Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 192
Offentligt
3005968_0001.png
Marts 2025
Redegørelse for fejl i klimaberegninger for en fast for-
bindelse mellem Als og Fyn
1. Baggrund
Forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn blev afsluttet i december 2024, hvor den sam-
menfattende rapport samt diverse tekniske baggrundsrapporter og -notater blev offentliggjort på projek-
tets hjemmeside als-fyn.dk. Forundersøgelsen pegede ud fra en samlet prioritering på en broløsning i
korridoren mellem Fynshav på Als og Horneland på Fyn som den mest hensigtsmæssige kyst til kyst-løs-
ning. Prioriteringen var baseret på vurderinger af trafikmængde, rejsetidsgevinster, anlægsteknik, miljø og
natur, anlægsøkonomi samt klimapåvirkning ved de forskellige løsninger.
Det var lagt til grund for prioriteringen, at en broløsning både var den billigste løsning, og den løsning,
som udledte mindst CO
2
under anlæg, mens en sænketunnel var betydeligt dyrere, og en boret tunnel var
betydeligt mere risikabel rent anlægsteknisk.
2. Fejl i CO2-beregninger
Den 29. januar 2025 oplyste Vejdirektoratet, at der var opdaget fejl i beregningen af CO
2
-udledningen fra
broløsningen for en fast Als-Fyn-forbindelse. Fejlen viste sig efterfølgende at skyldes, dels at det regne-
ark med mængder af materialer (beton, stål mv.), som forudsættes anvendt til broløsningen, ikke var ble-
vet indlæst korrekt i Vejdirektoratets LCA-model til beregning af CO
2
-udledning, og dels at der skete en
fejl i forbindelse med opgørelsen af den samlede udledning fra både landanlæggene og broen. Som kon-
sekvens af disse fejl, blev den beregnede CO
2
-udledning for broløsningen for lav.
3. Opdaterede CO2-beregninger
I løbet af februar 2025 er der udført kvalitetskontrol af både inputparametre (dvs. de forudsatte mængder
at beton, stål, asfalt mv.) og af selve beregningsmodellen, og på den baggrund gennemført opdaterede
CO2-beregninger. De opdaterede beregninger fører til, at CO
2
-udledningen fra broløsningen opjusteres
fra 176.000 ton til 910.000 ton CO
2
e. De beregnede CO
2
-udledninger for boret tunnel, sænketunnel og
vejanlæg var foretaget korrekt, og er derfor uændrede.
Med de opdaterede beregninger går broløsningen således til at være den tekniske løsning, som udleder
mest CO
2
under anlæg, jf. tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Beregnet udledning af CO
2
under anlæg
Boret tunnel
Sænketunnel
Kyst-kyst
Vejanlæg
I alt
342.000
135.000
477.000
845.000
135.000
980.000
Bro
910.000
135.000
1.045.000
I forbindelse med kvalitetskontrollen af beregningerne har Sund & Bælt foretaget en sammenligning af de
emissionsfaktorer for forskellige processer og materialer, som er lagt til grund for standardberegningen,
med konkrete emissionsfaktorer fra det igangværende anlægsarbejde på Femern Bælt-projektet.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Tlf. 7244 3333
vejdirektoratet.dk
1/3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Opdateret sammenfatningsrapport om forundersøgelsen af en Als-Fyn-forbindelse, fra transportministeren
3005968_0002.png
Sammenligningen viste, at emissionsfaktorerne for stål er væsentligt forskellige, idet Femern Bælt-projek-
tets entreprenører i udpræget grad anvender genbrugsstål til både konstruktioner og armering.
For at synliggøre den usikkerhed, der ligger i forudsætningerne for emissionsfaktorerne, er der derfor fo-
retaget en følsomhedsberegning, hvor emissionsfaktorerne for det stål, som Femern Bælt-projektets en-
treprenører anvender, er lagt til grund. Dette fører til en lavere beregnet CO
2
-udledning for alle kyst-kyst
løsningsforslagene, da emissionsfaktorerne for genbrugsstål er lavere end for nyt stål.
Det er generelt forudsat i det tekniske projekt, at Femern Bælt-projektets tunnelelementfabrik på Lolland
genanvendes ved anlæg af broløsninger og sænketunneler. I følsomhedsberegningerne for disse løsnin-
ger er det derfor lagt til grund, at transporten af materialer fra elementfabrikken og til byggepladsen sker
med skib frem for via vej, hvilket ligeledes reducerer den beregnede udledning.
Der er ikke ændret på emissionsfaktorerne for beton, da emissionsfaktorerne i InfraLCA i større grad sva-
rer til den beton, som Femern Bælt-projektets entreprenører anvender.
Følsomhedsberegningen viser en lavere CO
2
-udledning for alle løsninger, jf. tabel 2 nedenfor. Forskellen
er størst for broløsningen, da den indeholder mest stål.
Tabel 2: Beregnet udledning af CO
2
under anlæg med Femern Bælt-emissionsfaktorer for stål
Boret tunnel
Sænketunnel
Bro
Kyst-kyst
Vejanlæg
I alt
329.000
135.000
464.000
766.000
135.000
901.000
699.000
135.000
834.000
4. Betydning for forundersøgelsen
De opdaterede beregninger viser, at den beregnede CO
2
-udledning fra broløsningen i høj grad afhænger
af metodevalget for beregningerne. Lægges standardberegningen fra InfraLCA til grund, vil broen have
den højeste CO
2
-udledning i anlægsfasen. Lægges følsomhedsberegningen baseret på erfaringerne fra
Femern Bælt-projektet til grund, vil broen udlede lidt mindre CO
2
end en sænketunnel.
Vurderingen er dog fortsat, at broløsningen er den mest oplagte løsning at tage udgangspunkt i, såfremt
det besluttes at gå videre med projektet.
Det skyldes to faktorer:
- En boret tunnel er, grundet de vanskelige geotekniske forhold i havbunden, anlægsteknisk bety-
deligt mere risikabel end en broløsning.
- En boret tunnel er ca. 3,5 mia. kr. dyrere end en broløsning. Forskellen i beregnet CO
2
-udledning
mellem de to løsninger udgør i standardberegningen, som er den mest konservative, 568.000
ton. Det svarer til, at det vil koste ca. 6.200 kr. pr. ton reduceret CO
2
-udledning ved at gå fra bro
til boret tunnel. Det er væsentligt over den vejledende merpris på 1.500 kr. pr. ton, som Klimarå-
det anvender.
På den baggrund fastholdes anbefalingen om at tage udgangspunkt i en broløsning, såfremt det besluttes
at gå videre med projektet. Anbefalingen er i sagens natur baseret på de resultater, som er frembragt i
forbindelse med forundersøgelsen, og eventuelle yderligere, mere detaljerede undersøgelser vil således
kunne lede til, at andre løsninger viser sig mere attraktive.
2/3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 192: Opdateret sammenfatningsrapport om forundersøgelsen af en Als-Fyn-forbindelse, fra transportministeren
3005968_0003.png
5. Videre proces
Sund & Bælt og Vejdirektoratet har på baggrund af de opdaterede beregninger tilrettet baggrundsnotat
om CO
2
-udledning, den sammenfattende rapport samt notat vedrørende hovedresultater af forundersø-
gelsen. Alle tilrettede dokumenter offentliggøres på hjemmesiden als-fyn.dk.
3/3