Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 196
Offentligt
3009105_0001.png
Konsolidering af trafikberegning
for en 3. Limfjordsforbindelse
- et østligt alternativ
April 2024
Lektor emeritus. Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, Aalborg
[email protected]
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Indholdsfortegnelse
Baggrund
Sammenfatning
Udbygning af E45
Trafikberegning
Trafikal påvirkning af Aalborg Midtby
Aflastning af Limfjordstunnellen
Vendsyssel
Trafikudvikling ved Limfjorden
Udbygning af E45 med paralleltunnel
Trafikberegning
Hverdagsdøgntrafik, Basis 2035
Hverdagsdøgntrafik, Egholmforbindelse 2035
Hverdagsdøgntrafik, Udbygget E45 med paralleltunnel 2035
Trafik over ”snit” i Aalborg området, 2035
Trafikspring
Det centrale byområde
Trængsel, kapacitet og belastningsgrad
Fremkommelighed på E45
Fremkommelighed, morgenmyldretid 2035
Fremkommelighed, eftermiddagsmyldretid 2035
Trafikfordeling langs E45, ”neg”
Trafikfordeling, tilslutningsanlæg ved Svenstrup
Trafikfordeling, Limfjordstunnellen
Trafikfordeling, Limfjordsbroen
Trafikfordeling, E39 v. Vestbjerg
Trafikfordeling, E45 ved Vodskov
Trafikfordeling, Rute 55 ved Vadum
En slags konklusion
side 2
side 4
side 4
side 5
side 5
side 6
side 7
side 8
side 9
side 11
side 12
side 13
side 14
side 15
side 16
side 17
side 18
side 21
side 22
side 23
side 23
side 24
side 25
side 26
side 27
side 28
side 29
side 30
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Baggrund
I forbindelse med trafikaftalen af 24. juni 2014 blev det besluttet, at linjeføringen for en 3. Limfjords-
forbindelse fastlægges i Egholmlinjen. Beslutningen er baseret på Vejdirektoratets VVM-redegørelse
fra 2011 suppleret med en konsolidering af trafikberegningerne i 2014.
I 2011 blev der belyst tre alternative forslag til en 3. Limfjordsforbindelse: Egholmlinjen, Lindholmlin-
jen og en tunnelforbindelse parallelt med Limfjordstunnellen. Resultatet blev, at Lindholmlinjen fra-
vælges.
I 2014 gennemfører Vejdirektoratet trafikberegninger med den nye Landstrafikmodel version 1.0.
Beregningerne omfatter Egholmlinjen og en østforbindelse i form af en udbygget E45 med en paral-
leltunnel. Efter indstilling fra Vejdirektoratet fastlægges linjeføring for en 3. Limfjordsforbindelse via
Egholm i en trafikaftale af 24. juni 2014.
Vejdirektoratet har siden 2014 udviklet Landstrafikmodellen over flere omgange. Vigtigst er, at den i
2014 var udformet som en døgntrafikmodel med de problemer, det medførte for korrekt beskrivelse
af trængsel og myldretidsproblemer fx i Limfjordstunnellen og på Limfjordsbroen. Det er der i nogen
grad taget højde for i de nyeste versioner med navnet: Grøn MobilitetsModel (GMM). GMM er ud-
viklet til at belyse de overordnede trafikstrømme i Danmark samt mellem Danmark og udland,
Vejdirektoratet har i 2021 gennemført en opdatering af VVM-undersøgelsen fra 2011 for Egholmfor-
bindelsen. Igen i 2023 gennemførte Vejdirektoratet en beregning af trafikken i forbindelse med Mil-
jøkonsekvensvurderingen. Denne gang med den nyeste version af GMM. I såvel 2021 og i 2023 er
kun Egholmforbindelsen indgået i trafikberegningerne, selv om netop den nye version af Landstrafik-
modellen og GMM er langt bedre egnet til at belyse forholdene omkring E45 gennem Aalborg.
Overfor Transportministeren er der gentagne gange fremført ønsket om gennemføre en trafikbereg-
ning med nyeste version af GMM for en udbygget E45 med ekstra tunnelrør. Hver gang med afslag
fra ministeren fx i svar til Chr. Friis Bach, 23.01.2023:
Jeg vurderer ikke, at det giver mening med
yderligere undersøgelser af alternative løsninger, når det er politisk besluttet, hvilken løsning der øn-
skes.
I forbindelse med fremsættelse af anlægsloven siger Transportministeren:
En ny forbindelse over Lim-
fjorden vil løse flere af de trafikale udfordringer, der er i og omkring Aalborg. Der er brugt lang tid på
at undersøge projektet til bunds, og vi er klar til at tage debatten om forbindelsen i Folketingssalen.
Det er et godt og vigtigt projekt, og jeg ser frem til lovbehandlingen de kommende måneder.
Der er brugt mange kræfter og tid på at undersøge en 3. Limfjordsforbindelse, men det er ikke kor-
rekt, at projektet er undersøgt til bunds – jo et projekt er undersøgt til bunds, men ikke andre mulig-
heder.
Det er vigtigt, at større infrastrukturprojekter er analyseret og belyst med tidssvarende værktøjer og
metoder. Når tiden løber vil nye aspekter og prioriteringer trænge sig på i en politisk kontekst, og
beslutninger om investeringer må naturligvis afspejle disse ændringer fx i forhold til CO2, miljø, natur
og mobilitet. Jeg har fremført dette synspunkt gennem flere år, men desværre for døve politiske øren.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Jeg har aldrig forstået, hvorfor politikere ikke ønsker et nutidigt, fyldestgørende, objektivt grundlag
at tage stilling ud fra.
Både Vejdirektoratet og jeg sætter pris på at kunne dokumentere eller i det mindste sandsynliggøre
grundlaget for vore synspunkter. I sagen om mere vejkapacitet over Limfjorden er vi enige om, at det
er dybt beklageligt, at der ikke foreligger et opdateret grundlag til sammenligning mellem de to rele-
vante alternativer: En motorvej vest om Aalborg og en udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør.
Som Vejdirektoratet rigtigt skriver (07.06.2023):
Generelt er det Vejdirektoratet opfattelse, at en så-
dan sammenligning er vanskelig at sætte objektivt op – især når det ene alternativ aldrig har været
gennem skitseprojektering, trafikberegninger og miljøvurdering.
Jeg har bl.a. stillet Transportministeren følgende spørgsmål:
Er ministeren enig med undertegnede og
Vejdirektoratet i, at det er vanskeligt at vurdere de opstillede to alternativer, når det ene alternativ
aldrig har været gennem skitseprojektering, trafikberegninger og miljøvurdering?
Ikke noget svar.
Derfor er det naturligt at forsøge at gennemføre en trafikberegning selv. Det er nu sket på initiativ
fra Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen.
Selve gennemførelsen af trafikberegningen er lagt i hænderne på et af de store rådgivende ingeniør-
firmaer, som er godkendt til benyttelse af Grøn MobilitetsModel.
I sit indlæg til anlægsloven sagde Transportministeren bl.a.
En ny forbindelse over Limfjorden vil løse
flere af de trafikale udfordringer, der er i og omkring Aalborg.
Det er en central opgave i forbindelse med gennemførelsen af trafikberegningen at genbesøge de
trafikale udfordringer, der er i og omkring Aalborg, samt at vurdere om Egholmforbindelsen og en
udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør løser disse trafikale udfordringer.
Sammenfatning
En kreds af partier i Folketinget har aftalt, at en fremtidig linjeføring for en 3. Limfjordsforbindelse
skal gå vest om Aalborg over øen Egholm. For denne linjeføring er det foretaget flere trafikberegnin-
ger med Landstrafikmodellen/Grøn MobilitetsModel. Selv efter talrige henvendelser til Transportmi-
nisteren har han afvist at ville bede Vejdirektoratet om at foretage en beregning for det indlysende
alternativ:
En udbygning af E45 med paralleltunnel ved Limfjordstunnellen.
Den viden ønsker par-
tierne i forligskredsen og ministeren åbenlyst ikke.
På initiativ af Borgerbevægelsen mod en Egholmforbindelse er der nu gennemført en trafikberegning
med Grøn MobilitetsModel. Resultaterne heraf er grundlaget for denne afrapportering.
Udbygning af E45
En udbygning af E45 til 2 x 3 spor syd for Limfjorden, et ekstra tunnelrør og reversible kørebaner vil
give en trafikal kapacitet på mindst 130.000 køretøjer i døgnet ved Limfjordstunnellen. Der vil således
være en væsentlig kapacitetsreserve frem mod år 2050.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0005.png
Mod nord udbygges E45 til 2 x 4 spor frem mod Bouet, hvor sammenkoblingen af tre store veje i dag
giver seriøse trængselsproblemer. Det løses der op for med en ny motortrafikvej fra E39 til rute 55
mod Thisted/Jammerbugt, som derved kobles direkte op på E45.
Trafikberegning
Trafikken på vejnettet er beregnet med Vejdirektoratets Grøn MobilitetsModel. Beregningen er fo-
retaget af et rådgivende ingeniørfirma godkendt til at anvende modellen. Den anvendte trafikmatrix
er den samme, som blev anvendt af Vejdirektoratet ved den opfølgende beregning for en 3. Lim-
fjordsforbindelse efteråret 2023.
Vejdirektoratet har stillet resultatet af denne beregning til rådighed. De følgende figurer om basis-
vejnet og Egholmforbindelse er således hentet fra Vejdirektoratets udskrifter.
Alternativer
Basis/Reference
Egholmforbindelse
Udbygget E45/ekstra rør
Limfjordsbroen
36.200
32.600
35.600
Limfjordstunnellen
104.500
80.800
111.500
Egholmtunnellen
----
36.300
----
I alt
140.700
149.700
147.100
Den samlede fjordkrydsende trafik er bort set fra trafikspring ens for de tre alternativer: Basis eller
ikke at gøre noget, Egholmforbindelse, Udbygget E45 med ekstra rør. De to udbygningsalternativer
medfører begge et trafikspring på henholdsvis 9.000 og 6.400 køretøjer i døgnet.
Trafikal påvirkning af Aalborg Midtby
Helt fra starten i 1960-erne var det Aalborg Kommunes synspunkt, at formålet med en vestlig om-
fartsvej var at aflaste midtbyen, Vesterbro og Limfjordsbroen. I 1974 udtaler daværende stadsinge-
niør Skov Madsen:
”Aalborg Kommune har ikke lagt sig fast på en linjeføring. Men det står fast, at
tunnelen skal føres under vandet ved Friluftsbadet. Det er utopi at tro, at den kan føres over Egholm,
for så kommer forbindelsen så langt væk fra Aalborgs centrum, at den ikke aflaster Limfjordsbroen”.
Trafikberegningerne (Vejdirektoratets og den nye) viser, at Skov Madsen fik ret. En Egholmforbin-
delse ændrer ikke mærkbart på det trafikale pres på Aalborg Midtby. Det gør en udbygget E45 heller
ikke.
Der kan generelt konstateres en væsentlig stigning i trafikken på vejene omkring det centrale Aalborg.
Det betyder, at byens vejnet i fremtiden – uanset hvilken løsning man vælger for den fjordkrydsende
trafik – vil blive belastet med trængsel og kødannelse i myldretiderne.
Løsningen med en motorvej over Egholm medfører en vis reduktion i den beregnede trafik på de
mest centrale veje i størrelsesordenen 5 - 10 %. En udbygget E45 har mindre aflastende effekt på 3 –
5 %. Langs Østre Alle ringen er der stort set ingen forskel på de beregnede trafikmængder.
Opsummerende kan man sige, at de mange brugere af byen fortsat vil opleve trafikken som bela-
stende. En reduktion af trafikken på op til 10 % vil ikke ændre den generelle oplevelse af byens gade-
rum som risikofyldte og miljømæssigt problematiske. Trafikken stiger generelt i forhold til dagens
trafikniveau. Det bliver kun værre, uanset hvilken forbindelse man vælger.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0006.png
Aflastning af Limfjordstunnellen
Et andet centralt formålene med en ny forbindelse over Limfjorden er at fjerne trængslen ved Lim-
fjordstunnellen. Basisvejnettet er som i dag med en uheldig sammenfletning af de to store trafik-
strømme: E45 og Kridtsvinget. Tilsvarende finder men ved Bouet med sammenfletning af tre større
veje. Med en fremtidig trafik på 104.500 køretøjer (HDT) i 2035 og en kapacitet på ca. 75.000 på
døgnbasis vil der med den kendte retnings- og timefordeling blive alvorlig trængsel. Det fremgår klart,
at en situation som basisvejnettet uden udbygning af infrastrukturen på tværs af Limfjorden fører til
utålelige trafikale forhold for pendlere og erhvervstrafik. Der skal ske en udvidelse af kapaciteten.
Et alternativ med en Egholmforbindelse vil aflaste Limfjordstunnellen med ca. 23 %, således at der i
2035 vil være en døgntrafik (HDT) på 80.800 køretøjer. Aflastningen af Limfjordstunnellen vil være så
begrænset, at der allerede i åbningsåret vil opstå kritisk trængsel på et niveau, der svarer til situatio-
nen i 2020. Der vil derfor naturligt opstå et ønske om udbygning af kapaciteten ved Limfjordstunnel-
len med ombygning af Kridtsvinget, indførelse af rampedosering osv. Hidtil har det ikke været muligt
for Vejdirektoratet at komme igennem med selv mindre forsøgsprægede initiativer.
Der kan fremføres det synspunkt, at selve Egholmforbindelsen har stor reservekapacitet (belastnings-
grad ca. 60 %), men beliggenheden langt mod vest gør det ikke indlysende, at trafikanterne skulle
vælge den større omvej. Grøn MobilitetsModel tager i beregningen højde for trængselssituationen
ved Limfjordstunnellen og på Limfjordsbroen og har regningsmæssigt overflyttet de trafikanter til
Egholmforbindelsen, som har fordel af at undgå forsinkelsen ved Limfjordstunnellen.
Allerede Vejdirektoratets trafikberegning i forbindelse med VVM 21 viser, at trængsels-situationen
på E45 ikke løses med en Egholmforbindelse. I myldretiderne morgen og eftermiddag i år beregnings-
året 2030 vil der være væsentlige hastighedsreduktioner omkring Limfjordstunnellen og ved Bouet.
Trængsel og forsinkelse har eksponentiel karakter, så når trafikken stiger fra 74.000 i 2030 til 81.000
i 2035 (og videre til ca. 86.000 i 2040) vil situationen blive uholdbar.
Alternativet med
e
n udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør efter princip som Coen Tunnel i Am-
sterdam
1
, som i dag fører mindst 120.000 biler i døgnet, vil tilføre Limfjordstunnellen en betydelig
kapacitetsforøgelse. I eftermiddagsmyldretiden vil der kunne etableres 5 spor i den mest belastede
retning mod nord og tilsvarende mod syd i morgenmyldretiden. Kapaciteten vil om eftermiddagen
være ca. 8.600 køretøjer i timen og 8.000 om morgenen.
Med en fremtidig trafik i 2035 på 111.500 med den kendte retnings- og timefordeling kan belast-
ningsgraden udregnes til henholdsvis 78 % om eftermiddagen og 80 % om morgenen. Det vil give en
god trafikafvikling uden nævneværdig forsinkelse og en betydelig reserve, der hvor efterspørgslen er.
Der bør generelt ved udbygning af større vejprojekter skabes en væsentlig restkapacitet, som kan
sikre en rimelig trafikafvikling i en årrække fremadrettet. Med en udbygning af E45 med ekstra tun-
nelrør vil der være en kapacitetsreserve svarende til ca. 15 års trafikudvikling eller frem mod år 2050.
1
The tunnel consists of 3 fixed lanes and two reversible lanes, which are opened in the direction where traffic is the
heaviest.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Trafikmodellens hastighedsudskrift i myldretiderne viser, at der generelt også i myldretiderne er god
fremkommelighed på E45. Ved Limfjordstunnellen er der fastholdt den nuværende nedskiltede ha-
stighedsgrænse på 90 km/t. Her holder trafikken en rejsehastighed på ikke under 80 km/timen. Der
er således ingen indikation for trængsel og kødannelse.
Strækningen omkring Bouet kan ifølge beregningen have behov for en detaljeret overvejelse omkring
flettestrækninger mv.
Vendsyssel
Et nyere argument for en 3. Limfjordsforbindelse er et politisk ønske om at sikre forbindelsen på
tværs af Limfjorden på grund af betydningen af sammenhængen mellem Vendsyssel, Aalborg og Him-
merland. Ifølge Vejdirektoratets beregning med Grøn MobilitetsModel i år 2035 sker der uden en
kapacitetsudbygning en undertrykkelse af den trafikale sammenhæng på tværs af Limfjorden på op
mod 9.000 køretøjer i døgnet. Med etablering af yderligere kapacitet i fjord-krydsningen vender disse
trafikanter tilbage over de tre Limfjordsforbindelser med en Egholmforbindelse.
Den nye beregning viser tilsvarende, at der med en udbygning af E45 opnås forbedring af sammen-
hængen på tværs af Limfjorden. I henhold til modellen vil trafikken på tværs af Limfjorden øges med
6.400 køretøjer.
Sammenfattende kan det konstateres, at med en Egholmforbindelse signaleres høj tilgængelighed
langs E39 mod Hjørring og sydpå i forhold til Aalborg. Med en udbygning af E45 signaleres høj tilgæn-
gelighed langs E45 mod Frederikshavn og mod Jammerbugt med den nye motortrafikvej mellem E39
og rute 55.
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0008.png
Trafikudvikling ved Limfjorden
Trafik over Limfjorden
100.000
80.000
ÅDT
60.000
40.000
20.000
0
Trafikken over Limfjorden har væ-
ret jævnt stigende over de sidste
30 år. Hele stigningen er sket i
Limfjordstunnellen, medens den
har været konstant på ca. 30.000
(ÅDT) på Limfjordsbroen.
Selv større vejarbejder og økono-
miske kriser har ikke haft mærk-
bar langsigtet effekt på trafikud-
viklingen over Limfjorden.
1992
1990
1994
1996
1998
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
E45 Limfjordstunnellen
55 Limfjordsbroen
2022
E45 Limfjordstunnellen
100.000
90.000
HDT
80.000
70.000
60.000
50.000
2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 2014 2016 2018 2020 2022
Over de seneste 30 år er trafikken
i Limfjordstunnellen på tværs af
kriser og byggeperioder vokset
med ca. 1.400 køretøjer om året.
Der er ikke noget, der tyder på, at
denne udvikling ikke vil fortsætte
et stykke ud i fremtiden.
I 2022 kørte der ca. 87.000 køre-
tøjer (HDT) gennem tunnelen et
hverdagsdøgn.
Fortsætter denne udvikling, vil
trafikken i Limfjordstunnellen i
2035 - åbningsåret for en Egholm-
forbindelse - nå 106.500 køretøjer
i døgnet, HDT.
Med aflastningen pga. overflyttet
trafik til Egholmforbindelsen vil
trafikken falde til 80.900. I 2040 vil
trafikken nå 86.000. Langt over
kapaciteten i tunnelen på 75.000
køretøjer.
Trafikudvikling i Limfjordstunnellen
120.000
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
Aflastning
HDT
E45 Limfjordstunnellen
Aflastning 23 %
Fremskrivning
Forslaget om at etablere en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm har bl.a. til formål at aflaste
E45 ved Limfjordstunnellen. Vejdirektoratets trafikberegninger viser, at aflastningen ikke er tilstræk-
keligt til at sikre en trængselsfri trafikafvikling. I 2040 forventes trafikken ifølge Vejdirektoratet – uof-
ficielt - at nå ca. 86.000 køretøjer i døgnet svarende til trafiksituationen i år 2022. Kødannelsen bliver
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
massiv og måske analog med den tilstand, der kunne aflæses på Google Maps mandag den 7.8.2023
(trafikbelastning 87.000 i døgnet):
Tidspunkt
15.15
15.30
15.45
16.00
16.15
16.30
16.45
17.00
17.15
Begyndende trængsel ved Kridtsvinget
Kritisk trængsel på E45 fra TH Sauers vej
Kritisk trængsel på E45 fra Gug
Kritisk trængsel på E45 fra Ådalen
Kritisk trængsel på E45 fra Ådalen
Kritisk trængsel på E45 fra Ådalen
Kritisk trængsel på E45 fra Gug
Kritisk trængsel på E45 fra Gug
Aftagende trængsel på E45 fra TH Sauers vej
Forsinkelse op til 22 min.
Forsinkelse op til 35 min.
Forsinkelse op til 30 min.
Forsinkelse op til 29 min.
Forsinkelse op til 22 min.
Forsinkelse op til 21 min.
Forsinkelse op til 13 min.
Udbygning af E45 med paralleltunnel
Hensigten med udbygning af E45 er at sikre god fremkommelighed på hele strækningen gennem Aal-
borg og specifikt omkring Limfjordstunnellen. Trafikken ved Limfjordstunnellen har været stærkt sti-
gende over de sidste 30 år. Det har siden 2014 medført trængsel med kødannelse om morgenen ved
Bouet og i eftermiddagsmyldretiden med kødannelse fra Limfjordstunnellen og sydpå.
Limfjordstunnellens kapacitet er præget af den uheldige trafiktekniske indfletning af trafik fra Kridt-
svinget samt de talrige vognbaneskift gennem tunnelen. Blandt andet derfor er kapaciteten med den
kendte trafikfordeling kun ca. 75.000 køretøjer i døgnet, før der sker begyndende kødannelse.
Forslaget om udbygning af E45 med en paralleltunnel omfatter en udvidelse af E45 til 2 x 3 spor syd
for fjorden og 2 x 4 spor nord for fjorden samt et ekstra tunnelrør ved siden af den nuværende Lim-
fjordstunnel. De i alt 9 trafikspor vil kunne benyttes i forskellige kombinationer afhængig af trafik-
mængde og –fordeling. For eksempel 5 spor i den mest trafikerede retning i myldretiden og 3 den
modsatte retning. I dagtimerne kan vognbanefordelingen være 4 – 4 eller 3 – 3, så der i et rør kan
ske vedligeholdelse. Tilsvarende kan et rør lukkes ned, dersom der sker et trafikuheld eller en anden
trafikal hændelse (der sker ca. 100 om året).
En udbygning af E45 vil have stor strategisk betydning for Aalborg og for hele regionen. E45 er den
centrale trafikåre i Aalborg og får hele byen til at hænge sammen. Det store udviklingsområde i Aal-
borg Øst er etableret på baggrund af E45. Her finder man Aalborg Universitetscampus med tusindvis
af ansatte og studerende. Her ligge forsknings- og videnscenteret NOVI. Her ligger Sports- og Kultur-
center Gigantium. Her bygges det nye Universitetshospital med 6.000 ansatte. Her ligger Aalborgs
største erhvervsområde med 10.000 arbejdspladser som fx Siemens-Gemesa og Danish Crown. Her
ligger Port of Aalborg. Her ligger Aalborg Portland. Her er store boligbebyggelser fx Boligforeningen
Himmerlands mange afdelinger – og der bygges stadig. Her er vækstaksen mod Klarup og Storvorde.
Aalborg kan ikke undvære en velfungerende E45. En velfungerende fjordforbindelse på E45 vil skabe
mere kapacitet i en trafikal flaskehals og skabe større robusthed i trafiksystemet.
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0010.png
Udbygning af E45 med ekstra tunnelrør
E39
E45
Motortrafikvej mel-
lem E39 og Vadum
Bouet
City
Syd
Forbindelse til
City Syd fra E45
E45
Udbygningen af E45 mellem Svenstrup og Bouet kan opdeles i etaper. Størst er trængselsproble-
merne ved Limfjordstunnellen, hvor Kridtsvinget giver store problemer. Dernæst er det påtrængende
at løse problemet ved Bouet fx ved etablering af en forbindelse mellem E39 og Vadum.
Det ulykkelige ved denne strækning er, at det ud over trængsel også er en strækning belastet med
signifikant flere trafikuheld end normalt. Kun få uheld er med personskade. De fleste uheld er så-
kaldte trængningsuheld, vognbaneskift, bagendekollisioner o.l. De indgår sjældent i politiets rappor-
tering. Herudover belastes strækningen med såkaldte hændelser, som tabt gods, standset køretøj,
mindre trafikuheld mv. Vejdirektoratet har beregnet, at der i gennemsnit forekommer 1-2 trafikale
hændelser pr. uge.
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0011.png
Trafikberegning
Trafikken på vejnettet er beregnet med Vejdirektoratets Grøn MobilitetsModel. Beregningen er fo-
retaget af et rådgivende ingeniørfirma godkendt til at anvende modellen. Den anvendte trafikmatrix
er den samme, som blev anvendt af Vejdirektoratet ved den opfølgende beregning for en 3. Lim-
fjordsforbindelse efteråret 2023.
Vejdirektoratet har stillet resultatet af denne beregning til rådighed. De følgende figurer om basis-
vejnet og Egholmforbindelse er således hentet fra Vejdirektoratets udskrifter.
Desværre var det ikke muligt at overtage beregningen, idet Vejdirektoratet havde skiftet server. Der
er derfor fremstillet et basisvejnet ”baglæns” ved sletning af Egholmlinjen
2
. Basisvejnet og selve be-
regningsvejnettet er på landsbasis opbygget med alle de projekter, som er indeholdt i Transporthand-
lingsplan 2035 bort set fra Egholmforbindelsen. Beregningsår: 2035.
Hovedresultater, Døgntrafik 2035
Basis/Reference, VD
Egholmforbindelse, VD
Udbygget E45/ekstra rør, Ny
Limfjordsbroen
36.200
32.600
35.600
Limfjordstunnellen
104.500
80.800
111.500
Egholmtunnellen
----
36.300
----
I alt
140.700
149.700
147.100
Når der sker en forbedring af fremkommeligheden for trafikken på tværs af Limfjorden, beregner
trafikmodellen et såkaldt trafikspring, som indikerer, at trafikanter nu begynder at køre mere end før
og i stedet for at blive lokalt på den ene side af fjorden vælger trafikmål på den anden side af fjorden.
Med Egholmforbindelsen bliver trafikspringet på 9.000 køretøjer i døgnet. Med en udbygget E45 bli-
ver trafikspringet ifølge modellen 6.400.
Egholmtunnel
Basis
Egholm
E45, paralleltunnel
36.300
Limfjordsbro
36.200
32.600
35.600
Limfjordstunnel
104.500
80.800
111.500
Limfjordssnit
140.700
149.700
147.100
Differens
9.000
6.400
I det følgende er vist resultatet af den nye beregning og resultater fra Vejdirektoratets beregning
efteråret 2023 for et Basisvejnet og Forbindelsen over Egholm.
2
Der kan være forskelle i basisvejnet pga. dette. I hvilket omfang, det er sket, vides ikke, men der var ikke andre mulig-
heder.
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0012.png
Hverdagsdøgntrafik, Basis 2035, ingen vejudbygning
27.600
14.600
50.400
35.800
12.800
92.800
00
104.500
36.200
27.300
32.000
55.500
16.300
0
42.400
17.600
20.700
68.600
Trafikken på tværs af Limfjorden vokser frem mod 2035 til i alt 140.700 fordelt med 36.200 på Lim-
fjordsbroen og 104.500 i Limfjordstunnellen. Begge stæder opstår der betydelig trængsel. Ved Lim-
fjordsbroen er det primært i de lysregulerede kryds for enden af broen, der er kapacitetsproblemer.
Trafikken på Limfjordsbroen har gennem årene ligget stabilt på godt 30.000 køretøjer i døgnet, ÅDT.
Ved Limfjordstunnellen vil der hver dag opstå langvarige kødannelser. Tilsvarende vil finde sted ved
Bouet, hvor der sker en sammenfletning af tre større veje: Rute 55, E39 og E45.
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0013.png
Hverdagsdøgntrafik, Egholmforbindelse 2035
29.200
24.100
17.300
18.200
50.100
11.500
67.900
80.800
36.300
32.600
26.300
36.000
30.300
33.700
14.200
19.900
35.500
17.700
50.100
39.400
74.000
Egholmforbindelsen aflaster de to andre forbindelser over fjorden. Ved Limfjordstunnellen sker der
en aflastning med ca. 24.000 køretøjer i døgnet (HDT) – eller 23%. Det lyder af meget, men det er
ikke nok til at fjerne trængsel og kø-kørsel i myldretiden. En trafikbelastning i 2035 på 80.800 er noget
mere end den faktiske kapacitet i Limfjordstunnellen på 75.000, hvorfor der fortsat vil opstå trængsel
og kødannelse. Med fortsat udvikling i trafikken vil trængslen stige støt frem mod år 2040, hvor tra-
fikken vil nå ca. 86.000 køretøjer i døgnet, HDT.
På Limfjordsbroen sker der en reduktion af trafikbelastningen med ca. 3.500 køretøjer i døgnet eller
10%. Længere ude af Hobrovej er aflastningen mindre. Som bruger af byen vil man næppe mærke
forskel på, om der kommer lidt færre over broen. Ved Aalborghallen er forskellen reduceret til 2.000.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0014.png
Hverdagsdøgntrafik, Udbygget E45 med paralleltunnel 2035
30.600
48.800
13.600
12.200
51.700
97.600
111.500
0
35.600
27.000
32.700
63.600
16.600
35.200
19.600
24.500
71.500
17.100
En udbygning af E45 vil naturligt tiltrække mere trafik, hvilket kræver en udvidelse af hele stræknin-
gen Svenstrup – Bouet. Ligeledes må det forventes, at en række tilslutningsanlæg skal moderniseres,
så de kan afvikle trafikken til bl.a. det nye Universitetshospital, Industriområderne i Aalborg Øst osv.
Der foreligger allerede tanker fra Vejdirektoratet om sådanne ombygninger, se afsnit
3.5 Udbygnings-
muligheder på E45, Konsolidering af trafikberegningerne for en 3. Limfjordsforbindelse, 2014.
Vigtige er de to tilføjelser til vejnettet: En ny motortrafikvej mellem E39 og Vadum og en forbindelse
til City Syd ved Dall Rasteplads. Begge disse veje trækker i henhold til beregningen en betydelig trafik.
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0015.png
Trafik over ”snit” i Aalborg området, 2035
Nord snit Differens
Basis
Egholmmotorvej
E45, tunnelrør
123.900
129.100
127.900
5.200
4.000
Nord
Limfjordssnit
Limfjord
Basis
Egholmmotorvej
E45, tunnelrør
140.700
149.700
147.100
Differens
Øst snit
9.000
6.400
Basis
Egholmmotorvej
E45, tunnelrør
124.200
126.000
124.000
Differens
1.800
-200
Jernbane Differens
Basis
Egholmmotorvej
E45, tunnelrør
Syd
84.500
79.600
80.500
Jernbanesnit
-4.900
-4.000
Øst
Syd snit
Basis
Egholmmotorvej
E45, tunnelrør
94.500
98.700
96.200
Differens
4.200
1.700
Trafikmodellen er en landstrafikmodel og er ikke særlig god til at beregne trafik på de mindre veje.
Det betyder, at man skal være forsigtig med at konkludere på den enkelte vejstrækning, bl.a. fordi
opkoblingen af trafikzoner på vejnettet kan betyde overraskende lokale trafiktal. Derfor er indførel-
sen af snit på tværs af flere veje en mulighed for at konkludere med større sikkerhed.
I det store billede er der ringe forskel mellem de tre alternativer: Basisvejnettet (det nuværende),
Egholmmotorvejen og E45 med ekstra tunnelrør. I Nord, Limfjord og Syd sker der i forhold til Basis
en vækst i trafikken som følge af den forbedrede fremkommelighed på tværs af Limfjorden. Mest i
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0016.png
Limfjordssnittet, hvor væksten dels omfatter den regionale trafik og dels den lokale trafik mellem
Aalborg og Nørresundby.
Ser man på den tværgående trafik, som primært foregår på Aalborg kommunes vejnet, så er der ingen
forskel på, om man bygger en Egholmforbindelse eller udbygger E45. I jernbanesnittet giver begge
en aflastning af de tværgående veje, som kan hænge sammen med, at noget intern trafik flyttes ud
på motorvejsnettet, når dette bliver mere fremkommeligt.
Tilsvarende er forskellene i trafikbelastning ved øst-snittet indenfor beregningsusikkerheden.
Trafikspring
Der foreligger altså nu tre trafikberegninger for år 2035:
Et basisvejnet hvor der ikke er bygget noget i forhold til i dag (Vejdirektoratet 2023)
Et vejnet hvor der er bygget en motorvej vest om Aalborg over øen Egholm (Vejdirektoratet
2023)
Et vejnet hvor E45 er udbygget mellem Svenstrup og Bouet med en Paralleltunnel ved Lim-
fjordstunnellen mv. (Ny beregning 2024).
Egholmtunnel
Basis
Egholm
E45, paralleltunnel
36.300
Limfjordsbro
36.200
32.600
35.600
Limfjordstunnel
104.500
80.800
111.500
Limfjordssnit
140.700
149.700
147.100
Differens
9.000
6.400
Når der sker en forbedring af fremkommeligheden for trafikken på tværs af Limfjorden, beregner
trafikmodellen et såkaldt trafikspring, som indikerer, at trafikanter nu begynder at køre mere end før
og i stedet for at blive lokalt på den ene side af fjorden vælger mere tillokkende trafikmål på den
anden side af fjorden. Med Egholmforbindelsen bliver trafikspringet på 9.000 køretøjer i døgnet. Med
en udbygget E45 bliver trafikspringet ifølge modellen 6.400.
Hvis man ser på den del af trafikspringet, der har tur-mål nord for Nørresundby, giver Egholmforbin-
delsen et trafikspring på 5.200, og en udbygget E45 tilsvarende 4.000 køretøjer i døgnet. Man kan
kalde det ”den regionale effekt”.
Thistedvej/Jammerbugt
Basis
Egholm
E45, paralleltunnel
1.600
3.000
E39/Hjørring
3.900
-300
E45/Frederikshavn
-300
1.300
I alt
5.200
4.000
Ser man på de tre korridorer: Nordvest (Thistedvej), Nord (E39/Hjørringvej) og Øst (E45/Frederiks-
havn) er det nok overraskende, at Jammerbugt har så stor fordel af en udbygget E45, men det hænger
sammen med forslaget om en motortrafikvej mellem E39 og Thistedvej ved Vadum, som giver en
hurtig og konfliktfri forbindelse via Limfjordstunnellen til bl.a. erhvervsområderne i Aalborg Øst, uni-
versitetsområdet og det nye Universitetshospital.
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Mod nord er en Egholmmotorvej en styrkelse af fremkommeligheden mellem områder som City Syd
og E45 sydpå og bl.a. Hjørring og færgeforbindelserne fra Hirtshals. Netop for den trafik giver Eg-
holmmotorvejen sammen med E39 en ikke ubetydelig tidsgevinst.
Mod Frederikshavn er en Egholmforbindelse ikke nogen fordel. Udbygningen af E45 vil styrke adgan-
gen til Frederikshavn/Sæby fra Aalborg og kontakten til erhvervsområderne i Aalborg Øst.
Den øvrige del af trafikspringet, som man kan kalde ”den lokale effekt” eller sammenhængen mellem
Aalborg og Nørresundby, påvirkes med 3.800 med en Egholmforbindelse og 2.400 med en udbygget
E45. I begge tilfælde sker der en forbedret fremkommelighed for den lokale trafik. Når Egholmfor-
bindelsen har en større effekt, hænger det sammen med aflastningen af Limfjordsbroen.
Det centrale byområde
Gennem årene har der været mange synspunkter fra lokale politikere om, hvor vigtigt det er at få en
motorvej, der aflaster det centrale byområde. Motorvejen vest om Aalborg skal bygges for at aflaste
midtbyen, Vesterbro og Limfjordsbroen.
I 1974 udtaler daværende stadsingeniør Skov Madsen til Stiftstidende om den vej, Aalborg Kommune
har foreslået vest om byen: ”Aalborg Kommune har ikke lagt sig fast på en linjeføring. Men det står
fast, at tunnelen skal føres under vandet ved Friluftsbadet. Det er utopi at tro, at den kan føres over
Egholm, for så kommer forbindelsen så langt væk fra Aalborgs centrum, at den ikke aflaster Lim-
fjordsbroen”. Fik han ret?
I den efterfølgende figur er vist den beregnede trafik på en række hovedstrækninger i det centrale
Aalborg. Der er vist beregnede tal for de tre vejnet.
Generelt ses en væsentlig stigning i trafikken på vejene omkring det centrale Aalborg. Det betyder,
at byens vejnet i fremtiden – uanset hvilken løsning man vælger for den fjordkrydsende trafik – vil
blive belastet med trængsel og kødannelse i myldretiderne. Hvor der er en reduktion større end 5 %
i den beregnede trafik i forhold til basisvejnettet er tallene vist med
grønt.
Det er primært i den centrale del af midtbyen, at løsningen med en motorvej over Egholm medfører
en reduktion i den beregnede trafik. Langs Østre Alle ringen er der stort set ingen forskel på de be-
regnede trafikmængder.
Beregningerne viser endvidere, at tidligere stadsingeniør Skov Madsen fik ret i sin spådom om, at en
motorvej over Egholm ikke løser trafikproblemerne i Midtbyen. På selve Limfjordsbroen sker der en
reduktion i trafikbelastningen med en Egholmforbindelse, men ved landfæstet i begge ender vil de
lysregulerede kryds ikke blive tilstrækkeligt aflastede til at kunne afvikle trafikken uden kødannelse
morgen og eftermiddag.
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0018.png
12.500
11.700
12.500
8.400
7.500
8.200
21.300
20.800
20.900
21.300
20.800
20.900
36.200
32.600
35.600
21.300
20.800
20.900
Basis
Egholm
E45
29.300
26.300
29.000
21.300
20.800
20.900
12.000
10.900
11.900
21.300
20.800
20.900
Der er fejl i Vejdirek-
toratets beregnings-
vejnet på dette sted.
11.700
8.600
11.200
23.400
22.300
23.100
21.300
20.800
20.900
21.200
20.300
20.900
23.400
22.000
23.700
20.800
20.900
27.800
25.700
24.900
21.300
20.800
20.900
21.300
20.800
8.400
20.900
7.700
7.900
27.300
26.300
27.000
21.300
20.800
20.900
21.300
20.800
20.900
12.100
11.500
11.900
29.600
28.400
29.600
21.300
20.800
20.900
21.300
21.300
20.800
20.800
20.900
20.900
15.300
14.900
15.000
21.300
20.800
20.900
28.300
25.500
27.400
21.300
20.800
20.900
21.300
20.800
20.900
Den stigende trafikmængde i midtbyen vil af de mange brugere af byen opleves som belastende.
Allerede i dag er trafikken i flere af de centrale gaderum dels risikofyldt og dels miljømæssigt pro-
blematisk. Det bliver kun værre. Uanset hvilken forbindelse man vælger.
Lokalitet
Limfjordsbroen
Vesterbro
Hobrovej
Østre Alle
Dannebrogsgade
Egholmforbindelse
32.600
26.300
25.500
26.300
11.700
Udbygning af E45
35.600
29.00
27.400
27.000
12.500
Kommunal tællinger
34.300
22.200
26.200
22.200
8.700
Årstal
2022
2023
2021
2017
2017
Trængsel, kapacitet og belastningsgrad
Limfjordstunnellen er en af de mest belastede trafikale flaskehalse på det danske motorvejsnet. An-
dre strækninger bærer dog større trafikmængder, men de vejgeometriske forhold ved Limfjordstun-
nellen er meget uheldige og medfører selv ved forholdsvis lave trafikmængder trængsel og kødan-
nelse især i eftermiddagsspidstimen - se efterfølgende figur.
18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0019.png
Trængselssituationen ved Limfjordstunnellen er en
følge af sammenfletning af trafikken på E45 og tra-
fikken fra Kridtsvinget. Konsekvensen er en kilome-
terlang kødannelse på E45 med en gennemsnitlig
forsinkelse i myldretiden på over 10 min. (AAU-pro-
jekt), medens trafik fra Kridtsvinget kan passere
Limfjordstunnellen uden væsentlig forsinkelse.
Tilslutningen ved Kridtsvinget er fejlkonstrueret fra
starten, men i årene med lav trafikbelastning har
problemerne været til at overse.
E45
Kridtsvinget
Alle er enige om, at den rigtige løsning er, at side-
vejstrafikken (fra Kridtsvinget) skal tilsluttes E45 fra
højre side. Det kræver en total ombygning, hvor
trafikken fra Kridtsvinget føres under E45 og tilslut-
tes højre kørebane.
Trængsel er grundlæggende et udtryk for en ubalance mellem efterspørgsel (trafikmængde) og ud-
bud af infrastruktur (kapacitet). Et andet udtryk for graden af ubalance er belastningsgraden, som
udregnes som trafikmængden i forhold til vejens kapacitet.
Ubetydelig trængsel. Belastningsgraden er under 70 %
Begyndende trængsel over 70 %
Stor trængsel over 80 %
Kritisk trængsel over 95 %.
Figuren viser den resulterende belastningsgrad ved de tre situationer: Basisvejnet, Udbygning af E45
og motorvej over Egholm. Det fremgår klart, at en situation som basisvejnettet uden udbygning af
infrastrukturen på tværs af Limfjorden fører til utålelige trafikale forhold for pendlere og erhvervs-
trafik. Der skal ske en udvidelse af kapaciteten.
Belastningsgrad i Limfjordstunnel 2035
1,60
1,40
1,20
1,00
0,80
0,60
0,40
0,20
0,00
Basisvejnet
Udbygning af E45, ekstra
tunnelrør
Motorvej over Egholm
Kritisk trængsel
Stor trængsel
Begyndende trængsel
Morgenspidstime
Eftermiddagsspidstime
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Et af formålene med en ny forbindelse over Limfjorden er at fjerne trængslen ved Limfjordstunnellen.
Basisvejnettet ved Limfjordstunnellen ser ud som i dag med en uheldig sammenfletning af de to store
trafikstrømme: E45 og Kridtsvinget. Med en fremtidig trafik i 2035 på 104.500 køretøjer i døgnet
(HDT) og en kapacitet på ca. 75.000 på døgnbasis vil det med den kendte retnings- og timefordeling
gå helt galt – meget værre end nu.
Det er teoretisk muligt, at trængslen kan reduceres både ved at udvide kapaciteten gennem infra-
strukturforbedringer (udbuddet) og/eller ved at begrænse trafikmængderne (efterspørgslen). I prak-
sis har det vist sig vanskeligt at gribe ind over for en stadig voksende biltrafik. Road Pricing er en
mulighed til bl.a. at reducere trafikken i myldretiderne gennem kørselsafgifter på disse tidspunkter.
Det vil have en effekt, for det er i relativt kortvarige perioder (måske 2 timer om dagen) at der er
seriøse trængselsproblemer på vejnettet.
Der kan fremføres det synspunkt, at selve Egholmforbindelsen har stor reservekapacitet (belastnings-
grad ca. 60 %), men beliggenheden langt mod vest gør det ikke indlysende, at trafikanterne skulle
vælge den større omvej. Grøn MobilitetsModel tager i beregningen højde for trængselssituationen
ved Limfjordstunnellen og på Limfjordsbroen og overflytter regningsmæssigt de trafikanter til Eg-
holmforbindelsen, som har fordel af at undgå forsinkelsen ved Limfjordstunnellen.
Som nævnt vil aflastningen af Limfjordstunnellen med en Egholmforbindelse være så begrænset, at
der allerede i åbningsåret vil opstå kritisk trængsel på et niveau, der svarer til situationen i 2020.
Egholmmotorvejen vil aflaste Limfjordstunnellen med ca. 23 %, således at der i 2035 vil være en
døgntrafik (HDT) på 80.800 køretøjer i døgnet.
Med en
kapacitet på ca. 75.000 på døgnbasis vil det
med den kendte retnings- og timefordeling føre til kritisk trængsel i længere varende perioder. Der
vil derfor naturligt opstå et ønske om udbygning af kapaciteten ved Limfjordstunnellen ved ombyg-
ning af Kridtsvinget, indførelse af rampedosering osv. Hidtil har det ikke været muligt for Vejdirekto-
ratet at komme igennem med selv mindre forsøgsprægede initiativer.
En udbygning af E45 med et ekstra tunnelrør vil tilføre Limfjordstunnellen en betydelig kapacitetsfor-
øgelse. I eftermiddagsmyldretiden vil der kunne etableres 5 spor i den mest belastede retning mod
nord og tilsvarende mod syd i morgenmyldretiden. Kapaciteten vil her om eftermiddagen være ca.
8.600 køretøjer i timen (ny tunnel) og 8.000 om morgenen (gammel tunnel).
Med en fremtidig trafik i 2035 på 111.500 med den kendte retnings- og timefordeling kan belast-
ningsgraden udregnes til henholdsvis 78 % om eftermiddagen og 80 % om morgenen. Det vil give en
god trafikafvikling uden nævneværdig forsinkelse.
De tre tunnelrør disponeres efter trafikkens omfang og retningsfordeling:
Morgenmyldretid:
Vestligt tunnelrør med 3 kørebaner + midterste tunnelrør med 2 kørebaner
Østligt tunnelrør med 3 kørebaner
Eftermiddagsmyldretid:
Vestligt tunnelrør med 3 kørebaner
Østligt tunnelrør med 3 kørebaner + midterste tunnelrør med 2 kørebaner.
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
Fremkommelighed på E45
I det følgende er vist de resulterende hastigheder på E45 efter at trafikken i Grøn MobilitetsModel er
lagt ud på vejnettet. Der er vist de resulterende hastigheder for morgen- og eftermiddagsmyldretid.
Sammenhængen mellem hastighed og belastningsgrad er således, at med høj belastningsgrad falder
hastigheden. Med få biler på en vej er hastigheden høj, og de enkelte biler kan agere nogenlunde
uafhængigt af de øvrige. Med højere belastningsgrad fx 70% vil hastigheden og den enkeltes friheds-
grad falde. Ved 95% er der væsentligt lavere hastighed og stor risiko for trafikalt sammenbrud – kø-
dannelse.
”Kritisk trængsel” anvendes om en trafiksituation med en belastningsgrad på 95 % eller derover. For
trafikanterne er hastigheden reduceret med 25 – 30 km/t for motorveje, samtidig med, at der er høj
risiko for, at trafikken pludseligt går i stå, Kilde: Infrastrukturkommissionen.
Hensigten med udbygningen af E45 er at sikre god fremkommelighed på hele strækningen gennem
Aalborg og specifikt omkring Limfjordstunnellen. Trafikberegningen viser, at trafikken i myldretiden
vil holde en ret høj hastighed gennem hele byen. Dog falder hastigheden omkring Limfjordstunnellen,
hvor hastigheden er skiltet ned til 90 km/t – tilsvarende trafikberegningen.
Det er vigtigt at pointere, at en trafikberegning af denne overordnede type ikke tager højde for alle
detaljer, som kan have betydning for fremkommeligheden på en vejstrækning. Det gælder for såvel
en Egholmforbindelse som for en udbygning af E45. Forskellen er imidlertid, at i alternativet med en
Egholmforbindelse er der ingen planer om at ”rydde op” i de problematiske forhold langs E45, som
fx tilslutningsanlæg, udformningen af Kridtsvinget mv.
I alternativet med en udbygning af E45 vil der ske en modernisering langs hele vejstrækningen fra
Svenstrup til Bouet. De mange tilslutningsanlæg vil blive moderniseret, så de kan klare det øgede
trafikpres fx fra det nye Universitetshospital.
Af beregningerne kan man se, at der skal fokuseres på strækningen omkring Bouet. Det er vigtigt, at
man ikke glemmer sammenfletningen ved Bouet i forhold til Limfjordstunnellen, som har fået den
største opmærksomhed.
Den betydelige forenkling af situationen ved Bouet, der sker ved anlæggelsen af den nye motortra-
fikvej mellem E39 og Thistedvej (Vadum), giver mulighed for en forbedring af flettesituationen mel-
lem de to motorveje E45 og E39.
Den nye motortrafikvej har en skiltet hastighed på 90 km/t, hvilket trafikken kan opretholde i myl-
dretiderne og dermed få en hurtig forbindelse mellem E45 og Jammerbugt.
Adgangsvejen til City Syd tiltrækker mere end 20.000 køretøjer i døgnet. Den er udlagt i 2 spor, hvilket
giver trængsel. Hastigheden vil falde til 50 km/t. Denne hastighed er dog næppe det store problem
på den korte strækning, som er skiltet til 70 km i timen.
Motorvejene i Aalborg området er alle skiltet til 110 km i timen bortset fra strækningen ved Lim-
fjordstunnellen, som er skiltet til 90 km/t som i dag. Trafikberegningen tager udgangspunkt i den
skiltede hastighed.
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0022.png
Fremkommelighed, morgenmyldretid 2035
90
90
80
110
80
110
80
95
87
83
100
100
60
60
110
110
Meget god fremkommelighed
God fremkommelighed
Acceptabel fremkommelighed
Mindre god fremkommelighed
Alle tal er Km/t
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0023.png
Fremkommelighed, eftermiddagsmyldretid 2035
90
90
110
90
110
110
110
95
90 80
84
87
100
100
50
50
110 110
Meget god fremkommelighed
God fremkommelighed
Acceptabel fremkommelighed
Mindre god fremkommelighed
Alle tal er Km/t
Trafikfordeling langs E45, ”neg”
I det følgende er vist en række såkaldte ”neg” – som viser, hvorledes trafikken gennem et bestemt
snit på en vej fordeler sig før snittet og efter snittet. Hensigten er at vise, hvilken rute trafikken gen-
nem et givet snit vælger at følge. Man kan så vurdere om den valgte rute er hensigtsmæssig, eller om
det kan give anledning til overvejelser om ændring i vejnettet.
Kun væsentlige trafiktal (over 1000) er medtaget i figurerne.
23
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0024.png
Trafikfordeling, tilslutningsanlæg ved Svenstrup, trafik mod nord 2035
6.600
4.000
1.700
7.000
1.900
6.300
15.700
17.700
18.900
1.300
3.500
5.800
22.300
1.300
2.500
De 36.600 køretøjer, som fra tilslutningsanlægget ved Svenstrup kører mod nord ad E45, fordeler sig
på de større veje i Aalborg området som vist på figuren. Af de 36.600 fortsætter 17.700 gennem
Limfjordstunnellen, hvilket svarer til ca. 1/3 af den samlede trafik i tunnellen i nordlig retning.
På det ikke markerede vejnet, herunder Limfjordsbroen - vil trafikken fra E45 ved Svenstrup være
begrænset.
På de to nye veje: Motortrafikvej fra E39 til Vadum kører 1.900 af de 36.600 ved Svenstrup. Mod City
Syd kører 3.500.
Indkørsel til Aalborg Midtby sker primært ad Sønderbro-motorvejen. Her genfinder man 5.800 af de
36.600 ved Svenstrup.
24
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0025.png
Trafikfordeling, Limfjordstunnellen, trafik mod nord 2035
12.300
7.900
4.100
15.400
5.300
19.600
0
43.300
4.500
9.200
5.800
27.300
1.300
3.400
20.800
400
25.000
2.000
2.100
17.700
De 54.400 køretøjer, som passerer Limfjordstunnellen dagligt i nordlig retning fordeler sig som vist
på figuren. Man kan betragte Limfjordstunnellen som et bånd om ”neget”, hvor aksene, som stikker
ud mod syd, repræsenterer køretøjer, der kører ind mod tunnelen, medens aksene, som stikker ud
mod nord, repræsenterer køretøjer, der kører ud af tunnelen.
Fra syd belastes E45 af trafik ved tilslutningsanlægget ved Svenstrup (de 17.700) og opsamler herefter
trafik fra en lang række tilslutninger, herunder 9.200 fra Kridtsvinget og 5.800 fra Humlebakken. Det
understreget E45s rolle som trafikvej for trafik med relation til Aalborg. Aalborg kan ikke undvære en
velfungerende E45.
Nord for Limfjordstunnelen fordeler trafikken sig i de tre hovedretninger: Mod vest ad den nye mo-
tortrafikvej (5.300), mod nord ad E39 (15.400) og mod øst (19.600). Mod Nørresundby ved ”Borgme-
stersvinget” kører 4.500.
25
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0026.png
Trafikfordeling, Limfjordsbroen, trafik i begge retninger 2035
5.300
1.800
2.200
10.600
10.500
1.400
10.100
3.900
2.800
1.200
10.500
3.500
24.700
4.300
11.300
10.100
2.800
2.600
5.700
1.700
10.600
Figuren viser trafikken i et neg på Limfjordsbroen.
Trafikken på broen er vist i begge retninger tilsammen.
De 35.600 køretøjer, der dagligt passerer Limfjordsbroen er for langt den største dels vedkommende
lokal trafik. Ca. halvdelen har turendepunkt inden for Østre Alle. Kun nogle få tusinde har turende-
punkt syd for Limfjorden i større afstand end 4 km fra Limfjordsbroen.
Nordenfjords er situationen tilsvarende. Kun på Thistedvej er der en større andel, som har passeret
eller har retning mod Limfjordsbroen – ved Lufthavnen 5.300. Ved Bouet/Hjørringvej er der i alt 3.400
køretøjer, som har passeret eller har retning mod Limfjordsbroen.
På de øvrige veje er antal køretøjer, der passerer Limfjordsbroen ca. 1.000 køretøjer eller mindre.
26
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0027.png
Trafikfordeling, E39 v. Vestbjerg, trafik mod syd 2035
15.100
1.200
1.900
10.800
17.000
15.400
14.100
8.700
00
7.700
6.900
På E39 ved Vestbjerg er indsat et neg for trafik mod syd. Trafik i modsat retning vil stort set være
symmetrisk. Af de 17.000 køretøjer kan 6.900 genfindes ved Svenstrup. Længere sydpå efter Støvring
genfindes 5.500.
Ved Kridtsvinget kører1.900 fra mod Aalborg C.
I Limfjordstunnelen i sydlig retning findes 14.100 køretøjer ud af de 17.000.
27
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0028.png
Trafikfordeling, E45 ved Vodskov, trafik mod syd 2035
10.200
13.200
1.200
1.500
7.000
23.400
1.800
1.600
20.000
4.400
13.000
1.100
9.800
1.500
7.800
2.200
6.100
På E45 ved Vodskov er indsat et neg for trafik mod syd. Trafik mod nord vil stort set være symmetrisk.
Af de 25.800 køretøjer kan 6.100 genfindes ved Svenstrup. Længere sydpå efter Støvring genfindes
4.700.
I Limfjordstunnelen i sydlig retning findes 20.000 køretøjer af de 25.800. 4.400 køretøjer drejer fra i
Kridtsvinget ind mod Aalborg, hvor de dele sig på Østre Alle med 1.200 og resten mod Nyhavnsgade.
Den nye forbindelse til City Syd belastes med 1.500 køretøjer i døgnet i vestlig retning.
Mod nord tiltrækker den nye motortrafikvej 1.200 køretøjer fra E45. Trafikanterne benytter Gammel
Høvej mellem E45 og E39.
En stor del af trafikken ved Vodskov er fra selve Vodskov og Hals området. På E45 er trafikken ved
Hjallerup svundet ind til godt 10.000 i sydlig retning.
28
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0029.png
Trafikfordeling, Rute 55 ved Vadum, trafik mod øst 2035
5.900
9.500
15.200
5.800
6.600
1.800
5.200
3.100
2.700
1.900
3.600
5.200
1.400
2.200
1.800
På rute 55 ved Vadum er indsat et neg for trafik mod øst. Trafik mod vest vil stort set være symme-
trisk. Af de 15.200 køretøjer kan 1.800 genfindes ved Svenstrup.
På Limfjordsbroen finder man 2.700 af trafikken fra Vadum. Tilsvarende finder man 5.200 ved Lim-
fjordstunnellen.
Trafikken fra Vadum til Aalborg midtby benytter Thistedvej og Vestergade mod broen til Vesterbro.
Vejgaard, Aalborg Øst og Aalborg Syd dækkes af Limfjordstunnellen.
Høvejen aflastes betydeligt. Høvejen foretrækkes dog stadig af bilister, der skal til Nørresundby, Nr.
Uttrup og Bouet.
En slags konklusion
29
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009105_0030.png
Trafikale problemer ved
Fjordkrydsningen
Trængsel ved Limfjordsbroen
Trængsel i Limfjordstunnellen
Aflastning af Midtbyen
Trafik på E45 gennem Aalborg
Nye tilslutningsanlæg på E45
Forbindelse til City Syd
Forbindelse til Jammerbugt
Sammenhæng med byudvikling
Erhvervstilgængelighed
Problemer ved Bouet
Sammenhæng m. Vendsyssel
Redundans
Afledte effekter
Naturbelastning
Beskyttede dyrearter
Vandindvindings interesser
Støj
CO2 effekt
Samfundsnytte
Anlægsomkostninger
Egholmforbindelse
Løser ikke
Reducerer
Reducerer
Løser delvis
Løser ikke
Løser
Løser
Løser ikke
Løser delvis
Reducerer
God langs E39
Løser delvis
Egholmforbindelse
Belaster
Belaster
Truer
Nye støjbelastede områder
Stor
3,5%
Meget store, 7,8 mia. kr.
Løser ikke
Løser ikke
Udbygning af E45
m. Tunnel
Løser ikke
Løser, kort og langt sigt
Løser ikke
Løser
Løser
Løser
Løser
Løser delvis
Løser
Løser
God langs E45 og rute 55
Løser delvis
Løser delvis
Udbygning af E45 m.
Tunnel
Nej
Nej
Nej
Støjskærme ombygges
Ret stor
3,9 %
Store, 5.2 mia. kr.
Trafikuheld v. Limfjordstunnellen Løser ikke
Egholmmotorvejen tilfører naturen omkring Aalborg et voldsomt anlægsprojekt, som på hele stræk-
ningen belaster naturinteresser. I syd belastes Østerådalen med et voldsomt udfletningsanlæg (vari-
anten). Vest for Hasseris skærer vejen gennem Hasseris Enge og langs nye bebyggelser. Ved kryds-
ningen af Limfjorden belastes det lavvandede område med risikabelt gravearbejde. Truede beskyt-
tede dyrearter. Egholm krydses på en dæmning og lavbro til ”Verdens Ende” tværs gennem rekrea-
tive områder. Støjudbredelse over vandområder.
Enten udbygger man E45 med et ekstra tunnelrør
eller man
bygger en motorvej over Egholm og udbygger E45
med et ekstra tunnelrør
30