Viborg
den 20. maj 2025
Til medlemmerne af Folketingets Transportudvalg.
Kære TRU-medlem
Du var måske ikke medlem af Transportudvalget, da Infrastrukturforlig 2035 blev indgået i
2021. Alligevel hænger du tilsyneladende på de aftaler, der blev blev lavet af dine kolleger
– om de er gode eller dårlige – samfundsøkonomisk rentable eller ej – om de opfylder det
formål, de angiveligt skulle, eller ikke.
Vi er mange, der er dødtrætte af de beslutningsprocesser, der er omkring motorveje i dette
land. Ja, vi er så vrede, at der nu er nogle, der stævner Trafikministeriet for den
mangelfulde og dybt kritisable proces, der har været omkring beslutningen om
Egholmmotorvejen.
Vi har ikke en forvaltningsdomstol i Danmark, som kan vurdere grundigheden og
lovligheden i det, der foregår. Borgerne er henvist til at gå til det almindelige retssystem for
at få vurderet lovligheden af den anlægslov, I vedtager.
Den retssag ser vi frem til, for den kan kun ende med, at anlægsloven om
Egholmmotorvejen bliver underkendt. Det er blot ærgerligt, at vi skal vente 3-4 år på at
retssystemet træffer den kendelse. Måske er anlægsarbejdet allerede igangsat til den tid.
Men lad mig her erindre om, at en fransk forvaltningsdomstol netop har underkendt et
motorvejsprojekts lovlighed og har stoppet anlægsarbejdet, der var mere end halvfærdigt.
Det vil også kunne blive konsekvensen af den retssag, der nu sættes i gang om
Egholmmotorvejen. Efterfølgende tager vi fat på andre motorvejsprojekter.
Som medlem af Transportudvalget opfordres du til at forlange, at EU-reglerne overholdes
også i Danmark. Eksempelvis SMV-direktivet, som reelt blev afskaffet på trafikområdet i
2007, da de store anlægsprojekter overgik fra amterne til staten. Man glemte lige at
implementere SMV-direktivet i vejloven. Siden da har borgerne ikke haft mulighed for at
klage over de strategiske beslutninger, der bliver truffet på transportområdet før til
allersidst, når der besluttes en anlægslov. Og da er det som oftest for sent.
I siger, at I vil inddrage borgerne. Og vi får da også lov til at ytre os til borgermøder og
høringer. Men I hører os jo ikke, når I kan træffe beslutninger om Egholmlinjen før
Vejdirektoratets høringsnotat er udgivet, og for en etape af Ny Midtjysk motorvej træffer
beslutning om en vestlig linjeføring dagen efter et 100 siders høringsnotat bliver fremlagt.
Det kan kun opfattes som useriøst og ligegyldighed overfor processen.
SMV-direktivet indeholder bl.a. bestemmelser om, at der skal foretages en Strategisk
MiljøVurdering af hele projektets konsekvenser, inden man går i gang med at planlægge
de enkelte dele af projektet.
Den Midtjyske Motorvej er et godt eksempel på, hvordan SMV-direktivet tilsidesættes. Alle
ved, at der arbejdes hen imod en motorvej fra Haderslev til Hobro. Men der er aldrig blevet
lavet en SMV-analyse af hele projektets konsekvenser. Borgerne er aldrig blevet inddraget
i spørgsmål om linjeføring, miljø-og klimapåvirkning, samfundsøkonomi m.m.
Man dækker sig bag det figenblad, at der jo kun er tale om politisk ambition, og at der jo
”aldrig er truffet en beslutning om at lave Den Midtjyske Motorvej”. I stedet har man