Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 222
Offentligt
3029257_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
April 2025
Jakob Skovgaard Koed’
[email protected]
+45 7244 3402
22/15306
1/15
Evaluering
Østjyske Motorvej (Skanderborg – Aarhus)
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0002.png
INDHOLD
Baggrund for evalueringen ............................................................................................................................. 3
Hovedresultater ............................................................................................................................................... 4
Ændring i trafikken .......................................................................................................................................... 6
Målt trafik før og efter etableringen .................................................................................................................... 6
Trafikken hvis vejen ikke var udbygget .............................................................................................................. 6
Ændring i rejsetider ......................................................................................................................................... 8
Rejsetiden hvis vejen ikke var udbygget ......................................................................................................... 10
Ændring i hastigheden .................................................................................................................................. 10
Målte hastigheder før og efter udbygningen .................................................................................................... 10
Anlægsomkostninger .................................................................................................................................... 11
Samfundsøkonomi ........................................................................................................................................ 12
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0003.png
Baggrund for evalueringen
Folketinget vedtog med Finanslov 2017 en udbygning af Østjyske Motorvej mellem Skanderborg og Aarhus
fra 4 til 6 spor. Strækningen er en del af E45 og er ca. 13.5 km lang. Vejdirektoratet startede anlægsarbejder
i januar 2018 og udbygningen åbnede efterår 2018, mens endeligt slidlag først blev udlagt foråret 2019. Ha-
stigheden på strækningen er 130 km/t både før og efter åbningen af projektet.
Denne evaluering omfatter projektets trafikale effekter, anlægsøkonomi og samfundsøkonomi.
I metoden for evalueringen benyttes der modelberegninger til at sammenligne samfundsøkonomien med be-
slutningsgrundlaget. Når der ikke bruges tællinger efter anlægget, til at regne en ny samfundsøkonomi, skyl-
des dette, at modelberegningerne giver mulighed for at se på den kontrafaktiske situation, uden det nye vej-
anlæg. Samtidig giver modelberegningerne et samlet blik på hele vejnettet, fremfor kun enkelte strækninger.
Figur 1.
Oversigt over projektstrækningen på Østjyske Motorvej mellem Skanderborg (Skanderborg Syd) og Aarhus (Aarhus Syd)
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0004.png
Hovedresultater
Rejsetiden er reduceret
Udbygningen af motorvejsstrækningen har givet bilister tidsbesparelser på alle tidspunkter af dagen. Bilister
brugte i gennemsnit cirka 12 minutter i myldretiden både om morgenen og om eftermiddagen på projekts-
trækningen før udbygningen. Efter udbygningen tager det cirka 8 – 9,5 minutter afhængig af retning.
Tabel 1.
Udbygningens betydning for rejsetiden på projektstrækningen mellem Skanderborg og Aarhus S. Tallene viser den samlede
rejsetid i minutter på hele projektstrækningen på de tidspunkter, hvor besparelsen er størst.
Uden udbygning (2017)
Nordgående retning (morgen)
Sydgående retning (eftermiddag)
12,0
11,9
Med udbygning (2019)
7,9
9,5
Note: I Vejdirektoratets evalueringer benytter vi året efter ibrugtagningen som eftersituationen – i dette tilfælde 2019.
Udbygningen har øget trafikken på projektstrækningen og aflastet en parallel vej
Projektstrækningen har oplevet en større stigning i trafikmængden fra 2017 til 2022 end de tilstødende mo-
torvejsstrækninger syd og nord herfor. I samme periode er den parallelle trafikvej gennem Skanderborg by
blevet aflastet for over 2.000 køretøjer om dagen (HDT).
Tabel 2.
Talt trafik (HDT) på delstrækninger af Østjyske Motorvej og parallel trafikvej. Tallene er afrundede og vist som summen af
begge retninger.
Vej, delstrækning
Syd for projektstrækning, Ejer Bavnehøj –
Skanderborg Syd
Projektstrækning, Skanderborg N – Motor-
vejskryds Århus Syd
Nord for projektstrækning, Aarhus Syd Mo-
torvejen
Ladegårdsbakken i Skanderborg by
Før udbygning (2017)
61.200
64.800
37.200
18.700
Efter udbygning (2022)
62.500
73.200
38.600
16.500
Ændring
+ 2%
+ 13%
+ 4%
- 12%
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0005.png
Projektets anlægsomkostninger
Vejdirektoratets totalbevilling, anlægsoverslaget i beslutningsgrundlaget inkl. 50 pct. korrektionstillæg, var på
532 mio. kr. Projektet er realiseret for en anlægsomkostning på cirka 391 mio. kr. Det er cirka 141 mio. kr.
mindre, svarende til 27 pct. mindre forbrugt.
Trafikanterne sparer cirka 132.000 timer i trafikken om året
De opdaterede modelberegninger viser, at projektet samlet set har givet trafikanterne en årlig tidsbesparelse
på 132.000 timer.
En samfundsøkonomisk forrentning bedre end forventet
På baggrund af de opdaterede modelberegninger og endelige anlægsomkostninger er der gennemført en
opdateret samfundsøkonomisk beregning. Den giver en intern rente på 11,8 pct. mod 8,7 pct. beregnet i be-
slutningsgrundlaget.
Ændring i trafikken
Målt trafik før og efter etableringen
Trafiktællingerne viser, at hverdagsdøgntrafikken (HDT) på projektstrækningen var på cirka 64.800 køretøjer
i 2017 før udbygningen. I 2022 var den steget til ca. 73.200 køretøjer. På de tilstødende strækninger nord og
syd for projektstrækningen steg trafikken også, men i mindre omfang end på projektstrækingen.
Ladegårdsbakken i Skanderborg og Århusvej i Hørning forløber parallelt med projektstrækningen. Her blev
der registreret et fald i trafikmængden, hvilket kan indikere, at udbygningen har flyttet noget trafik til motorve-
jen.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0006.png
Figur 2.
Primære ændringer i trafikbelastning (HDT) efter udbygning til seks spor mellem Skanderborg og Århus
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0007.png
Trafikken hvis vejen ikke var udbygget
For at få et billede af, hvordan trafikken ville have været, hvis motorvejen ikke var blevet udbygget, er der
foretaget nye trafikmodelberegninger.
Resultaterne i Tabel 3 viser, at modellen beregner en trafikmængde på 70.600 køretøjer på projektstræknin-
gen uden en udbygning, og 73.000 med en udbygning. I 2022 blev trafikken på denne strækning talt til ca.
73.200 køretøjer. Tallene fra modellen viser, at trafikmængden på projektstrækningen ville være steget min-
dre, hvis udbygningen ikke var foretaget.
Tabel 3.
Talt og beregnet trafik (HDT) på projektstrækningen og øvrige veje i nærområdet. Tællinger er udtrukket fra Mastra, afrundet
og vist som hverdagsdøgntrafik, summen af begge retninger
Vej, delstrækning
Tælling
2017
Projektstrækning, Østjyske Motorvej
1 Mellem Skanderborg N og Motorvejskryds Århus Syd
Øvrige strækninger
2 Østjyske Motorvej, syd for projektstrækning mellem Ejer Bavnehøj og Skanderborg Syd
3 Østjyske Motorvej, nord for projektstrækning og Aarhus Syd Motorvejen
4 Aarhus Syd Motorvejen mellem Hasselager Vest og Hasselager Øst
5 Ladegårdsbakken i Skanderborg by, rute 170
6 Århusvej i Hørning, rute 170
61.185
37.246
35.374
18.668
11.645
62.469
38.593
36.004
16.456
10.564
64.200
41.200
34.800
14.600
13.300
65.300
42.300
35.700
14.400
13.100
64.806
73.237
70.600
73.000
2022
Model 2020
Uden ud- Med ud-
bygning bygning
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0008.png
Figur 3.
Tællesteder med trafiktal til at belyse ændringer med den udbyggede motorvej. Tallene refererer til strækningerne i Tabel 3
Trafik på ny motorvej i forhold til forventninger fra 2014
Bag beslutningen om udbygningen i Finanslov 2017 foreligger en strategisk analyse fra 2014 om udbygning
af Østjyske Motorvej
1
. De bagvedliggende trafikberegninger fra 2013 er baseret på trafiktal for 2010 og gen-
giver forventninger om trafikvolumen i år 2030.
I 2013 notatet var det forventet, at den udbyggede motorvej mellem Skanderborg S og Aarhus S i 2030 ville
få en hverdagsdøgntrafik på cirka 69.400 køretøjer på den nordlige del som vist i Tabel 4. De tal var baseret
1
Udbygning af den Østjyske Motorvej (E45). Strategisk analyse, rapport 459, 2014, Vejdirektoratet inkl. to tekniske notater med trafik-
modelberegninger fra december 2013 udarbejdet af COWI for Vejdirektoratet
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0009.png
på en prognose med relativ lav økonomisk vækst. Forventningerne var dermed på et niveau, der rimeligt
svarer til både de talte trafikmængder i 2022 og de nye modelberegninger for 2020. Både tællinger og ny
modelberegning har dog en lidt større trafikmængde end i beslutningsgrundlaget.
Tabel 4.
Talt trafik og beregnet trafik (HDT) med udbygning for udvalgte delstrækninger
Vej, delstrækning på Østjyske Motorvej
Tælling
2017
Syd for projektstrækning mellem Ejer Bavnehøj og Skanderborg Syd
Projektstrækning mellem Skanderborg N og Motorvejskryds Århus Syd
Nord for projektstrækning mellem Motorvejskryds Aarhus Syd og Hørning
61.185
64.806
37.246
2022
62.469
73.237
38.593
Model*
Gl. 2030 Ny 2020
64.500
69.400
43.900
65.300
73.000
42.300
* 2030 modeltal er fra 2013 beregninger og 2020 tal er fra den nye modelberegning. For 2013 beregninger er valgt at vise prognose
baseret på relativ lav økonomiskvækst
Ændring i rejsetider
Ved hjælp af GPS-data er det målt, om bilisterne kommer hurtigere frem, efter at projektet er gennemført.
Projektstrækningen
Rejsetider i nordgående retning
I nordgående retning på projektstrækningen oplever bilisterne en rejsetidsbesparelse fra 2017 til 2019, som
det ses i Figur 4. Den største besparelse opnås i morgenspidstimen, hvor rejsetiden for at køre de ca. 13,5
km reduceres med 5,4 minutter svarende til 40 pct. I eftermiddagsspidstimen er besparelsen ca. 1 minut sva-
rende til 12 pct. I 2019 er rejsetiden på projektstrækningen stort set uafhængig af tidspunkt på dagen.
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0010.png
Figur 4
Rejsetider på projektstrækningen i 2017, inden udbygning til tre spor, og i 2019, efter udbygning til tre spor i
nordgående
retning
16
14
12
10
Minutter
8
6
4
2
0
Rejsetider i sydgående retning
I sydgående retning på projektstrækningen oplever bilisterne også en rejsetidsbesparelse fra 2017 til 2019.
Figur 5
viser, at den største besparelse opnås om eftermiddagen, hvor rejsetiden reduceres med 4 minutter
svarende til 29 pct. I morgenspidstimen er rejsetiden stort set uændret.
Figur 5
viser også, at rejsetiden på
strækningen i 2019 er mindre afhængig af tidspunkt på døgnet i forhold til situationen i 2017, men stadig
med lille øget rejsetid i morgen- og eftermiddagsspidstimer.
05:00 - 05:15
05:30 - 05:45
06:00 - 06:15
06:30 - 06:45
07:00 - 07:15
07:30 - 07:45
08:00 - 08:15
08:30 - 08:45
09:00 - 09:15
09:30 - 09:45
10:00 - 10:15
10:30 - 10:45
11:00 - 11:15
11:30 - 11:45
12:00 - 12:15
12:30 - 12:45
13:00 - 13:15
13:30 - 13:45
14:00 - 14:15
14:30 - 14:45
15:00 - 15:15
15:30 - 15:45
16:00 - 16:15
16:30 - 16:45
17:00 - 17:15
17:30 - 17:45
18:00 - 18:15
18:30 - 18:45
19:00 - 19:15
19:30 - 19:45
20:00 - 20:15
20:30 - 20:45
21:00 - 21:15
21:30 - 21:45
2017 før udbygning
2019 efter udbygning
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0011.png
Figur 5.
Rejsetider på projektstrækningen i 2017, inden udbygning til tre spor, og i 2019, efter udbygning til tre spor i
sydgående
retning
Rejsetid
16
14
12
Minutter
10
8
6
4
2
0
Rejsetiden hvis motorvejen ikke var udbygget
For at belyse, hvordan rejsetiden ville have været i dag uden en udbygget motorvej, er der gennemført mo-
delberegninger for en sådan situation.
Tabel 5 og Tabel 6 viser, at rejsetiden ville være mellem 0 og 2,1 minutter længere uden en udbygget motor-
vej. Tidsgevinsten med udbygget motorvej beregnes til at være størst i morgenmyldretiden i nordgående ret-
ning og størst i eftermiddagsmyldretiden i sydgående retning. Der beregnes ikke nogen ændret rejsetid aften
og nat, hvor der normalt ikke vil være trængsel.
Beregningerne viser lidt lavere rejsetider i situationen med og uden udbygget motorvej sammenlignet med
de målte GPS-data. Generelt er rejsetidsgevinsten opgjort med GPS-data større end den med modelbereg-
nede gevinst i myldretiden. Modellen kan dermed have en tendens til at undervurdere gevinsterne.
05:00 - 05:15
05:30 - 05:45
06:00 - 06:15
06:30 - 06:45
07:00 - 07:15
07:30 - 07:45
08:00 - 08:15
08:30 - 08:45
09:00 - 09:15
09:30 - 09:45
10:00 - 10:15
10:30 - 10:45
11:00 - 11:15
11:30 - 11:45
12:00 - 12:15
12:30 - 12:45
13:00 - 13:15
13:30 - 13:45
14:00 - 14:15
14:30 - 14:45
15:00 - 15:15
15:30 - 15:45
16:00 - 16:15
16:30 - 16:45
17:00 - 17:15
17:30 - 17:45
18:00 - 18:15
18:30 - 18:45
19:00 - 19:15
19:30 - 19:45
20:00 - 20:15
20:30 - 20:45
21:00 - 21:15
21:30 - 21:45
2017 før udbygning
2019 efter udbygning
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0012.png
Tabel 5.
Beregnede rejsetider i minutter i
nordgående
retning
(minutter)
Morgenmyldretid
Uden for myldretider
Eftermiddagsmyldre-
tid
8,0
Aften/Nat
Fiktiv situation uden ud-
bygget motorvej
Situation med udbygget
motorvej
Forskel
9,5
7,0
6,9
7,4
-2,2
6,9
-0,1
7,1
-0,9
6,9
0,0
Tabel 6.
Beregnede rejsetider i minutter i
sydgående
retning
(minutter)
Morgenmyldretid
Uden for myldretider
Eftermiddagsmyldre-
tid
9,3
Aften/Nat
Fiktiv situation uden ud-
bygget motorvej
Situation med udbygget
motorvej
Forskel
7,9
6,9
6,8
7,0
-0,9
6,8
-0,1
7,2
-2,1
6,8
0,0
Ændring i hastigheden
Rejsetidsbesparelserne ovenfor viser, hvordan udbygningen har øget fremkommeligheden. Nedenfor illustre-
res det samme forhold blot vist med ændringerne i hastigheder på delstrækninger.
Målte hastigheder før og efter udbygningen
Figur 6 viser, at projektstrækningen i 2017 havde strækningshastigheder i morgenmyldretiden i nordgående
retning, der var væsentligt lavere end de tilladte fartgrænser på 130 km/t. Om morgenen var denne retning
den mest belastede retning.
For situationen i 2019 med udbygningen viser de tilsvarende målinger strækningshastigheder på cirka 120
km/t på hele strækningen, hvilket indikerer, at der ikke er trængselsproblemer. De 120 km/t svarer godt til
hvad der normalt køres i gennemsnit når hastighedsgrænsen er sat til 130 km/t.
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0013.png
Figur 6.
Gennemsnitlige strækningshastigheder i
nordgående
retning kl. 7:00-8:00 i henholdsvis 2017 og 2019 for den udbyggede
strækning på Østjyske Motorvej.
Figur 7 viser de gennemsnitlige strækningshastigheder i 2017 i eftermiddagsspidstimen Østjyske motorvej i
sydgående retning. Strækningshastigheden var her mellem 52 og 95 km/t – lavest i den nordlige del.
Grafikken indikerer, at der ikke var trængselsproblemer på projektstrækningen, men en øget trængsel på lige
syd for projektstrækningen, hvor der stadig er 2 kørespor i hver retning.
Figur 7.
Gennemsnitlige strækningshastigheder i
sydgående
retning i kl. 16:00-17:00 i henholdsvis 2017 og 2019 for den udbyggede
strækning på Østjyske Motorvej.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0014.png
Anlægsomkostninger
Omkostningerne til udbygning af projektstrækningen har været på 73 pct. af den fulde bevilling vurderet i be-
slutningsgrundlaget (inkl. 50 pct. Tillæg, da det var en strategisk analyse). Det er den fulde bevilling, der nor-
malt anvendes i de samfundsøkonomiske analyser.
Den realiserede anlægsomkostning er mindre end forudsat i beslutningsgrundlaget, hvilket skyldes at der
blev benyttet en stor korrektionsreserve i den strategiske analyse på 50 pct.
Tabel 7.
Anlægsomkostninger for udbygning af Østjyske Motorveje Skanderborg – Aarhus S (mio. kr. i 2013-priser)
Beslutningsgrundlag (inkl.
Realiserede anlægsom-
50 pct. tillæg)
kostninger
532
391
* Projektet blev belyst som en del af en strategisk analyse uden samme detaljeringsniveau som en VVM/MKV-undersøgelse og anlægs-
overslaget er derfor beregnet med 50 procent tillæg
Samfundsøkonomi
Opdateringen af den samfundsøkonomiske analyse viser, at udbygning af projektstrækningen efter åbningen
har en samfundsøkonomisk forrentning, der er bedre end forventet, da man traf beslutningen, jf. Tabel 8.
Tabel 8.
Sammenligning af den samfundsøkonomiske beregning i beslutningsgrundlaget med de nye beregninger (begge analyser er
gennemført på TERESA version 3 fra 2014, 2013-prisniveau)
Nutidsværdi mio. kr. (2014-priser)
Beslutningsgrundlag
Anlægsomkostninger*
Drifts- og vedligeholdelsesomkostninger
Brugergevinster
Øvrige konsekvenser
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Nettogevinst pr. offentlig omkostningskrone
-274
-148
998
127
703
8,7 pct.
1,98
Nye beregninger
-313
-212
1.259
503
1.238
11,8 pct.
8,10
* Forskellen mellem anlægsoverslagene under afsnittet ”Anlægsomkostninger” og omkostningerne i tabellen skyldes, at der i tabellen
her er tale om de diskonterede anlægsomkostninger opgjort i markedspriser.
Med udgangspunkt i trafikken året efter åbningen, giver udbygningen af Østjyske Motorvej Skanderborg –
Aarhus S en intern rente på 11,8 pct. I beslutningsgrundlaget var den interne rente beregnet til 8,7 pct. for
det fulde anlægsoverslag med 50 pct. korrektionsreserve.
Resultaterne af den samfundsøkonomiske analyse og de væsentligste forskelle til resultaterne fra beslut-
ningsgrundlaget er forklaret i Tabel 9. De realiserede anlægsomkostninger giver et større negativt bidrag end
i beslutningsgrundlaget på grund af diskonteringen, da omkostningen allerede faldt i 2018-2019, mens aflø-
bet i beslutningsgrundlaget var forudsat i år 2026 - 2032. Brugergevinsterne er steget en del, da der er større
tidsbesparelser og da de nu diskonteres fra 2020 i stedet for 2030. Øvrige konsekvenser er også steget væ-
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 222: Vejdirektoratets evalueringer af anlægsprojekterne Haderup Omfartsvej, Kalundborgmotorvejens 2. etape og Udvidelse af Østjyske Motorvej (Skanderborg-Aarhus S), fra transportministeren
3029257_0015.png
sentligt, bl.a. fordi der køres flere kilometer end beregnet i beslutningsgrundlaget, hvilket øger statens ind-
tægter fra afgifter på fx brændstof.
Tabel 9.
Sammenligning af den samfundsøkonomiske analyse i beslutningsgrundlaget med de nye beregninger (begge analyser er
gennemført på TERESA version 3 fra 2014, 2013-prisniveau)
Nutidsværdi mio. kr.
(2014-priser)
Beslutningsgrundlag Nye beregninger
Forklaring på forskelle
Anlægsomkostningerne er en smule lavere end beregnet i
den strategiske analyse. Dog var anlægsomkostningerne
antaget fordelt i perioden 2026-2032, hvor anlægsperio-
den reelt allerede var i 2018-2019. Det betyder, at nutids-
værdien i 2013 bliver højere i evalueringen.
Denne effekt er ikke evalueret. Dog betyder ændringen i
åbningsår en smule for diskonteringen af omkostnin-
gerne, i beslutningsgrundlaget var 2030 forudsat som åb-
ningsår, mens det nu er 2020.
Tidsgevinsterne for trafikanterne udgør langt størstedelen
af brugergevinsterne. I beslutningsgrundlaget blev der be-
regnet en besparelse på cirka 98.000 timer i åbningsåret.
I evalueringen er de beregnet til cirka 132.000 timer i åb-
ningsåret, hvilket primært skyldes flere trafikanter, der
sparer tid. Heraf er langt det meste forsinkelsestid.
Projektet blev i beslutningsgrundlaget forudsat åbnet i
2030, hvor det i evalueringen er forudsat åbnet i 2020.
Det betyder at diskonteringen af brugergevinsterne giver
et højere tal i beregningsåret 2013.
Gener i anlægsperioden
Eksterne omkostninger
-
-
-
-
Denne effekt er ikke evalueret, da den ikke blev medtaget
i beslutningsgrundlaget fra 2014.
Denne effekt er ikke evalueret, da den ikke blev medtaget
i beslutningsgrundlaget fra 2014.
Forskellen skyldes, at de nye beregninger giver en mar-
kant forøgelse af kørte kilometer, hvilket grundet afgifter
giver ekstra gevinster. De øgede antal kørte kilometer
kommer antageligt fra et ændret destinationsvalg, hvor
flere nu tager turen mellem Aarhus og Skanderborg. Et
mindre skatteforvridningstab og større arbejdsudbudsge-
vinst som følge af lavere anlægsudgifter, samt større
skatteforvridningsgevinst som følge af øgede brugerge-
vinster bidrager også positivt.
Nettonutidsværdien bliver større, fordi de diskonterede
brugergevinster og øvrige omkostninger er steget. Dog er
den diskonterede anlægsomkostning blevet en smule
mere negativ.
Projektet er mere rentabelt end beregningerne fra beslut-
ningsgrundlaget viste, hvilket primært skyldes de højere
trafikale gevinster og højere øvrige konsekvenser.
Samfundet får mere ud af de offentlige investeringer i pro-
jektet end forventet i beslutningsgrundlaget. Det skyldes,
at de offentlige investeringer (anlægsomkostningerne) er
lidt mindre (dog ikke i diskonteret form som tidligere angi-
vet) sammenlignet med de gevinster, der kommer ud af
investeringen.
Anlægsomkostninger
-274
-313
Drifts- og vedligeholdelses-
omkostninger
-148
-212
Brugergevinster
998
1.259
Øvrige konsekvenser
127
503
I alt nettonutidsværdi
(NNV)
703
1.238
Intern rente
8,7 pct.
11,9 pct.
Nettogevinst pr. offentlig
omkostningskrone
1,98
8,10
15