Dall Villaby Grundejerforening og Dall Villaby Vandværk a.m.b.a.
cc Folketingets Transportudvalg og Trafikministeren
Dall Villaby 26-04-2025
3. Limfjordsforbindelse
–
ændring af det sydlige udfletningsanlæg
Journalnummer 2025-232516
Indledning
Vejdirektoratet har overraskende fremsat ændringsforslag til linjeføring af Egholmmotorvejen ved
Dall Kirke og Dall Villaby uden at orientere de lokale interesser. Dall Villabys Grundejerforening
samt Dall Kirke har, efter eget udsagn, ellers igennem mange år kommet med ændringsforslag til
linjeføringen uden at blive hørt. De er også blevet lovet møder med Vejdirektoratet undervejs,
men det er aldrig sket. Det var derfor glædeligt at Dall Villaby Grundejerforeningen og Dall Kirke
nu lykkedes med et møde med Vejdirektoratet som repræsenteres nu af projektfolkene, og de har
ikke haft noget at gøre med planlægningen og VVM-processen. Repræsentanter til mødet var
herudover Borgerbevægelsen samt fagkompetencer ift. trafik.
Generelt må der ikke ske ændringer ift. projektet vedtaget ved anlægslov. Vejdirektoratet
orienterede at de har fremlagt ændringen for Trafikstyrelsen, som har godkendt ændringer som
en ”lille
ændring”,
og dermed kræves ikke en ny anlægslov, MKV (VVM) i sin helhed, osv., hvilket
selvfølgelig ville kræve en del arbejde og tid. Om Trafikstyrelsens vurdering er objektiv eller
subjektiv blev diskuteret uden fuld enighed.
Kommentar til høringsmaterialet
Dall Villaby Grundejerforeningen har i samråd med forhenværende næstformand civilingeniør
Sven Hvid Nielsen og Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen drøftet materialet. Vi henviser derfor
efter aftale til Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen høringssvar jvf. bilag 1 side 1-5 og må derfor
også konkludere:
at vi ikke kan gå ind for det nye ændringsforslaget i lighed med Menighedsrådet i Dall, Ferslev
og Volsted sogne.
Forslag til andre løsninger
Under henvisning til vores Høringssvar til Forslag til Lov om anlæg af en. 3. Limfjordsforbindelse 2.
januar 2022 jvf. bilag 2 og bilag 3 føler vi stadig ikke at have fået en fair, faglig og værdig
behandling af vejdirektoratet
og fremfører hermed igen vores forslag uden nordvendte ramper
bilag 3 som også blev udarbejdet sammen med Anker Lohmann og fremgår også bilag 1 side 5-9.