Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 196
Offentligt
3009104_0001.png
1
[email protected]
[email protected]
cc Folketingets Transportudvalg og Trafikministeren
Høringssvar
Aalborg den 22. april 2025
3. Limfjordsforbindelse – ændring af det sydlige udfletningsanlæg
Journalnummer 2025-232516
Den 11. januar 2024 fremsendte jeg Indsigelse mod Lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse med
bl.a. følgende bemærkninger om Egholmforbindelsen:
Egholmforbindelsen – omfartsvej vest om Aalborg medfører ringe trafikal aflastning af det centrale
byområde og af Limfjordstunnellen. Har voldsomme konsekvenser for natur og miljø i området ved
Egholm. Påfører tusinder af nyere boliger ny trafikstøj. Idegrundlag måske Region Nordjylland, der
burde kæmpe for natur og miljø, men som næppe kendte konsekvenserne på det tidspunkt. Er gen-
nemregnet med både Landstrafikmodel og den grønne mobilitetsmodel. Dyr løsning og lav nettoka-
pitalværdi.
Egholmmotorvejen tilfører naturen omkring Aalborg et voldsomt anlægsprojekt, som på hele stræk-
ningen belaster naturinteresser.
I syd belastes Østerådalen med et ekstremt udfletnings-anlæg (va-
rianten).
Vest for Hasseris skærer vejen gennem Hasseris Enge, som kunne bidrage til biodiversitet
og CO2 fangst. Ved krydsningen af Limfjorden i en tunnel belastes det lavvandede område med
risikabelt gravearbejde i fjordbunden. Egholm krydses på en dæmning. Lavbro til ”Verdens Ende”
tværs gennem rekreative områder vest for Aalborg/Nørresundby.
På hele strækningen belastes natur og mennesker med ny støj op til grænsen på 58 dB. Samtidig
sker der ingen hørbar reduktion i støjniveauet på de veje, som aflastes for trafik.
Varianten
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, [email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009104_0002.png
2
I trafikberegningen i forbindelse med VVM undersøgelsen blev den samfundsøkonomiske nytte for
Egholmforbindelsen beregnet til 3,3 % eller under grænsen af det acceptable. Ved at ”snyde” med
beregningen og indsætte en billigere løsning (Varianten) fik man ændret rentabiliteten til 3,5 % eller
lige på grænsen af det acceptable – altså hvis man glemmer CO2 belastningen fra anlægsarbejdet.
For så er begge løsninger under det acceptable.
Svenstrupholm
Dall kirke
Varianten
Men Varianten har adskillige problemer. Som det ses, er varianten fuldstændig ødelæggende for
Østerådalen, visuelt og i forhold til miljø og biodiversitet. Varianten holder afstand til Dall kirke, men
desværre ramler den lige ind i et asbestdepot, som man helt havde glemt.
Trafikteknisk er løsningen også betænkelig. Den udflettende, langsommere trafik (max 90 km/h) skal
flette på tværs af venstre kørebane (110 km/h) på motorvejen. Udfletning og indfletning bør ske fra
den langsommere højre kørebane!!! Vi kender det fra Kridtsvinget i Aalborg, hvor indfletning sker i
den hurtige venstre kørebane med talrige hændelser til følge. Vi kender det også fra Bouet, hvor
Vejdirektoratet imod alle regler lader udfletningen ske fra venstre.
Trafikmængderne i motorvejsudfletningen (Varianten) i år
2035 (kilde Vejdirektoratet):
E45 nord i alt 51.000 HDT
E39 nord i alt 39.400 HDT
E45/E39 syd i alt 74.000 HDT
Rampe E39 – E45 3.200 HDT
Rampe E45 – E39 4.500 HDT
Desværre har det ikke været muligt at få oplyst sammensæt-
ningen af trafikken (trafikneg) i udfletningen. Det kunne be-
lyse vigtigheden af de nordvendte ramper i udfletningsan-
lægget.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, [email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009104_0003.png
3
2011 – løsningen
Den reelle beslutning om den 3. Limfjordsforbindelse over øen Egholm blev truffet på baggrund af
VVM arbejdet i 2011. Det var på mange måder et ualmindeligt dårligt beslutningsgrundlag. Alligevel
henholdt især Region Nordjylland sig stædigt til den trafikale løsning for krydsningen af Limfjorden.
Ved Dall blev udfletningsanlægget mellem E45 og E39 udformet med hensyntagen til Dall Kirke, idet
E39 grenen skulle krydse E45 i en nedgravet tunnel og derved passere Dall uden ekstra indbliksgener
og støj. Det er imidlertid en dyr løsning og en anlægstekniske kompliceret løsning. Det ville medføre
en negativ samfundsnytte for hele motorvejsprojektet over Egholm. Derfor så man sig om efter en
billigere løsning, hvilket altså blev varianten.
Der er ingen tvivl om, at den nedsæn-
kede løsning for E39 rent støjmæssigt vil
være en bedre løsning end andre alterna-
tiver med fuld udveksling mellem de to
motorveje.
Trafikalt ville den også være bedre end
Varianten, idet især udvekslingen mel-
lem E39 nord og E45 nord vil være bety-
deligt kortere og dermed til større nytte
for trafikken mellem de to motorveje.
For ådalen er det dog ikke en optimal løs-
ning, men dog klart bedre end Varianten.
Løsningen var accepteret af Dall Kirke,
men ikke af Dall Villaby p.g.a. støjproble-
mer.
2011 – løsningen
Nu er Vejdirektoratet imidlertid vendt på en tallerken og kan indse, at Varianten ikke er en heldig
løsning, landskabsmæssigt, miljømæssigt og trafikalt for ikke at tale om passagen af asbestdepotet.
Varianten var brugbar for at kunne forbedre den samfundsøkonomiske beregning, og dermed sikre
en beslutning om en motorvej over Egholm. Nu har den tjent sit formål. Måske kunne 2011 – løs-
ningen bringes på banen igen, men så er der jo lige omkostningerne og den ringe samfundsøkonomi.
Vejdirektoratets ændringsforslag
Vejdirektoratet skriver, at den ændrede udformning er foranlediget af ønsket om at forbedre den
fremtidige trafikale kapacitet i og omkring udfletningen ved E45, forbedre afvandingsforholdene for
dalbroen over Østerå, undgå berøring med et eksisterende asbest-deponi samt mindske påvirknin-
gen på eksisterende beskyttede natur.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, [email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009104_0004.png
4
Svenstrupholm
Dall kirke
Vejdirektoratet skriver:
Med den flyttede linjeføring, mindskes påvirkningen af beskyttede naturom-
råder i Østerådalen.
Det er stadig et voldsomt og fuldstændig uacceptabelt indgreb. Der er ingen dal
tilbage mellem Dall og Svenstrup Bakke.
Ligeledes skriver VD som positivt argument:
At a
fstanden mellem rampetilslutninger ved Svenstrup og udfletningsanlægget bliver større, hvilket giver en
mere trafiksikker løsning.
Det er naturligvis korrekt, men hvorfor foreslog VD så i sin tid Varianten, som rykker
tilslutningen tæt på ramperne ved Svenstrup?
At afstanden mellem rampetilslutninger ved Hobrovej og udfletningsanlægget bliver større, hvilket giver en
mere trafiksikker løsning.
Det er helt bagatelagtigt og uden betydning.
At hastigheden på 90 km/t på forbindelsesramperne forbedrer trafiksikkerheden i udfletningsanlægget, hvor
der vil være et forøget antal vognbaneskift på grund af ind- og udfletning.
Netop. Det har jeg anført tidligere
på side 2. Det gælder også for Varianten.
At anlægget er mere fremtidssikkert, idet kapaciteten på forbindelsesrampen fra E39 mod E45 er forbedret.
Det er helt uden betydning. Der mangler i øvrigt trafikal dokumentation.
Om nærheden til Dall og Dall Kirke skriver VD lakonisk:
Det nye anlæg er placeret tættere på Dall og Dall
Kirke. Overføringen af den nye forbindelsesrampe vil dog være skjult bag ved en mindre skov syd for kirken.
Det holder simpelt hen ikke. Se efterfølgende figurer.
Kirkegården bliver et fint sted at tælle trafik i udfletningsanlægget med udsigt til motorvejsbro, udfletning og
mulige støjskærme. Fra motorvejen vil man med de sædvanlige støjskærme slet ikke kunne se kirken. De vil
på motorvejsbroen nå op i højde med kirketårnet på landsbykirken (8 meter + 6 meter bro).
Hvem har fundet på den løsning?
Vejdirektoratet må se sig om efter helt andre løsninger! Og de findes! Se senere.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, [email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009104_0005.png
5
Der var en
lille skov
Udsigt
fra kirken
Der er ingen tvivl om, at ønsker man
at tilgodese Dall Kirke såvel med ud-
syn fra kirkegården som med indblik
til kirkebygningen fra omgivelserne,
så er Vejdirektoratets ændringsfor-
slag ikke gangbart.
Det er ikke uden grund, at der fast-
lægges beskyttelseszoner, som
dækker såvel kirkernes nære omgi-
velser som de områder, hvor kir-
kerne har fjernvirkning i landskabet.
Det var afgørende for løsningen i
2011 og også med Varianten.
Hvis der havde foreligget nye data om trafikken og dens sammensætning i udfletningsanlægget,
kunne man overveje helt at undlade de nordvendte ramper. Det var en del af det oprindelige forslag.
Det vil være billigere, bedre for miljøet og give udformningsmæssig frihed.
I det hele taget er en ny trafikberegning med den ”Grønne trafikmodel” på sin plads, idet bl.a. Aal-
borg Kommune har ændret hastighedsklassificeringen på store dele af sit vejnet i nedadgående ret-
ning. Det vil medføre en omfordeling af trafikken og øge trafikbelastningen på det omgivende vej-
net, herunder E45 og E39. Skulle det gøres ordentligt, burde de ledsages af en supplerende VVM
analyse med vægt på landskab, kirkens indplacering, trafikstøj og løsninger for dæmpning.
Uden nordvendte ramper
Det er ikke usædvanligt, at man i udfletningsanlæg undlader svagt trafikerede ramper for at opnå
en forenkling af den vejtekniske udformning, men med alternative muligheder for de mindre trafik-
strømme. Eksempler:
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, [email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009104_0006.png
6
Bouet
Ved Bouet er der ikke fuld udveks-
ling mellem E39 nord og E45 øst.
Trafikanter mellem de to motorveje
kan imidlertid køre fra i Bouet og
gennem de lokale veje udveksle til
den anden motorvejsgren. Ligele-
des kan trafikanterne udveksle til
landevejsgrenen mod Thisted.
Tilslutningsanlæggene i Bouet opfyl-
der en række formål som dels er af
national og regional karakter, men
også med mulighed for at nå en
række lokale aktiviteter, som dæk-
ker et stort opland som fx militære
anlæg, regionale centerfunktioner
og et stort antal arbejdspladser.
Ligeledes er der ikke fuld udveksling mellem Vestmotorvejen, E20 og Sydmotorvejen, E47. Udvekslingen fo-
regår ad rute 150 forbi Lellinge.
Noget tilsvarende kan etableres ved udfletningen mellem E39 og E45 ved Dall. Trafikberegningen fra VVM
viser, at 7.700 HDT ud af ca. 80.000 HDT passerer udfletningsanlægget ved E39 og E45. Tidligere beregninger
viser, at hovedparten af denne trafik er lokal trafik til City Syd og Svenstrup, altså til Hobrovej.
Vejdirektoratet bør, som nævnt, foretage fornyede trafikberegninger med fokus på sammenhængen mellem
det lokale vejnet og E39/E45.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, [email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009104_0007.png
7
I det følgende er vist forskellige løsninger uden nordvendte ramper. Disse er drøftet med Dall Villaby Grund-
ejerforening:
City Syd er omgivet af et højklasset vejnet, som fra
nord og syd giver adgang til Hobrovej.
Trafik mellem E45 og Nibe/E39 nord afvikles via
Egnsplanvej og Ny Nibevej.
Den nordfra kommende trafik på E39 udveksler
ikke med E45 i motorvejskrydset ved Dall (kilde:
VD, trafikneg 2023).
Af den sydfra kommende trafik på E39 (14.500
HDT) kører 3.100 af ved Hobrovej, medens 11.400
fortsætter mod nord.
Trafik ved en evt. tilslutning ved Dall Rasteplads er
ikke beregnet i forbindelse med bibeholdelse af
sydvendte ramper mellem E39 og E45. Et skøn i
forbindelse med andre beregninger antyder et in-
terval på mellem 8.000 og 15.000 HDT afhængigt
af tilslutningens udformning.
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, [email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009104_0008.png
8
Når de nordvendte ramper i udfletningsanlægget ved Dall tages bort og erstattes af et tilslutnings-
anlæg ved Dall Rasteplads, opnår man større frihed ved placeringen af de enkelte elementer i ud-
fletningsanlægget. Denne frihed kan udnyttes til at samle de enkelte vejelementer, så den lille dal
ikke påvirkes så voldsomt, og med god mulighed for trække vejanlægget væk fra Dall kirke.
I denne udgave samles de to kørebaner på E39 så meget som muligt og vejbroen over E45 placeres
syd for kirken, så man fra kirken får et friere udsyn mod Svenstrupholm.
Vejbroen kan evt. rykkes mod syd og derved reducere udsynet fra kirken yderligere.
Svenstrupholm
I denne udgave føres E39 ubrudt gennem udfletningsanlægget.
Trafikken på E45 umiddelbart foran Dall kirke halveres. Det vil være muligt at forbedre det visuelle
indtryk fra Dall kirke ved at føre kørebanen (E45) under E39. Vejbroen kan i nogen grad skjules vi-
suelt i ”ly” af Svenstrupholm.
Svenstrupholm
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, [email protected]
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 196: Henvendelse af 22-4-25 vedrørende 3. Limfjordsforbindelse og motorvejsudfletning ved Dall kirke, fra Anker Lohmann-Hansen, Gistrup
3009104_0009.png
9
Konklusionen er følgende:
I beslutningsprocessen omkring den 3. Limfjordsforbindelse opnåede man en forbedret sam-
fundsøkonomi ved at erstatte det oprindelige forslag til udfletningsanlæg ved Dall med den
såkaldte ”Varianten”. Varianten var billigere at udføre og sikrede afstand til Dall kirke.
Undervejs i projekteringsprocessen var det indlysende, at ”Varianten” var meget uheldig i
en række sammenhænge, som miljø, landskabelig påvirkning, afstand til Svenstrup tilslut-
ningsanlægget samt ikke mindst krydsende et asbestdepot.
Det fremlagte alternativ er trafikalt sammenfaldende med løsningen fra 2011 med den hage,
at nedgravningen af underføringen for den nordgående rampe på E39 er erstattet af en vej-
bro ud for Dall kirke. Her bliver forholdene netop så utålelige, som man kan forestille sig.
Selvom der foreligger en anlægslov, med en række opdrag for de projekterende, er det ikke
forbudt at gentænke dels udfletningsanlægget ved Dall ud fra dets funktion og dels hele
konceptet med en motorvej vest om Aalborg.
Langt hovedparten af trafikken i udfletningsanlægget er trafik fra syd mod henholdsvis E45
og E39. Udvekslingen mellem E45 nord og E39 nord er relativt beskeden og består fortrinsvis
af lokal trafik til Hobrovej, City Syd og Svenstrup. En fornyet trafikberegning med den grønne
mobilitetsmodel vil kunne dokumentere dette.
Som alternativ for en lokale trafik mellem E45 og Hobrovej, City Syd og Svenstrup er et til-
slutningsanlæg ved Dall rasteplads oplagt. Desværre har det i senere beregninger ikke været
overvejet, idet man frygtede, at det ville tage en væsentlig del af rentabiliteten fra en mo-
torvej vest om Aalborg. Denne er nu vedtaget, hvorfor man mere objektivt kan genoverveje
mulighederne.
Endelig burde man – selv om skitseringen for den 3. Limfjordsforbindelse over øen Egholm
er startet op – genbesøge det indlysende alternativ, som er en udbygning af den eksiste-
rende E45 gennem Aalborg.
Udbygning af E45 med paralleltunnel. Denne løsning er den klart billigste og mest kapaci-
tetsstærke af alle. Let at udbygge i etaper og frem for alt uden væsentlige miljømæssig på-
virkning af omgivelser og natur – herunder problemerne ved Svenstrupholm og Dall Kirke.
Denne løsning er gennemregnet med den Grønne Mobilitetsmodel på privat initiativ. Resul-
tatet af denne konsolideringsberegning er ikke overraskende, at en udbygning af E45 er den
bedste løsning på de trafikale problemer på tværs af Limfjorden.
Rapporten om Konsolidering af trafikberegning for en 3. Limfjordsforbindelse
er udgivet i a
pril 2024
af Lektor emeritus, civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, Aalborg,
[email protected].
Rap-
porten er vedføjet dette notat.
Aalborg den 23. april 2025
Anker Lohmann-Hansen
Civilingeniør Anker Lohmann-Hansen, [email protected]