Dokument oprettet 02. maj 2025 / mol
Sag 19-2025-00128
–
Dok. 668930
Møde i transportudvalget om tilgængelighed til transport
DH ønsker at drøfte nedenstående med Folketingets transportudvalg:
Tilgængelighedspuljen i Intrastrukturaftalen
Det er meget positivt, at der blev lavet en tilgængelighedspulje i Infrastrukturaftalen. Vi ser det som en meget god mulig-
hed for at lave en langsigtet plan, der sikrer adgang til togstationer for mennesker med handicap.
Der er siden 2007 blevet oprettet selvstændige initiativer og puljer, der har lappet på problemet med tilgængelighed til
stationer. Men de har ikke været en del af en samlet plan. Tilgængelighedspuljen i Infrastrukturplanen giver mulighed for
at ændre på dette og sikre sammenhæng imellem de forskellige initiativer. Det er desuden vigtigt, at initiativerne i tilgæn-
gelighedspuljen tænkes sammen med andre nye investeringer og fornyelser på jernbanen.
Det er dog lidt bekymrende, at mulighederne for at udarbejde en samlet, langsigtet plan ikke udnyttes, men at pengene
smøres tyndt ud. DH foreslår derfor, at Banedanmark fokuserer på at lave en ambitiøs langsigtet plan om tilgængelighed
til jernbanen i tæt koordinering med andre projekter i infrastrukturplanen, herunder puljen om fornyelse og vedligehold af
jernbanen.
I dag står der i udmøntningsgrundlaget, at oplægget til prioritering tager udgangspunkt i en afvejning af følgende hensyn:
antal passagerer og handicapassistancer på stationen, hvor tilgængeligheden bliver øget og at få skabt øget tilgængelig-
hed på stationer og perroner, der bliver betjent med DSB’s nye elektriske togsæt.
DH foreslår, at ovenstående hensyn
udvides med nogle principper, som planen udarbejdes efter. Dette kunne f.eks. være en prioritering af krydsningsstatio-
ner. Det kan også være en geografisk bredde, som dog ikke skal opfyldes hvert år, men gennem hele planen. Det vil be-
tyde, at nogle geografiske områder prioriteres det ene år, mens andre prioriteres næste år. Det samme kan gøre sig gæl-
dende for de forskellige typer af tilgængelighedstiltag. DH indgår meget gerne i udarbejdelsen af disse principper.
Vi har tidligere haft erfaringer med at blive inddraget i prioriteringer af tilgængelighedspuljer, hvor vi i dialog med både
DSB, Banedanmark og Transportministeriet har kunnet drøfte prioriteringen af tilgængelighedsprojekter. Her har vi blandt
andet drøftet principper for prioriteringen. Vores erfaring er, at dette har virket bedre end denne proces, der foregår nu
med først en skriftlig høring uden noget forudgående informationsmateriale og derefter et møde, hvor vi bliver præsente-
ret for Banedanmarks forslag til projekter. DH har f.eks. savnet en orientering om andre tilgængelighedsprojekter, herun-
der ændring af perronhøjder, i puljen om for fornyelse og vedligehold af jernbanen.
Ekspertudvalgets anbefalinger
I DH ser vi frem til ekspertudvalgets endelige rapport. Men det er ingen hemmelighed, at vi er bekymret for mennesker
med handicaps muligheder for at komme rundt, især når der spares på kollektiv transport, og når tilgængeligheden ikke
er i orden.
Vi vil på mødet gerne fremhæve nogle løsningsforslag, som vi mener er nødvendige for, at mennesker med handicap
fortsat kan bosætte sig i hele landet uden risiko for eksklusion pga. manglende kollektiv transport.
Anbefalinger fra FN’s Handicapkomité
FN’s Handicapkomité
kom i starten af september 2024 med en kritik af Danmarks politik på handicapområdet. DH tror, at
kritikken blev hård, fordi der er sket tilbageskridt. Og fordi Danmark ikke systematisk Handicapkonventionens principper
og rettigheder ind i politiske initiativer, lovgivning og administration.
DH er fælles talerør for de danske handicaporganisationer.
Vi repræsenterer mennesker med alle typer handicap - fra hjerneskade og gigt til udviklingshandicap og sindslidelse.