Udenlandske transportchauffører
Kære Retsudvalg
Jeg skriver til jer idet jeg gennem mine mange år i politiet, har oplevet så mange forskellige måder
at tolke loven vedr. godstransport og persontransport for udenlandske chauffører.
Syd og Sønderjyllands politi har særdeles mange udenlandske chauffører som opererer ved at man
kan bestille en transport til pakker via Whattsapp eller via grupper på Facebook.
Som oftest er det almindelige personer som bliver bedt om at køre til Danmark og hente pakker og
evt. personer i mindre transportbiler, såsom Mercedes Sprintere o.l.
Det er der til dels intet galt i, men når politiet kontrollerer transporten på vej ud af landet, så er der
ingen papirer på afsender, der er ingen adresse på, hvor de har hentet pakkerne og rigtig mange
gange er chaufførerne kun blevet sendt til Danmark for at hente tyvekoster i form at havetraktorer,
butiksvarer, motorsave, værdifulde cykler og koster fra indbrud.
Dette kan de gøre, fordi der ikke er noget krav fra dansk side om at afsender skal afgive navn,
adresse og gyldigt telefonnummer. Alle udlændinge har et ID kort som kan bruges som
dokumentation.
Chaufførerne har blot et stykke håndskrevet papir eller en ”transport blok” som kun er udfyldt med
vægt på godset.
Det er nu blevet bestemt, at Syd og Sønderjyllands politi ikke fremstiller chaufførerne idet
anklagemyndigheden mener at chaufførerne er sidestillet med danske chauffører. Forskellen på de
to er, at danske chauffører udfylder altid papirer korrekt eller man kan se afsender på pakken og
derved har noget at undersøge hvis dette skulle være tilfældet.
Udenlandske chauffører, særligt chauffører fra Litauen, Rumænien og Polen, kan som oftest ikke
vise andet en besked fra sin chef, at chaufføren skal hente de medbragte varer.
Hvis man skal have en chance for at nedbringe omrejsende kriminelles aktiviteter, så kan man starte
med at stille krav til chaufførerne om at de skal registrerer afsender ved at udfylde et dertil lavet
stykke papir så dansk politi har noget som kan undersøges i tilfælde af bilen er fuld af koster.
Som det er nu, så har chaufføren intet ansvar og bliver ikke fængslet uagtet at han er vidende om at
der er tale om koster i bilen.
Det kunne være ønskeligt, at dansk politi kunne drage chaufføren til ansvar, hvis ikke papirerne er
udfyldt. På denne måde ”skræmmer” man chaufførerne og derved ved man, hvad man går ind til når
man accepterer en transportordre.
Man har i adskillige sager frafaldet sigtelsen og sagen fordi Retten og anklagemyndigheden
sidestiller chaufførerne med danske chauffører uden dog at tænke på den måde som det foregår i de
tre nævnte lande.