Marts 2025
Redegørelse for fejl i klimaberegninger for en fast for-
bindelse mellem Als og Fyn
1. Baggrund
Forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn blev afsluttet i december 2024, hvor den sam-
menfattende rapport samt diverse tekniske baggrundsrapporter og -notater blev offentliggjort på projek-
tets hjemmeside als-fyn.dk. Forundersøgelsen pegede ud fra en samlet prioritering på en broløsning i
korridoren mellem Fynshav på Als og Horneland på Fyn som den mest hensigtsmæssige kyst til kyst-løs-
ning. Prioriteringen var baseret på vurderinger af trafikmængde, rejsetidsgevinster, anlægsteknik, miljø og
natur, anlægsøkonomi samt klimapåvirkning ved de forskellige løsninger.
Det var lagt til grund for prioriteringen, at en broløsning både var den billigste løsning, og den løsning,
som udledte mindst CO
2
under anlæg, mens en sænketunnel var betydeligt dyrere, og en boret tunnel var
betydeligt mere risikabel rent anlægsteknisk.
2. Fejl i CO2-beregninger
Den 29. januar 2025 oplyste Vejdirektoratet, at der var opdaget fejl i beregningen af CO
2
-udledningen fra
broløsningen for en fast Als-Fyn-forbindelse. Fejlen viste sig efterfølgende at skyldes, dels at det regne-
ark med mængder af materialer (beton, stål mv.), som forudsættes anvendt til broløsningen, ikke var ble-
vet indlæst korrekt i Vejdirektoratets LCA-model til beregning af CO
2
-udledning, og dels at der skete en
fejl i forbindelse med opgørelsen af den samlede udledning fra både landanlæggene og broen. Som kon-
sekvens af disse fejl, blev den beregnede CO
2
-udledning for broløsningen for lav.
3. Opdaterede CO2-beregninger
I løbet af februar 2025 er der udført kvalitetskontrol af både inputparametre (dvs. de forudsatte mængder
at beton, stål, asfalt mv.) og af selve beregningsmodellen, og på den baggrund gennemført opdaterede
CO2-beregninger. De opdaterede beregninger fører til, at CO
2
-udledningen fra broløsningen opjusteres
fra 176.000 ton til 910.000 ton CO
2
e. De beregnede CO
2
-udledninger for boret tunnel, sænketunnel og
vejanlæg var foretaget korrekt, og er derfor uændrede.
Med de opdaterede beregninger går broløsningen således til at være den tekniske løsning, som udleder
mest CO
2
under anlæg, jf. tabel 1 nedenfor.
Tabel 1: Beregnet udledning af CO
2
under anlæg
Boret tunnel
Sænketunnel
Kyst-kyst
Vejanlæg
I alt
342.000
135.000
477.000
845.000
135.000
980.000
Bro
910.000
135.000
1.045.000
I forbindelse med kvalitetskontrollen af beregningerne har Sund & Bælt foretaget en sammenligning af de
emissionsfaktorer for forskellige processer og materialer, som er lagt til grund for standardberegningen,
med konkrete emissionsfaktorer fra det igangværende anlægsarbejde på Femern Bælt-projektet.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Tlf. 7244 3333
vejdirektoratet.dk
1/3