Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 199
Offentligt
3010183_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 16.4.2025
C(2025) 2247 final
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
af 16.4.2025
afgivet efter anmodning fra Danmark i medfør af artikel 6, stk. 4, andet afsnit, i Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
for projektet "Udbygning af rute 40 Ålbæk – Skagen til 2+1 vej"
kun den danske udgave er autentisk
DA
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
3010183_0002.png
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
af 16.4.2025
afgivet efter anmodning fra Danmark i medfør af artikel 6, stk. 4, andet afsnit, i Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
for projektet "Udbygning af rute 40 Ålbæk – Skagen til 2+1 vej"
kun den danske udgave er autentisk
1.
R
ETLIGE RAMMER
Af artikel 6, stk. 3, i direktiv 92/43/EØF
1
("habitatdirektivet") fremgår det, at alle planer eller
projekter, der ikke er direkte forbundet med eller nødvendige for forvaltningen af en
Natura 2000-lokalitet, men som i sig selv eller i forbindelse med andre planer og projekter
kan påvirke en sådan lokalitet væsentligt, vurderes med hensyn til deres virkninger på
lokaliteten under hensyn til bevaringsmålsætningerne for denne. På baggrund af
konklusionerne af vurderingen af virkningerne på lokaliteten, og med forbehold af stk. 4,
giver de kompetente nationale myndigheder først deres tilslutning til en plan eller et projekt,
når de har sikret sig, at den/det ikke skader lokalitetens integritet, og når de — hvis det anses
for nødvendigt — har hørt offentligheden.
I henhold til artikel 6, stk. 4, i direktiv 92/43/EØF kan en plan eller et projekt gennemføres på
trods af en negativ vurdering af virkningerne på en Natura 2000-lokalitet, hvis der ikke findes
alternative løsninger, og hvis de er begrundet i bydende nødvendige hensyn til væsentlige
samfundsinteresser, herunder af social eller økonomisk art. I så fald skal medlemsstaten træffe
alle nødvendige kompensationsforanstaltninger for at sikre, at den overordnede sammenhæng
i Natura 2000 beskyttes, og den skal underrette Kommissionen om de trufne
kompensationsforanstaltninger. Hvis der er tale om en lokalitet med en prioriteret naturtype
og/eller en prioriteret art, og hvis hensynet til menneskers sundhed, den offentlige sikkerhed
eller væsentlige gavnlige virkninger for miljøet ikke kan påberåbes, kan projektet alene
begrundes efter indhentelse af en udtalelse fra Kommissionen i og med henvisning til andre
bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser.
2.
D
ANMARKS ANMODNING
Den 18. august 2022 modtog Kommissionen et brev fra de danske myndigheder med
anmodning om Kommissionens udtalelse i henhold til habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, om
udbygning af en del af strækningen på rute 40 Ålbæk-Skagen. Projektet vil have en negativ
indvirkning på Natura 2000-lokaliteten DK00FX005 "Råbjerg Mile og Hulsig Hede", som
omfatter prioriterede naturtyper. Kommissionen anmodede den 21. juni 2023 om yderligere
præciseringer og en kopi af vurderingen af projektet i henhold til direktivets artikel 6, stk. 3,
hvilket de danske myndigheder fremlagde den 7. og 8. november 2023. Den 30. november
2023 anmodede Kommissionen om en digital fil og en kopi af den miljøkonsekvensvurdering,
der blev foretaget i forbindelse med en tidligere udbygning af en anden del af vejen i 2002 for
1
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(EFT L 206 af 22.7.1992, s. 7).
DA
1
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
3010183_0003.png
at vurdere potentielle kumulative virkninger. De danske myndigheder fremsendte de ønskede
dokumenter henholdsvis den 30. januar og den 15. februar 2024. Den 5. september 2024 gav
Kommissionen yderligere bemærkninger til de danske myndigheder og anmodede dem om at
overveje yderligere kompensationsforanstaltninger for en af de berørte naturtyper
2
, da de
første foreslåede foranstaltninger muligvis ikke ville være tilstrækkelige til at sikre
beskyttelsen af den overordnede sammenhæng i Natura 2000. De danske myndigheder
fremsendte oplysningerne om de ønskede foranstaltninger den 16. december 2024.
2.1.
Projektet
Projektet vedrører udbygningen af den danske landevej 40 fra den nuværende tosporede vej til
en tresporet vej på dele af strækningen syd for Hulsig Hede og syd for Skagen (røde linjer på
figur 1). Den mellemliggende vejstrækning er allerede blevet udbygget (blå linje i figur 1)
i 2006. Den samlede strækning, der udbygges, har en længde på ca. 12 km og er opdelt i en
sydlig og nordlig del.
2
Skovbevoksede klitter i de atlantiske, kontinentale og boreale regioner (2180).
DA
2
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
3010183_0004.png
Figur 1. Sydlige og nordlige strækninger, hvor vejen vil blive udbygget. Signaturforklaring:
rød linje: forslag til 2+1 vej blå linje: eksisterende 2+1 vej
2.2.
Natura 2000-lokaliteten
Det planlagte projekt vil delvist blive placeret inden for Natura 2000-lokaliteten DK00FX005
"Råbjerg Mile og Hulsig Hede", der er udpeget som et særligt bevaringsområde i henhold til
habitatdirektivet og som et særligt beskyttet område i henhold til fugledirektiverne (figur 2).
Lokaliteten dækker et område på 58,99 km
2 3
. Den er udpeget til beskyttelse af nitten
naturtyper af fællesskabsbetydning, hvoraf fire er prioriterede levesteder, to ikkefuglearter og
elleve fuglearter, der er opført i tabel 1
4
. Lokaliteten blev navnlig udpeget til beskyttelse af
store mosaikker af flere kystklithabitater.
Figur 2. Natura 2000-lokaliteten DK00FX005 Råbjerg Mile og Hulsig Hede (grøn N2) og den
undersøgte områdekorridor (marineblå).
3
4
Natura 2000-forvaltningsplan 2022-2027 Råbjerg Mile og Hulsig Hede:
Rapport (mst.dk).
https://natura2000.eea.europa.eu/Natura2000/sdf/#/sdf?site=DK00FX005&release=55.
DA
3
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
3010183_0005.png
Tabel 1. Naturtyper og arter af fællesskabsbetydning samt fuglearter, for hvilke Natura 2000-
lokaliteten DK00FX005 "Råbjerg Mile og Hulsig Hede" er udpeget. Prioriterede naturtyper er
markeret med
"*".
Udpegningsgrundlag
Naturtype
Forklit (2110)
r:
Hvid klit (2120)
Grå/grøn klit (2130*)
Klithede (2140*)
Havtornklit (2160)
Grårisklit (2170)
Skovklit (2180)
Klitlavning (2190)
Lobeliesø (3110)
Søbred med småurter (3130)
Kransnålalge-sø (3140)
Næringsrig sø (3150)
Brunvandet sø (3160)
Vandløb (3260)
Våd hede (4010)
Tørvelavning (7150)
Stilkege-krat (9190)
Skovbevokset tørvemose (91D0*)
Elle- og askeskov (91E0*)
Arter:
Hvedepletvinge (1065)
Stor vandsalamander (1166)
Fugle:
Rørdrum (A021)
Hedehøg (A084)
Plettet rørvagtel (A119)
Trane (A127)
Hjejle (A140)
Tinksmed (A166)
Moselhornugle (A122)
DA
4
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
3010183_0006.png
Natravn (A224)
Hedelærke (A246)
Markpiber (A255)
Rødrygget tornskade (A338)
En del af lokaliteten blev udlagt som særligt beskyttet område i henhold til fugledirektivet
i 1994
5
. Hele lokaliteten blev ved Miljøministeriets bekendtgørelse af 15. november 1998
udlagt som særligt beskyttet område og udpeget som en lokalitet af fællesskabsbetydning
(LAF) i henhold til habitatdirektivet
6
. Lokaliteten blev udpeget som LAF i henhold til
Kommissionens gennemførelsesafgørelse af 7. december 2004
7
. Den første forvaltningsplan
for lokaliteten trådte i kraft den 25. november 2011 ved Miljøministeriets bekendtgørelse
8
.
Bevaringsmålsætningerne for lokaliteten er fastsat i Natura 2000-forvaltningsplanen for 2022-
2027
3
, som erstatter lignende forvaltningsplaner for perioderne 2010-2015
9
og 2016-2021
10
.
2.3.
Projektets indvirkning på lokaliteten
Ifølge den vurdering, som de danske myndigheder har foretaget i henhold til habitatdirektivets
artikel 6, stk. 3, vil projektet have en betydelig negativ indvirkning på klitnaturtyperne 2130*,
2140*, 2170, 2180 og 2190, der findes på projektarealet. De danske myndigheder vurderede,
at virkningerne vil omfatte permanent tab af levesteder, hvor vejen placeres, samt indvirkning
på arealer, der anvendes til vejarbejdet. I alt vil projektet have en betydelig negativ
indvirkning på 61 848 m
2
af klitområdet.
Projektet blev vurderet til ikke at have nogen forventet indvirkning på andre levesteder eller
på beskyttede arter (herunder fugle).
Grå/grøn klit (2130*)
Det fremgår af basisanalysen af lokaliteten "Råbjerg Mile and Hulsig Hede" for perioden
2022-2027
11
, at naturtypen 2130* dækker et areal på 16 980 000 m
2
på lokaliteten
DK00FX005. Arealet af naturtype 2130* er imidlertid ikke angivet i standardformularen
4
for
lokaliteten. Naturtypens bevaringsstatus blev vurderet som ugunstig-ringe (U2) i det
kontinentale biogeografiske område i Habitatdirektivets Artikel 17-rapportering indsendt af
Danmark for perioden 2013-2018, som er den seneste tilgængelige vurdering.
Projektet vil forårsage et permanent tab på 8 752 m² og vil påvirke yderligere 5 440 m² af
naturtypen på lokaliteten. De danske myndigheder anså denne virkning for at være betydelig.
5
6
7
8
9
10
11
Bekendtgørelse nr. 408 af 25. maj 1994 om afgrænsning og forvaltning af EF-fuglebeskyttelsesområder
og Ramsarområder:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1994/408.
Bekendtgørelse nr. 782 af 1. november 1998 om afgrænsning og administration af internationale
naturbeskyttelsesområder:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/1998/782.
Kommissionens afgørelse af 7. december 2004 om vedtagelse af listen over lokaliteter af
fællesskabsbetydning i det kontinentale biogeografiske område i henhold til Rådets direktiv 92/43/EØF
(meddelt under nummer C(2004) 4031), EUT L 382 af 28.12.2004, s. 1.
Bekendtgørelse nr. 1114 af 25. november 2011 om ikrafttræden af målsætning og indsatsprogram
i Natura 2000-planerne for planperiode 2010-2015:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2011/1114.
https://mst.dk/media/olpbimub/002plan.pdf.
https://mst.dk/media/n3fnud3p/n2_n2000plan_2016-21.pdf.
Basisanalyse 2022-2027 Råbjerg Mile og Hulsig Hede:
Rapport.
DA
5
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
3010183_0007.png
Klithede (2140*)
Naturtypen dækker et areal på 14 975 500 m
2
på lokaliteten DK00FX005. Ifølge
standardformularen
4
for lokaliteten er den samlede vurdering af lokalitetens bevaringsværdi
for denne naturtype i Danmark "A" (høj værdi). Naturtypens bevaringsstatus blev vurderet
som
ugunstig-utilstrækkelig
(U1)
i det
kontinentale
biogeografiske
område
i Habitatdirektivets Artikel 17-rapportering indsendt af Danmark for perioden 2013-2018.
Projektet vil forårsage et permanent tab på 4 149 m² og vil påvirke yderligere 1 894 m² med
naturtypen på lokaliteten. De danske myndigheder anså denne virkning for at være betydelig.
Grårisklit (2170)
Naturtypen dækker et areal på 476 100 m
2
på lokaliteten DK00FX005. Ifølge
standardformularen
4
for lokaliteten er den samlede vurdering af lokalitetens bevaringsværdi
for denne naturtype i Danmark "A" (høj værdi). Naturtypens bevaringsstatus blev vurderet
som ugunstig-ringe (U2) i det kontinentale biogeografiske område i Habitatdirektivets Artikel
17-rapportering indsendt af Danmark for perioden 2013-2018.
Projektet vil forårsage et permanent tab på 1 499 m² og vil påvirke yderligere 346 m² med
naturtypen på lokaliteten. De danske myndigheder anså denne virkning for at være betydelig.
Skovklit (2180)
Naturtypen dækker et areal på 85 400 m
2
på lokaliteten DK00FX005. Ifølge
standardformularen
4
for lokaliteten er den samlede vurdering af lokalitetens bevaringsværdi
for denne naturtype i Danmark "B" (god værdi). Naturtypens bevaringsstatus blev vurderet
som ugunstig-ringe (U2) i det kontinentale biogeografiske område i Habitatdirektivets Artikel
17-rapportering indsendt af Danmark for perioden 2013-2018.
Projektet vil forårsage et permanent tab på 30 964 m² og vil påvirke yderligere 5 008 m² med
naturtypen på lokaliteten. De danske myndigheder anså denne virkning for at være betydelig.
Klitlavning (2190)
Naturtypen dækker et areal på 5 976 300 m
2
på lokaliteten DK00FX005. Ifølge
standardformularen
4
for lokaliteten er den samlede vurdering af lokalitetens bevaringsværdi
for denne naturtype i Danmark "A" (meget høj værdi). Naturtypens bevaringsstatus blev
vurderet som ugunstig-ringe (U2) i det kontinentale biogeografiske område
i Habitatdirektivets Artikel 17-rapportering indsendt af Danmark for perioden 2013-2018.
Projektet vil forårsage et permanent tab på 2 277 m² og vil påvirke yderligere 1 519 m² med
naturtypen på lokaliteten. De danske myndigheder anså denne virkning for at være betydelig.
Analyse af kumulative virkninger med andre planer og projekter
Ifølge de danske myndigheder vil projektet ikke have kumulative virkninger med andre planer
eller projekter.
Risikobegrænsende foranstaltninger
Der er truffet foranstaltninger for at undgå og minimere de identificerede virkninger. Disse
indbefatter:
Den ene side af vejen (hvor anlæggelsen finder sted) vil blive anvendt som
byggeplads, og arbejdsområdets udstrækning vil være begrænset til en meter inden
DA
6
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
3010183_0008.png
for Natura 2000-lokaliteten for at minimere det område med beskyttede levesteder,
der vil blive berørt.
Områder til placering af maskiner og materialer vil ikke blive indrettet på beskyttede
levesteder.
Disse foranstaltninger vil imidlertid ikke fuldt ud kunne fjerne projektets væsentlige negative
virkninger på integriteten af den pågældende Natura 2000-lokalitet. Af disse grunde har de
danske myndigheder i overensstemmelse med bestemmelserne i habitatdirektivets artikel 6,
stk. 4, anmodet Kommissionen om en udtalelse om de bydende nødvendige hensyn til
væsentlige samfundsinteresser i mangel af alternative løsninger, og truffet
kompensationsforanstaltninger som beskrevet nedenfor.
2.4.
Opfyldelse af kravene i habitatdirektivets artikel 6, stk. 4
Bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser
Ifølge de danske myndigheder er hovedformålet med projektet at forbedre Skagens
tilgængelighed, Danmarks nordligste by, ved at løse de aktuelle problemer med
trafikoverbelastning og levering af kritiske offentlige tjenester, f.eks. fra politi- og
sundhedstjenesteydere. Rute 40 er den eneste vejforbindelse til Skagen, der ligger på det
nordligste punkt på halvøen Jylland mellem Kattegat og Skagerrak. Skagen har ca. 7 700
indbyggere samt en af Danmarks største fiskerihavne med tilknyttede industrier og et af
Danmarks største skibsværfter. Tilstedeværelsen af disse virksomheder kræver mobilitet for
mange mennesker til og fra Skagen samt betydelig godstransport med lastbiler.
Skagen er desuden en væsentlig turistdestination, og det skønnes at "indbyggertallet" i byen i
de travleste uger er omkring 50 000 personer. Desuden er der et betydeligt antal dagrejsende
fra det bredere Nordjylland og Vestjylland, der besøger området.
Rute 40 til Skagen er på størstedelen af strækningen en tosporet landevej med blandet trafik.
I ferie- og sommerperioderne oplever denne rute betydelige kapacitetsrelaterede problemer,
og kombinationen af turisttrafik og erhvervstransport, herunder lastbiler, traktorer og
langsomt kørende materiel samt pendling, fører til uhensigtsmæssige trafikforhold og
adgangsproblemer.
Udbygning af 2+1 vejen forventes at forbedre trafikstrømmen betydeligt og skabe bedre
muligheder for at opretholde gennemkørslen.
Projektet indgår i Danmarks "Infrastrukturplan 2035"
12
som en overordnet politisk og
offentlig investeringsprioritet. Mobilitet udgør ligeledes et væsentligt element i den regionale
udvikling i Region Nordjylland, jf. 'Masterplan for Nordjylland Fælles om bæredygtig
mobilitet 2040'
13
, hvis fulde udfoldelse til det nordligste geografiske punkt Skagen, kræver
forbedret vejinfrastruktur. Ifølge de danske myndigheder vil manglende gennemførelse af
vejudbygningen udgøre en væsentlig hindring med langsigtede konsekvenser for beskyttelsen
af offentlige interesser, der prioriteres i forbindelse med nationale og regionale politikker.
12
13
https://www.trm.dk/temaer/aftale-om-infrastrukturplan-2035.
https://rn.dk/regional-udvikling/mobilitetog-infrastruktur/masterplan/-/media/Rn_dk/Regional-
Udvikling/Mobilitet-og-
infrastruktur/Masterplan/Masterplan_for_Nordjylland_faelles_om_baeredygtig_mobilitet_tilgaengelig.a
shx.
DA
7
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
3010183_0009.png
Alternative løsninger
Vejudvidelsen vedrører to ikke-forbundne udvidelser af en eksisterende vej. Alternativer til
den valgte tilgang blev undersøgt i forbindelse med vurderingen af indvirkningen på miljøet
og anvendelsen af habitatdirektivets artikel 6, stk. 4.
Der er ikke foretaget en analyse af alternative vejstrækninger, da det ikke er muligt at
forbinde Skagen med resten af Jyllands vejnet uden at krydse DK00FX005-lokaliteten (se
figur 2). Anlæggelsen af en ny vej ville have større indvirkning på de beskyttede levesteder
end den valgte løsning med at udbygge den eksisterende vej.
Med hensyn til udformningen af den foreslåede udbygning af vejen vil naturtyperne på den
nordlige strækning blive påvirket, uanset hvilken side af vejen anlæggelsen finder sted på. På
den sydlige del blev alternative løsninger, der ikke ville påvirke områder med beskyttede
naturtyper, analyseret og fundet uegnede af hensyn til trafiksikkerheden. Udbygningen på den
sydlige strækning ville kunne placeres uden for Natura 2000-området ved at udvide vejen
mod øst i stedet for mod vest. Denne løsning med udvidelse mod øst ville imidlertid forværre
den nuværende trafiksituation ved Bunken Camping og give mindre plads til manøvrering af
campingvogne samt ingen mulighed for at anlægge en separat cykelsti. En løsning med
udbygning af vejen mod øst de første 1,5 km og derefter mod vest ved campingpladsen blev
også undersøgt. En sådan løsning ville imidlertid resultere i en uhensigtsmæssig rutelægning,
der ville øge risikoen for trafikulykker. Samlet set var den valgte rute for den sydlige del
baseret på en række overvejelser i forhold til den mest integrerede og sikre infrastruktur, som
giver passende adgang til vejene og adskiller cykelstien fra gods- og passagertransport.
Kompenserende foranstaltninger
Der er udpeget kompenserende foranstaltninger for både de områder, der permanent er gået
tabt, og som påvirkes af anlægsarbejdet for de fem berørte naturtyper. Der er udpeget
kompenserende foranstaltninger på 140 000 m
2
i forholdet 3:1 relativt til det permanent tabte
område (på 47 641 m
2
) (se område pr. naturtype i tabel 2). De foranstaltninger, der
kompenserer for det permanente tab, er beliggende inden for lokaliteten DK00FX005 og
vedrører etableringen af levesteder i områder, hvor der i øjeblikket ikke findes beskyttede
levesteder. Det forventes, at en mosaik af de beskyttede klitnaturtyper vil udvikle sig i de
udvalgte områder hovedsagelig inden for et eller to år (op til nogle få år for de skovbevoksede
klitter), efter at kompensationsforanstaltningerne er afsluttet, da de udpegede områder er
velegnede til netop disse naturtyper. Der er også udpeget kompenserende foranstaltninger
med henblik på at genoprette yderligere 14 207 m
2
berørt af anlægsarbejdet (se tabel 2).
Områder berørt af anlægsarbejdet vil blive genoprettet efter projektets afslutning ved at
tilbageføre den oprindelige muldjord, der blev fjernet under opførelsen, og som indeholder en
naturlig frøpulje. Det forventes, at levestedernes tilstand vil blive genoprettet inden for to år
(op til nogle få år for de skovbevoksede klitter).
Tabel 2. Området med kompensationsforanstaltninger for de berørte levesteder i forhold til
det berørte område.
Habitatnaturtype
Område, der er
berørt af
anlægsarbejdet,
og som skal
Permanent tab
på m
2
Areal, der skal
kompensere
for permanent
DA
8
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
3010183_0010.png
genoprettes, m
2
Grå/grøn klit (2130*)
Klithede (2140)*
Grårisklit (2170)
Skovklit (2180)
Klitlavning (2190)
I alt
5 440
1 894
346
5 008
1 519
14 207
8 752
4 149
1 499
30 964
2 277
47 641
tab, m
2
24 000
14 000
3 000
84 000
15 000
140 000
3.
U
DTALELSE FRA
K
OMMISSIONEN
I henhold til habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, har de danske myndigheder fremsat en
begrundet anmodning om udbygning af rute 40 Ålbæk - Skagen til 2+1 vej. Myndighederne
fremlagde yderligere dokumentation for projektet, herunder en vurdering i overensstemmelse
med habitatdirektivets artikel 6, stk. 3, hvori det blev konstateret, at væsentlige skadelige
virkninger på Natura 2000-lokaliteten DK00FX005 "Råbjerg Mile og Hulsig Hede" ikke kan
udelukkes.
Vurderingen
blev
foretaget
i lyset
af
de
lokalitetsspecifikke
bevaringsmålsætninger.
Formålet med projektet er at forbedre Skagens tilgængelighed, Danmarks nordligste by, ved
at løse de aktuelle problemer med tæt trafik og overbelastning. Projektet har til formål at
forbedre forbindelserne mellem Skagen, der er isoleret i den nordlige del af Jylland, med
resten af halvøen ved at udbygge rute 40, som er den eneste eksisterende vejforbindelse.
Kommissionen er enig med de danske myndigheder i, at projektet er begrundet i bydende
nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser.
Efter Kommissionens opfattelse har myndighederne i tilstrækkelig grad begrundet manglen på
alternativer i overensstemmelse med habitatdirektivets artikel 6, stk. 4. Udbygningen af vejen
vil delvis overlappe med Natura 2000-lokaliteten DK00FX005. I forbindelse med analysen af
mulige placeringer og projekteringer af vejen valgte myndighederne det alternativ, der er
mindst skadeligt for de levesteder, der er beskyttet på lokaliteten, samtidig med at de
tilvejebringer den mest integrerede og sikre vejinfrastruktur.
Der vil blive gennemført afbødende foranstaltninger for at minimere projektets indvirkning på
Natura 2000-lokaliteten under anlægsarbejdet. De vil imidlertid ikke være i stand til fuldt ud
at forebygge den betydelige negative indvirkning på de prioriterede naturtyper 2130*
(grå/grøn klit), 2140* (klithede) og de beskyttede naturtyper 2170 (grårisklit), 2180 (skovklit)
og 2190 (klitlavning). I alt vil 61 848 m
2
af beskyttede naturtyper blive betydeligt påvirket
med 47 641 m
2
, der inddrages til vej, og 14 207 m
2
, der påvirkes af anlægsarbejdet.
De foreslåede kompensationsforanstaltninger omfatter etablering og genopretning af
klitnaturtyperne 2130*, 2140*, 2170, 2180 og 2190 inden for Natura 2000-lokaliteten
DK00FX005 "Råbjerg Mile og Hulsig Hede". Navnlig vil det berørte område på 14 207 m
2
blive genoprettet og et areal på 140 000 m
2
vil blive etableret med de ovennævnte naturtyper
på lokaliteten DK00FX005 i områder, hvor der for nuværende ikke findes nogle beskyttede
naturtyper, for at kompensere for tabet af 47 641 m
2
. Overordnet set forekommer metoderne
og omfanget af kompensationen (3:1) for de permanent tabte områder og genopretningen af
DA
9
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
områder, der er berørt af de bygge- og anlægsarbejder, som foreslået af de danske
myndigheder, passende.
Med hensyn til naturtype 2180 blev der i Danmarks anmodning identificeret kompenserende
foranstaltninger på 1:1 i forhold til det permanent tabte areal med naturtypen. Dette forhold
blev ikke anset for tilfredsstillende af Kommissionen på grund af den tidsforskydning, som de
kompenserende foranstaltninger vil kræve for at være fuldt operationelle, og på grund af
risikoen for, at de ikke bliver fuldt tilstrækkelige. Kommissionen anmodede derfor de danske
myndigheder om at overveje yderligere kompenserende foranstaltninger. Ved brev af 16.
december 2024 underrettede de danske myndigheder Kommissionen om de nye
kompenserende foranstaltninger for naturtype 2180. De foreslåede foranstaltninger øgede
kompensationen til over 2:1 for naturtype 2180, hvilket anses for tilstrækkeligt.
På grundlag af oplysningerne fra de danske myndigheder er Kommissionen af den
opfattelse, at de skadelige virkninger af udbygningen af rute 40 Ålbæk - Skagen til
en 2+1 vej på Natura-lokaliteten DK00FX005 "Råbjerg Mile and Hulsig Hede",
herunder på de prioriterede naturtyper "grå/grøn klit" (2130*) og "klithede" (2140*),
er begrundede i bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser.
Denne udtalelse er underlagt følgende betingelser:
Afbødnings- og kompensationsforanstaltningerne skal gennemføres og overvåges
som beskrevet i de dokumenter, som de danske myndigheder har fremsendt til
Kommissionen.
Standardformularen for Natura 2000-lokaliteten DK00FX005 skal ajourføres af de
kompetente myndigheder senest et år efter offentliggørelsen af denne udtalelse ved at
udfylde oplysningerne om naturtypen "grå/grøn klit" (2130*).
Detaljerede rapporter om gennemførelsen og overvågningen af afbødende og
kompenserende foranstaltninger skal gøres offentligt tilgængelige online og
meddeles Kommissionen. Den første rapport skal forelægges to år fra datoen for
offentliggørelsen af denne udtalelse og derefter hvert andet år, indtil det er sikret, at
kompensationsforanstaltningerne har nået deres fulde virkning, og at levestederne er
fuldt ud økologisk funktionelle.
DA
10
DA
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 199: Orientering om EU-Kommissionens positive udtalelse om Ålbæk-Skagen, fra transportministeren
3010183_0012.png
Resultatet af det ledsagende overvågningsprogram for den pågældende Natura 2000-
lokalitet skal om nødvendigt tages i betragtning for at foretage passende korrektioner
af projektudformningen eller for at gennemføre yderligere kompenserende og/eller
afbødende foranstaltninger.
Udfærdiget i Bruxelles, den 16.4.2025.
På Kommissionens vegne
Jessika ROSWALL
Medlem af Kommissionen
DA
11
DA