Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 191
Offentligt
3062874_0001.png
FORETRÆDE FOR FOLKETINGETS
TRANSPORTUDVALG
UDFORDRINGER FORÅRSAGET AF LUFTFORURENING FOR BÅDE SUNDHED, MILJØ OG ØKONOMI I DANMARK SAMT BUD PÅ
LØSNING I FORM AF INNOVATIV TEKNOLOGI TIL LUFTRENSNING
Tirsdag den 2. september 2025 kl. 14.15-14.30
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0002.png
UDFORDRINGEN MED LUFTFORURENING I DANMARK
Ca. 4.000 danskere dør årligt
for tidligt pga. luftforurening,
svarende til ca. 41 dødsfald pr. kommune og 7-8% af alle dødsfald
i Danmark. Til sammenligning dør ca. 160 årligt i trafikken.
Luftforurening
øger risikoen for astma, luftvejs- og
kardiovaskulære sygdomme
samt forskellige
kræftformer,
herunder blærekræft.
Luftforurening kan forårsage
lav indlæringsevne, demens,
depression, angst
og indlæggelser relateret til mental sundhed.
Luftforurening er et globalt problem, og kun 15% af de fine
partikler og
24% af den samlede luftforurening i Danmark
kommer fra danske udledningskilder.
Danmark overskrider i bymiljøer WHO’s skærpede retningslinjer
for luftkvalitet vedr. kvælstofdioxid (NO₂)
og fine partikler (PM₂,₅).
På tværs af Europa estimeres et kilo NOx at koste samfundet 80
EUR / 600 DKK i sundhedsudgifter (2017 data*).
2
Udenlandske
kilder; 76%
Danske
kilder;
24%
Energiindustri, fx
kraftværker og
raffinaderier; 5%
Ikke-vejgående
transport; 6%
Øvrige;
12%
Vejtransport;
19%
Ikke-
industriel
forbrænding;
39%
Landbrug;
19%
* Meta-analyser baseret på kilder fra OECD og DCE (Nationalt Center for Miljø og Energi).
Svarer til 710 DKK i 2025-værdi
Kilde: Miljøstyrelsen
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0003.png
REVIDERET LUFTKVALITETSDIREKTIV FRA EU (AAQD)
IMPLIKATIONER FOR DANMARK
Skærpede grænseværdier fra 2030 (årsmiddel):
NO2:
fra 40
20 µg/m³
PM₂,₅:
fra
25 →
10 µg/m³
PM₁₀:
fra
40 →
20 µg/m³
Også grænseværdierne for bl.a. svovldioxid, benzo(a)pyren, arsen, bly
og nikkel strammes
Langsigtet mål (2050):
Luftkvaliteten i EU skal på linje med WHO's
retningslinjer:
NO2:
10 µg/m³
PM₂,₅:
5 µg/m³
PM₁₀:
15 µg/m³
Danmark ligger over WHO's retningslinjer:
NO2:
8-12 µg/m³ i bybaggrund, 9-11 µg/m³ i højeste bygader, 4-6 µg/m³ i landområder
PM₂,₅:
8-12 µg/m³ i byområder, 6-8 µg/m³ i landområder
PM₁₀:
15-20 µg/m³ i byområder
,
12-15 µg/m³ i landområder
Revidering af EU's
luftkvalitetsdirektiv
vedtaget og ikrafttrådt
Overvågning af UFP og BC
skal etableres i praksis
Direktivet skal være
implementeret i dansk lov
EU-kommissionens første
statusvurdering af
medlemslandene
De skærpede
grænseværdier for
luftkvalitet gælder juridisk
oktober
december 2024
2025-2026
december 2026
december 2028
1. januar 2030
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0004.png
GENNEMTESTET TEKNOLOGI OG VELDOKUMENTERET EFFEKT
ISO 22197-1
konkluderer effekt langt over ”fremragende”, både i
interne og eksterne tredjepartstests udført af det anerkendte D-Tox
laboratorium i Hannover.
”Photocat
(bitumen)-produktet tilhører gruppen af top-produkter
testet i dette laboratorium" (D-Tox Laboratory). I alt har vi mere end
2.500 laboratorietests.
Vi har til dags dato behandlet over
11 mio. m
2
overflader
med
NOxOFF katalysatoren.
Det er dokumenteret, at teknologien
fjerner
op til 30% af
NOx’en
i
luften i 15 år
uden tilførsel af energi eller nye materialer.
Adskillige dokumenterede projekter i Danmark, Spanien, Tyskland
og Dubai. Detaljerede NOx reduktionsdata som publikationer.
*Billedet er ejet af D-Tox-laboratoriet i Hannover
50 m² appliceret med NOxOFF teknologi fjerner årlig forurening af
1 bil (svarer til luftrensnings-effekt fra 5 fuldvoksne træer)*.
4
* Dokumenterede tests i henhold til ISO standard 22197-1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0005.png
TEKNOLOGIENS POTENTIALE OG GEVINSTER FOR SAMFUNDET
Fotokatalyse er en effektiv og grøn måde at forbedre den
luftkvalitet, som mennesker eksponeres for i byrummet.
En by
med aktive overflader.
Meromkostningerne ved at inkludere teknologien i byggeri er
1-4%,
og selvfinansieringsgraden er mere end 100% i løbet af 12-
18 måneder som følge af samfundsøkonomiske besparelser
1 kilo
fjernet NOx
sparer sundhedsvæsenet for 600 DKK (2017 data*).
Teknologien kan
accelerere luftkvalitetsforbedringer
i trafikerede
bymiljøer.
Teknologien kan anvendes
nær velfærdsinstitutioner
og hvor
sårbare personer færdes (plejehjem, daginstitutioner, hospitaler,
mv.).
Teknologien er
skalerbar.
*Billedet er ejet af Vejdirektoratet
Fordi den største udledning af skadelige partikler i Danmark
stammer fra udlandet, er det nødvendigt aktivt at behandle
problemet og ikke kun forebygge det.
5
* Meta-analyser baseret på kilder fra OECD og DCE (Nationalt Center for Miljø og Energi). Svarer til 710 DKK i 2025-værdi
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0006.png
REDUKTION AF LUFTFORURENINGEN MED 20% FORBEDRER BØRNS INDLÆRINGSEVNE MED EN
MÅNED OM ÅRET
En reduktion på
20% af NO₂
og PM₂.₅ omkring skoler kan
forbedre børns arbejdshukommelse med 6%, svarende til
cirka
én ekstra måneds læring om året.
Mere end 8.500 skoler og institutioner i Storbritannien
ligger i områder med PM₂.₅-niveauer over WHO’s
anbefalinger, hvilket påvirker mindst 1,7 millioner børn.
I
Danmark er tallet ca. 260,000 børn, der bor i større byer
(Eurostat definition)
Initiativer som "School Streets" har vist sig at reducere
trafik med 68% og NOₓ, PM₁₀ og PM₂.₅ med op til 74%
omkring skoler.
NOxOFF vil være en meget virkningsfuld
løsning at implementere omkring skoler.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0007.png
GENNEMTESTET TEKNOLOGI OG VELDOKUMENTERET EFFEKT
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0008.png
REFLEKSIONER - ET RENERE OG SUNDERE DANMARK
Hvorfor er aktive overflader til fangst af skadelige partikler
ikke en fast del af de
grønne indkøbskriterier i offentlige
udbud eller et kriterium i bygningsreglementet?
Hvorfor er der ikke nogen
statslige eller regionale
pilotprojekter
i gang med fotokatalyseteknologi, som vi ser i
andre lande?
Hvorfor har staten ikke pålagt kommunerne
krav om at
nedbringe luftforureningen?
F.eks. krav om at have en ”ren
luft-strategi”?
Hvorfor mener ministeren, at en egentlig plan for
nedbringelsen af NOx samt en tidshorisont for
implementeringen heraf kan vente, til Kræftens
Bekæmpelses undersøgelse er klar i 2026,
når der allerede
er detaljerede data og let implementerbare løsninger?
Hvorfor fremlægger ministeren ikke en
plan med
udgangspunkt både i Rambølls anbefalinger samt andre
løsninger, herunder eks. fotokatalyseteknologi?
8
APPENDIX: NOX-REDUKTION OVER TID
Reduktion af
NOx i %
Grønt brændstof
30
NOxOFF/
fotokatalyseteknologi
Tid
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0009.png
SPØRGSMÅL?
Tirsdag den 2. september 2025 kl. 14.15-14.30
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0010.png
TAK FOR I DAG
Kontakt os ved spørgsmål eller mhp. videre dialog:
Om Photocat A/S:
Grundlagt i 2009
Hovedsæde i Danmark
Vores partnere inkluderer
producenter af asfaltgranulater,
tagpap-membraner, beton,
belægningssten og trægulve.
Vores løsninger nedbryder
luftforurenende stoffer, når de
udsættes for lys/UV-stråling, og kan
integreres i byggematerialer og
byinventar.
CEO Michael Humle:
[email protected]
CBO Jesper Elsgaard:
[email protected]
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0011.png
APPENDIX: TEKNISK FORKLARING AF FOTOKATALYSATORENS METODE
Sollys aktiverer
katalysatoren
Katalysatoren lægges på
en overflade og aktive-
res herfra af UV-stråler.
Dannelse af
iltforbindelser
Iltforbindelser dannes
og begynder at ned-
bryde de forurenende
stoffer.
NOx og VOC
bliver til NO
3-
,
H
2
O og CO
2
NOx og VOC bliver via
oxidation omdannet til
uskadelige forbindelser,
hhv. til nitrat, vand og
kuldioxid.
Ren luft frigives
De forurenende stoffer
fjernes, og luften bliver
renere og frigives.
UV (sollys)
NOx, VOC
(skadelige partikler)
Overflade belagt med
������������
����
(fotokatalyse)
NO
3-
, H
2
O og CO
2
(renset luft)
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0012.png
APPENDIX: NOX-REDUKTION OVER TID
Reduktion af
NOx i %
Grønt brændstof
30
NOxOFF/
fotokatalyseteknologi
Tid
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0013.png
FOTOKATALYSETEKNOLOGI: EN DANSK TEKNOLOGI UDVIKLET I SAMFUNDETS TJENESTE
Fotokatalyse er en effektiv og grøn måde at forbedre den luftkvalitet, som mennesker eksponeres for i
byrummet. Det er en luftrensningsteknologi, der
fjerner op til 30% af
NOx’en
i luften i 15 år
uden
tilførsel af energi eller nye materialer.
Teknologien kan integreres i overfladerne i byen, hvorved der skabes
en by med aktive overflader,
der
hjælper med at reducere luftforeningen.
Teknologien
renser luften gennem naturlige processer,
der accelereres vha. en katalysator, som virker
gennem energien fra solen (UV). Når teknologien er integreret i byggematerialet, skal der ikke tilføres
flere ressourcer til at drive processen, da solens lys indeholder nok energi til at aktivere katalysatoren.
NOx
NOx
Oxidation
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 191: Henvendelse af 10/4-25 og præsentation fra foretræde 2/9-25 vedrørende partikelforurening fra Københavns Lufthavn, fra Photocat A/S
3062874_0014.png
REVIDERET LUFTKVALITETSDIREKTIV FRA EU
IMPLIKATIONER FOR DANMARK
Skærpede grænseværdier fra 2030 (årsmiddel):
NO2:
fra 40
20 µg/m³
PM₂,₅:
fra
25 →
10 µg/m³
PM₁₀:
fra
40 →
20 µg/m³
Også grænseværdierne for bl.a. svovldioxid, benzo(a)pyren, arsen, bly og nikkel strammes
Overvågning, data og rapportering:
Krav om harmoniserede og mere avancerede målemetoder
Udvidelse med ultrafine partikler (UFP) og black carbon (BC)
obligatoriske målinger
på "supersites"
Flere målepunkter i byer og hotspots
Adgang til data styrkes
info skal være nemt tilgængelig i realtid
Medlemslandene skal udarbejde handlingsplaner for områder, hvor luftkvaliteten er
for dårlig
Langsigtet mål (2050):
Luftkvaliteten i EU skal på linje med WHO's
retningslinjer:
NO2:
10 µg/m³
PM₂,₅:
5 µg/m³
PM₁₀:
15 µg/m³
Danmark ligger over WHO's retningslinjer:
NO2:
8-12 µg/m³ i bybaggrund, 9-11
µg/m³ i højeste bygader, 4-6 µg/m³ i
landområder
PM₂,₅:
8-12 µg/m³ i byområder, 6-8
µg/m³ i landområder
PM₁₀:
15-20 µg/m³ i byområder
,
12-15
µg/m³ i landområder
Revidering af EU's
luftkvalitetsdirektiv
vedtaget og ikrafttrådt
Overvågning af UFP og BC
skal etableres i praksis
Direktivet skal være
implementeret i dansk lov
EU-kommissionens første
statusvurdering af
medlemslandene
De skærpede
grænseværdier for
luftkvalitet gælder juridisk
oktober
december 2024
2025-2026
december 2026
december 2028
1. januar 2030