Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 190
Offentligt
3005513_0001.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del - Bilag 190
Offentligt
Den tværgående
mobilitetsanalyse for
hovedstadsområdet
Foretræde for Transportudvalget
1. april 2025
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0002.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
2
Fase 1: Udfordringsbilledet
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0003.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
310.000 flere daglige bilture i
2035
Stor andel af bilture
er under 5 km
Der vil være halv million flere
daglige fritidsture i 2035
sammenlignet med 2025
En større andel af
fritidsturene er bilture
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0004.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Helsingør-Helsingborg
+100
Flere lastbiler
på vejnettet
Holbækmotorvejen
+700 lastbiler
Amagermotorvejen
+2.900 lastbiler
Køge Bugt Motorvejen
+3.900 lastbiler
Vestmotorvejen
+1900 lastbiler
Sydmotorvejen
+2700 lastbiler
Øresundsbroen
+1000 lastbiler
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0005.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Tidstab i trængsel vil koste 7,1 mia. kr om
året
.. det er 1,1 mia. mere pr. år end i
2025
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0006.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Vækst i kollektive
rejser, men
kapaciteten på
banenettet er
udfordret
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0007.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Cyklen mister
terræn udenfor
Central-
kommunerne
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0008.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
10%
CO
2
udslippet falder
3%
Antal støjbelastede
boliger stiger
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0009.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
9
Fase 2: Scenarier for mobiliteten i 2035
1a. Effektiv
mobilitet og stærke
forbindelser
2a. Mindre støj og
mere bevægelse
1b. Effektiv
mobilitet og stærke
forbindelser
inkl. kørselsafgifter
2b. Mindre støj og
mere bevægelse
Inkl. kørselsafgifter
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0010.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
10
Hovedresultater fra
scenarieberegningerne
Ændring i antal ture pr hverdagsdøgn
25%
20%
19%
16%
15%
11%
10%
6%
5%
9%
4%
12%
Scenarie 1a
5%
3%
1%
Scenarie 2a
Scenarie 1b
Scenarie 2b
3%
0%
0%
-5%
-1%
-3%
-10%
-15%
-11%
-12%
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0011.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Effekt på trængsel
på vejnettet
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0012.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Ændring i belastningsgrader i
morgenmyldretiden ift. Basis 2035
Effekt på trængsel på vejnettet
Med kørselsafgifter aflastes motorvejsnettet omkring
København, hvor belastningsgraden i 1b og 2b flere
steder reduceres med mere end 20 procentpoint
Kun få strækninger med belastningsgrader over 100 % i
myldretiderne
Scenarierne med kørselsafgifter giver en markant
reduktion i kørte personbilkm på 14-16 %.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0013.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Effekt på støj
Ændring ift Basis 2035
Støjbelastede boliger > 58 dB
Centralkommunerne
Ringbykommunerne
Det øvrige hovedstadsområde
I alt
Basis 2035
250.527
99.692
78.513
428.732
Scenarie 1a
188
-187
-426
-425
Scenarie 2a
626
-15.359
-13.382
-28.115
Scenarie 1b
-12.412
-6.138
-2.530
-21.080
Scenarie 2b
-11.959
-19.143
-14.882
-45.984
Ændring ift Basis 2035, %
Støjbelastede boliger > 58 dB
Centralkommunerne
Ringbykommunerne
Det øvrige hovedstadsområde
Scenarie 1a
0%
0%
-1%
Scenarie 2a
0%
-15%
-17%
Scenarie 1b
-5%
-6%
-3%
Scenarie 2b
-5%
-19%
-19%
I alt
0%
-7%
-5%
-11%
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0014.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Effekt på CO
2
og luftforurening
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0015.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Scenariernes samfundsøkonomiske effekt
Scenarie 1a
-45
-128
Scenarie 1b
83
-2
Scenarie 2a
Scenarie 2b
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 190: Materiale fra foretræde 1/4-25 fra Politisk styregruppe for den regionale mobilitetsanalyse vedrørende den regionale mobilitetsanalyse
3005513_0016.png
KKR Hovedstaden, Region Hovedstaden, Københavns Kommune
Tværgående mobilitetsanalyse for
hovedstadsområdet | De fælleskommunale
embedsmandsudvalg, kommunerne i
hovedstadsregionen