DAF Trucks Danmark A/S
Til:
Transportudvalget
Folketinget
Christiansborg
1218 København K.
DAF Trucks Denmark A/S
Kokbjerg 1B, 1.
6000 Kolding
Telefon: 7462 5510
www.daftrucks.dk
Kære Transportudvalget
DAF Trucks Danmark repræsenterer lastbilproducenten DAF, med hovedsæde i Eindhoven, Holland. Vi
henvender os til Transportudvalgets ordfører på baggrund af det nye initiativ, der er blevet annonceret via
pressemeddelelse 2024-4869 af 7. april 2025, vedrørende modulvogntog (EMS1) med aerodynamiske
førerhuse, der må overstige den maksimalt tilladte længde med 30 cm på et særligt tilpasset vejnet.
Vi anmoder Transportudvalget om at omgøre beslutningen om at tillade ekstra 30 cm og ændre den
tilladte længde til 50 cm for forlængede aerodynamiske førerhuse.
Baggrund
Vi er mildest talt overraskede over pressemeddelelsen. Vi ønsker derfor at påpege, at DAF, som lancerede
det første, forlængede aerodynamiske førerhus medio 2021, er blevet udelukket i forbindelse med denne
beslutning.
Hos DAF anser vi dette for at være stærkt konkurrenceforvridende, særligt i forhold til artikel 101 i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde, punkt 1b) og 1c).
Den teknologiske udvikling har også oversteget intentionen med bekendtgørelsen om forsøg med køretøjer i
forbindelse med modulvogntog, der trådte i kraft i 2008.
Miljøpåvirkning
Udover den miljømæssige gevinst har DAF, som følge af ikke at tillade DAF’s forlængede aerodynamiske
førerhus i forbindelse med EMS1, haft og har stadig et betydeligt tab i omsætningen på grund af tab af
ordrer.
Siden DAF lancerede den første aerodynamiske førerhus, har det vist sig, at denne seneste generation ikke
blot sparer de forventede 10 % på brændstoffet, men efter 4 år er det blevet dokumenteret at være hele 13 %,
hvilket svarer til 12-15 tons CO
2
om året for én lastbil.
Og hvis transportoperatørerne får aerodynamiske førerhuse i deres flåde, vil denne besparelse også kunne
sprede sig til konventionelle vogntogskombinationer, og besparelsen vil dermed have en endnu større effekt.
Hvis vi tager udgangspunkt i 100 lastbiler, der anvendes i forbindelse med modulvogntog, spares der som
minimum 1.2-1.500 tons CO
2
om året. Og tages de sidste 4 år i betragtning, er det et absolut minimum på ca.
5.000 tons CO
2
, der kunne have været sparet siden 2021.
Dialog med myndighederne vedrørende det nationale retsgrundlag
Siden lanceringen i 2021 har DAF været i dialog med Færdselsstyrelsen og Vejdirektoratet for at skabe
muligheden i Færdselsstyrelsens BEK nr. 1076 af 11/07/2008 Bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med
modulvogntog, med senere ændringer og i Vejdirektoratets BEK nr. 798 af 24/08/2009 Bekendtgørelse om
vejnettet mv., hvor kørsel med modulvogntog er tilladt, med senere ændringer, for at kunne anvende lastbiler
med forlængede aerodynamiske førerhuse.