsatsen er gyldig jf. NAB og giver derfor ikke anledning til
yderligere bemærkninger fra den eksterne kvalitetssikring.
Den eksterne kvalitetssikring har ligeledes noteret, at korrektionstillæg K2-B
er fastsat til 5 pct., hvilket svarer til gældende praksis for type 2 projekter jf.
Hovednotat for Ny Anlægsbudgettering
fra januar 2024. K2-B-procentsatsen
er gyldig jf. NAB og giver derfor ikke anledning til yderligere bemærkninger
fra den eksterne kvalitetssikring.
4.2
Stikprøvegennemgang
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en stikprøvegennemgang af
udvalgte poster fra samtlige hovedposter i anlægsoverslaget, hvilket følger
normal praksis for eksterne kvalitetssikringer.
18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0020.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Anlægsbudgettet
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med stikprøvegennemgangen
gransket projektets anlægsbudget, og resultaterne heraf fremgår i Tabel 4.
Det skal bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har gennemgået og kon-
trolleret flere poster end angivet i tabellen, og at disse blot er vist som kon-
krete eksempler.
Tabel 4. Stikprøvegennemgang af anlægsbudgettet
Stikprøve
Andel af
overslag
Samlet
vurdering
Bemærkninger
Der mangler bortskaffelse af ek-
sisterende støjskærm i anlægs-
overslag. Vejdirektoratet har ef-
ter undersøgelse bekræftet at
der på nuværende tidspunkt for-
ventes nedtagning af en 5m støj-
skærm på Skovdiget Østbro og at
omkostningen vil være begræn-
set. Der anbefales indarbejdelse
af omkostningen i anlægsover-
slaget.
Der er identificeret forskel mel-
lem forklarende kommentarer
vedr. mængde tillæg og reel be-
regnet tillæg i anlægsoverslaget.
Vejdirektoratet har fyldestgø-
rende forklaret hvilke henvisnin-
ger der er gældende og slettet
fejlagtige henvisninger.
Standardberegningen for an-
lægsposter vedr. autoværn er
overskrevet med en beregning
der tager udgangspunkt i en
sumpost. Vejdirektoratet har ef-
terfølgende forklaret, at posten
typisk skønnes, men for nærvæ-
rende projekt beregnes det spe-
cifikke behov og standardbereg-
ningen derfor er overskrevet.
Tillæg grundet forstærkning af
autoværn ved bygværker er ind-
regnet mængden og ikke en-
hedsprisen. Vejdirektoratet for-
klarer,
at
meromkostningen
grundet forstærkning i praksis vil
have
indflydelse
både
mængde og enhedspris, men i
nærværende
anlægsoverslag
knyttes tillægget alene til mæng-
den for at simplificere beregnin-
gen. Vejdirektoratet oplyser der-
udover, at tillæggets størrelse
dækker over både ændringer i
mængde og enhedspris.
Summen på hovedposten ’Ar-
bejdsplads’ er ikke beregnet med
en formel (mængde*pris). Po-
sten refererer til et underlig-
gende ark som den eksterne kva-
litetssikring har fået adgang til.
Vejdirektoratet oplyser, at der er
poster i anlægsoverslaget som
bliver fordelt på de enkelte dels-
Støjskærme/
Støjværn
19%
(Hoved-
løsning),
24% (0+
løsning)
Gyldig
Muldafrømning, Au-
toværn, Afstribning
mv.
Tværgå-
ende
Gyldig
Autoværn
2% (Ho-
vedløs-
ning),
1% (0+
løsning)
Gyldig
Autoværn
2% (Ho-
vedløs-
ning),
1% (0+
løsning)
Gyldig
Arbejdsplads
11%
(Hoved-
løsning),
10% (0+
løsning)
Gyldig
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0021.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Stikprøve
Andel af
overslag
Samlet
vurdering
Bemærkninger
trækninger ved hjælp af en for-
delingsnøgle. Vejdirektoratet op-
lyser herudover, at fordelingen
tager højde for den anvendte
km-pris for hele projektet.
Der er forskel i enhedsprisen på
hovedposten ’Afvanding’
mellem
anlægsoverslag for del stræknin-
gerne. Prisen refererer til et un-
derliggende ark den eksterne
kvalitetssikring ikke har adgang
til. Vejdirektoratet oplyser, at der
er enhedspriser i anlægsoversla-
get som bliver fordelt på de en-
kelte delstrækninger ved hjælp
af en fordelingsnøgle. Vejdirekto-
ratet oplyser herudover, at for-
delingen tager højde for den an-
vendte km-pris for hele projek-
tet.
Der mangler arealerhvervelse for
erstatningsskov. Vejdirektoratet
oplyser, at gældende praksis er
at ophæve fredskovpligten på de
kommende vejarealer og på-
lægge fredskovpligt på andre ek-
sisterende skovarealer grundet
bynærheden af kommende veja-
realer. Da andre skovarealer til-
hører Naturstyrelsen erstattes
Naturstyrelsen med 12 kr./m2.
Denne post er indlagt arealbud-
gettet og indgår dermed i an-
lægsoverslaget.
Afvanding
7% (Ho-
vedløs-
ning),
4% (0+
løsning)
Gyldig
Erstatningsskov
Gyldig
Ved stikprøvegennemgangen af budgetposterne i anlægsbudgettet har Vej-
direktoratet i tilstrækkelig grad kunne redegøre for de bagvedliggende for-
udsætninger, beregningsmetoder, prisgrundlag m.v. Dog har der ved stik-
prøvegennemgangen været tilfælde hvor dokumentationen ikke entydigt har
fremgået af anlægsbudgettet. Vejdirektoratet har dog efterfølgende i tilfreds-
stillende grad kunne redegøre herfor vha. supplerende materiale. Den eks-
terne kvalitetssikring har derfor ikke yderligere bemærkninger hertil udover
de anbefalinger som er fremsat i afsnit 4.1.
Risikoanalyser
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med stikprøvegennemgangen
gransket projektets risikoanalyser, og resultaterne heraf fremgår i Tabel 5.
Det skal bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har gennemgået og kon-
trolleret flere poster end angivet i tabellen, og at disse blot er vist som kon-
krete eksempler.
Tabel 5. Stikprøvegennemgang af risikoanalyserne
Stikprøve
Andel af
overslag
Samlet
vurdering
Bemærkninger
Vejdirektoratet har identificeret
en risiko for mængdeusikkerhed
og tillægsarbejder og oplyser, at
risikoen svarer til de mængde-
usikkerheder og tillægsarbejder
Mængdeusikkerhed
og tillægsarbejder
11,7%
Gyldig
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0022.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Stikprøve
Andel af
overslag
Samlet
vurdering
Bemærkninger
der typisk bliver dækket af efter-
kalkulationsbidrag (EKB). Den
eksterne kvalitetssikring bemær-
ker, at risici ifm. budgetlægning
som udgangspunkt skal håndte-
res ved anvendelse af korrekti-
onstillæg K2-A og K2-B (jf. prin-
cipperne for Ny Anlægsbudgette-
ring), og at den pågældende risi-
kopost således ikke bør være en
del af det risikobillede som hånd-
teres af korrektionstillæggene.
Dog anerkender den eksterne
kvalitetssikring tilstedeværelsen
af risikoposten vedr. mæng-
deusikkerhed og tillægsarbejder
af hensyn til risikohåndterings-
processen. Den eksterne kvali-
tetssikring har derfor ikke yderli-
gere bemærkninger hertil.
Den eksterne kvalitetssikring har
identificeret en eventuel mangel
ved planlagt støjværn i forbin-
delse med vindpåvirkning. Vejdi-
rektoratet har hertil forklaret de
bagvedliggende tekniske anta-
gelser som umiddelbart vurderes
at være tilstrækkeligt. Det forud-
sættes, at risikoen kvalificeres
yderligere i en senere projektfase
(både lokal ift. fastgørelse af
støjskærm og indvirkningen på
hele broen).
Det er forudsat at eksisterende
afvandingssystem bevares på
strækningen St. 112,750
St.
114,000 og der er herudover
usikkerhed omkring placering af
bassin 1A. For den mest optimale
løsning
’Alternativ 1’ forventes
mangel af kantopsamling og nye
ledningsanlæg. Denne risiko er
ikke afspejlet i risikoen for kant-
opsamling. Vejdirektoratet har
bekræftet tilføjelse/opdatering af
risikoen til risikoregistret.
Den eksterne kvalitetssikring, at
der er en potentiel risiko ift.
grænseflader til projektet vedr.
udvidelsen mellem M3 og Ring 4,
som fysisk grænser op til nær-
værende projekt. Herunder iden-
tificeres for eksempel risiko for
mulig forsinkelse i rør- eller grøf-
tebassin ift. det vand, der kom-
mer fra udvidelsen St. 110,500
St. 112,750. Den eksterne kvali-
tetssikring anbefaler tilføjelse
samt kvantificering af væsentlige
risici vedrørende grænseflader til
andre projekter. Herudover bør
der overvejes at opsplitte risi-
koen for grænseflader for at tage
højde for specifikke risici og opnå
et mere nuanceret risikobillede.
Usikkerhed på plan-
lagt støjværn
0,16%
Gyldig
Kantopsamling, hvor
der er sammenfald
mellem hovedløsning
og 0+ (Ring 4-Fem-
vejskrydset)
0,14%
Gyldig
Grænseflader internt
og eksternt
Mangler
kvantifi-
cering
Ikke gyl-
dig
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
På baggrund af stikprøvegennemgangen af risikoanalyserne er det den eks-
terne kvalitetssikrings vurdering, at risikoanalyserne er baseret på fuldstæn-
dige og konsistente antagelser og vurderinger. Den eksterne kvalitetssikring
vurderer dog, at der mangler identificering og kvantificering af en række ri-
sici. Der henvises til afsnit 4.3.
4.3
Risikoprocessen og projektets risici
Dette afsnit omfatter en vurdering af Vejdirektoratets håndtering af og ar-
bejde med projektets risici. Den eksterne kvalitetssikring er baseret på risi-
koanalyserne af 24. februar 2025.
Risikoprocessen
Vejdirektoratet har oplyst den eksterne kvalitetssikring, at der er afholdt en
indledende risikoscreening, og at der senere er afholdt en dedikeret risiko-
workshop den 24. februar 2025, hvor projektledelsen samt fageksperter fra
både Vejdirektoratet og Rambøll har deltaget og bidraget. De anvendte risi-
koniveauer i form af både sandsynlighed og økonomisk konsekvens er fast-
lagt på den afholdte workshop.
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at denne fremgangsmåde
svarer til Vejdirektoratets sædvanlige fremgangsmåde for identifikation af ri-
sici, og at den er gyldig jf. principperne i NAB. Den eksterne kvalitetssikring
har herudover dog identificeret følgende afvigelser fra gældende praksis jf.
NAB:
I fremsendte udtræk over risikoanalysen som den eksterne kvalitets-
sikring har modtaget d. 12. marts 2025, fremgår ikke mitigerende
handlinger dvs. konkrete handlinger for mulige forebyggende tiltag
til hvordan risici kan mitigeres. Vejdirektoratet anerkender dette for-
hold og oplyser, at mitigerende tiltag delvist blev identificeret på ri-
sikoworkshoppen og der fortsat pågår et arbejde vedr. identificering
og kortlægning af mitigerende tiltag. Vejdirektoratet har efterføl-
gende fremsendt en opdateret risikoanalyse d. 1. april 2025 som in-
deholder mitigerende tiltag for hhv. otte risici i Hovedløsningen og
seks risici i 0+ løsningen. Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at
identificering og kortlægning af mitigerende tiltag på nuværende tids-
punkt i fase 2 projekter typisk er mere fremskreden, men anerkender
samtidig, at arbejdet pågår for nærværende projekt, og at der er
fokus på emnet.
Den eksterne kvalitetssikring finder desuden at der mangler kvanti-
ficering af den økonomiske konsekvens for risiko 15, 23, 24, 30 og
34 samt 44 og 46 (kun 0+ løsning). Vejdirektoratet oplyser, at der
på nuværende tidspunkt ikke kan kvantificeres konsekvens af alle
risici. Den eksterne kvalitetssikring vurderer dog, at der er risici, her-
under for eksempel ’Grænseflader internt og eksternt’ (risiko 34) og
’Komplicerede anlægsforhold’ (risiko 44)
som bør være kvantificeret
ved udgangen af fase 2.
Den eksterne kvalitetssikring har identificeret risici i anlægsprojektet
som i nærværende risikoanalyse mangler og det forudsættes at disse
tilføjes risikoanalysen, herunder eksempelvis risiko for behov for re-
novering af eksisterende belægninger. Vejdirektoratet blev underret-
tet om de identificerede risici og har bekræftet tilføjelse til risikoana-
lysen/-registret.
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0024.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Der fremgår af tilsendte risikoanalyse ikke ændringslog på risikore-
gistret. Vejdirektoratet oplyser, at der ikke har været ændringer til
risici siden identificering af risici på risikoworkshoppen og at ændrin-
ger vil logges under anlægsprojektets forløb. Den eksterne kvalitets-
sikring har ikke yderligere bemærkninger hertil.
Projektets væsentligste risici
Da risikoanalyserne anvendes som et væsentligt værktøj i forbindelse med
løbende revurdering af den samlede anlægsøkonomi for projektet, bør risiko-
analyserne også indeholde både positive og negative risikoværdier.
Tabel 6 indeholder en opsummering af de løsningsforslags væsentligste risici.
Den af Vejdirektoratet udarbejdede risikoanalyse for Hovedløsningen inde-
holder samlet 31 risici med en vægtet risikoværdi på 175,2 mio. kr., mens
risikoanalysen for 0+ løsningen samlet indeholder 30 risici med en vægtet
risikoværdi på 156,2 mio. kr. I Tabel 6 opgøres risikosummen imidlertid
ekskl. risikoposten
’Mængdeusikkerheder og tillægsarbejder’,
da denne rela-
terer sig til efterkalkulationsbidraget og således ikke bør indgå i den risiko-
sum som sammenlignes med risikoreserven bestående af K2-A og K2-B (jf.
første stikprøve i Tabel 5).
Tabel 6. Beregnet risikotillæg og -reserve samt budgetsikkerhed for de to
løsningsforslag (mio. kr.)
Risici
Kantopsamling (kun 0+)
fra frem-
vejs-krydset til Farum
Natur og miljø
Bæredygtighed og grønne løsninger
Geoteknik / funderingsforhold
Udledningstilladelser (større bassi-
ner)
Resterende risici
Risikotillæg
Risikoreserve (K2-A + K2-B)
Balance (reserve)
Hovedløsning
N/A
12,00
4,788
4,119
2,905
15,454
39,3
173,7
133,8
0+ løsning
16,5
12,00
3,798
3,243
1,935
10,925
48,4
136
87,6
En sammenligning af risikotillægget ekskl. risikoposten
’Mængdeusikkerhe-
der og tillægsarbejder’
og risikoreserven bestående K2-A og K2-B indikerer,
at projektets risikoreserve er tilstrækkelig og kan håndtere de identificerede
risici. Det skal dog bemærkes, at risikoregisteret mangler kvantificering af
allerede identificerede risici og tilføjelse af yderligere risici som den eksterne
kvalitetssikring har identificeret, jf. afsnit 4.2.
4.4
Opsummering
vurdering af anlægsbudgetterne
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prisgrundlag, den uddybende
gennemgang af særlig risikobetonede områder, stikprøvegennemgangen af
priser og mængder på tværs af anlægsbudgettets poster, projektets risiko-
analyser og risikoproces såvel som de forelagte supplerende informationer
fra Vejdirektoratet kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være
gyldig.
23
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Samlet set er brugen af sumposter anvendt i et omfang som tjener
opgavens formål, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke har yder-
ligere bemærkninger hertil.
K2-A og K2-B fastsættes til hhv. 10 pct. og 5 pct. hvilket er gyldigt
jf. NAB.
Satserne for PTA vurderes ikke at afvige fra andre PTA-satser brugt i
lignende projekter.
Kvalitetssikringsprocessen har givet anledning til mindre opdaterin-
ger af anlægsoverslagene, herunder uddybende forklaring for prisbe-
grundelse mv. Ligeledes er enkelte forklaringer præciseret og eller
uddybet i det øvrige materiale. Den eksterne kvalitetssikring har ikke
yderligere bemærkninger hertil.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være gyldig jf. principperne
for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden, at den anvendte
beregningsmetode med vægtningen af statistiske fordelingsudfald, er
en anerkendt metode og vurderes som gyldig i forhold til beregning
af projektets risici.
Kvantificeringen af risici er delvist mangelfuld idet nogle risici ikke er
kvantificeret og der herudover udestår tilføjelse af yderlig identifice-
rede risici til risikoregistret.
En sammenligning af risikotillægget ekskl. risikoposten
’Mængdeusik-
kerheder og tillægsarbejder’
og risikoreserven bestående K2-A og
K2-B indikerer, at projektets risikoreserve er tilstrækkelig og kan
håndtere de identificerede risici. Det bemærkes dog, at risikoregiste-
ret mangler kvantificering af allerede identificerede risici og tilføjelse
af yderligere risici som den eksterne kvalitetssikring har identificeret.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
foreliggende anlægsbudgetter kan betragtes som værende gyldige, med en
forudsætning om håndtering af de identificerede mangler i risikoregisteret.
24
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
5
Trafikale effekter og
samfundsøkonomi
De gennemførte trafikale konsekvensberegninger af udvidelse af Hillerød-
motorvejen mellem Ring 4 og Farum er blevet gennemgået, gransket og
vurderet i forbindelse med kvalitetssikringen af hovedløsningen og 0+-løs-
ningen.
Det trafikale formål med udvidelsen er at afhjælpe trængsels- og fremkom-
melighedsproblemerne på strækningen.
De trafikale effekter af udvidelsen udgør en hovedkilde til de samfundsøko-
nomiske konsekvenser, der kan forventes af udvidelsen af strækningen. Det
opgjorte trafikgrundlag for projektet har således afgørende betydning for
projektets samfundsøkonomiske rentabilitet.
Den trafikale analyse af udvidelsesforslagene for motorvejsstrækningen ba-
serer sig på trafikmodelberegninger med trafikmodellen OTM 7.3 for 2035 og
2040.
De samfundsøkonomiske konsekvensberegninger er baseret på Transportmi-
nisteriets Regnearksmodel for Samfundsøkonomisk Analyse (TERESA) ver-
sion 6.1.
5.1
Trafikale beregninger
Den eksterne kvalitetssikring har gennemgået og vurderet de gennemførte
trafikale konsekvensberegninger.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de gennemførte trafikmodelbereg-
ninger og beregningsforudsætningerne herfor udgør et fuldstændigt og gyl-
digt grundlag for vurderinger af projektets forventede trafikale effekter. De
opgjorte tidsgevinster vurderes desuden at udgøre et gyldigt grundlag til be-
regning af løsningsforslagenes brugergevinster.
5.2
Samfundsøkonomiske analyse
I Danmark danner Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøko-
nomisk Analyse (TERESA) for transportområdet udgangspunkt for konse-
kvensvurderinger af infrastrukturprojekter. Modellen sikrer et konsistent
grundlag for at vurdere og sammenligne de forventede konsekvenser af in-
vesteringer på trafikale områder af samfundsmæssig interesse.
Den samfundsøkonomiske analyse af udvidelsesprojektet er gennemgået for
hoved- og 0+løsningen.
Som led i den eksterne kvalitetssikring, er følgende forhold blevet vurderet:
Om omkostninger og gevinster er håndteret i overensstemmelse med
Transportministeriets samt Finansministeriets retningslinjer for sam-
fundsøkonomiske beregninger.
Om de opstillede alternativer er gyldig, fuldstændige og konsistente.
Om tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf er fuldstændigt be-
skrevet.
25
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Om niveauerne for omkostninger og gevinster er gyldig.
Vurderingerne er gennemført på baggrund af de forelagte dokumenter ved-
rørende trafikberegninger og samfundsøkonomi, herunder output fra tids- og
kørselsgevinstberegningerne samt TERESA-modellen.
Økonomiske forudsætninger
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en vurdering af de økonomiske
forudsætninger, herunder kalkulationsrente, skatteforvridningstab, nettoaf-
giftsfaktor og kalkulationsperiode.
De anvendte forudsætninger og enhedspriser er baseret på Transportøkono-
miske Enhedspriser. Der er anvendt enhedspriser for 2025 i 2025-prisniveau,
så prisniveauet svarer til prisniveauet for anlægsoverslagene. Kalkulations-
perioden er som standard sat til 50 år. Kalkulationsrenten andrager 3,5 pct.
for kalkulationsperioden 0-35 år og 2,5 pct. herefter.
Skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) er angivet til 10 pct.
og nettoafgiftsfaktoren er angivet til 1,28, som er gyldig i forhold til den ak-
tuelle version 2.1 af Transportøkonomiske Enhedspriser.
Anlægsperioden er angivet til 2030-2035 med åbning i 2035.
For perioden 2035-2040 beregnes en årlig trafikvækst på 2 pct. for pro-
jektstrækningen uden udvidelse.
Vejdirektoratet oplyser, at der er en række effekter, som ikke er opgjort i
den samfundsøkonomiske analyse, herunder tab af naturværdier, påvirk-
ning af rekreative områder, barriereeffekter eller betydning for lokalisering
af boliger og arbejdspladser. Den samfundsøkonomiske analyse udgør der-
for kun en del af det samlede beslutningsgrundlag.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de økonomiske forud-
sætninger for de samfundsøkonomiske beregninger er gyldige.
Cost-benefit-forholdet
Formålet med den samfundsøkonomiske analyse er at muliggøre en politisk
prioritering mellem de forskellige alternativer samt mellem de mange andre
investeringsforslag vedrørende den offentlige sektor. Derfor skal cost-bene-
fit-forholdet, udtrykt som nettonutidsværdi (NNV) og intern rente (IRR) også
afspejle den investeringsbeslutning eller det anlægsprojekt, der beskrives i
det enkelte alternativ.
De opgjorte tidsgevinster og kørselsomkostninger vurderes samlet at udgøre
et gyldigt og konsistent grundlag, til beregning af udvidelsesløsningernes
brugergevinster. Den eksterne kvalitetssikring har desuden gennemgået me-
toden og forudsætningerne for opregningen og fremskrivningen af brugerge-
vinsterne og vurderer, at tilgangen er gyldig og resulterer i en plausibel ud-
vikling.
De eksterne effekter medtager ændringer i kategorierne støj, uheld, luftfor-
urening og klima (CO
2
) forbundet med udbygningspakkere i forhold til basis-
scenariet. Omkostningerne er prissat i henhold til Transportøkonomiske En-
hedspriser. Den eksterne kvalitetssikring finder afgrænsningen af de eksterne
effekter konsistente i forhold til projektets nuværende stade og finder tilgan-
gen til estimering af effekterne gyldig.
26
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
5.3
Opsummering
vurdering af de trafikale effekter og den
samfundsøkonomiske analyse
Den eksterne kvalitetssikring har vurderet niveauerne for de trafikale effek-
ter, indbyrdes sammenhænge, samt om de korrekte trafikale effekter er an-
vendt i den samfundsøkonomiske analyse. Konklusionerne kan opsummeres
i de nedenfor angivne punkter:
Den eksterne kvalitetssikring vurderer at de trafikale analyser og de
samfundsøkonomiske beregninger med TERESA-modellen er gen-
nemført på gyldig og konsistent vis.
Der er blevet beregnet trafikgevinster, hvilket vurderes at være fo-
retaget på en gyldig måde.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at indregningen af skattefor-
vridningstabet, nettoafgiftsfaktoren, kalkulationsrenten og kalkulati-
onsperioden er sket på gyldig vis og i overensstemmelse med de af
Finansministeriet angivne retningslinjer.
Anlægsperiodens længde og tidspunkt for anlæggelsen, samt forde-
lingen af anlægsomkostninger, har ikke givet anledning til spørgsmål
fra den eksterne kvalitetssikrings side.
De opgjorte tids- og kørselsgevinster/omkostninger, samt de eks-
terne omkostninger i forbindelse med støj, luftforurening og klima
(CO
2
) vurderes at være opgjort gyldigt og i et detaljeringsniveau pas-
sende til projektets nuværende stade.
De positive økonomiske effekter af projektet udgøres primært af tids-
gevinster samt af gevinster som følge af reduceret støjpåvirkning,
medens trafikale gener under anlægsfasen påvirker resultatet nega-
tivt.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer samlet set, at de gennemførte trafi-
kale analyser udgør et gyldigt og konsistent grundlag, for belysning af de
trafikale konsekvenser af løsningsforslagene.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer ligeledes, at de økonomiske forudsæt-
ninger, der er opstillet for de samfundsøkonomiske beregninger, er gyldige.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer desuden, at cost-benefit-beregnin-
gerne er gyldige og konsistente med normal praksis.
27
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0029.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
6
Bilag: Materiale og kvalitets-
sikringsmøder
Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring udgøres af nedenstående møder
og materiale.
Afholdte møder
Følgende møder har været afholdt som del af den eksterne kvalitetssikring af
udvidelsen af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum:
1. Opstartsmøde med deltagere fra Transportministeriet, Vejdirektoratet, Ar-
telia og Deloitte afholdt d. 26-02-2025.
2. Første afdeling af første granskningsmøde, inklusive gennemgang af issu-
elog, fokus værende på de tekniske elementer med deltagelse af Vejdi-
rektoratet, Artelia og Deloitte afholdt d. 14-03-2025.
3. Anden afdeling af første granskningsmøde, inklusive gennemgang af issu-
elog, denne gang med fokus på budget, risiko, trafikberegninger og sam-
fundsøkonomi, med deltagelse af Vejdirektoratet, Artelia og Deloitte af-
holdt d. 21-03-2025.
4. Andet granskningsmøde, inklusive gennemgang af aktive punkter fra før-
ste granskningsmøde, herunder den opdaterede issuelog indeholdende
nye observationer, med deltagelse af Vejdirektoratet, Artelia og Deloitte
afholdt 31-03-2025.
Foruden ovennævnte møder har den eksterne kvalitetssikring løbende været
i dialog med Vejdirektoratet i forbindelse med indhentning af supplerende
dokumentation og afklaring af mindre udeståender og spørgsmål.
Gransket materiale
Følgende materiale er gennemgået, som del af den eksterne kvalitetssikring.
Det bemærkes, at færdiggørelsesgraden af materialet til granskning generelt
har været udfordret og der derfor har været flere løbende versioner af mate-
rialet i spil og materialet blev løbende opdateret.
Der oplyses, at foruden for nedenfor oplistet materiale har den eksterne kvali-
tetssikring fået adgang til den digitale version af
’Miljøkonsekvensrapport
for
udvidelse af Hillerødmotorvejen’ via NIRAS’ database (Forside
- Miljøkonse-
kvensrapport for udvidelse af Hillerødmotorvejen - Niras a/s).
Deloitte/Artelia
har fået adgang hertil d. 7. marts 2025. Herudover bemærkes der, at miljø-
konsekvensrapporten på tidspunktet af afrapporteringen for den eksterne kva-
litetssikring ikke var endeligt udarbejdet.
Dokumentnavn
Anlægsoverslag
Forudsætninger
anlægsoverslag
MKV Ring 4-Farum.docx
Samleark anlægsoverslag.xlsx
Hovedforslag, E201: 1320_E201_MBibl.xls
Hovedforslag, E201: 1320_E201_Overslag.xls
Hovedforslag, E201: 1320_E201_PBibl.xls
Hovedforslag, E202: 1320_E202_MBibl.xls
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Dato for modtagelse
Beskrivelse
28
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0030.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Dokumentnavn
Hovedforslag, E202: 1320_E202_Overslag.xls
Hovedforslag, E202: 1320_E202_PBibl.xls
Hovedforslag, E203: 1320_E203_MBibl.xls
Hovedforslag, E203: 1320_E203_Overslag.xls
Hovedforslag, E203: 1320_E203_PBibl.xls
0+ forslag, E202: 1320_E202_0+_MBibl.xls
0+ forslag, E202: 1320_E202_0+_Overslag.xls
0+ forslag, E202: 1320_E202_0+_PBibl.xls
Mængder: Hillerødmotorvejen_R4_Farum_Mængdeark_Hoved-
løsning.xlsx
Mængder: Hillerødmotorvejen_R4_Farum_Mængdeark_0+løs-
ning.xlsx
Supplerende dokumentation: 1320
Hillerødmotorvejen
Ledningsbudget.xlsx
Supplerende dokumentation: 1320 2.0 arealbudget.xlsx
Supplerende dokumentation: Supplerende dokumentation pri-
ser.xlsx
Arkæologi.xlsx
Arkæologisk analyse for Hillerødmotorvejen Farum-Hare-
skov.pdf
Gener under anlæg.xlsx
Spuns+KBH væg.xlsx
Udregning af driftsudgifter Hillerød.xlsx
Natur og miljø
Der henvises til miljøkonsekvensrapporten nævnt ovenfor.
Risikoanalyse
01320 Risikoanalyse Udvidelse af Hillerødmotorvejen Ring 4-
Farum (hovedløsning).pdf
01320 Risikoanalyse Udvidelse af Hillerødmotorvejen Ring 4-
Farum (0+ løsning).pdf
Risikorapport
01320_Udvidelse_af_Hillerdmotorve-
jen_Ring_4__Farum_(hovedløsning).docx
Risikorapport
01320_Udvidelse_af_Hillerdmotorve-
jen_Ring_4__Farum_(0+).docx
Trafik og vej
Tegningsmateriale: 1320-1001.pdf
Tegningsmateriale: 1320-1002.pdf
Tegningsmateriale: 1320-1003.pdf
Tegningsmateriale: 1320-1004.pdf
Tegningsmateriale: 1320-1005.pdf
Tegningsmateriale: 1320-1006.pdf
Tegningsmateriale: 1320-1007.pdf
Tegningsmateriale: 1320-1008.pdf
Tegningsmateriale: 1320-1009.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10010.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10011.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10012.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10013.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10014.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10015.pdf
Dato for modtagelse
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
12-03-2025
20-03-2025
20-03-2025
20-03-2025
20-03-2025
20-03-2025
Beskrivelse
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
12-03-2025
12-03-2025
01-04-2025
01-04-2025
Risikoanalyse
Risikoanalyse
Risikoanalyse (opda-
teret)
Risikoanalyse (opda-
teret)
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
29
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0031.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Dokumentnavn
Tegningsmateriale: 1320-10016.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10017.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10018.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10019.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10020.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10021.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10022.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10023.pdf
Tegningsmateriale: 1320-10024.pdf
Tegningsmateriale: 1320-11001.pdf
Tegningsmateriale: 1320-11002.pdf
Tegningsmateriale: 1320-11003.pdf
Tegningsmateriale: 1320-35001.pdf
Tegningsmateriale: 1320-35002.pdf
Tegningsmateriale: 1320-35003.pdf
Tegningsmateriale: 1320-35004.pdf
Tegningsmateriale: 1320-35005.pdf
Tegningsmateriale: 1320-35006.pdf
Tegningsmateriale: 1320-35007.pdf
Tegningsmateriale: 1320-35008.pdf
Tegningsmateriale: 1320-35009.pdf
Tegningsmateriale: 1320-7001.pdf
Tegningsmateriale: 1320-7002.pdf
Tegningsmateriale: Tegningsliste1320-RAD-XXX-TEGL-0001
(1).pdf
1320_Hillerødmotorvejen_r4-Farum_Anlægslogi-
stik_13032025.docx
1320-AD-AFV-RAP-0001 (3).docx
1320-RAD-NOTA-0001.docx
1320-RAD-BYGV-NOTA-0007 (1).docx
1320-RAD-BYGV-NOTA-0009.pdf
1320-RAD-BYGV-RAP-0001 (1).docx
1320-RAD-GEO-NOTA-0002.docx
1320-RAD-GEO-RAP-0002.pdf
1320-RAD-VEJ-NOTA-0001.pdf
1320-RAD-VEJ-RAP-0001.docx
Hillerødmotorvejen_R4_Farum_Vejteknisk_Beskrivelse_Jordlo-
gistik_10032025.docx
Recpientvurdering incl bilag_udv. af Hillerødmotorvejen.pdf
Samfundsøkonomi
Baggrundsnotat
Samfundsøkonomi Hillerød MKV Ring 4
Farum).docx
Klimakapitel Hillerødmotorvejen Ring 4
Farum.docx
TERESA-6-1 2015 (fra 2024).xlsb
Trafikberegninger
12093002_1_Afstemning2022.docx
12096002_C_ForudsætningerOTM.docx
Dato for modtagelse
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
27-02-2025
14-03-2025
27-02-2025
14-03-2025
14-03-2025
27-02-2025
27-02-2025
14-03-2025
03-03-2025
27-02-2025
27-02-2025
12-03-2025
07-03-2025
Beskrivelse
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Vej
Fagnotat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Teknisk notat
Fagnotat
Fagnotat
13-03-2015
13-03-2015
13-03-2015
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
Samfundsøkonomi
05-03-2025
05-03-2025
Trafiknotat
Trafiknotat
30
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0032.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Dokumentnavn
Endeligt_Input-Trafik-HillerødMv.docx
Notat 2 3573E121 Hillerødmotorvej Hovedløsning 2035.pdf
Notat 3 4073E141 Hillerødmotorvej Hovedløsning 2040.pdf
Notat 4 4073E122 Hillerødmotorvej Alternativ 80 kmt
2040.pdf
Notat 8 4073E170 Hillerødmotorvej Hovedløsning uden M3
2035.pdf
Dato for modtagelse
05-03-2025
05-03-2025
05-03-2025
05-03-2025
05-03-2025
Beskrivelse
Trafiknotat
Trafiknotat
Trafiknotat
Trafiknotat
Trafiknotat
31
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 224: Vejdirektoratet resumérapport om udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum, fra transportministeren
3029829_0033.png
Ekstern kvalitetssikring
Miljøkonsekvensvurdering af udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Ring 4 og Farum
Deloitte er en betegnelse for et eller flere af Deloitte Touche Tohmatsu
Limiteds (”DTTL”) medlemsfirmaer, dets
netværk af medlemsfirmaer og deres tilknyttede virksomheder (der samlet betegnes ”Deloitte-organisationen”).
DTTL (der også omtales som ”Deloitte Global”) og alle dets medlemsfirmaer og tilknyttede virksomheder udgør
selvstændige og uafhængige juridiske enheder, som ikke kan forpligte hinanden over for tredjemand. DTTL og de
enkelte DTTL-medlemsfirmaer og tilknyttede virksomheder er kun ansvarlige for egne handlinger og/eller udeladel-
ser. DTTL leverer ikke ydelser til kunder. Vi henviser til www.deloitte.com/about for nærmere oplysninger.
32