1
cc Folketingets Transportudvalg og Trafikministeren
Høringssvar
Aalborg den 22. april 2025
3. Limfjordsforbindelse – ændring af det sydlige udfletningsanlæg
Journalnummer 2025-232516
Den 11. januar 2024 fremsendte jeg Indsigelse mod Lov om anlæg af en 3. Limfjordsforbindelse med
bl.a. følgende bemærkninger om Egholmforbindelsen:
Egholmforbindelsen – omfartsvej vest om Aalborg medfører ringe trafikal aflastning af det centrale
byområde og af Limfjordstunnellen. Har voldsomme konsekvenser for natur og miljø i området ved
Egholm. Påfører tusinder af nyere boliger ny trafikstøj. Idegrundlag måske Region Nordjylland, der
burde kæmpe for natur og miljø, men som næppe kendte konsekvenserne på det tidspunkt. Er gen-
nemregnet med både Landstrafikmodel og den grønne mobilitetsmodel. Dyr løsning og lav nettoka-
pitalværdi.
Egholmmotorvejen tilfører naturen omkring Aalborg et voldsomt anlægsprojekt, som på hele stræk-
ningen belaster naturinteresser.
I syd belastes Østerådalen med et ekstremt udfletnings-anlæg (va-
rianten).
Vest for Hasseris skærer vejen gennem Hasseris Enge, som kunne bidrage til biodiversitet
og CO2 fangst. Ved krydsningen af Limfjorden i en tunnel belastes det lavvandede område med
risikabelt gravearbejde i fjordbunden. Egholm krydses på en dæmning. Lavbro til ”Verdens Ende”
tværs gennem rekreative områder vest for Aalborg/Nørresundby.
På hele strækningen belastes natur og mennesker med ny støj op til grænsen på 58 dB. Samtidig
sker der ingen hørbar reduktion i støjniveauet på de veje, som aflastes for trafik.
Varianten